Skocz do zawartości

[MTB] Czy da się go przerobić w rower trekkingowy?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam

Mam takie pytanie. Dostałem rower górski Giant, nie jest nowy, ale tyle, że stał kilka lat a używany niewiele.

Od dwóch miesięcy zacząłem nim jeździć, głównie ścieżki rowerowe, trochę po lesie i mam z nim następujące problemy i związane z tym pytania:

1) grube ciężkie opony - ciężko jedzie się po szosie - czy warto je wymienić? Jeśli tak to na jakie? Czy wystarczą z węższe i z mniejszym bieżnikiem czy trzeba wymienić całe koła?

2) przerzutki (8 i 3) na dłuższą jazdę nie nadają się chyba zbytnio... nie da się rozwinąć przyzwoitej prędkości, jedynie od 5 do 8 da się cokolwiek pojechać po szosie. Czy da się i czy warto wymienić przerzutki? Co jeszcze trzeba wymienić?

3) pozycja jazdy na tym rowerze jest taka, że mam duży nacisk na ręce - ciężar opiera się u nasady kciuka - powoduje to duży ból. W związku z tym wydaje mi się, że powinna być wyższa kierownica. Czy da się wymienić ją na wyższą lub jakoś podwyższyć kierownicę?

4) może lepiej sprzedać ten rower i kupić inny? z tego co czytałem to chyba odpowiedni będzie trekingowy? 

 

Będę wdzięczny za wszelkie uwagi i opinie

Pozdrawiam

Mariusz

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy lepszy będzie trekking ? Zależy do czego . Trekking to rower na wyprawy . Czyli sakwy na bagażnik i w drogę . Do jazdy po twardym i w lekkim terenie są rowery crossowe . Koła 28" jak w trekkingu ale nieco bardziej sportowa geometria i brak wyposażenia - bagażnika , błotników , oświetlenia .

Do jazdy po asfalcie - szosówka . Teraz są specjalne ,, szosówki " na szutry . Są też rowery przełajowe - taka terenowa ,,szosówka" .

Ale ty masz MTB . Szkoda że nie napisałeś jaki model . Rozumiem że jeśli stał kilka lat to jest na kołach 26" .

Jeśli nie używasz go w górach to jak najbardziej warto zmienić opony . Na cieńsze albo tylko na mniej terenowe . To już zależy od twoich upodobań . Do kół 26" są nawet opony 1" . Czyli bardzo cienkie - jak w szosówce .  Przy zmianie opon oprócz szerokości i bieżnika zwróć uwagę na wagę ! 500 - 600 g to max . Można znaleźć lżejsze .

Przełożenia - biegi . Nie wiem jakie masz korby ale zakładam że duża tarcza  ma 42 lub 44 zęby . Najmniejsza koronka z tyłu ma 11 zębów . Moim zdaniem 44-11 to już dość szybkie przełożeni . Nie wiem dlaczego przejmujesz się tymi miękkimi skoro od 3-5 jedzie się dobrze . Wymiana przerzutki na pewno w tym względzie nie pomoże :)  Wymiana kasety też . Gdyby naprawdę 3-8 było ci za mało to trzeba założyć korbę od trekkinga-crossa  28-38-48 .

Pozycja - kierownica . Można spróbować założyć krótszy mostek z większym wznosem . Są też mostki z regulowanym wznosem .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bardzo dziękuję za odpowiedź. Już uszczegóławiam :-) Ten rowerek to Giant XTC 840 wielkość XL. Koła 26" . Dziś wróciłem z serwisu i dowiedziałem się, że nie warto w niego inwestować bo jest mało części już. Kierownicy nie da się podnieść, bo regulowany wznos da tylko 5%, a to chyba za mało. Zastanawiałem się, czy nie ma czegoś montowanego na kierownicy, jakieś dodatkowe chwyty, które by podniosły wysokość?

Wracając z serwisu straciłem oponę więc na szybko kupiłem jakąś 1,5", jeśli to nie wystarczy to spróbuję węższą. 

Do czego używam roweru? Do tej pory głównie stał, to spadek po moim bracie, który kupił go więcej niż 10 lat temu, ale nie mógł na nim jeździć więc zupełnie nowy stał na strychu. Zdjąłem go, trochę pojeździłem i znowu trafił na strych. teraz od miesiąca trochę się uruchomiłem i staram się rozruszać. Na tę chwilę jeżdżę codziennie po 20-30 km, głownie ulicą, ścieżkami, ale czasem wjeżdżam do lasu, ścieżki utwardzone, trochę piaszczyste, ale na tym nie jedzie, od razu się zakupuje. Myślę, że moje jeżdżenie tak będzie wyglądało - 90% ulice, reszta szutry i las. Mój kumpel jeździ na szosówce, ale już do lasu to za bardzo wjechać nie może, więc jeździmy tylko tak jak napisałem.

Z przerzutkami to chyba serwis to opanował, zmienili łańcuch, dwie tarcze i jakoś jedzie. 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kierownicy nie da się podnieść, bo regulowany wznos da tylko 5%, a to chyba za mało. Zastanawiałem się, czy nie ma czegoś montowanego na kierownicy, jakieś dodatkowe chwyty, które by podniosły wysokość?

Nie wiem dlaczego oni tak powiedzieli. Tu na zdjęciu widzę mostek około 40 st, regulowany możesz kupić aż do 90, czyli pionowo. Cos takiego, jak poszukasz to coś taniej się znajdzie na pewno. Jak ten mostek będzie wystarczająco długi, no to zyskasz co najmniej 5cm wysokości i kierownica się zbliży do ciebie. Nie dużym kosztem też można wymienić kierownice na taką z większym wzniosem (np). No i będzie zupełnie inna pozycja. Może i wygodniejsza. Tylko chyba dziwnie ta konstrukcją będzie wyglądała.  :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

kup mostek regulowany np zoom https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/rowerowe-wsporniki-kierownicy-mostki/regulowane/p,wspornik-kierownicy-tds-d299-srebrny-zoom,161750.html?skad=googlepla&gclid=CLSQ9ufWz80CFeX7cgodSTwC5A

 

są różne wersje kolorystyczne i podnieś go max na 60 stopni

Edytowane przez grande1970
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kierownice można podnieść i przybliżyć przy pomocy przedłużki rury sterowej, ale xtc to sportowa rama i z tego, co pamiętam miała niską główkę.

Możesz spróbować przesunąć siodełko do przodu.

Opony - na początek spróbuj z jakimiś tanimi kendami, możesz zaryzykować 1,25 - 1,5 cala, obręcze, jeśli masz seryjne koła, są o szerokości wewnętrznej 19mm, więc calowe opony będą zbyt wąskie.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję za odpowiedź. Czy ten mostek będzie pasował do tego roweru czy podałeś przykładowy i musze go jakoś pomierzyć?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 lata później...

Witam, nie chcę zakładać nowego tematu,zatem opiszę moje zapytanie tutaj - jest zbliżone. Posiadam rower Merida Kalahari ( coś podobnego - http://meridavelo.ru/…/c8ffe9a587b126f152ed3d89a146b445-840… )

Zakupiłem go w 2007-2008 roku. W między czasie wymieniłem opony, łańcuch, klamkomanetki, kasetę, napęd z przodu, hamulce. Chciałbym jednak zmienić nieco pozycję jazdy na rowerze. Przymierzając się do nowych rowerów, najbardziej odpowiadałaby mi pozycja na trekkingach ( np. kross 3.0). Nie chce jednak kupować nowego roweru tylko udoskonalić obecny ze względu na sentyment oraz dobry oprzęt (wystarczający na moje potrzeby - Alivio) Czy wymiana kierownicy oraz ewentualnie ramy na rozmiar 21' lub 23' oraz kół spełni moje oczekiwania. Czy ktoś z Was przerabiał rower MTB na trekking ?

Pozdrawiam 1f642.png

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

MTB nigdy nie będzie trekingiem. Kwestia geometrii, zastosowanych przełożeń itd. Co do zmiany ramy na większą, bo rozumiem że o to chodzi, nic nie da jeśli chcesz bardziej wyprostowaną pozycję. Ponadto za duża rama będzie utrudniała samą jazdę, źle wpływała na pozycję na rowerze i będzie niewygodnie.

Zmiana ramy w takim rowerze z rocznika 2007-2008 nie ma sensu bo zainwestujesz w rower więcej niż jest wart a i tak nie dostaniesz tego czego oczekujesz.

Jedyne co moim zdaniem ma sens w tym przypadku to zmiana mostka i kierownicy na takie o wyższym wzniosie w celu wyprostowania pozycji.

Oczywiście rozważyłbym opcję sprzedaży aktualnego roweru i inwestycję w nowy, dopasowany do potrzeb i obecnych standardów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pełna i najdroższa opcja to wymiana ramy, kierownicy i kół na większe, także praktycznie cały osprzęt i akcesoria by musiały zostać przeniesione. Chyba masz rację i "skóra nie warta wyprawki".

Ewentualnie wymiana kierownicy i mostka tak jak piszesz może przynieść dobry efekt. Muszę się zastanowić czy kombinować.

 

Mam obawy czy za sprzedaż roweru używanego - z dobrym osprzętem otrzymałbym odpowiednie pieniądze. Rynek używanych rowerów raczej ma się średnio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 miesiąc temu...

Cześć,

mam podobne wyzwanie tzn chcę trekingowego Krossa żony przerobić jak na mieszczucha, chodzi głównie o to żeby była jak najbardziej wyprostowana pozycja. Mostek regulowany już mam, możecie polecić jakąś kierownicę która wyprostuje pozycję ? Czyli wygiętą do góry i do tyłu jak w chopperze :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 lata później...

Witam wszystkich,odświeżę temat 🙂

Kupiłem okazyjnie kross B3 na kołach 29"

Cały czas śmigam na miejskim 28",wiadomo że to dwa różne sprzęty. Muszę się do MTB przyzwyczaić i chcę go zmodyfikować tzn. zmienić mostek na regulowany + przedłużka i kierownicę. Podpowiedzcie proszę jak to zrobić ,żeby nie stworzyć pokraki , a żeby było w miarę wygodnie. Jeździmy z dziećmi po różnych terenach od szosy po lasy.

Pozdrawiam 🙂

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Forma roweru MTB, nie jest na złość kolarzom, ale dla efektywnosci. Przedłużka i wysoki mostek to właśnie sposób na pokrakę. Dodać trzeba jeszcze rogi ustawione pionowo. Jak się szybciej jedzie, to się sportową pozycję docenia. Jak się toczy, to jest niewygodnie. Czy ten rower to przynajmniej dobry rozmiar?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...