bory Napisano 24 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2016 Witam po dłuższej nieobecności. Nadal ujeżdżam kross level a6 z 2010 r. Ostatnio wpadł mi w ręce amorek RS xc32 solo air tk i postanowiłem wymienić starego ciężkiego poczciwego darta (skok 100 mm) na ten właśnie amor. Jako że wygrzebany z piwnicy trzeba było mu zrobić serwis, przy jego okazji postanowiłem na próbę zwiększyć skok amorka do 120 mm. I tu pojawia się moje pytanie jaki to będzie miało wpływ na ramę w szczególności na kąt główki ramy i jej wytrzymałość. Próbowałem to ogarnąć przy pomocy Cane Creek calculatora ale jakoś mi to nie wychodzi. Fakt po instalacji amorka rower troszkę się zmienił. Raz że zostawiłem dłuższą rurę sterową niż była w darcie teraz jest 230 mm zamiast 200 mm. Już samo to zmieniło pozycję na rowerze. Dwa że skok jest teraz większy o te 20 mm. Przez dłuższą sterówkę ciężko mi wybadać wpływ zwiększenia skoku amorka. Po za tym, że w końcu jest mi wygodniej bo mam wyżej kierownicę to nie zauważyłem jakiś problemów ze sterownością czy ospałością roweru jak to większość osób opisuje. Ma ktoś może jakieś doświadczenia w tym temacie ? Kąty ramy http://www.bikekatalog.pl/2010/rowery/756/foto:2/ Pozdrawiam... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dran2 Napisano 24 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2016 Raz że zostawiłem dłuższą rurę sterową niż była w darcie teraz jest 230 mm zamiast 200 mm. Tnij, to się tnie. A na razie możesz po prostu przełożyć 3cm podkładek nad mostek z pod mostka i będzie jak przy sterówce 20cm. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bory Napisano 24 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2016 Nie, nie. Te 30 mm dłuższa sterówka akurat mi pasuje. Chodzi o wpływ tych dodatkowych 20 mm skoku amora na kąt główki ramy i ew. wytrzymałość. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 24 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2016 czyli teraz masz 5cm podkładek pod mostkiem w mtb? Wymień rower na trekking jeśli pozycja MTB była przeszkodą. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bory Napisano 24 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2016 Panowie nie przeczytaliście chyba pierwszego postu. Zwiększyłem skok amortyzatora ze 100 do 120 mm. Pytanie brzmi jaki to ma wpływ na kąty główki ramy i wytrzymałość. Temat pozycji na rowerze jest w kontekście tego pytania nie jest istotny. Dodałem jednak, że w związku z tym że rura sterowa jest 30 mm dłuższa od poprzedniej trudniej ocenić zmieniony skok amorka bo zmieniła mi się pozycja. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dran2 Napisano 24 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2016 Pytanie brzmi jaki to ma wpływ na kąty główki ramy 1-2 stopnie. Zmierz sobie, szczególnie że skok to nie wszystko. i wytrzymałość. Negatywny. Masz zarówno inny kąt niż był przewidziany jak i dłuższą dźwignię. Co nie znaczy że od razu padnie, różnica nie jest jakaś duża. Ale nie znaczy też że nie. Samo podwyższenie xc30 który najsolidniejszym i najsztywniejszym widelcem na świecie nie jest ma IMO większy wpływ na jego wytrzymałość niż założenie dłuższego widelca na wytrzymałość ramy. One ledwo pod 100mm się nadają. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 24 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2016 Ale jakiej odpowiedzi oczekujesz? Kąt się na pewno zmienił a wytrzymałość główki się nie zmieniła, tylko działa na nią teraz większa siła Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bory Napisano 24 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2016 Wyczytałem trochę teorii o tym. Że zmiana wysokości widła o 1 cm to jakies 0,5 stopnia itd. i że niby te 20 mm nie powinno robić aż takiej różnicy. Ciężko to pomierzyć i przeliczyć bo w katalogach brak jest danych przy jakiej długości widelca producent liczył kąty główki. Można w teorii pomierzyć darta i tego xc i coś próbować porównać ale tu znowu nie wiadomo na jakim ugięciu darta niby było to liczone na jakim sagu miałby być xc itd. Stąd moje pytanie bo może ktoś już pakował coś podobnego do takiego roweru. Doświadczenia są lepsze od suchych liczb. Co do xc32 to on fabrycznie jest regulowany dystansami od 80 do 120 więc nie zrobiłem niczego poza fabrykę, nie jeżdżę też w jakiś trudnych warunkach. Zobaczymy jak z tą wytrzymałością będzie. vdcmike - może doprecyzuje - wytrzymałośc ramy w miejscu połączenia główki z rurami, to przecież oczywiste. Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 24 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 24 Czerwca 2016 No to Ci napisałem, że wytrzymałość ramy się nie zmieni bo zależy od tego jak została zaprojektowana i pospawana w przecież w samej ramie zmian konstrukcyjnych nie przeprowadzałeś. Inna sprawa, że ze względu na dłuższą dźwignię działa teraz nieco większa siła na główkę ramy. Jednak te 2cm w stosunku do długości całego widłą (nie wiem ile tam masz, ze 45?) to jakieś mniej więcej 4-5% i tyle samo wzrosłaby siła jeśli byłby to sztywny widelec wyższy o te 2cm. W rzeczywistości jest to trochę bardziej skomplikowane ze względu na to, że w momencie przyłożenia siły do amora on się skraca ale nie warto tego analizować głębiej. W każdym razie tymi 5% nie warto sobie dupy zawracać bo rama musi mieć zapas konstrukcyjny i to dla największej macy całkowitej (rower+rowerzysta). Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
bory Napisano 8 Lipca 2016 Autor Udostępnij Napisano 8 Lipca 2016 Witam.I taka odpowiedź jest ok. Dziękuje za zainteresowanie tematem. Dodam od siebie że już po dłuższych testach i po przejechanych ileś set km uważam że operacja się powiodła. Zostawiam widła na 120 mm skoku. Dziękuje i pozdrawiam... Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.