Skocz do zawartości

[ Koła] Sapim Laser do tarcz?


Gość

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Hej,
 
Będę składał koła w serwisie, mam już wybrane komponenty, a przynajmniej tak mi się wydawało do dzisiejszego poranka:
 
Obręcze: Accent RockRider
Nyple: Sapim Polyax Alu
Szprychy: Sapim Laser
 
No właśnie, w przypadku obręczy i nypli jestem zdecydowany, natomiast nie mam pewności co do szprych. Miałem wybrane Sapim Laser, są lekkie i w przyzwoitej cenie, oglądałem je w z sklepie i rozmawiałem z serwisantem które je poleca ( mam do niego zaufanie). Natomiast nieco mnie niepokoi że w dokumencie do pobrania ze strony Sapim pada stwierdzenie:
 
"Do kół rowerów górskich i crossowych używaj szprych Sapim CX-Ray, Sapim Race lub Sapim Laser (nie stosuj szprych Sapim Laser w kołach z hamulcami tarczowymi)."
 
Z drugiej strony, dokument jest chyba mocno nieaktualny bo na jego początku pada:
 
"Lżejsze  koła,  a  zarazem  lżejsze rowery  stawiają  nowe  wyzwania.  Zastosowanie  dwudziestu jeden  przełożeń,  a  także  hamulców  tarczowych  wywiera wpływ  na  geometrię  koła  i  zmęczenie  materiałów,  z  jakich zbudowane są poszczególne komponenty."
 
Wydaje się to sporym archaizmem.
 
Macie jakieś doświadczenie z kołami zbudowanymi na tych szprychach? A może lepiej użyć cięższych Sapim Race? W opisie szprych Laser na stronie nie ma nic wspomniane żeby ich nie stosować przy hamulcach tarczowych.
 
Dodam że zaliczam się do wagi piórkowej, poniżej 60 kg
 

Napisałem maila do Sapim i dostałem odpowiedź:

 

"Sapim nie zaleca używania szprych Laser w budowie kół MTB z hamulcami tarczowymi. Aby takie koła były niezawodne, naprężenie każdej ze szprych powinno być niemal idealnie takie samo. Tak więc, przy budowie kół znaczenie będzie miała sztywność obręczy, ilość sprzych i sposób zaplotu. Z naszego doświadczenia, doświadczenia profesjonalnych serwisantów i testów, które przeprowadziliśmy wynika, że jest to niezmiernie trudne. W najgorszym przypadku szprychy Laser będą zbyt elastyczne i koło nie będzie miało wymaganej sztywności. Odradzam używania  tych szprych do butowy kół z hamulcami tarczowymi.

 

 

 

 

Żeby nie zostawić Cię w sytuacji bez wyjścia, polecam użycie szprych D-Light. Sami budujemy na nich koła dla zawodników DH. Szprycha w środkowej części jest nieco grubsza od Lasera (1.65 mm) dzięki czemu jest sztywniejsza, mniej podatna na skręcanie podczas centrowania (Laser jest w stanie zrotować się wokół własnej osi nawet 5-krotnie). Mało tego, waga została zredukowana dzięki skróceniu 2mm sekcji na końcu szprychy. Zaczyna się ona dokładnie w miejscu pojawienia się gwintu. Tak więc mamy mniejszą masę rotującą na obwodzie koła, a więc lepsze przyśpieszenie i efektywniejsze hamowanie. Dodatkowym atutem jest większy margines błędu w doborze długości. Szprycha D-Light może być 2 mm dłuższa, co nie wpływa na wytrzymałość połączenia szprychy z nyplem. Gorzej w drugą stronę. Żadna szprycha nie może być za krótka ale o tym pewnie wiesz.

 

 

 

 

D-Light to łatwiejsze budowanie koła, większa sztywność koła i wytrzymałość. Jest to najczęściej przez nas używana szprycha na wszelkiego rodzaju eventach rowerowych.

 

 

 

 

Gdybyś miał jakieś pytania, pisz śmiało. Chętnie pomogę.

 

 

 

 

Co do aktualności dokumentu Checklist, patrząc na wieloletnią tradycję Sapima (od 1918 roku), 21 przełożeń używane powszechnie to jednak nowa historia kolarstwa. Mam 31 lat i jasne, zgadzam się z Tobą, że to żadna nowinka ;-)

"

 

Jestem pod ogromnym wrażeniem szybkości oraz profesjonalizmu odpowiedzi, tylko pogratulować  :thumbsup:

 

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...