gkc Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 Witajcie. Będę wymieniał suport na kwadrat i zastanawiam się co i czym smarować a czego w ogóle. Wyczytałem że co osoba to opinia jednak nigdzie nie znalazłem konkretów. Interesują mnie te połączenia: 1) Gwint rama - miska 2) Operacie lewej miski z suportem 3) Kwadrat - gniazdo korby 4) Śruba mocująca korbę Jak poradzicie? No i dajcie znać dlaczego właśnie tak a nie inaczej. Z góry dzięki.
BezSpiny.pl Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 Fabrycznie, przynajmniej w rowerach Specialized i Fuji, z którymi miałem do tej pory do czynienia, wszystkie wymienione przez Ciebie elementy były albo nasmarowane albo potraktowane klejem do gwintów (np. Loctite 243). Osobiście polecam nałożyć cienką warstwę smaru typu ŁT-43 lub podobnego.
gkc Napisano 25 Sierpnia 2016 Autor Napisano 25 Sierpnia 2016 Fabrycznie, przynajmniej w rowerach Specialized i Fuji, z którymi miałem do tej pory do czynienia, wszystkie wymienione przez Ciebie elementy były albo nasmarowane albo potraktowane klejem do gwintów A które rzeczy czym? Bo klejem to domyślam się że śruby mocujące korbę. Ale jak z resztą?
BezSpiny.pl Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 1) Gwint rama - miska Smar ŁT-43 2) Operacie lewej miski z suportem Smar ŁT-43 3) Kwadrat - gniazdo korby Smar ŁT-43 4) Śruba mocująca korbę Klej do gwintów, ewentualnie smar ŁT-43, ale wtedy trzeba co jakiś czas kontrolować czy śruby się nie poluzowały.
gkc Napisano 25 Sierpnia 2016 Autor Napisano 25 Sierpnia 2016 1) Gwint rama - miska Smar ŁT-43 2) Operacie lewej miski z suportem Smar ŁT-43 3) Kwadrat - gniazdo korby Smar ŁT-43 4) Śruba mocująca korbę Klej do gwintów, ewentualnie smar ŁT-43 Podoba mi się ta prostota
krism4a1 Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 3) Kwadrat - gniazdo korby Smar ŁT-43 Z tym bym się absolutnie nie zgodził. Kwadrat działa jak klasyczny stożek, powierzchnie stykowe nie powinny być montowane na smar, Jest wtedy możliwość przeciągnięcia korby, wciśnięcia jej za głęboko i może dojść do jej pęknięcia. Ja w swoich starych mechanizmach korbowych nigdy nie smarowałem kwadratu niczym.
gkc Napisano 25 Sierpnia 2016 Autor Napisano 25 Sierpnia 2016 powierzchnie stykowe nie powinny być montowane na smar, Jest wtedy możliwość przeciągnięcia korby, wciśnięcia jej za głęboko i może dojść do jej pęknięcia. A dużej trzeba użyć wtedy siły? Tzn czy można tak napsuć przypadkiem? Bo co jak co ale te miejsce się całkiem mocno przykręca.
artofnois Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 Smar miedziany np. Technicola - gwinty mufy i suportu - nie zapieką się i zawsze odkręcisz. Kwadrat też smaruję miedzianym - nie będzie strzelał na łączeniu z ramionami. Kleju nie stosuję.
BezSpiny.pl Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 Kwadrat działa jak klasyczny stożek, powierzchnie stykowe nie powinny być montowane na smar, Jest wtedy możliwość przeciągnięcia korby, wciśnięcia jej za głęboko i może dojść do jej pęknięcia. Mnie osobiście nałożenie cienkiej warstwy smaru na kwadrat nigdy nie zaszkodziło. Muszę jednak przyznać, że korby na kwadrat używałem raczej do uprawiania lżejszych odmian kolarstwa, więc nie wiem jak zachowałaby się na przykład przy skakaniu. Może wtedy ten smar zadziałałby negatywnie? Tak czy siak w najnowszej korbie SRAM S-1250 mam fabrycznie nałożony smar na wielowypust, tak samo zresztą jak w korbie Shimano na Hollowtech 2, której używałem do niedawna.
krism4a1 Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 Tak czy siak w najnowszej korbie SRAM S-1250 mam fabrycznie nałożony smar na wielowypust, tak samo zresztą jak w korbie Shimano na Hollowtech 2, której używałem do niedawna. Systemy wielowypustowe nie są stożkami! I tam faktycznie trzeba smarować. A dużej trzeba użyć wtedy siły? Tzn czy można tak napsuć przypadkiem? Bo co jak co ale te miejsce się całkiem mocno przykręca. No widzisz, sam dochodzisz do pewnych wniosków. Pisałem, że można uszkodzić, nie że na 100% się uszkodzi
chudzinki Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 Kwadrat działa jak klasyczny stożek, powierzchnie stykowe nie powinny być montowane na smar, Jest wtedy możliwość przeciągnięcia korby, wciśnięcia jej za głęboko Smar nie ma magicznych mocy .
krism4a1 Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 Smar nie ma magicznych mocy Owszem w takim położeniu ma.Współczynnik tarcia zmienia się diametralnie. Nie mając wyczucia w ręce, możesz dokręcić korbę "na wskroś" i będzie do wyrzucenia. Stalowa oś się nie podda, ale aluminiowe gniazdo jak najbardziej. Szczególnie, że to są bardzo niskie grupy osprzętu.
chudzinki Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 Niektórzy twierdzą, że nie można smarować śrub od kół w samochodach, bo się odkręcą... Nałożenie cienkiej warstwy smaru spowoduje, że korba od razu "siądzie" na właściwym miejscu, a późniejsze ściągnięcie będzie znacznie łatwiejsze. A umiar to trzeba mieć we wszystkim.
krism4a1 Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 Tyle w temacie smarowania i gdzie: "podręcznik sprzedawcy Shimano DM-GN0001-10"
chudzinki Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 Czyli, jaka rada dla @gkc? Nie czytaj co piszą na forum tylko czytaj instrukcje... A pytanko do Ciebie @krism4a1, niezłośliwe żebyś źle tego nie odebrał: zawsze robisz wszystko wg instrukcji?
mig12345 Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 To znaczy co? Bo nie zajarzylem... W podręczniku sprzedawcy nie napisano o ŁT4 to nie wolno? Jest jeszcze coś takiego jak 'dobra praktyka slusarska' - niewiele się zmieniła w ostatnich 150latach... ;-)
gkc Napisano 25 Sierpnia 2016 Autor Napisano 25 Sierpnia 2016 W podręczniku sprzedawcy nie napisano o ŁT4 to nie wolno? No właśnie - póki co wszyscy są zgodni jeśli chodzi o połączenie gwintowe. To kolejne pytanie czy ŁT4/towot/smar grafitowy - będzie miał jakieś wyczuwalne różnice w działaniu porównując do miedzianego lub specjalnego grease shimano?
krism4a1 Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 zawsze robisz wszystko wg instrukcji? Dlaczego mam coś robić wbrew niej? Skoro moja praktyka zawodowa tylko potwierdza prawidłowość zawartą w instrukcji. W podręczniku sprzedawcy nie napisano o ŁT4 to nie wolno? W podręczniku napisano : "Grease" - ŁT4 to nic innego jak smar. Jest jeszcze coś takiego jak 'dobra praktyka slusarska' - niewiele się zmieniła w ostatnich 150latach... ;-) No, więc chyba wyrzucę do kosza moją 30 letnią praktykę rowerową, dwudziestoparoletnią praktykę zawodową , i cykl szkół od zawodówki mechanicznej, przez technikum mechaniczne po zachodniopomorski uniwersytet technologiczny. To kolejne pytanie czy ŁT4/towot/smar grafitowy - będzie miał jakieś wyczuwalne różnice w działaniu porównując do miedzianego lub specjalnego grease shimano? Będzie miał, nie pamiętam teraz dokładnie ale jakiegoś smaru (powiedzmy specjalnego dwu i więcej składnikowego) nie wolno używać w połączeniu z aluminium, bo powoduje to jego korozję. (nie pamiętam czy chodziło o miedziany, czy grafitowy) Było to swego czasu wałkowane na forum.
chudzinki Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 @gkc, nie smaruj połączenia kwadrat-korba, bo ja tylko technikum skończyłem i nie mam takiego bogatego doświadczenia...
mig12345 Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 [quote name="krism4a1" post="1889213" timestamp="1472123057" W podręczniku napisano : "Grease" - ŁT4 to nic innego jak smar. >>>na stroniee która zacytowales brak takiego napisu. Oryginału nie czytam -rower to nie statek kosmiczny. <<< .[/quote No, więc chyba wyrzucę do kosza moją 30 letnią praktykę rowerową, dwudziestoparoletnią praktykę zawodową , i cykl szkół od zawodówki mechanicznej, przez technikum mechaniczne po zachodniopomorski uniwersytet technologiczny. >>> zrób to czym prędzej. Jeśli te uczelnie uczą wbrew "praktyce slusarskiej" to nie czekaj dłużej. ... Poza tym uniwersytet technologiczny to neologizm z ostanich 10 lat. Kiedyś była to porządna politechnika.... ;-). Może dlatego. ... .
sedymen Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 Połączenia kwadrat - korba się nie smaruje, bo jest ryzyko przeciągnięcia korby. Nienasmarowane połączenie lekko "trzeszczy" przy dużym obciążeniu. "Trzeszczenia" nie da się zlikwidować śrubą kontrującą. Można je zlikwidować poprzez delikatne posmarowanie połączenia kwadrat - korba. Ale połączenia kwadrat korba nie powinno się smarować bo można przeciągnąć ... dlatego wymyślono Octalink i ISIS
raffik Napisano 25 Sierpnia 2016 Napisano 25 Sierpnia 2016 Żadnej miedzi na aluminium i zamiast łt grafitowy, bo ma grafit, który zostanie jak reszta zniknie. To najlepsze zastosowanie dla smolucha. Zgadzam się z niesmarowaniem kwadratu.
gkc Napisano 26 Sierpnia 2016 Autor Napisano 26 Sierpnia 2016 Widzę że większość nie zaleca smarowania połączenia kwadrat - korba ale często już na korbie jest trochę smaru, od strony główki śruby mocującej. To ma jakiś cel? O takie coś mi chodzi: http://www.solid-sport.pl/images/shimano/shimano_fc-m311-8_kwadrat_48-38-28_cza.jpg http://a2zbikes.pl/img/p/6/1/6/616.jpg https://torpedo24.pl/images/6412.jpg http://img.bazarek.pl/70201/6713/677363/1107004045569e8440c4081.jpg Po co tam smar?
inforobert Napisano 28 Sierpnia 2016 Napisano 28 Sierpnia 2016 Witajcie. Będę wymieniał suport na kwadrat i zastanawiam się co i czym smarować a czego w ogóle. Wyczytałem że co osoba to opinia jednak nigdzie nie znalazłem konkretów. Interesują mnie te połączenia: 1) Gwint rama - miska 2) Operacie lewej miski z suportem 3) Kwadrat - gniazdo korby 4) Śruba mocująca korbę Jak poradzicie? No i dajcie znać dlaczego właśnie tak a nie inaczej. Z góry dzięki. Suport z łożyskami maszynowymi jest bezobsługowy, nigdzie się nie nakłada smaru. Połączenia gwintowe powleka się pastą miedzianą. Kwadrat powiela się pastą miedzianą. Kwadrat jest najczęściej ze stali a korba z aluminium, aluminium koroduje na powierzchni, szczelnie pokrywając powierzchnię tlenkiem aluminium, warstwa ta mocno przywiera i ma działanie antykorozyjne. Przy stałym kontakcie aluminium ze stalą, takie połączenie często bywa trudne do odłączenia np: kwadrat/korba, tarcza hamulcowa/felga aluminiowa, śruba stalowa/felga aluminiowa. Żadnej miedzi na aluminium Elektroliza – ogólna nazwa na wszelkie zmiany struktury chemicznej substancji, zachodzące pod wpływem przyłożonego do niej zewnętrznego napięcia elektrycznego. W suporcie nie ma płynących prądów (przemiennych), więc nie ma elektrolizy.
raffik Napisano 28 Sierpnia 2016 Napisano 28 Sierpnia 2016 @inforobert Napisałeś kocopoły bez przemyślenia. Cu-Al tworzy ogniwo i przy odrobinie wody, która może się tam dostać mamy piękną korozję. Na gwinty rowerowe z glinem najlepszy jest (tani) smar grafitowy.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.