lkomarnicki82 Napisano 23 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2016 Witam. Mam pytanie odnośnie dopuszczalnego luzu amortyzatora. Orkan 5.0 to mój pierwszy rower z amortyzatorem i nie wiem czy to jest dopuszczalne ale wyczuwam pewien luz w przednim amortyzatorze. Na zaciśniętym przednim hamulcu przy ruchu przód tył amortyzator lekko się buja. U góry na ślizgach nie widać luzu, w czasie jazdy też tego nie czuć, nie ma tez jakiś stuków. Czy to normalne, czy amortyzator powinien być całkowicie sztywny? Jak to wygląda u innych posiadaczy orkana 5.0. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin9 Napisano 23 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2016 (edytowane) Sprawdź stery może to one mają luz Edytowane 23 Czerwca 2016 przez Marcin9 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lkomarnicki82 Napisano 23 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2016 Stery sprawdzałem, na 99% one nie mają luzu, trzymałem miski i bujałem i nic nie dało się tam wyczuć, ewidentnie ruch widać na amortyzatorze aczkolwiek nie jest to duży luz. Pytanie czy może on być i jak duży jest dopuszczalny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 23 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2016 @Activia niech się wypowie, on się zajmuje serwisem ( albo pisz do niego, zawsze pomocny). Z tego co wiem to większość amortyzatorów ma luz roboczy, pytanie czy powinien być wyczuwalny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ACTIVIA Napisano 23 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2016 Jeśli odczuwasz bujanie na na zaciśniętym przednim hamulcu przy ruchu przód tył to masz pewne że tuleje ślizgowe są do wymiany. Niestety w NRX-ach są dawane tuleje ślizgowe teflonowe i nie ma dostępnych samych tuleji. Do wymiany masz całe dolne lagi. Gdybyś myślał o wymianie to pisz na PW bo mam sporo nówek z 2015/2016 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lkomarnicki82 Napisano 23 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2016 (edytowane) To jest nowy rower i amortyzator z przebiegiem 300km. Zresztą zauważyłem to prawie od razu. Przyjrzę się jeszcze temu i opiszę dokładnie. Edytowane: Przyjrzałem się temu jeszcze raz, stery lekko dokręciłem ale na nich nie było luzu. Chyba źle to opisałem, luzu tam chyba nie ma, tylko cały widelec wykazuje pewna elastyczność, że wygina się o pół cm. Wcześniej miałem sztywniaki i tego nie było ale crossowy amortyzator chyba nie jest zbyt sztywny? Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka Edytowane 23 Czerwca 2016 przez lkomarnicki82 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ACTIVIA Napisano 23 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2016 Że wyciąga się pół cm to normalne. Napompuj że 120PSI i już wyciągać ci się nie będzie. Czym mniejsze ciśnienie tym szybciej ci się zapada bo sprężyny negatywne ciągną go w dół. Żeby zrobić to idealnie to musiał byś dopasować sobie sprężyny negatywne pod dane ciśnienie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lkomarnicki82 Napisano 23 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2016 Nie w dół tylko przód tył się lekko ugina. Rękoma nie jestem w stanie tego zrobić i nie czuć luzu jak szarpie amortyzator ręką ale na hamulcu przód tył lekko się poddaje. Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 23 Czerwca 2016 Udostępnij Napisano 23 Czerwca 2016 Czyli nie tyle luz co wiotkość. Wyobraź sobie co się dzieje z uginaczami na goleniach 28mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lkomarnicki82 Napisano 31 Lipca 2016 Autor Udostępnij Napisano 31 Lipca 2016 Żeby zrobić to idealnie to musiał byś dopasować sobie sprężyny negatywne pod dane ciśnienieIle kosztuje taka sprężyna negatywna i jaka by musiałaś być pod 70 kg? Ile kosztują też dolne lagi jeśli okażą się do wymiany? Jak w moim amortyzatora reguluje się skok, w sumie nie wiem czy tam fabrycznie jest 63 czy 75? Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ACTIVIA Napisano 31 Lipca 2016 Udostępnij Napisano 31 Lipca 2016 Co do cen to zawsze pisz na PW lub dzwoń Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Observer Napisano 2 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2016 Panowie pomóżcie proszę. Kupiłem rower z amortyzatorem Suntour NRX D RL air. Moja waga to 70kg. Jest bardzo sztywny, prawie nic sie nie ugina na wybojach , no może kilka mm na dużych dziurach. Uczucie jest ,że jest bardzo twardy. Jak sie go reguluje aby był bardziej miękki? Jak wyregulować apięcie wstępne (ten cały SAG)? Czy tylko można tam regulować powietrzem, czy może też sprężyną tylko nie wiem jak? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lkomarnicki82 Napisano 2 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2016 Jak kupiłem od kolegi ACTIVIA smar i olej i mam zamiar go przeserwisować. To powinno pomóc. A reguluje się go tylko powietrzem, do tego przydatna jest specjalna pompka. Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Observer Napisano 2 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2016 OK dzięki kolego. Ten rower kupiłem wczoraj także nie musze serwisować aż tak poważnie jak ty. Czyli rozumiem,że jeżeli jest za twardy przy 10 barach, to muszę upuścić do np. 7-8 barów i powinien być bardziej miękki? Czy tak? Pompke juz zamówiłem. Dzięki jeszcze raz kolego. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lkomarnicki82 Napisano 2 Sierpnia 2016 Autor Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2016 Podobno nowy amortyzator też wymaga serwisu zerowego dla optymalnej pracy. 10 bar to zdecydowanie za dużo spróbuj na 6. Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Observer Napisano 2 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2016 W instrukcji napisane jest że maksymalne ciśnienie powietrza to 10,3 bara (150 psi). Może gdzieś tyle ma i dodatkowo ja lekki 69 kg to dlatego twardo się mi wydaje. No nic, przyjdzie kurierem pompka to poeksperymentuję. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin9 Napisano 2 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2016 (edytowane) 150PSI to zdecydowanie za dużo ja ważę 95kg a amortyzator pompuje do około 90-100psi Tutaj masz film jak ustawić amortyzator Edytowane 2 Sierpnia 2016 przez Marcin9 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 2 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2016 @IKomarnicki82: jeśli masz NRX-D-RL-R Air to gdzie tam chcesz lać olej? Takie rzeczy to chyba dopiero w S. Każdy nowo kupowany czy to w sklepie w pudełku czy razem z rowerem wymaga serwisu zerowego bo producenci od pewnego czasu skąpią na smarowidłach dzięki czemu mają i oszczędność i skróconą żywotność produktu. Czyli dwie pieczenie przy jednym ogniu. @Observer: pierwsza rzecz jaką trzeba zrobić to ustawić SAG za pomocą pompki właśnie. Do pełni szczęścia zapewne przydałoby się też wymienić sprężynę negatywną na dostosowaną do Twojej masy. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
ACTIVIA Napisano 2 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2016 OK dzięki kolego. Ten rower kupiłem wczoraj także nie musze serwisować aż tak poważnie jak ty. Czyli rozumiem,że jeżeli jest za twardy przy 10 barach, to muszę upuścić do np. 7-8 barów i powinien być bardziej miękki? Czy tak? Pompke juz zamówiłem. Dzięki jeszcze raz kolego. Polecam zrobienie serwisu zerowego bo naprawdę duże efekty potem odczujesz, zaś ciśnienie 150PSI to masz amortyzator KAMIEŃ - Nic ci się nie ugnie Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Observer Napisano 2 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2016 Dzięki Marcin9 i ACTIVIA za informacje. Jeszcze się tylko zastanawiam nad budową tego NRX D RL. Oczywiście w lewej goleni jest komora powietrzna o określonym ciśnieniu powietrza(takim jakie załadowaliśmy za pomocą pompki). A co jest w goleni prawej? Czy tylko olej hydrauliczy pod pewnym ciśnieniem. Czy po prostu wlany olej ale bezciśnieniowo? Czy może jest olej i sprężyna? W jaki sposób amortyzuje goleń lewa powietrzna a w jaki sposób goleń prawa hydrauliczna? Jaka jest różnica? Dlaczego w dwóch goleniach nie ma powietrza? Sorry, że tak dużo pytań, ale dopiero wchodzę w ten świat amortyzatorów i jeszcze wielu rzeczy nie zdążyłem przeczytać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Marcin9 Napisano 2 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 2 Sierpnia 2016 (edytowane) Czy tylko olej hydrauliczy pod pewnym ciśnieniem. Czy po prostu wlany olej ale bezciśnieniowo? Czy może jest olej i sprężyna? W środku znajduje się zamknięty kartridż http://activia.sgl.pl/cena/czesci-zamienne-suntour/kartridze-i-podzespoly/kartridze_kartridz-blokady-do-amortyzatorow-raidon-rl-xcr-rl/266 (przykładowy kartridż) W jaki sposób amortyzuje goleń lewa powietrzna a w jaki sposób goleń prawa hydrauliczna? Jaka jest różnicaGoleń z tłumikiem odpowiada za tłumienie drgań a goleń zawierająca sprężynę powietrzną za ugięcie amortyzatora. Dlaczego w dwóch goleniach nie ma powietrza?Bo nie ma takiej potrzeby... Edytowane 2 Sierpnia 2016 przez Marcin9 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
vdcmike Napisano 3 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2016 @Observer: Komora powietrzna działa jak sprężyna - analogicznie do pompki w której zatkasz palcem wylot. Jak ściśniejsz sprężynę i nagle ją puścisz to wystrzeli. W rowerze może to oznczać np. podbicie przedniego koła i chwilową utratę przyczepności a w skrajnych sytuacjach glebę. Tutaj właśnie z pomocą przychodzi tłumik olejowy, który ma za zadanie spowolnić odbicie (działa na zasadzie przeciskania cieczy przez otwór o niewielkiej przepustowości, przy czym w prostych rozwiązaniach działa jednostronnie - tzw. tłumik odbicia, w bardziej wyszukanych jest też tłumienie kompresji). Równie ważnymi elementami amortyzatora jest sprężyna negatywna (czasami w postaci drugiej komory powietrznej, czasami stalowa), króra odpowiada za czułość na małych nierównościach oraz mechanizm umożliwiający regulację tłumienia pwrotu. Bez możliwości zmiany charakterystyki sprężyny negatywnej (np. poprzez ciśnienie w komorze negatywnej albo wymianę sprężyny stalowej) i bez możliwości zmiany tłumienia odbicia amortyzator pracuje poprawnie w bardzo wąskim przedziale regulacji ciśnienia lub naprężenia wstęnego sprężyny (czyli np. może działać ok jak ważysz 80kg i zupełnie beznadziejnie jak ważysz 60 albo 100kg). Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Observer Napisano 3 Sierpnia 2016 Udostępnij Napisano 3 Sierpnia 2016 @vdcmike. Dzięki za szczegółowe wyjaśnienie. Teraz to przynajmniej mam wyobrażenie o co chodzi w tych amortyzatorach. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
lkomarnicki82 Napisano 28 Listopada 2016 Autor Udostępnij Napisano 28 Listopada 2016 (edytowane) Dziś zrobiłem pełen serwis mojego amortyzatora i przy okazji zmieniłem skok z 63mm na 75mm. Operacja okazała się bardzo prosta, bo trzeba było tylko przestawić pin. Widać go na zdjęciu. Są trzy opcje chyba 50, 63 i 75. Ja zmieniłem na ostatnią dziurkę i po złożeniu zmierzyłem że zgodnie z planem skok ma 75mm. Jazda próbna dopiero w weekend, zdam rewelacja[emoji1] Wysłane z mojego SM-G920F przy użyciu Tapatalka Edytowane 28 Listopada 2016 przez lkomarnicki82 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 28 Listopada 2016 Udostępnij Napisano 28 Listopada 2016 Czy ja dobrze widzę że Ty wyjąłeś goleń z korony? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.