Borsuczy Napisano 17 Maja 2016 Napisano 17 Maja 2016 Witam, coraz robię serwis kolejnych części w rowerze, dziś padło na stery, odkręciłem tylko śrubę wkręconą w szyszkę sterową, podniosłem ramę i kulki zaczęły się sypać, pozbierałem prawie wszystkie i wyjąłem wszystko z ramy i z rury sterowej co dało się zdjąć i nie wiem kompletnie co teraz robić żeby to poskładać. Smar jest przerdzewiały i brązowy, wyczyszczę to i dam nowy smar, ale muszę wiedzieć jak to potem poskładać... Kompletnie nie znam się na sterach, powinienem poczytać cokolwiek zanim się za to zabrałem, ale no cóż zepsułem i proszę Was o pomoc.Rower Kross Hexagon R6 2015Te pierścienie były na górze ramy. Po prawej bieżnia wewnętrzna łożyska, środek jakaś uszczelka, która była na samej górze i nie wiem którą stroną do góry ją założyć, po lewej redukcja średnicy między rurą sterową a bieżnią.Te dwa były w środku ramy po wyjęciu z niej rury sterowej. Kompletnie nie wiem do czego służą, wyglądają mi na jakieś uszczelki.Dolna bieżnia łożyska (da się ją zdemontować)Jak będzie jasne już co i jak ma być, to w jaki sposób ułożyć te kulki, żeby się nie wysypały podczas montażu? Będzie potrzebny nowy ster? Jak go zamontować skoro bieżnie sterowe są chyba wciśnięte na stałe do ramy?
kasperek Napisano 18 Maja 2016 Napisano 18 Maja 2016 Jeśli masz czym wybić miski, to wymień te stery. Jeśli się uprzesz i będziesz składać te, to nałóż obficie smar na bieżnie (te nabite w ramę) i "wklej" w ten smar kulki. Później delikatnie włożysz rurę sterową. Moim zdaniem najlepiej byłoby wymienić kompletne stery i to na jakieś szczelne. Niezły muł ci się zebrał. Co do kolejności... tu raczej nic nie możesz pomylić. Posegregowałeś sobie te elementy. Każdy z nich wejdzie tylko i wyłącznie na swoje miejsce.
dziksoltys Napisano 18 Maja 2016 Napisano 18 Maja 2016 czy w tekście powinny być wklejone jakieś zdjęcia? bo by się przydały. zależy ile kulek zgubiłeś jak parę to musisz kupić wszystkie nowe albo wianuszki z kulkami i rozebrać jak masz wżery na bieżni to może kup nowe stery. a kulki przykleja się na smarze.
raffik Napisano 18 Maja 2016 Napisano 18 Maja 2016 Wszystko zależy od stanu bieżni. Ale sądząc po kolorze smaru to coś tam fest pokorodowało. Wskazuje to na kiepskie uszczelnienie sterów lub mycie myjką. Ja bym je wymienił na bardziej szczelne. Nie jest to duży koszt.
kasperek Napisano 18 Maja 2016 Napisano 18 Maja 2016 Kup np. coś takiego: http://allegro.pl/stery-accent-airplane-hsi-sair-polzintegrowane-i6193208893.html będzie o niebo lepsze od tego, co ci Kross jako OEM zamontował.
Siurak Napisano 18 Maja 2016 Napisano 18 Maja 2016 Jak nie masz narzędzi i umiejętności to może wcale nie trzeba zmieniać sterów. Moje stery wyglądały dokładnie tak samo jak je rozebrałem po kilku kkm.Wyczyść wszystko dokładnie szmatą, te bieżnie co są w środku ramy powinny dać się wyjąć, jeśli nie to wyczyść i popatrz czy nie ma tam dziur.Jak już wszystko wyczyścisz to nałóż (np strzykawką) na bieżnie porcję smaru. W ten smar wklej kulki (po tyle samo z góry i z dołu).Teraz mam pewne wątpliwości bo na zdjęciach nie widać, ale kolejność powinna być taka (dla górnego łożyska):- bieżnia w ramie- kulki- uszczelka ze zdj. nr 2- bieżnia (stożkowaty pierścień bez rozcięcia ze zdj. nr 1)- uszczelka (cienki pierścień ze zdj nr 1)- pierścień z rozcięciem (ze zdj nr 1) wsadzić w środek sterów tak aby od góry było płasko Dolne łożyska tak samo tylko bez tego pierścienia z rozcięciem. Składasz wszystko w kupę, wsadzasz widelec, skręcasz wszystko tą śrubą w szyszce (tak mocno aby płynnie się kręciło ale nie było luzów). Dokręcasz mostek i gitara.Sporo jest poradników jak serwisować stery - poszukaj, a jak nie czujesz się pewnie to daj po prostu do serwisu i będzie święty spokój
Hetman Napisano 18 Maja 2016 Napisano 18 Maja 2016 Dlaczego ma wymieniać? Może niech od razu cały rower wymieni ... "Powinienem poczytać" - a więc czytaj, przynajmniej teraz. Kulki, jeśli są wszystkie, to na smar ułożysz i się będą trzymać do składania. Potrzebujesz do tego pewnie drugiej osoby bez stojaka, bo przy samych kulkach jest trochę zabawy. Nawet jeśli są wszystkie, które były to i tak przydałoby się kupić w tym samym rozmiarze wiecej, bo producenci rowerów nagminnie wkładają o 1-2 za mało do sterów jeśli nie ma wianków - to wyjdzie przy układaniu
kasperek Napisano 18 Maja 2016 Napisano 18 Maja 2016 Dlaczego ma wymieniać? Może niech od razu cały rower wymieni ... Z kilku powodów: 1. kulki zaczęły się sypać, pozbierałem prawie wszystkie 2. Te stery choć nie wyglądają na zniszczone, to są nieszczelne. Za chwilę woda i takz robi swoje. Jeśli rower ma mu długo służyć to warto byłoby je wymienić teraz i mieć spokój na dłuższy czas.
Borsuczy Napisano 18 Maja 2016 Autor Napisano 18 Maja 2016 Jestem takim trochę perfekcjonistą i jak za coś się zabiorę, to robię to od podstaw i bardzo dokładnie, wszystko czyszczę, usuwam każde ziarenko piasku, odtłuszczam i smaruję to, co trzeba... Uznałem, że jeśli każde zaglądnięcie do amortyzatora, albo sterów ma kończyć się tak:To wolę wydać tą stówkę i kupić stery na maszynach...Tylko teraz- jak wybić te bieżnie z ramy? Jakieś drewienka + młotek wystarczą?Jak dobrać pasujący ster? Rurę sterową mam o średnicy zewnętrznej ~28,6mm (1 1/8"). Średnicy wnętrza ramy nie mam jak zmierzyć przez obecność bieżni, ale to jest dość popularny rower, więc ktoś z Was powinien to wiedzieć.Jeśli ma to jakieś znaczenie, to preferuję trwałość niż niską wagę jak chodzi o stery.Te zapodane przez użytkownika kasperek: http://allegro.pl/stery-accent-airplane-hsi-sair-polzintegrowane-i6193208893.html będą na pewno pasowały? Temat ten nie będzie raczej off topem, lubię grzebać przy rowerze bardzo dokładnie i to opisywać, mógłbym krok po kroku opisywać jak wymieniam te stery na normalne, wstawić to do tego tematu, albo założyć nowy i po przyklejeniu stałby się świetną opcją dla ludzi takich jak ja. Co o tym myślicie?
dziksoltys Napisano 18 Maja 2016 Napisano 18 Maja 2016 jak masz długi imbus albo jakiś pręt to możesz z góry wybijać dolną bieżnię i później odwrotnie (raz uderzasz z jednej a drugi z przeciwległej strony). masz może suwmiarkę? kartka jest najlepsza .
Borsuczy Napisano 18 Maja 2016 Autor Napisano 18 Maja 2016 Tak jest, mam suwmiarkę. Mam wszelakie podstawowe narzędzia i kilka dedykowanych do roweru, typu bacik czy klucz do kasety.
gtb Napisano 18 Maja 2016 Napisano 18 Maja 2016 Wybij stare miski z główki ramy i zmierz wewnętrzną średnicę , zapewne będą te najpopularniejsze ZS44/ZS44 (ale lepiej sprawdzić). Jeśli to 44/44 to polecam Octane One Warp (łożyska z dobrym uszczelnieniem) http://allegro.pl/octane-one-warp-1-integral-44-44-99g-xc-mtb-enduro-i6200321336.html , ACCENT AIRPLANE HSI-SAIR to uszczelnienie mają średnie i po jeździe w wodzie i błocie dolne łożysko dość szybko łapie syf. P.S. Fotka
Borsuczy Napisano 18 Maja 2016 Autor Napisano 18 Maja 2016 Wybiłem bieżnie, zmierzyłem i mam 44 mm wewnątrz ramy. Te stery Octane One faktycznie wydają się super, ale kolor ich kolor nie będzie pasował mi do roweru... Jakieś inne dobre stery się znajdą w tej cenie, czy mam brać te i nie patrzeć na kolor?
Marcin9 Napisano 18 Maja 2016 Napisano 18 Maja 2016 Te stery Octane One faktycznie wydają się super, ale kolor ich kolor nie będzie pasował mi do roweru... Mi też nie pasował ten kolor ale jedna się do nich przekonałem i nie jest źle. Tutaj masz czarne droższe o 30zł http://7anna.pl/product-pol-6464-Stery-Octane-One-2015-Warp-1-Integral-ZS-44-44.html
Hetman Napisano 18 Maja 2016 Napisano 18 Maja 2016 Spoko, rób co chcesz . Stery to akurat najmniej ważne łożysko w rowerze, nie tracisz dużo energii na kręcenie kierownicą - więc, byle nie miały luzów... A nawet jeśli są totalnie zniszczone i zaczynają indeksować to też nie jest to sprawa życia i śmierci, szczególnie nie przy rekreacyjnej jeździe, o ile trzymają sztywno. Tylko tyle, chcesz wydać na to pieniądze, to wymieniaj. Aha, skoro jesteś perfekcjonistą, to nie używaj młotka do montażu.
Borsuczy Napisano 18 Maja 2016 Autor Napisano 18 Maja 2016 Zamówiłem stery Accenta http://allegro.pl/stery-accent-airplane-hsi-sair-polzintegrowane-i6193208893.html pomyślałem, że jak łożysko się zepsuje to po prostu je sobie wymienię. Wygląd wziął górę nad funkcjonalnością. Czekam na hejty Hetman, zrobię jakieś urządzonko do włożenia sterów.
kasperek Napisano 19 Maja 2016 Napisano 19 Maja 2016 Zrób sobie coś na wzór Park Tool HHP-3 http://www.parktool.com/product/home-mechanic-bearing-cup-press-hhp-3 Pręt gwintowany, podkładki może kawałek jakiegoś płaskownika... koszt około 20 zł (tego Park Toola jakieś 350 zł)
Borsuczy Napisano 19 Maja 2016 Autor Napisano 19 Maja 2016 W życiu bym nie dał tyle za nagwintowany pręt i dwie nakrętki przyspawane do blaszek...
kasperek Napisano 19 Maja 2016 Napisano 19 Maja 2016 Kiedyś założyłem wątek o takiej prasie do sterów DIY http://www.forumrowerowe.org/topic/129948-park-tool-hhp-3-projekt-diy/
DEVILEK Napisano 19 Maja 2016 Napisano 19 Maja 2016 Do nabijania misek stosuję kawałek deski do krojenia chleba i młotek. Trochę uwagi i po problemie ; 4 ramy tak zrobione i żyją. Koszt zerowy mając taką deskę w domu
Garlock Napisano 20 Maja 2016 Napisano 20 Maja 2016 Do nabijania misek stosuję kawałek deski do krojenia chleba i młotek Żona cię jeszcze na tym procederze nie przyłapała?
Hetman Napisano 20 Maja 2016 Napisano 20 Maja 2016 Do nabijania misek stosuję kawałek deski do krojenia chleba i młotek. Trochę uwagi i po problemie ; 4 ramy tak zrobione i żyją. Koszt zerowy mając taką deskę w domu Wyborna rada, Milordzie...
DEVILEK Napisano 20 Maja 2016 Napisano 20 Maja 2016 Żona cię jeszcze na tym procederze nie przyłapała? Nie mam żony ( już ). I nie wiem, co w tym dziwnego, nabicie misek, to aż skomplikowana procedura i potrzeba do niej narzędzi rodem z Nasa ? Nie sądzę.
Borsuczy Napisano 20 Maja 2016 Autor Napisano 20 Maja 2016 No to tak, zrezygnowałem w ostatniej chwili z zakupu tych Accentów i wziąłem jednak Octane One, nie żałuję, bo są po prostu śliczne.Kupiłem w narzędziowym pręt gwintowany, 2 podkładki, 2 nakrętki, wziąłem osłonkę otworu wentylacyjnego z drzwi i skonstruowałem prasę do sterów.Po pół godzinie kręcenia nakrętkami, pasowania, prostowania, kombinowania...Się wkurzyłem, wziąłem młotek i deseczkę, wbiłem to i wyszło super!Dziękuję za pomoc! P. S. Te brązowe na śrubach, to smar, nie rdza, mój rower nie wie co to rdza.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.