Skocz do zawartości

[rama] - skrzywienie tylnego trójkąta - brak możliwosci montażu koła


Rekomendowane odpowiedzi

Witam Serdecznie, 

 

Po pierwsze chciałbym się przywitać - jestem tu nowy:)  

 

Poi drugie chciałbym poprosić o pomoc, wydaje mi się, że problem jest dość nietypowy....ale do rzeczy.....

 

Robiłem dziś serwis swojego bika, klasyka - czyszczenie napędu, demontaż kasety, smarowanie, wymiana kulek łożyskowych, konusów, ....itd, 

Jakież było moje zdziwienie gdy po poskładaniu tylnego koła nie byłem w stanie go ustawić w osi.....   po wciśnięciu koła w tylne haki koło jest ustawione pod takim kątem, że opiera się o wzdłużną część tylnego trójkąta  (przeciwna strona do kasety)...... problem jest na tyle wyraźny, że oś nie wchodzi w ogóle w haki, tylko trzeba ja docisnąć, ale wtedy jest pod katem przynajmniej 10 stopni i opiera się o ramę,  pozycja ta jest na tyle sztywna, że nawet łapiąc się za koło nie jestem w stanie zmienic pozycji na bardziej osiową....  

 

Proszę o pomoc ponieważ skończyły mi się pomysły:)   czy to wskazuje na wygięcie - uszk. mechaniczne tylego trójkąta,    wizualnie wydaje sie ze jest delikatna róznica w ustawieniu prawej i lewej strony, ale jest to na tyle delikatne, że równie dobrze może być tylko złudzeniem optycznym, 

 

 

Rower to unibike crossfire ok 5 letni, uzytkowany w sposób standardowy treking + dojazdy do pracy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jakieś foto?

 

Serwis piasty najlepiej robić rozbierając od jednej strony. Zdejmujesz konus z jednej strony , wyciągasz bebechy , odwracasz i druga strona a z jednej strony konusa nie ruszasz , wtedy masz pewność że siądzie dobrze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oczywiście masz rację, tylko że miłąem już wytłuczone bieżnie w obu konusach stąd potrzeba rozebrania wszystkiego,  zresztą pytanie brzmi czy jest możliwość żeby ośka  "nie siadła" do tego stopnia,  drugie pytanie czy możliwe że rama dostała naprężeń i po zdjęciu koła się "odpręzyła" powodując zmianę geometrii ? 

 

Generalnie sam grzebałem przy wszystkich moich rowerach w życiu, od tzw młodzieńczych lat, ale nigdy nawet po zmianie umiejscowieniaa konusów nie miałem aż takiego problemu.... wiem, że temat jest co najmniej dziwny, ale musze sie zwrócić do Was o radę,   -ew czy możliwe jest jakieś "skrzywienie piasty..."  - czyli brak osiowości między ośką a piastą ? 

 

Edit:

3 ostatnie zdjęcia to pozycja koła względem ramy,   wcześniejsze to próby ujęcia jak siadła oś 

 

sama oś wygląda na dobrą....

post-194108-0-35936500-1465674228_thumb.jpg

post-194108-0-41032500-1465674230_thumb.jpg

post-194108-0-59181800-1465674232_thumb.jpg

post-194108-0-20144500-1465674234_thumb.jpg

post-194108-0-40300500-1465674235_thumb.jpg

post-194108-0-49455000-1465674236_thumb.jpg

post-194108-0-88668200-1465674237_thumb.jpg

post-194108-0-02954700-1465674239_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oki, dodałem 2 zdjecia, obrazujące jak jest różnica między umiejscowienie haka a osią (oś nie włożona w hak) przy ustawieniu osiowym, koła wzgledem ramy...

czy naprawdę z tych zdjec wynika przesuniecie piast na osi.....?  generalnie musiałaby oś w ogóle nie wejść w hak żeby dało się to ustawić....

 

 

oś wypada w kierunku przodu o dobre 5-6 mm od osi/centrum otworu haka, 

 

oki, ustawiłem piaste w dwóch skrajnych położeniach, najpierw minimum osi zostało od strony napędu, później po przeciwległej......efekt kompletnie bez zmiany.....

 

koło dalej przekrzywione w ta sama stronę o dokładnie ten sam kąt.....  dla mnie oznacza że to mylny trop, chociaz najbardziej oczywisty

 

konusy są oba......

 

post-194108-0-07431700-1465676438_thumb.jpg

post-194108-0-59590400-1465676440_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

to walsnie jest kontra + konus, byc może niezbyt udane ujęcie,      umówmy się,  znaną rzeczą mi jest że kulki powinny mieć zapewnione 2 bieżnie.....w piaście + drugą od konusa.......

 

jedyne czego obecnie brakuje to uszczelniacza/osłony łożyska,   - zdjąłem żeby lepiej było wsjo widać :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Kulki nie mogą być na wierzchu. Co zrobiłeś z uszczelnieniem? Po drugie to jak piasta może być dobrze złożona skoro masz tak gigantyczną odległość kasety od haka? Spójrz sobie na jakikolwiek inny rower - tam powinno być 4-5 mm, a nie centymetr...

 

Poskładałeś piastę na oślep i teraz możesz mieć nie małą zagadkę z ułożeniem tego wszystkiego tak jak było :icon_confused:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

OMG, tyle rad a nikt nie potrafi normalnie tego opisać :) ...

Nie tyle "przesuń oś" co pomerdałeś tulejki dystansowe pomiędzy stronami piasty. Po prostu musisz jeszcze raz rozebrać i dopasować sobie tak, żeby koło ustawiło się w środku.

Jeśli nowe konusy mają inną wysokość to czeka Cię dopasowywanie czegoś ze złomowych zapasów.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witam, wszystkich, 

 

Dziękuję za tak duży odzew:)  

 

Tak, mieliście rację, nauczka na przyszłość :)   żeby zapamiętywać stare układy,   piasta poskładana i działa tak jak powinno być,    

 

Mama tylko jedno pytanie, po poskładaniu miałem pewien problem z szerokością "rozstawem" tylnych haków - stąd ta gigantyczna odłegość między kasetą a hakiem.......generalnie rama sama tak się układa (nawet bez dystansu) prawdopodobnie była poskładana już wcześniej w ten sposób,  - po wyjęciu dystansu od strony kasety, rama układała się w tej samej odległości "naturalnie" musiałem ją docisnąć i dorzucić dystans od  zewnętrznej strony pod szybkozamykacz,  w innym przypadku rama mimo zamknięcia szybkozamykacza "wraca" na miejsce tworząc ponownie odełgosc ok 1 cm od kasety.....i wtedy są luzy :)  

 

czy mam traktować to już jako stałe odkształcenie trójkąta,     obecnie z dystansem od strony zewnętrznej (miedzy szybkozam. a hakiem) hak jest w prawidłowej pozycji,  pytanie czy jest szansa, że rama już zostanie przy tym kształcie ,   (uff skomplikowany ten opis,  po południu wrzucę zdjęcie)

 

dziękuję wszystkim zaangażowanym za pomoc, 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem, nie ma mnie tam :) . Zmierz sobie ramę, nominalny rozmiar pod piastę to 135mm.

I na taki sam powinieneś piastę złożyć - jeśli, jak pisałem, konusy miały inną wysokość to powinieneś dobrać sobie tulejki, ewentualnie docinać to co masz na wymiar. Nie miałeś po prostu "sobie wyjąć" tulejkę, tylko przestawić ją na drugą stronę.

 

Gięcie ramy to nie jest dobry pomysł. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Witajcie, 

 

Przepraszam za nieobecność, ale sprawy zawodowe wzięły górę na innymi tematami :)   Zmierzyłem piastę tak jak obecnie jest poskładana i ma ok 137 mm  tak ja k jest obecnie poskładana :) 

 

Mówię o tak samo poskładanej piaście, jak przy poprzednim poście ( w który pisałem o lekkim naciągnięciu ramy)   wydaje mi się że poprzednio była poskładana " za szeroko" i być może rama się do tego ułożyła,  mam tylko pytanie, ponieważ wcześniej nie miałem rowerów na ramach z alu,  jaka duża jest szansa na skrzywienie ramy przy dodatkowym naprężeniu, czy lepiej ponownie poskładać piastę na większą szerokość - tak jak była :/ , bo z tego co wiem alu nie lubi być naprężane :)

 

tak czy inaczej, dziękuję za pomoc :)

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...