Skocz do zawartości

[licznik] przekłamuje


chopmaz

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam

 

Dzisiaj zamontowałem licznik Sigma 12.12. Wcześniej zmierzyłem obwód opony. Zaznaczyłem kredą, zrobiłem pełen obrót i wyszło 2032 mm. Mierzyłem kilka razy. Wpisałem dane w licznik i zrobiłem ok 4,5 km. Tą samą trasę pokonując samochodem wyszło ok 4,2 km. Opona ma rozmiar 53-559 26x1,95.

Licznik pokazuje zmianę co 10 metrów. U mnie po przejechaniu ok 9 metrów zmienia już na 10? Gdzie mogłem popełnić błąd? Ile wpisać w obwód opony, żeby w przybliżeniu pokazywał właściwą odległość. Bo uważam że teraz ta różnica jest zbyt duża. Proszę o pomoc.

Napisano

Jeżeli na pewno dobrze zmierzyłeś obwód to jest to czysta matematyka, tu nie ma co przekłamywać. Prędzej w samochodzie źle pokazuje.

Napisano

Rozumeiem, ze bardziej zalezy Ci na zsynchronizowaniu wskazan roweru ze wskazaniami auta niz na poprawnych wskazaniach? To bardzo proste jest. Zmierz jakis odcinek autem i rowerem a potem z proporcji wyznacz o ile musisz zmniejszyc wpisany rozmiar kola.

 

 

Wysłane z Tapatalk

 

http://moje60l.blogspot.com

Napisano

Zależy mi na w miarę poprawnych wskazaniach licznika rowerowego. Wskazania licznika auta byc może są błędne. Kiedyś na trasie niecałych 300 km "zabrakło" wg mapy google ok 10.

 

Obwód koła mierzyłem kilka razy i wyniki były podobne. Jedyny wyjatek, gdy zmierzyłem koło centymetrem. Wyszło wtedy 4 cm więcej. Wpisałem wynik po wsiadaniu na rower.

Skąd jednak tak duża różnica skoro po przejechanych 9 metrach pokazuje 10?

Napisano

Błąd Twoich pomiarów pewnie wynika z tego, że mierzyłeś obwód opony "na sucho". Jak wsiadasz na rower i jedziesz to opona ugina się co powoduje, że jej rzeczywisty obwód jest mniejszy niż mierzony "na sucho".

 

Zaznacz linię na oponie, wsiądź na rower i przejedź min. 10 obrotów koła (im więcej tym lepiej) po linii prostej, następnie zmierz odcinek, który przejechałeś - ta metoda jest najdokładniejsza. Oczywiście jak będziesz miał inne ciśnienie w oponach to błąd będzie się powiększał.

Napisano

Jeden obrót to za mało, błędy pomiaru mogą być spokojnie większe niż 10% (a taki masz błąd, bo piszesz, że po 9 metrów pokazuje 10 metrów). Większa liczba obrotów w znaczący sposób powinna zmniejszyć błędy pomiaru, bo on nie rośnie proporcjonalnie.


No i oczywiście najlepiej testy robić na równym asfalcie, a nie np. w parku ;)

Napisano

Sprawdziłem na kilku mapach w internecie pokonaną odległość - w mapa google, targeo i mapasamochodowa i zdziwiłem się. Wychodzi na to, że odległość z licznika rowerowego jest blizsza tym mapom niż licznik samochodowy. Być może źle mierzyłem kiedy wychodziło mi 10 metrów po pokonaniu 9?

Napisano

Licznik w samochodzie zawsze zaniża km, mniej lub więcej ale zawsze zaniża.

 

Jeśli zależy ci tak bardzo na dokładności to zabierz, ze sobą nawigację, albo uruchom gps w telefonie i zobacz ile faktycznie licznik przekłamuje. Dopisz w liczniku trochę wyższą wartość i sprawdź ponownie. Metodą prób i błędów powinieneś osiągnąć sukces :)

Napisano

 

 

Licznik w samochodzie zawsze zaniża km, mniej lub więcej ale zawsze zaniża.
 

 

Odwrotnie. Licznik w samochodzie zawyża prędkość (bo takie są wymagania homologacji), więc zawyża również przejechaną trasę.

Napisano
SovaLTD

O tym, że prędkościomerz w samochodzie zawyża to słyszałem, ale czy to również wpływa na dystans? U mnie prędkość pokazuje wskazówka a dystans jest wyświetlany elektronicznie. Nigdy się tym specjalnie nie interesowałem, ale może warto wiedzieć :)

Napisano

 

 

Odwrotnie. Licznik w samochodzie zawyża prędkość (bo takie są wymagania homologacji), więc zawyża również przejechaną trasę.

 

Hehe masz rację, teraz dopiero zauważyłem swój błąd. Licznik w samochodzie zawsze pokazuje, że jedziemy więcej, niż jedziemy w rzeczywistości :)

 

A na to jak sprawdzić ile faktycznie przejechaliśmy i w jakim czasie jest prosta metoda, tylko najlepiej pojechać na autostradę i mieć na szybie dobrą, szybką kamerę, a oblicza się to tak:

 

Przy prędkości 350 km/h pokonujemy 350 000 metrów / 3600 sekund

350000:3600 = 97,2 m/s

1km = 1000m

1000:97,2=10,28 sekund

Czyli w 10,28 sekundy powinnismy pokonać 1km.

 



363km/h -363 000 / 3600 sec.
100,8 m/s
9,9

 




w 1:18 mamy 240.6km
w 1:28 powinniśmy mieć 241.6km
ile mamy?
241.2
Napisano

Licznik w samochodzie zawsze zaniża km, mniej lub więcej ale zawsze zaniża.

 

Jeśli zależy ci tak bardzo na dokładności to zabierz, ze sobą nawigację, albo uruchom gps w telefonie i zobacz ile faktycznie licznik przekłamuje. Dopisz w liczniku trochę wyższą wartość i sprawdź ponownie. Metodą prób i błędów powinieneś osiągnąć sukces :)

Tylko pamiewtaj, zę GPS to ma tez spore przekłamanie...

 

Ktoś bedzie licznikiem rowerowym wymiary precyzyjnych projaktów robił?

 

Każde urzadzenie ma jakiś błąd... potrzeba by za każdym razem kalibracji ze wzorcem, zeby było w miarę dokładnie i z dopuszczalnym błedem ;) w miarę oznaczonym +/-

Napisano

SovaLTD, mylisz się. Opony mają kluczowe znaczenie. Licznik w samochodzie zlicza impulsy na wyjściu ze skrzyni biegów czyli tak naprawdę ilość obrotów koła w jednostce czasu czyli robi dokładnie to co licznik rowerowy. Po co w liczniku rowerowym wprowadza się obwód koła? Aby było wiadomo jaki dystans przypada na jeden obrót koła. W samochodzie użytkownik nie ma możliwości wprowadzić obwodu opony dlatego przy stosowaniu opon innych niż przewidział producent wskazania licznika samochodowego będą błędne.

Napisano

 

 

SovaLTD, mylisz się. Opony mają kluczowe znaczenie.

 

To wytłumacz mi dlaczego producenci samochodów celowo zawyżają wskazania prędkościomierza? Przecież im nie chodzi o to żeby licznik wskazywał dokładne wartości, tylko żeby przekłamywał. Dlaczego? Dla bezpieczeństwa?

 

A po za tym, jeśli pakujesz do auta większą lub mniejszą felgę to chyba logiczne jest, że profil opony też zmieniasz, żeby wszystko było OK.

 

Jeśli seryjnie samochód można wyposażyć w felgi od 15 - 17" (z odpowiednim profilem), to jeśli ktoś pakuje 19" raczej ma gdzieś co pokazuje prędkościomierz, bo w tym przypadku chodzi o coś innego.

Napisano

Licznik w samochodzie zawsze zaniża km, mniej lub więcej ale zawsze zaniża.

 

Jeśli zależy ci tak bardzo na dokładności to zabierz, ze sobą nawigację, albo uruchom gps w telefonie i zobacz ile faktycznie licznik przekłamuje. Dopisz w liczniku trochę wyższą wartość i sprawdź ponownie. Metodą prób i błędów powinieneś osiągnąć sukces :)

 

Przecież moduł GPS w takich urządzeniach jak smarfony/liczniki rowerowe ma dokładność maksymalnie 1 m, więc nie da się skalibrować na jego podstawie "zwykłego" licznika. Już nie wspomnę o tym, że pomiary z GPSów ze względu na algorytmy zawsze będą bardziej zafałszowane niż te na liczniku z magnesem na szprysze (zresztą dlatego liczniki GPS mają dodatkowy czujnik na szprychę).

 

Odnośnie samochodu - różnica w dystansie z mojego domu do pracy w zależności od ciśnienia w oponach w samochodzie różni się o ok. 8% (przy skrajnych wartościach ciśnienia i obciążenia samochodu).

 

@chopmaz Podałem jedyny słuszny sposób kalibracji licznika, jak zrobisz to starannie to na pewno będzie OK.

A jeżeli już chcesz porównywać wskazania swojego licznika z mapami google lub licznikami samochodowymi to rób to na dystansie kilometrów, a nie metrów, bo to nie ma sensu.

  • Mod Team
Napisano

 

 

A po za tym, jeśli pakujesz do auta większą lub mniejszą felgę to chyba logiczne jest, że profil opony też zmieniasz, żeby wszystko było OK.

no to jeżeli tak jest:

 

 

Jeśli się nie mylę to zgodne ze specyfikacją są opony 175/70 R14. Ja posiadam 195/65 R15

to logika nagięta jest o ok.5% obwodu - 600mm na 634mm.

Napisano

SovaLTD, zamiast atakować przyznaj się do błędu bo napisałeś, że "opona nie ma znaczenia bo licznik podłączony jest do skrzyni biegów" co jest oczywistą bzdurą.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...