Skocz do zawartości

[amortyzator] NRX-S RLD 700c - coś stuka


amidar

Rekomendowane odpowiedzi

Cześć... 

 

Mój amorek zaczął dzwonić.... w poprzednie weekend częściowo go rozebrałem... i na 90% to coś od strony tłumika... nie wyciągałem go... wyczyściłem za to wszystko bo po kolejnym roku było sporo syfu w środku... Rower jest używany na co dzień, amorek ma za sobą w tej chwili ponad 20000 km... Był serwisoweny, tyle, że to głównie czyszczenie... do tej pory nic się nie działo... 

 

Poza dzwonieniem wydaje mi się, że wszystko działa... więc to mnie zaskakuje... trzyma ciśnienie, działa blokada, wydaje mi się, że tłumienie też jest w porządku... 

 

Z dokumentacji... wynika, że kartridż jest nierozbieralny. za to gdzieś na necie znalazłem informację, że można w nim wymienić m.in. olej, co oznacza, że jednak jakiś dostęp do środka jest. Pytanie czy nie zostanie mi tylko opcja wymiany całego kartridża... średnio mi się to uśmiecha... bo po prawie 500zł... połowa ceny amora... ale jak nie będzie innej opcji... to... cóż... 

 

Być może ktoś na forum miał do czynienia z podobnym problemem i zna przyczynę, bądź wie czy można to zrobić "po kosztach" w domu... 

 

Z góry dzięki za wszelkie sugestie :)

Edytowane przez amidar
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Minął weekend... co prawda nie otrzymałem na forum żadnej odpowiedzi, ale... w sobotę rozebrałem amortyzator... wyczyściłem wszystko... okazało się, że tłumik też jest rozbieralny. Po przeglądzie nie zauważyłem nic co mogło by powodować stuki... Podejrzewam, że mógł dzwonić BOTTOM STOPPER w dokumentacji http://www.srsuntour-cycling.com/fileadmin/user_upload/Downloads/Consumer/Bike/Exploded%20views/2012/SF12-NRX/SF12-NRX-S-DS-RL-700-63-(1).PDF ma numerek 4. 

Przy okazji czyszczenia, wymieniłem olej w tłumiku/kartridżu. Co prawda nikt nie opisywał tego amora... ale w podobnych zalecano używanie olei 7,5W lub 10W... Miałem ten drugi... to co było w środku... wyglądało już nieciekawie, ale 2 lata zrobiły swoje... 

Przy przeglądzie nasunęły mi się 2 pytania.... pierwsze odnośnie oleju... ile powinno go być? Starego w środku było około 50ml... nigdzie nie znalazłem informacji ile powinno go być. Wlałem podobną ilość. 

Druga sprawa na... patrząc na element opisany jako suport TUBE ASSY - (6) w dokumentacji widzę, że można zmienić wielkość skoku... przypuszczam, że do wymiany były by sprężyny.... ale mogę się mylić. Czy ktoś próbował zmieniać skok w tym amorze, lub podobnym? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy aby na pewno dałeś prawidłowy PDF bo kartridż który jest na schemacie jest raczej nierozbieralny (zawalcowany). Rozbieralny wygląda tak ja np. tu: https://www.riteway-jp.com/pa_img/sr-suntour/sonota_sr/2011repair/700c/sf11-nrx-s-p-rld-700.pdf

 

Oleju możesz nalać mniej więcej tyle ile fabryka dała i sprawdzasz czy masz pełen zakres ruchu w tłumiku. Jeśli nie to odlewasz stopniowo aż tłumik zacznie dobijać. Jeśli tłoczysko poruszało się bez tłumienia to znaczy że oleju było za mało. W moim NRX S oleju było około 45ml.

 

Skok zmieniasz wybijając element 6h i przesuwając 6g na inną pozycję. Oczywiście po zmianie wbijasz z powrotem 6h. Sprężyny zostają takie same.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

BikerLight - masz rację... nie ten schemat... chyba za bardzo się pospieszyłem... 

Ilość oleju mierzyłem tak na oko ;) tzn wlałem do kieliszka 50ml i tyle samo wlałem nowego, zastanawiałem się tylko czy nie powinno być go więcej... bo np. pomimo uszczelek gdzieś wycieknie itd... Amor w tej chwili spisuje się o wiele lepiej niż przed przeglądem... 

 

Dzięki za informację :) Jest bardzo przydatna...

 

Co do skoku to być może z ciekawości go ruszę, może się okaże, że odczuję różnicę :) Po mieście pewnie nie odczuję wielkiej różnicy, ale w terenie, może mieć to znaczenie :) Sprawdzę to przy kolejnym czyszczeniu :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 1 rok później...

Odkopię temat bo zdaje się problem podobny.

Nowy NRX D RL 700C air zdaje się że ten: http://www.srsuntour-cycling.com/fileadmin/user_upload/Downloads/Consumer/Bike/Exploded views/2013/SF13-NRX/SF13-NRX-D-DS-RL-air-700-75,63-(1).PDF  po dwóch wyjazdach (w sumie ok. 130km) zaczął dzwonić/stukać. W czasie jazdy niesłyszalne, ale przy prowadzeniu i dużych nierównościach, albo lekki stuknięciu przednim kołem o podłogę coś hałasuje. Na początku myślałem że hamulec lub błotnik, jednak zdecydowanie nie. Przy delikatnym, nawet 0.5cm, ugięciu i zablokowaniu cisza. 

Po rozebraniu wygląda że jak to prawie dwa lata temu kol. amidar zauważył najbardziej prawdopodobnym źródłem jest "BOTTOM STOPPER" którego wewnętrzny otwór ma kształt lejka i szpilka nie stabilizuje go w pełni na boki. Prowizorycznie szpilkę okleiłem taśmą izolacyjną by nadmierny luz skasować - stuki ustały, jednak czy to było źródłem czas pokarze. Jak będzie OK taśmę zastąpię jakimś silikonem olejoodpornym.

Druga sprawa - nowy amortyzator a pod uszczelkami sucho, smaru to tam dali bardzo symbolicznie...

 

Edytowane przez MichalD
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...