Skocz do zawartości

[napęd] Przejście z 3x10 na 2x10 MTB


lisster

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej, :)

 

Planuję przejść z 3x10 na 2x10 w MTB 29er.

Obecnie mam korbę deore 42-32-34 i kasetę 11-36.

 

Znalazłem w sumie 2 opcje.

 

1. Korba SLX 24-38 i kaseta SLX 11-36.

2. Korba SLX 22-36 i kaseta SLX 11-36.

 

Problem w tym, że chciałem mieć ciut lżejsze przełożenie niż w obecnym 3x10 (24-36).

Czuję, że brakuje mi czegoś lżejszego przy podjazdach + 20%.

W pierwszej opcji nic się w tej kwestii nie zmienia, w drugiej jest lżej, ale boję się, że przy 36-11 nie będę miał możliwości dokręcania na szybkich zjazdach. Najchętniej widziałbym u siebie korbę 22-38 i kasetę 11-36.

Niestety nigdzie takiej korby nie ma, czy jest jakaś inna alternatywa, inna kaseta?

 

Druga kwestia czy obecna moja przednia przerzutka (Shimano SLX FD-M671-D, direct mount, Down Swing) i manetka 3 stopniowa (Shimano SLX SL-M670, Rapidfire-Plus) przystosuje się do korby 2x SLX FC-M677 i kasety SLX CS-HG81 10 rz?

 

Kolejna kwestia to jaki łańcuch do takiego zestawu, wystarczy CN-HG54 10 rz., czy lepiej zainwestować w XT CN-HG95, oraz jak dobrać długość, 116 ogniw?

 

Będę wdzięczny za wszelkie sugestie. :)

Napisano
Obecnie mam korbę deore 42-32-24 i kasetę 11-36.

 

 

Czyli, przy kadencji 90 jedziesz 8,3km/h. Nic miększego nie potrzeba, nawet amatorowi, według mnie. 

 

Są korby 22/36, wraz z kasetą 11-36 da ci przy kadencji 90 prędkość 7,6 km/h (22/36), czyli około 10% lżej. Czy warto, według mnie nie, bo braknie na zjazdach.

 

Do XT nie warto dopłacać (bo jest niewiele mocniejszy). Długość liczysz ze wzoru, trzeci sposób :

http://roweroweporady.pl/jak-dobrac-dlugosc-lancucha-rowerowego/

Napisano

Dzięki :) Tylko, że na maratonie niektóre techniczne sztajfy podjeżdżam z prędkością ~ 5 km/h.

Wtedy przy 24-36 kręcę zbyt wolno i tracę równowagę. 

Szkoda, że nie ma korby 22-38, albo kasety z koronkę 38.

 

A jak z przerzutką i manetką, będzie to hulało czy trzeba wymieniać? 

 

P.S Jak obliczasz prędkość przy danym przełożeniu i kadencji?

Napisano

Tak klepiecie o tym "dokręcaniu na zjazdach", tylko jak to wygląda w praktyce? Skoro mowa o rowerze MTB, to chyba nic się nikomu nie stanie jak nie pojedzie sobie na lekko nachylonym asfalcie nieco wolniej, ale za to w terenie będzie miał wybór miękkich przełożeń. Bo nie oszukujmy się, że ktokolwiek z Was ma na myśli dokręcanie na jakiejś stromiźnie typu rąbanka... IMHO korba 36/22 jest ciekawszym wyjściem, a do ilu można się rozpędzić mając tarczę 36 z przodu to można bez problemu sprawdzić przy pomocy jakiegokolwiek kalkulatora, których pełno w sieci. Podpowiem, że nawet trudno utrzymać taką prędkość przez dłuższy czas mając klockowate opony, chyba że masz mega łydę.

Chyba, ze to kolejne "MTB na asfalt" dla domorosłego "ściganta" - wtedy zostawiłbym 3 rzędy z przodu w spokoju.

Napisano

 

 

Jak obliczasz prędkość przy danym przełożeniu i kadencji?

 

Link niżej, ja bym nie przerabiał tego 3x10, ze względu na koszty. Choć jestem zwolennikiem 2rz, a nawet napisał, że przeciwnikiem 3rz. Może po pełnym zużyciu 3rz to tak.

 

Tez palnąłem z tym dokręcaniem, przecież na 22-36 na 13T jest 34,5km/h, a na 11T jest 41 km/h przy kadencji 90.

Napisano

Tak klepiecie o tym "dokręcaniu na zjazdach", tylko jak to wygląda w praktyce? Skoro mowa o rowerze MTB, to chyba nic się nikomu nie stanie jak nie pojedzie sobie na lekko nachylonym asfalcie nieco wolniej, ale za to w terenie będzie miał wybór miękkich przełożeń. Bo nie oszukujmy się, że ktokolwiek z Was ma na myśli dokręcanie na jakiejś stromiźnie typu rąbanka... IMHO korba 36/22 jest ciekawszym wyjściem, a do ilu można się rozpędzić mając tarczę 36 z przodu to można bez problemu sprawdzić przy pomocy jakiegokolwiek kalkulatora, których pełno w sieci. Podpowiem, że nawet trudno utrzymać taką prędkość przez dłuższy czas mając klockowate opony, chyba że masz mega łydę.

Chyba, ze to kolejne "MTB na asfalt" dla domorosłego "ściganta" - wtedy zostawiłbym 3 rzędy z przodu w spokoju.

No niestety takie są u nas maratony, bywają szybkie szutry gdzie leci się w okolicach 50 km/h. Wczoraj w Jeleniej Górze na Bike Maratonie startowaliśmy z centrum miasta i na dojeździe do terenu przekraczaliśmy miejscami 50 km/h.

 

Najchętniej zostawiłbym jeszcze swoje 3x10, bo nie mam z tym problemu, ale korba od czasu do czasu zaciąga mi łańcuch (napęd 4k km) stąd pomysł o zmianie.

Napisano

Tak obsłuży. Ja mam 36x22 i kasetę 11x36 i jakoś na podjazdach rzadko używam największej koronki jak mam przód na 22 zrzucony, chyba, że lubisz pedałować w miejscu;) Kup 36x22 i wymień tarczę na 38 nową sprzedaż i kasa wróci.

Kaseta 11x40 czy 11x42 to 200zł więc cena rośnie.

Napisano

 

 

Kup 36x22 i wymień tarczę na 38 nową sprzedaż i kasa wróci.
 

 

Gdzieś czytałem, że jest właśnie problem przy 22-38 i dlatego ich nie ma. Chodzi o nakładanie się zębatek i zrzucanie, wrzucanie biegu.

Przy kasecie sunrace wychodzi 100 zł drożej.

Mi brakuje czegoś lżejszego niż 24-36, widzę to szczególnie na technicznych podjazdach po 20% i więcej. 

 

Napisano

Ja zarzucę rozwiązanie które już podawałem w innym temacie: korba 3 rz 22-30-40. No chyba że koniecznie chcesz 2 rzędy to wtedy odpada. Największym plusem jest to że środkową zębatką ogarniasz całą kasetę (prawie), najmniejszą masz 22 więc jest też miękko. Sam mam taki napęd, tyle że z kasetą 9 rz. 12-36 i wcale nie uważam że jest za miękko. Na następny sezon zamierzam wrzucić najmniejszą zębatkę 20t od trybo, dzięki temu że środek ma 30 ta 20t będzie służyła tylko do stromych podjazdów i nie zajadę jej szybko.

Napisano

Chyba w takie coś nie chciałbym się pchać, bo będzie dużo wachlowania przednią przerzutką (zapewne częściej niż obecnie będę wrzucał na największy blat z przodu).

Teraz mam 24-32-42.

 

Mocno zastanawiam się więc nad korbą SLX 24-38 i kasetą sunrace 11-40.

Miękko jest, 38-11 też wystarczy, tylko kwestia czy nie będzie problemu z doborem kadencji na pośrednich biegach.

No i trochę obawy co do jakości tej kasety.

 

Jeszcze gdyby ktoś podpowiedział czy manetka (Shimano SLX SL-M670, Rapidfire-Plus) i przednia przerzutka (Shimano SLX FD-M671-D, direct mount, Down Swing) przyjmie napęd 2x10 o którym wspominam wyżej?

Napisano

 

 

Jeszcze gdyby ktoś podpowiedział czy manetka (Shimano SLX SL-M670, Rapidfire-Plus) i przednia przerzutka (Shimano SLX FD-M671-D, direct mount, Down Swing) przyjmie napęd 2x10 o którym wspominam wyżej?

Manetka bez problemowo (od spodu masz przełącznik na 2x/3x) , przerzutka M671 nie podejdzie  (nie ta konstrukcja wózka) , musi być dedykowana pod 2x10.

Napisano

A tylna Shimano XT, RD-M781-SGSL, Shadow ogarnie tą kasetę Sunrace 11-40?

Serio przód nie podejdzie, może masz racę, ale jakoś nie wiem w czym leży problem, zablokowałbym ją śrubą i chodziłaby w 2 płaszczyznach. Czyli tak samo jak na 3 blatach z tym, że jeden byłby jakby martwy. 

Napisano

XT M781 ogarnie kasetę 40T .

Przednia przerzutka pod 2x10 ogarnia różnicę pomiędzy poszczególnymi zębatkami 14T a ta pod 3x10 tylko 10T , poza tym przy 2x10 jest zmieniona linia łańcucha stąd przerzutka pod 3x10 nie będzie działa prawidłowo , dodatkowo 3x10 jest pod blat 40/42 a ty będziesz miał 38.

Napisano

Podziękował :)

 

W opisie tylnej przerzutki też wesoło to nie wygląda:

 

Producent: Shimano

Grupa: Deore XT Model: RD M781

Długość wózka: SGS (długi)

Największa zębatka: 32 - 36T

Najmniejsza zębatka: 11T

Całkowita pojemność: 43T

Współpracuje z napędami 10 rzędowymi 

 

Nie sugerować się tym, sprawdzone, że obsłuży 40T?

Napisano

Tylna przerzutka Shadow ma nieco większą rozpiętość niż podaje producent - ogarnia dołem 30T i górą 40T (40T ogarnia nawet ZEE z krótkim wózkiem) , przy przednich niestety tak nie jest i trzeba się stosować do zaleceń producenta.

Napisano

Czyli dochodzi zakup przerzutki przedniej.

Szkoda, że shimano nie robi kaset 10rz. 11-40.

Mam nadzieję, że nie jest to podyktowane tym, że wiążą się z tym jakieś kłopoty. 

 

@gtb a jak Ty widzisz takie zestawienie?

 

Korba SLX FC-M677 175 24-38

Kaseta Sunrace CSMX3 11-40 (11-13-15-18-21-24-28-32-36-40)

Łańcuch CN-HG54

Napisano

Zamiast hg54 kup kmc x10.73(po 500km drugi)

rd-m781/786 ogarnie kasetę 11-40(sprawdzone organoleptycznie)

Przednia przerzutka 3x10 "ogarnie" napęd 2x10 ale będzie tarło na przekosach - to raz, dwa, czasami będzie zamulało ze zmianą(sporadycznie)

Jeśli cierpisz na niedobory budżetowe, miesiąc spokojnie powinieneś wytrzymać z obecną przednią zmieniarką.

 

korba i kaseta są ok.

 

Napisano

Jeśli ma być 38/24 to szukaj jeszcze FC-M675 bo ma suport w zestawie i praktycznie tą samą cenę (to jest to samo co M677 tylko w ofercie nie ma stopniowania 36/22).

Sunrace 11-40 mało popularna , ale ma pozytywne opinie wśród użytkujących (sam siędo niej przymierzam na przyszły sezon , bo nie uśmiecha mi się 11s).

HG54 zdecydowanie odradzam (szybko się rozciąga i zajeździ napęd) , bierz KMC X10 (im wyższy model tym lepsza powłoka antykorozyjna).

Napisano

Jak kolega wyżej,nie kupuj łańcucha hg54(wrzucenie pieniędzy w błoto), nie wytrzymują nawet 1k km. Z hg95 jest lepiej, ale też doopy nie urywa.

Napisano

Lisster, świetny zestaw złożysz z tej korby 38/24 i kasety 11-40. Bardzo fajnie będzie ci się jechało na blacie po całej kadecie, praktycznie jak na napędzie 1x10. Ta 40z zrobi robotę, da lżejsze przełożenie niż 1:1, a to czuć w praktyce.

Moja jeszcze podpowiedź, stosować dwie kasety, na treningi 11-36, na zawody 11-40.
Druga sprawa, skołuj sobie koronkę 12z i nakrętkę do niej, jak będzie twardo i zbędnie na szutrach, to docenisz stopniowanie co ząbek w tamtym miejscu.

 

PS1. Jak będziesz wybierał przerzutkę przednią, to wybierz model, który przeznaczony jest do pracy z blatami 36 i 38z, nie zamkniesz sobie w ten sposób drogi do ewentualnej zmiany zębatek na 36/22 gdy stwierdzisz, że jednak 38/24 to nie jest to. Są przerzutki do blatów 38/40 i chyba 42, zwróć na to uwagę.

PS2. jak ktoś się nie ściga na takich trasach, to nie rozumie potrzeby posiadania przełożenia 36:11 czy 38:11. Jakie zjazdy swobodne, co, gdzie? Jak idzie ciąg na zawodach to się jedzie +50 i brakuje, nikt na nikogo czekać nie będzie, grupa odjeżdża i tyle.

Napisano

@up według mnie nic więcej niż 38x11 nie potrzeba- tak twierdzę z moich doświadczeń, ostatnio na maratonie jechałem na tym przełożeniu 57km/h więcej już by było mało stabilnie bo kadencja była nieprzyjemna, ale ja jechałem na 26 więc na 29er blat 36 by wystarczył, więc ja bym wziął 22x36 o ile są w okolicy jakieś podjazdy na których coś takiego jest potrzebne, mi na podjeździe 200m x17% z kaseta 32 bardziej miękkiego nie brakuje więc na 29erze przy kasecie 36 bym miał jeszcze zapas ;)

Jak brakuje przełożeń przy 24x36 to znaczy że trzeba potrenować podjeżdżanie [emoji106]

 

Tapnięte z mojego Mi3. jeśli napisałem coś dziwnego to wina autokorekty.

Napisano

PS1. Jak będziesz wybierał przerzutkę przednią, to wybierz model, który przeznaczony jest do pracy z blatami 36 i 38z, nie zamkniesz sobie w ten sposób drogi do ewentualnej zmiany zębatek na 36/22 gdy stwierdzisz, że jednak 38/24 to nie jest to. Są przerzutki do blatów 38/40 i chyba 42, zwróć na to uwagę.

 

 

Możesz podać jakieś konkretne modele? Z tego co widzę wszystkie przerzutki klasy SLX, XT mają w opisie: Wymagana ilość zębów większej koronki: 38 - 44T.

Potrzebuje takiej przerzutki z bezpośrednim mocowaniem do ramy i z linką biegnąca od dołu. 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...