Skocz do zawartości

[napęd] wymiana wolnobiegu na jednorzędowy w rowerze miejskim


Golu

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Cześć, 4 lata temu zwiozłem z Holandii stary rower Raleigh. Jako, że napęd jest już zużyty (obecnie jest z przodu 3 z tyłu 7 wolnobieg), pomyślałem że by z tyłu wymienić wolnobieg na jednorzędowy (są takie?), z przodu zamontować jakąś lekką korbę 3 rzędową (Deore?) i dzięki temu byłby napęd 3x1 i rower straciłby trochę na wadze. Czy takie rozwiązanie ma sens ?

Cele które chce osiągnąć:

- zmniejszenie liczby przerzutek, ponieważ osoba która na nim jeździ w ogóle ich nie zmienia,

- zmniejszenie wagi roweru ( nie wiem czy w ogóle jest to osiągalne przy takiej zmianie).

 

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi.

Napisano

Nie, to nie ma sensu. Przy takiej opcji z tyłu i tak jakiś napinacz, przerzutka musi zostać. Lepiej zrobisz, jeśli w celu ograniczenia ilości przełożeń założysz na korbę jeden blat. Wtedy masz tyle przełożeń, ile z tyłu koronek. Na zysk wagowy w rowerze miejskim szkoda patrzeć.

Napisano
pamiętasz jak jeździłeś na dziecięcych rowerach?

 

Jedorzędowe to oczywiście wiem, że są, ale takie pomiędzy 1, a 5 jakoś nigdy mi się przez ręce nie przewinęły. Co do mojego dziecięcego roweru to akurat wolnobiegu nie miał tylko ostre koło (przy kołach 16')  :sweat: Moja Mama zawsze twierdziła, że nie możemy nim nigdzie daleko jeździć, bo hamulców nie ma, a tymczasem z siostrą zdzieraliśmy tylną oponę aż do oplotu :sorcerer:

Napisano

@seraph - oczywiście że wiesz , iż jednorzędówki istnieją ( nie podejżewał bym o niewiedzę starego wyjadacza) :)

To w sumie było do autora wątku skierowane.

a co do 3 i 4 rzędówek to lata 50-70-te (popatrz np. z polskich:  romet albatros, zzr kobuz, zzr 1284)

Napisano

Ok, teraz już rozumiem.

W takim razie zmieniłbym na korbę jednorzędową, a z tyłu zostawił 7 i była by tylko tylna przerzutka. Planuję zakupić coś takiego:

Mechanizm korbowy Alamo 38T 170mm

Przerzutka tylna Altus RD-M310 (jeszcze nie wiem czy hak czy śruba - rozpoznam to "na oko" ? )

Wolnobieg MF-TZ21 14-28z

 

Może jakieś inne propozycje ? Zaznaczam, że nie chodzi mi o jakieś duże inwestycje, raczej o to, że by wszystko sprawnie chodziło i że by lekko zmieniało się przełożenia.

Napisano

Na Twoim miejscu poszukałbym jakiejś lekko używanej korby trekkingowej od Shimano. Czasem można znaleźć świetny sprzęt za śmieszne pieniądze. Niedawno za 100zł kupiłem cały napęd w niezłym stanie.

 

Przerzutki na hak i na śrubę to jedynie poziom Tourney. Wyżej wszystko ma swoją śrubę i mocuję się to do haka w ramie. Zresztą to najmniejszy problem, gdyż są i uniwersalne haki do ram ich pozbawionych.

Napisano

Hmm, nie jest łatwo z tym allegro. Nie do końca się znam i niechciałbym jakoś przestrzelić z zakupem, szczególnie że opisy produktów często nie są dla laików.

Waham się jeszcze, czy w tym wszystkim nielepiej i najtaniej nie byłoby przerobić roweru na singlespeed.

Napisano

 

 

Waham się jeszcze, czy w tym wszystkim nie najlepiej i najtaniej nie byłoby przerobić roweru na singlespeed.

To jest najprostsze i najbardziej niezawodne rozwiązanie :) Pytanie tylko jakie haki ma rama - jeśli skośne (popularne w starych rowerach) to idealnie bo robisz napęd bez napinacza. Jeśli pionowe trzeba będzie zastosować napinacz (który i tak jest wg mnie lepszy od przerzutki). Potem pozostaje Ci dobrać linię łańcucha - jeśli zastosujesz wolnobieg jednorzędowy będziesz musiał kombinować z długością suportu, korbą i ułożeniem zębatki na niej żeby łańcuch nie spadał.

 

Jest jeszcze opcja piasty wielobiegowej - sporo z wymienionych wyżej rzeczy też trzeba założyć ale zyskuje się jakieś (najlepiej 3) przełożenia.  

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...