Skocz do zawartości

[Obręcz] Ustawienie osiowe


hellfirez1

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Zdecydowanie naprawić. 4mm to dość sporo. Zaciśnij hamulec i zobacz jak się wygina obręcz/koło.

 

Edit. Ah, chyba mowa o tarczowych. Przeplatałeś koła ostatnio czy samo się to zrobiło? Hamulec działa prawidłowo?

Napisano

Po prostu koło jest przeciągnięte w jedną ze stron (zbyt mocno naprężone szprychy z jednej strony) lub źle jest dobrana ich długość i nie da się go bezboleśnie ustawić "w osi". Dobrze to poprawić i najlepiej w serwisie, który posiada tensometr oraz sprawdzi długość szprych dla pewności.

Napisano

Bo tak jak pisałem, w trakcie centrowania ktoś nie korzystał ze specjalnego przymiaru i przeciągnął koło w jedną ze stron. Przyczyn może być jeszcze kilka ale ta jest najbardziej prawdopodobna. Wystarczy poluzować szprychy z jednej strony i napiąć z drugiej żeby było ok. 

Napisano

Ja bym nie był taki pewny....chyba że koła centrował PAN RĄCZKA. Nie da się spierniczyć koła o 4 mm używając centrownicy (chyba że ma źle ustawioną) Sprawdź poprawność osadzenia koła w hakach ramy , może sprężynka z zacisku wlazła na oś (odwrotnie założona)... Jak wszystko sprawdzisz to pojedź z rowerem do serwisu do poprawki.... no chyba że rama krzywa ;-(.

Napisano

 

 

Nie da się spierniczyć koła o 4 mm używając centrownicy

 

Żeby zagaić dyskusję zadam pytanie, jak się ustawia centrownicę? 4 mm, to dużo i niedużo, zależy jak na to patrzeć. Dla fachowca dużo, dla "Pana R." żadna różnica.

Napisano

Centrownicę ustawia się używając wzorca, jak np ten:

https://www.universalcycles.com/images//products/large/8833.jpg

 

Dzięki temu wiesz, że koło będzie w osi. Niestety metoda dość zawodna, bo centrownica czasem potrafi przestawić się nawet po jednym rozsunięciu ramion. Dlatego używa się przymiaru do koła. Są centrownice bardziej odporne na tego typu problemu, np Park Tool TS-3 czy P&K Lie ale kosztuję krocie.

Napisano

Wsadzić koło odwrotnie, to już spory wysiłek. Partaczowi nie będzie się chciało.

Wzorzec Park Tool droższy niż całkiem fajna rodzima centrownica Bitul i to chyba jest odpowiedź. Są tańsze wzorce, ale komu by się chciało poszukać.

 

Wniosek? Partaczy omijać szerokim łukiem.

Napisano

 

 

Albo sprawdza się, wkładając koło odwrotnie...
 

 

I tak trzeba zrobić.

Jeśli założone odwrotnie koło przesunie się w drugą stronę, to znaczy że jest krzywe.

Jeśli zostanie w tej samej pozycji - to kopnięta rama.

Napisano

Jutro podejdę więc żeby poprawili.

 

Nie wiem czy rama, wcześniej było idealnie na środku :P

 

Jeszcze takie pytanko

 

Szprychy powinny być naciągnięte mocniej od strony kasety czy od strony hampla?

Napisano

 

 

Z reguły (od której bywają wyjątki) mocniej napręża się szprychy od strony kasety. 
 

:icon_question:

 

To chyba niemożliwe żeby jedną stronę naprężyć bardziej.

 

Ważne żeby szprychy od strony napędu i tarczy były zaplecione we właściwą stronę.

Ale nie o tym jest temat  B)  

 

Napisano

W klasycznym kole szprychy od strony kasety są krótsze i ustawione bardziej w pionie (podobnie od strony tarczy w przednim kole) przez co są naprężone mocniej. Przecież to podstawowa wiedza, możesz sprawdzić nawet ręką ;-) Różnica wynosi najczęściej kilkadziesiąt kilogramów. 

 

A nie zawsze bo jak wybierzesz asymetryczną obręcz i piastę o takich samych kołnierzach oraz dobrze dobierzesz długości to można zrównoważyć naciągi. 

Napisano

Zgadza się.

Jeśli szprychy od strony napędu są krótsze, to muszą być mocniej naciągnięte.

W mojej piaście (Rotaz Revolution) są równe i tym się zasugerowałem.

Zwracam honor  :D

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...