Skocz do zawartości

[oświetlenie] Dynamo Batavus Koala 20''


enterek16

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Zakupiłem córce używany rower Batavus Koala na kołach 20''.

Naprawiam w nim oświetlenie przednie, które jest zasilane z dynama na przednim widelcu uruchamianego manetką z kierownicy. Po wyregulowaniu linki dynamo opuszcza się na rant opony i podciąga w porządku.

 

Problem leży w dziwnym zachowaniu dynama. Gdy koło kręci się do przodu (zgodnie z kierunkiem jazdy roweru) to żarówka bardzo słabo świeci, prawie wcale. Natomiast gdy pokręcę kołem w przeciwnym kierunku (do tyłu) żarówka świeci się bardzo jasno. W czym tkwi problem ? Czy dynamo jest uszkodzone ? Dodam tylko, że dynamo jest przeznaczone do montażu po lewej stronie i tak jest zamontowane.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co to za lampka?

Przy normalnej jeździe też jest problem z jasnością?

 

Tak na pierwszą myśl to przychodzi mi do głowy inna biegunowość przy kręceniu do tyłu. Jeżeli lampka diodowa lub z jakimiś bajerami, to może inaczej pracować przy nieprawidłowym podłączeniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dynamo daje prąd zmienny (tak samo zmienny w obie strony). Obstawiam luźne mocowanie, jak kręcisz do przodu to dynamo się przekrzywia i ma dodatkowy uślizg na oponie. Druga opcja, to jak się przekrzywia to gdzieś robi zwarcie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To oświetlenie bez bajerów. Jest to zwykła lampka halogenowa 6V. Jedyny bajer to uruchamianie dynama z manetki. Tak sobie myślę, że dynamo odchyla się swobodnie i w momencie gdy ruch koła jest do przodu to dynamo nie przywiera dobrze do opony. Coś wymyślę. W ostateczności zamontuję zwykłe dynamo, które nie będzie uruchamiane z manetki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Dynamo daje prąd zmienny

Jak już się czepiać, to przemienny ;)

Wszystkie lampki diodowe mają zaznaczoną polaryzację, jakby im nie robiło, to by się nie bawili w oznaczenia. Tak czy inaczej zwykłej halogenowej nie robi.

 

Możesz sprawdzić czy nie ma luzu na wsporniku dynama i tym całym mechanizmie. Być może jest też źle wyregulowany i docisk jest za słaby.

Manetka przy włączaniu naciąga linkę, czy luzuje? Jeżeli luzuje, to zobacz jak będzie przy zupełnie luźnej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Na manetce przy pozycji OFF dynamo jest odciągnięte. Po przekręceniu dynama na pozycję ON linka luzuje je i dynamo opuszcza się przylegając do rantu opony. Próbowałem wyjąć linkę tak aby dynamo całą swoją siłą bez żadnych oporów przylegało do opony. W obydwu przypadkach żarówka świeci bardzo jasno jak kręcę kołem do tyłu :) Jak kręcę do przodu to ledwo widać, że się żarzy. Miałem kilka rowerów w życiu również z dynamem ale ten przypadek jest zadziwiający. Zauważyłem jeszcze jedną rzecz, że zupełnie inny dźwięk wydaje trące się dynamo o rant koła kręcącego się do tyłu niż do przodu.

 

Dziś pomyślałem, że może odwrócę oponę tzn. zamienię ją stronami. Może przerywane paski, które tworzą drogę dla dynama są bardziej nachylone w jedną stronę niż w drugą ? :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Problem rozwiązany. Winne było dynamo, które ze zbyt słabą siłą przylegało do opony. Zmieniłem dynamo na nowe i jest OK. Niestety, ale bajer typu załączanie dynama z manetki został zdemontowany. Nowe dynamo załącza się ręcznie.

 

Dzięki za wspólne główkowanie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak już się czepiać, to przemienny ;)

Przemienny jest charakterystycznym przypadkiem zmiennego ;) Więc jest zarówno przemienny jak i zmienny.

 

Wszystkie lampki diodowe mają zaznaczoną polaryzację, jakby im nie robiło, to by się nie bawili w oznaczenia. Tak czy inaczej zwykłej halogenowej nie robi.

 

Do samego działania nie robi żadnej różnicy. Zarówno odbiornik na prad zmienny jak i układ prostownika będzie działał niezależnie od biegunowości.

 

Oznaczenia na lampkach są z innego powodu. Często układ lampki ma połączenie z ramą, która stanowi "sztuczną, umowną" masę i ta masa jest oznaczona na lampce. Jak będziesz miał dwie lampki, w jednej podłączysz zgodnie, w drugiej odwrotnie to zrobisz zwarcie dynama, prądnicy przez ramę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Poniżej prawidłowe połączenie.
Wyprowadzenie "masy" prądnicy (dynama również) ma połączenie z ramą. Wiele lampek ma również połaczenie z ramą. Jeśli połączysz nieprawidłowo tzn wyprowadzenie oznaczone jako "masa" do "fazy" to zrobisz zwarcie przez ramę.
Nawet się pomyliłem. Wystarczy jedna lampka by zrobić zwarcie bo prądnica ma połaczenie z ramą.
Zwróć uwagę, że wiele lampek pozwala na połaczenie jednoprzewodowe. Drugim połaczeniem jest właśnie rama i dlatego należy zwracać uwagę na biegunowość.

111.jpg
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dalej tego nie widzę jak można zrobić zwarcie nieprawidłowo podłączając bieguny. Trzeba by podłączyć dwa kable w jedno wejście lampki, aż tak się pomylić to nie łatwe zadanie.

 

W tym sęk, że tylko część tradycyjnych dynam ma masę przez ramę, te w piastach przez oś nie mają połączenia (jak nie zapomnę to jutro pobawię się miernikiem). Nie spotkałem się jeszcze z prądnicą mającą zarówno dwa wyjścia na kable i masę przez mocowanie do ramy.

Tak samo niewiele lampek ma masę przez mocowanie do widelca lub ramy (powiedziałbym, że to gatunek wymierający). Takich dodatkowo z dwoma wejściami na kable nie widziałem w ogóle.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

http://road.cc/sites/default/files/styles/main_width/public/images/Products/Shimano%20DH-3N80%20dynohub.jpg?itok=3c7qeA5S

 

Prądnice mają masę na zewnętrznej blaszce, która ma kontakt ze śrubami stykającymi się z widelcem. Zwarcie do ramy.

Wiele lampek ma połączenie punktu masowego z ramą. Źle połączysz i masz zwarcie przez ramę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pobawiłem się miernikiem i oba styki piasty mają połączenie z ramą (różnica pojedynczych omów).

Z posiadanych lampek tylko jedna ma masę na wsporniku, ale to stara rometowska z pojedynczym kablem. Reszta ma dwa kable i brak połączenia elektrycznego z ramą.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...