Skocz do zawartości

[mycie/smarowanie] - krok po kroku dla laika


Rekomendowane odpowiedzi

No właśnie. Ostatni raz jeździłam rowerem ze 20 lat temu. Teraz kupiłam sobie nowy, piękny rower i tyle ze umiem na nim jezdzic. Ale przyszedł czas go wyczyścić i nasmarować (bo zaczyna skrzypieć) i nie wiem jak a nie chce go zaniedbac. Kupiłam sobie zestaw do czyszczenia ale nie wiem co po kolei, i czy wszytkie te środki na raz, za jednym myciem musze użyć. 
mam:
- spray z teflonem, smar
- all-weather lubrykant, smar
- spray czyszczący
- odtluszczacz w spreju
- i takie różne śmieszne szczoteczki 

Co mam z tym zrobic? 

 

Tzn tak "na czuja" to się domyślam, ale może dostane tu jakieś rady żeby mi to łatwiej poszło i bez szkód dla sprzętu.

 

Aha - czytałam trochę wcześniej, ale trochę nie rozumiem pojęć, więc jakbym mogła prosić abyście obok hasła z profesjonalną nazwą dodali np. "wyczyść to coś, co jest na tylnym kole - tak dużo kółeczek to by mi bardzo pomogło :)

 


Dobra, w sumie to znalazłam sobie "budowę roweru" 

https://pl.wikipedia.org/wiki/Uk%C5%82ad_nap%C4%99dowy_roweru

więc może być bez tych długich opisów :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zacznij od ogólne wyczyszczenia roweru. Woda, gąbka/szmatka i wycierasz ramę, widelec (ale nie golenie amora), koła. W przypadku upierdliwych zabrudzeń użyj tego sprayu czyszczącego. Wśród różnych szczotek - jak to je nazwałaś ;) - być może masz taką dość wąską o półkolistym ksztalcie - nią czyścisz kasete/wolnobieg - to te koła zębate na osi tylniego koła :) Popsikaj taką szczotę środkiem odtłuszczającym i czyścisz kolejne koronki - z raz będziesz musiała zrzucić/wrzucić łańcuch z tyłu na większy lub mniejszy bieg,  żeby wyczyścić bieg na którym był łańcuch. Weź szmatę, popsikaj ją tym odtłuszczaczem i wyczyść dwa małe kółko które wchodzą w skład tylniej przerzutki - przez nie przechodzi łańcuch - na nich też zbiera się brud przyklejony smarem z łańcucha. Na sam koniec zostaw sobie czyszczenie i smarowanie łańcucha. Środek odtłuszczający na szmatę, łapiesz nią łańcuch na dole i kręcisz pedałami do tyłu. Następnie smarujesz łańcuch - jak się domyślam ten all weather smar to właśnie do łańcucha. Po jednej kropli na każde połączenie ogniw łańcucha. Po nasmarowaniu zostawiasz rower na pół godziny, by smar wniknął do środka spoiw, a następnie czystą szmatą czyścisz go ponownie, ale już bez żadnego środka czyszczącego - celem jest usunięcie smaru z wierzchu łańcucha. Postępujesz podobnie jak przy czyszczeniu odtłuszczaczem :) Szmata, łapiesz łańcuch na dole i kręcisz pedałami do tyłu.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

A jeszcze - jaka jest roznica miedzy tymi dwoma srodkami:

- spray z teflonem, smar
- all-weather lubrykant, smar ?


Zacznij od ogólne wyczyszczenia roweru. Woda, gąbka/szmatka i wycierasz ramę, widelec (ale nie golenie amora), koła. W przypadku upierdliwych zabrudzeń użyj tego sprayu czyszczącego. Wśród różnych szczotek - jak to je nazwałaś ;) - być może masz taką dość wąską o półkolistym ksztalcie - nią czyścisz kasete/wolnobieg - to te koła zębate na osi tylniego koła :) Popsikaj taką szczotę środkiem odtłuszczającym i czyścisz kolejne koronki - z raz będziesz musiała zrzucić/wrzucić łańcuch z tyłu na większy lub mniejszy bieg,  żeby wyczyścić bieg na którym był łańcuch. Weź szmatę, popsikaj ją tym odtłuszczaczem i wyczyść dwa małe kółko które wchodzą w skład tylniej przerzutki - przez nie przechodzi łańcuch - na nich też zbiera się brud przyklejony smarem z łańcucha. Na sam koniec zostaw sobie czyszczenie i smarowanie łańcucha. Środek odtłuszczający na szmatę, łapiesz nią łańcuch na dole i kręcisz pedałami do tyłu. Następnie smarujesz łańcuch - jak się domyślam ten all weather smar to właśnie do łańcucha. Po jednej kropli na każde połączenie ogniw łańcucha. Po nasmarowaniu zostawiasz rower na pół godziny, by smar wniknął do środka spoiw, a następnie czystą szmatą czyścisz go ponownie, ale już bez żadnego środka czyszczącego - celem jest usunięcie smaru z wierzchu łańcucha. Postępujesz podobnie jak przy czyszczeniu odtłuszczaczem :) Szmata, łapiesz łańcuch na dole i kręcisz pedałami do tyłu.

 

o super! dzięki :) bo ja na czuja to bym psikała tym wszystkim nie na szmatkę/szczotkę tylko bezpośrednio na rower :) a te szczotki to mam takie http://index.weldtite.co.uk/images/sized/uploads/products/03003-300x300.png

 

i jeszcze - tylko łańcuch smaruję? a przerzutki nie, albo koła zębate i takie różne?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wstyd mi trochę jak czytam różne tematy o czyszczeniu roweru... Ja oprócz szczotki/gąbki i wiadra (co każdy w domu ma) mam tylko dwie butelki do "szejkowania" łańcucha, benzynę rzecz jasna, starą szczoteczkę do zębów, szmaty oraz olej do łańcucha. Chyba muszę się poprawić  :icon_lol:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ta szczotka pośrodku zdjęcia służy właśnie między innymi do czyszczenia napędu, w tym kasety/wolnobiegu. Kółka w przerzutce tylnej można smarować, ale na ich osi, co wymaga zdjęcie łańcucha i ich odkręcenie - domyślam się, że daleko Ci do tego zamiaru, więc wyczyść je tylko z brudu z zewnątrz. Zarówno kółka przerzutki, jak i kaseta/wolnobieg mają być bez smaru. 

Spray z teflonem prawdopodobnie służy do smarowania pancerzy/linek hamulców/przerzutek - ale to znów wymaga odkręcenia/odczepienia linki by móc wysunąć linkę na odcinku który jest pod pancerzem.

All weather - to prawdopodobnie, tak jak napisałem, smar do łańcucha.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...