Dareios Napisano 6 Września 2016 Udostępnij Napisano 6 Września 2016 Witam Jakiś czas temu założyłem tu temat z prośbą o poradę przy zakupie roweru. W temacie zamieściłem też zdjęcie swojego obecnego po czym dostałem odpowiedź, że mimo iż jest to rower z marketu, to nie jest taki zły, w tym sensie, że to normalna prosta konstrukcja, a nie cudo udające nie wiadomo co. Jest to stary "góral" na osprzęcie Shimano, sztywny widelec, stalowa rama, wolnobieg, koła 26 cali Poniżej zamieszczam link do tamtego tematu oraz wspomniane zdjęcie: http://www.forumrowerowe.org/topic/208610-1500-miasto-lekki-teren-czyli-przesiadka-z-marketowego-gorala/?do=findComment&comment=1892066 Jest to stary "góral" na osprzęcie Shimano, sztywny widelec, stalowa rama, wolnobieg Stwierdziłem, że ma to sens, więc zabrałem się za przegląd. W pierwszej kolejności prosiłbym o ocenę zużycia zębatek: Niestety podczas próby wyczyszczenia wolnobiegu piasek dostał się do środka bębenka i teraz chrobocze. Jeżeli zębatki nie są aż tak zjechane to podejmę się próby rozebrania i naprawienia go. Kolejną sprawą jest widelec. Od lat miał odprysk lakieru, a w jego miejscu pojawiła się rdza, jednak sądzę, że jest to rdza powierzchniowa: Niestety po demontażu widelca okazało się, że ma zadzior i rysę (nie wiem po czym, chyba było tak fabrycznie). Łożyska były już totalnie suche o wygląda na to, że jedno z nich zaczęło piłować rurę sterową. Czy te uszkodzenia kwalifikują widelec do wywalenia? Ogólnie planowałem zmienić łańcuch na HG40: https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/lancuchy-kasety-wolnobiegi/lancuchy-rowerowe/p,lancuch-alivio-cn-hg40-8-rz-shimano,121134.html tylko nie wiem jaka spinka do niego pasuje, w każdym temacie czytałem co innego. Oprócz tego oczywiście zmiana opon, np na te: https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/opony-detki/opony-rowerowe-26-cali-559/p,opona-cityhopper-v99-rubena,37985.html Planuję też wymianę linek i pancerzy, tylko raczej skłaniam się ku zwykłym linkom galwanizowanym ponieważ nie wiem czy jest sens pakować się w nierdzewkę przy starych manetkach i klamkach. Myślę też o wymianie hamulców. Oryginalnie w rowerze były canti, ale jeszcze za dzieciaka wymieniłem je na V-brake Saccon, chodziły dobrze, ale po latach sprężyny się wygięły, a same ramiona nie mają tego małego wkrętu do regulacji napięcia. Myslę tu nad nowszą wersją Saccon: http://rowery-sopot.pl/import-z-systemu-magazynowego/707-SZCZEKI-H-CA-SACCON-V-BRAKE-CZARNE-NA-2-KOLA-2000000520131.html Lub coś względnie lepszego (nie wiem czy jest sens): https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/hamulce-rowerowe/hamulce-szczekowe/p,hamulec-alivio-br-t4000-czarny-shimano,377073.html I tutaj pytanie - jaka jest różnica między przodem i tyłem? Liczę na to, że ten rower pociągnie jeszcze sezon-dwa (a może i więcej) względnie rekreacyjnej jazdy głównie po utwardzonych nawierzchniach i nie padnie gdy wyjadę gdzieś dalej za miasto. Liczę na zrozumienie, mam taki sprzęt jaki mam i jeżeli da się mu przedłużyć żywot od 2-3 lata za względnie niewielkie pieniądze to chciałbym to zrobić. Pozdrawiam Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sobek82 Napisano 6 Września 2016 Udostępnij Napisano 6 Września 2016 Bierz heble shimano , wideł zdrowy, nic mu nie będzie, oponki to już kwestia zastosowania i gustu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dareios Napisano 6 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 6 Września 2016 Dzięki za odpowiedź. A jak ze stanem napędu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Sobek82 Napisano 6 Września 2016 Udostępnij Napisano 6 Września 2016 Napęd ma daleko do końca, jakieś kilka sezonów. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dareios Napisano 6 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 6 Września 2016 Dzięki. Czyli trzeba będzie naprawić wolnobieg. A jeżeli można jeszcze spytać - w czym tkwi wyższość tych hamulców Shimano nad Saccon? Klamki zostawię stare od Saccon - działają bez zarzutów. No i jak z tą spinką do HG40 ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 6 Września 2016 Udostępnij Napisano 6 Września 2016 Do starego napędu nie zakładamy nowego łańcucha. Linki bierz nierdzewne. To są 2-3 złote różnicy na sztuce, a przynajmniej nie masz problemów z rdzą. Osobiście do takiego roweru wypośrodkowałbym wydatki i wziąłbym jakieś hamulce od Tektro. Różnica przód-tył dotyczy długości śrub mocujących. Te klamki o których piszesz, to klamki pod canti czy V-brake? Jeśli opcja numer 1, te także bym wymienił. I chyba tyle. Reszta do, jak sam piszesz, serwisu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dareios Napisano 6 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 6 Września 2016 Klamki pod v-ki, były w komplecie gdy je wymieniałem. A co do napędu - ten rower jest stary, ale nie był intensywnie używany. W sumie jego przebieg to gdzieś 2,5-3 tys km. Czy jeżeli faktycznie - tak jak napisał Sobek82 - daleko mu do końca to także nie warto wymieniać łańcucha? Czy jakbym miał nowy rower i zrobił na jednym łańcuchu tyle km to także by nie było sensu jego wymiany? Tak dla ścisłości - ja nie podważam Twojego zdania, bo to nie ja jestem specem. Po prostu jestem ciekawy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 6 Września 2016 Udostępnij Napisano 6 Września 2016 Nie chodzi o wiek, lecz o fakt, że napęd trochę już pojeździł. Raz, że nowy łańcuch może skakać po takim sprzęcie. Fakt, ma ten napęd jeszcze sporo przed sobą, jednak różnie bywa. Dwa, szkoda w napęd tej klasy inwestować jakiekolwiek pieniądze. Plus trzy, wybierasz CN-HG40, który jest marnym łańcuchem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dareios Napisano 6 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 6 Września 2016 Ja rozumiem o co chodzi, tylko że ten napęd chyba wcale tak dużo nie pojeździł. Ale ok. W takim razie trzeba będzie jakoś ten łańcuch rozkuć a potem skuć aby go dobrze wyczyścić. Czy ten sprzęt się do tego nadaje? http://rowery-sopot.pl/import-z-systemu-magazynowego/885-KLUCZ-DO-LANCUCHA-WYCISKACZ-HG-UG-2000000180069.html Potem skuć tym samym pinem czy nowym? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 6 Września 2016 Udostępnij Napisano 6 Września 2016 O ile aktualny łańcuch jest w dobrym stanie, szkoda nawet tych 25zł. To nie ta klasa napędu by regularnie wymieniać łańcuch czy jeździć rotacyjnie. Jeśli to ma być skuwacz do jednorazowych akcji, pewnie wystarczy. Jeśli chcesz sobie wyposażać warsztat, trzeba wydać nieco więcej pieniędzy. Zamiast skuwać łańcuch załóż spinkę. Widzę 6 rzędów, więc przydałoby się pewnie coś w stylu KMC CL-573. Jeśli jednak uprzesz się na skuwanie, zawsze nowy pin. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dareios Napisano 6 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 6 Września 2016 Niestety nie widzę tego cl-573 w tych 2 sklepach które przeglądałem. W jednym chcę zrobić zamówienie zbiorcze żeby nie płacić kilka razy za wysyłkę, a drugi mam koło domu (ten z Sopotu). Co do hamulców, na Tektro jest długi czas oczekiwania. Co powiesz o takich http://rowery-sopot.pl/import-z-systemu-magazynowego/703-SZCZEKI-H-CA-V-BRAKE-M422-Shimano-ALIVIO-SREBRNE-2000000520117.html Mam jeszcze pytanie co do łożysk - lepiej kupić takie Shimano czy inne za 10-12 zł, czy wystarczą zwykłe po 2 zł? Mam na myśli łożyska rury sterowej, jutro jeszcze zobaczę w jakim stanie jest suport. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 6 Września 2016 Udostępnij Napisano 6 Września 2016 Nie musi to być spinka akurat KMC, byleby była podobnej konstrukcji i odpowiedniej szerokości. Najważniejsze, byś nie wziął czegoś takiego: http://www.ryszard-szurkowski.pl/img/90/spinka-do-lancucha-shimano-6-7-8-b.jpg Hamulce jak hamulce. Nie do końca rozumiem pytanie o łożyska. Masz na myśli wymianę samych kulek? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dareios Napisano 6 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 6 Września 2016 Nie nie, tam są wianki Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 7 Września 2016 Udostępnij Napisano 7 Września 2016 Wianek jest tylko po to, by kulki nie posypały się przy serwisie. Jeśli bieżnie i kulki są w dobrym stanie, wystarczy wyczyścić wszystko i złożyć na dużej ilości smaru. Jeśli kulki są zużyte, a bieżnie są ok, wymieniasz kulki. Zwykłe łożyskowe kulki, tu nie ma filozofii. No i opcja nr 3, zużyte stery. Wtedy trzeba wymienić całość. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dareios Napisano 7 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 7 Września 2016 Nie wiem czy się dobrze rozumiemy, tam jest coś takiego: Szczerze mówiąc nie wiem po co jest taka różnica między kulkami a wewnętrzną średnicą. Zewnętrzna średnica to 35mm, wewnętrzna 26 mm. Na co proponujesz to zamienić? Znajdę w ogóle coś takiego? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
borsooq Napisano 7 Września 2016 Udostępnij Napisano 7 Września 2016 Mam takie hamulce Shimano od jakoś 4 lat. Względem poprzednich plastikowych no-name jest rewelacja. Co do wianka - dostaniesz w większości sklepów rowerowych. Koszt - kilka złotych. Jeśli chodzi o kulki vs wianek, to szczególnie w starych suportach zamiast wianków wkładało się same kulki na dużej ilości smaru. Wianek jest po to, aby przytrzymać kulki w miejscu. Jak łożysko dużo pracuje, to wianek potrafi się wytrzeć popękać. Wtedy pokruszone resztki wianka mogą uszkodzić bieżnie. Dlatego same kulki są bezpieczniejsze. Duża ilość smaru, bo muszą się trzymać w trakcie montażu. @Fenthin, co jest nie tak z tą spinka? Mam taką, prawdopodobnie od Shimano. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Fenthin Napisano 7 Września 2016 Udostępnij Napisano 7 Września 2016 Taka spinka jest w zasadzie jednorazowa. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dareios Napisano 7 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 7 Września 2016 (edytowane) No to może wezmę te alivio. Tylko, że Saccon to nie jest plastikowy no name. Moje są aluminiowe, obecne też. To włoska firma która robi hamulce od 20 lat, tyle że nie ma marketingu dobrego. Wiem, że stosuje się same kulki w bieżni, tylko nie wpadłem na to, że można samodzielnie wymienić wianek na same kulki. Jak dobrać rozmiar kulek? Bo tu na zdjęciu widzimy, że kulki nie zajmują całej bieżni W okolicznym serwisie rowerowym powiedzieli mi, że to łożysko starego typu i ciężko będzie takie dostać. Zaproponowali wymianę sterów, rura ma 1 cal, tylko widzę, ze w sklepach są 2 prawie identyczne rozmiary 22.2x30x26,4 i 22.2x30x27. O co to chodzi? Edytowane 7 Września 2016 przez Dareios Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hetman Napisano 8 Września 2016 Udostępnij Napisano 8 Września 2016 Linki zawsze nierdzewne i zawsze dobre pancerze - to jest najtańszy możliwy upgrade i daje najwięcej. Dopiero potem można się zastanawiać nad wymianą innych części . Co do wianków - zamiana na same kulki powoduje większą nierównobieżność. Przy sterach akurat to nie jest zauważalne więc możesz. Tylko znowu problem ze składaniem tego bez wygodnego stojaka. Gra nie warta świeczki, dużo ważniejsze jest złożenie gwintu na loctite, bo takie stery często dostają luzów właśnie przez rozkręcanie a nie przez zużycie się. Jeśli kupujesz nowy komplet sterowy to uważaj, bo niektóre chińczyki mają lakierowane bieżnie (sabotaż chyba). PS: Saccon robi i kiłę, i sprzęty które działają, zależy na co trafisz. V-ki powinny być ok. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dareios Napisano 8 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 8 Września 2016 Kupię nowe stery, jak te które mam są pod jakiś prehistoryczny typ wianków to wymienię całość. Do nowych chyba też zamontuję wianki bo są w zestawie, najwyżej później wymienię na kulki. Mam nadzieję, że nie będę miał wielkich problemów z wybiciem misek i wbiciem nowych. Te zamierzam kupić: https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/stery-rowerowe/klasyczne-z-gwintem/p,stery-h693fw-1-cal-skrecane-stalowe-25-4x34x26mm-czarne-vp,242616.html Jak rozumiem ta podkładka z zębem jest potrzebna? W starych sterach była taka razem z uchwytem pod canti, to tak się zapiekła, że uszkodziłem gwint widelca przy wyciąganiu (trzeba było młotkiem walić bo ani drgnęła), potem na szczęście wykręcając tą miskę z uchwytem na klucz udało się nagwintować, tyle że o mało mi ręka nie odpadła. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Garlock Napisano 8 Września 2016 Udostępnij Napisano 8 Września 2016 Jak rozumiem ta podkładka z zębem jest potrzebna? Jest konieczna, ona zabezpiecza bieżnię górną przed obrotem (czyli zaciśnięciem łożysk) przy kontrowaniu górna nakrętką. Bez albo zaciśniesz na amen łożyska, albo nie skontrujesz prawidłowo i stery się będą rozkręcały. była taka razem z uchwytem pod canti, to tak się zapiekła, że uszkodziłem gwint widelc Posmaruj smarem grafitowym gwint widelca, zwłaszcza w miejscu gdzie jest ta podkładka. To zapobiegnie zapiekaniu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hetman Napisano 8 Września 2016 Udostępnij Napisano 8 Września 2016 Posmaruj smarem grafitowym gwint widelca, zwłaszcza w miejscu gdzie jest ta podkładka. To zapobiegnie zapiekaniu. Rewelacyjny pomysł... Niech mu się częściej stery rozkręcają... Na stery to właśnie WYŁĄCZNIE loctite. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dareios Napisano 8 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 8 Września 2016 Rozumiem, że chodzi o coś takiego? http://allegro.pl/klej-do-gwintow-tl-680-242-jak-loctite-expres-i6458148043.html A jak potem z odkręcaniem? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Hetman Napisano 9 Września 2016 Udostępnij Napisano 9 Września 2016 Z oporem ale idzie. To nie jest "klej" w takim sensie jak się potocznie rozumie tylko bloker utrudniający odkręcanie (samoczynne), te połączenia są jak najbardziej projektowane jako rozkręcalne po użyciu. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Dareios Napisano 9 Września 2016 Autor Udostępnij Napisano 9 Września 2016 Czyli ten z powyższej aukcji będzie ok? Panowie, mam problem z odkręceniem wolnobiegu. Pożyczyłem 2 klucze, ale nie pasują. Zmierzyłem suwmiarką rozmiar tej osi z wypustkami w najszerszym miejscu - 22,7. Jaki klucz do tego będzie pasował? Patrzę w necie ale oczywiście nikt w sklepach nie wpadł aby podać rozmiar klucza, tylko to do czego rzekomo ma pasować. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.