montell81 Napisano 13 Maja 2016 Napisano 13 Maja 2016 Witam zwracam się do Was z prośba o pomoc w gruntownej modernizacji mojego obecnego roweru Author Master (specyfikacja poniżej). Rower jest zadbany, systematycznie wymieniane są zużywające się części. W ostatnim czasie zakiełkowała mi w głowie myśl o gruntownej modernizacji tego sprzętu. Zamierzam to zrobić etapami, tj. na początku myślałem o przejściu na hamulce tarczowe. Wiem, że do tego niezbędna jest wymiana kół (obecne są pod V-brake). Następnie planuję zmianę napędu (celuję w 2x10), dalej ramy. Amortyzator w bardzo dalekiej przyszłości. Drobiazgi jak pedały, kierownica, rogi, sztyca, siodło czy rogi chciałbym zachować obecne. Modernizację zamierzam rozłożyć w czasie by nie dostać jednorazowo zbyt dużo po kieszeni. Po wymienianie sprzętu, "stary" zamierzam sukcesywnie sprzedawać. Na początek myślałem o komplecie kół za około 1200 zł + komplet hamulców. Z hamulcami mam problem, bo na tarczach nigdy nie jeździłem i nie wiem od czego zacząć. Budżet na hamulce podobny jak na koła. Jakie są Wasze sugestie? Może powinienem zabrać się do tego w innej kolejności? Jak mógłbym się do tego zabrać partiami, możliwie najniższym jednorazowym kosztem. Celuję w sprzęt z górnej/najwyższej półki. Efekt końcowy jaki zamierzam uzyskać to rower nie gorszy od obecnego, z niższą wagą. Oto specyfikacja: http://www.forumrowerowe.org/topic/197417-9184-author-master-09-carbon-26-by-montell81/ Bar Ends: (Rogi) Trigon - 52g/kompletBar Plugs: (Korki do kierownicy) BONTRAGER - 5g/paraBottle Cage: (Koszyk na bidon) BONTRAGER - 16g x2Brake (Front): (Hamulec przedni) Shimano XTR V-Brake - 188g + 3g fajkaBrake (Rear): (Hamulec tylny) Shimano XTR V-Brake - 189g + 3g fajkaBrake Levers: (Klamki Hamulcowe) Shimano XTR bl-m770 - 164g/kompletCables: (Pancerze i linki) Gore Ride On (pancerze) b/dCassette: (Kaseta) Shimano SLX CS-HG80-9 11-28T - 232gChain: (łańuch) Campagnolo Record C9 - 270gCrankset: (Korby) TRUVATIV NOIR 3.3 CARBON RED 3x9 - 685g + Giga X Pipe Team BB - 107gDerlr (Front): (Przerzutka przednia) Shimano XTR FD-M971 Down Swing - 147gDerlr (Rear): (Przerzutka tylna) Shimano XTR RD-M972 GS - 179gFork: (Widelec) Manitou R7 Elite Absolute 100mm - 1480gRear Shock: (Damper) -Frame: (Rama) Author Master Carbon monocoque 2009 - 1438gGrips: (Gripy) KCNC - 11g/paraHandlebar: (Kierownica) KCNC SC Bone Scandium 25,4mm - 114gHandlebar Tape: (Owijka) -Headset: (Stery) RITCHEY Zero Logic Integ Pro 1-1/8" (ahead) - 66gPedals: (Pedały) Exustar E-PM25SL - 254g/kompletSeat: (Siodło) Selle San Marco Aspide Arrowhead - 181gSeatpost: (Sztyca) TOKEN Carbon ASP9141 Marble Ø31.6x350mm - 159gSeatpost clamp: (Zacisk sztycy) Mortop - 11gShifters: (Manetki) Shimano XTR SL-M970 - 122g (lewa+linka), 129g (prawa+linka)Skewers: (Zaciski koł) KCNC - 50gSpacers: (Podkładki pod mostek) - Alu - 5gStarnut: (Gwiazdka) - b/dStem: (Mostek) Smica 120mm 7075 Forged - 118gTire (Front): (Opona przednia) Continental X-King 2.0 Supersonic - 405gTire (Rear): (Opona tylna) Continental X-King 2.0 Supersonic - 403gTop Cap: (Top cap) Aerozine - 7gTubes: (Dętki) Schwalbe XX-Light - 95g x 2Wheel Front: (Koło przednie) - 703g-Hub: (Piasta) Shimano XTR fh-m970-Rim: (Obręcz) DT 4.1-Spokes: (Szprychy) DT REVOLUTION BLACK-Nipples: (Nyple) b/d-Rim tape: (Opaska) Schwalbe - 20gWheel Rear: (Koło tylne) - 842g-Hub: (Piasta) Shimano XTR hb-m970-Rim: (Obręcz) DT 4.1-Spokes: (Szprychy) DT REVOLUTION BLACK-Nipples: (Nyple) b/d-Rim tape: (Opaska) Schwalbe - 20gMisc : (Inne) - śruby pod bidon - 10g - taśma izolacyjna na tylne widełki - 18g
modrzew Napisano 13 Maja 2016 Napisano 13 Maja 2016 1200 na koła + 1200 na hamulce? Jeśli po drodze masz też kolejne i kolejne 1200zł, to sentymenty na bok i kup nowy rower. Taniej, szybciej, wygodniej.
montell81 Napisano 13 Maja 2016 Autor Napisano 13 Maja 2016 To nie kwestoa sentymentu tylko czystej kalkulacji. Koszt satysfakcjonującego mnie nowego roweru to minimum 10000 zł jednorazowego wydatku. Wydatek około 2000 zł co kilka miesięcy mniej boli. Poza tym zdecydowanie taniej wychodzi samodzielne zmontowanie roweru niż kupno nowego. Czy kupno nowego roweru jest prostsze? Niekoniecznie. W jednym nie odpowia mi siodło, w innym kierownica czy opony, a w jeszcze innym amortyzator.
modrzew Napisano 13 Maja 2016 Napisano 13 Maja 2016 Jeszcze nie słyszałem o takim przypadku, żeby samodzielne składanie wyszło taniej.
montell81 Napisano 13 Maja 2016 Autor Napisano 13 Maja 2016 W przedziale 3000 - 4000 zł pewnie masz rację. Jednak jak ktoś celuje trochę wyżej to samodzielne zmontowanie wychodzi takiej. Pomijam już kwestię tego, że ma się poszczególne podzespoły takie jakie chce, a nie takie jak seryjnie są montowane. Ale skończmy już ten offtop. Poprosiłem o konkretne porady, a Twoje komentarze niczego nie wnoszą.
beskid Napisano 13 Maja 2016 Napisano 13 Maja 2016 Zupełnie nie wiem która to rama czy rocznik. Jak składałem swojego to kojarzę ten amor z 2008 tyle, że i tu nie było chyba już piwotow pod v-ki. Na dużo nowszej ramie coś bym spróbował sklecić ale jak to jest coś starszego to jest to zupełnie bez sensu. Sprawa podstawowa nigdy nie uda Ci się złożyć taniej niż wypuszcza fabryka. Tym bardziej takiego za 10K. Takie czasy powiedzmy, że były ale już się skończyły. Poza tym co to za hamulce za 1,2K bo jak jakieś wylajtowany szajs to składasz wydmuszkę a to pochłonie sporo pieniądza. Mogą to być też XTR'y bo chcesz trzymać poziom. Tyle, że tutaj też wyjdzie masa kasy. Jeszcze bym zrozumiał jak by to co chcesz robić miało na celu zatrzymanie obecnej ramy ale chcesz mieć inną. Jaką bo z tego co piszesz będziesz zmuszony zostać przy 26". Innymi słowy słabo to wygląda. Kupić nową ramę i robić projekt jak to się zazwyczaj robi. Mieć po swojemu. Potem to co masz sprzedać i tyle.
montell81 Napisano 13 Maja 2016 Autor Napisano 13 Maja 2016 Rama jest z 2009r., której nie chcę koniecznie zmienić, choć zakładam taką ewentualność w przyszłości. Zależy mi na tym by pozostać przy 26". Amortyzator to rocznik około 2010 jeśli dobrze pamiętam. Chyba innej kolejności jak w pierwszym poście raczej nie ma, bo chcąc zmienić napęd na 10rz. muszę wymienić tylne koło.
vdcmike Napisano 13 Maja 2016 Napisano 13 Maja 2016 Jak lubujesz się w 26" to za 4-5k kupi się naprawdę nieprzęciętnego używaka albo wyprzedażowca. A swoją drogą nie wyobrażam sobie jak można złożyć rower 26" za 10k - nie wnikając w sens to chyba się nie da bo coraz mniej topowych gratów jest do tego.
montell81 Napisano 13 Maja 2016 Autor Napisano 13 Maja 2016 Jest właśnie tak jak napisałeś. Niestety producenci wymuszają przejście na 29er'y, a dla lubujących 26" pozostają używki. Boję się dnia, w którym padnie mi amortyzator. Wtedy będę w głębokiej....
beskid Napisano 13 Maja 2016 Napisano 13 Maja 2016 A kto Ci karze iść w 29er. Jest pośredni rozmiar. Widzisz problem z amorem więc jak go chcesz rozwiązać w przypadku kupna nowego pod starą sterówkę?? Poszukał bym na rynku owszem ramy 26" jak koniecznie chcesz zostać ale pod sterówkę 1,5". To co chcesz zrobić się da nawet na bardzo wysokim poziomie ale trzeba rozwiązać temat amora. Od tego bym zaczął. Cała reszta jest do kupienia.
montell81 Napisano 13 Maja 2016 Autor Napisano 13 Maja 2016 Rozumiem, że masz na myśli 27,5" ? O tym nie pomyślałem. Idąc w tym kierunku co byś proponował w pierwszej kolejności? Jak można zaplanować ewentualną modernizację?
KurczakNorris Napisano 13 Maja 2016 Napisano 13 Maja 2016 Pytanie: co przeszkadza Ci w obecnym rowerze? Co przeszkadza Ci w V-brake? Brak mocy czy modulacji? Jeździsz dużo po mokrym/błocie? Ile w ogóle jeździsz w naprawdę ciężkim terenie?
montell81 Napisano 13 Maja 2016 Autor Napisano 13 Maja 2016 Najbardziej to zależy mi na zmianie napędu na 2x10, a do tego celu muszę wymienić tylne koło bo na obecną piastę nie założę kasety 10rz. Niestety nie znalazłem koła z piastą 10rz. z obręczą pod Vki.
beskid Napisano 13 Maja 2016 Napisano 13 Maja 2016 Ile Ty tam masz przełożeń, że nie wejdzie kaseta 10rz.?? Praktycznie każde koło obecnie nawet jak jest pod V-ki obsłuży kasety od 7rz do 10rz. Tu nie ma żadnego problemu by mieć 2x10.
montell81 Napisano 13 Maja 2016 Autor Napisano 13 Maja 2016 Mam piastę xtr hb m970, a zgodnie ze specyfikacją jest ona na kasety 8-9rz. Stąd moje rozterki. Obecnie mam 3x9
beskid Napisano 13 Maja 2016 Napisano 13 Maja 2016 To starszy wypust XTR'a i wtedy z reguły pisało się, że są pod 8/9rz. Kaseta 10rz ma taką samą szerokość tylko upchali więcej o tą jedną koronkę. Normalnie możesz założyć dowolną kasetę 10rz.
vdcmike Napisano 13 Maja 2016 Napisano 13 Maja 2016 Specyfikacja zapewne pochodzi z czasów kiedy 10r jeszcze nie oferowano.
montell81 Napisano 13 Maja 2016 Autor Napisano 13 Maja 2016 Macie 100% pewności? Jeśli tak to pozostane przy zmianie napędu i na razie nie myślę o dalszych modernizacjach.
vdcmike Napisano 13 Maja 2016 Napisano 13 Maja 2016 Weż koło że zdjętą kasetą podejdź do byle rowerowego i przyłóż bylejaką 10r
beskid Napisano 13 Maja 2016 Napisano 13 Maja 2016 Macie 100% pewności? Tak. To seria chyba z 2006 lub rok pózniej a wtedy co logiczne nie było jeszcze napędów 10rz bo weszły sporo póżniej w kolejnej generacji serii 98..
montell81 Napisano 14 Maja 2016 Autor Napisano 14 Maja 2016 Faktycznie. Okazuje się, że nie powinno być problemu z kasetą 10rz. na mojej piaście. Dziękuje, że mnie o tym uświadomiliście. Zrobię wstępny projekt napędu i poproszę Was o ewentualne sugestie lub korekty.
montell81 Napisano 16 Maja 2016 Autor Napisano 16 Maja 2016 Więc myślę nad takim zestawem: Przód: - Korba Shimano XTR FC-M985 42-30T 175mm - Przerzutka XT 2x10 Tył: - Kaseta SRAM PG 1050 11-28T - Przerzutka Shimano XTR GS (RD-M980, RD-M981, RD-M985 lub RD-M986) - tutaj nie wiem czym się one różnią i która byłaby odpowiednia do mojego zestawu więc prosiłbym o pomoc Manetki: Shimano XTR SL-M980 Łańcuch: Campagnolo lub Ultegra, ewentualnie inne propozycje. Mam dylematy odnośnie stopniowania korby i kasety. Myślałem nawet nad kasetą 11-26. Obecnie jeżdżę na 44-32-22 i 12-25 i najmniejszej tarczy z przodu praktycznie w ogóle nie używam. Jeżdżę głównie płaskim terenem + niewielkie kilkukilometrowy podjazdy (jak ktoś zna Puszczę Bukową to wie o czym mówię). Warto jeszcze dodać, że najczęściej wykorzystywane przeze mnie przełożenia to: 32/15, 32/14, 32/13 i 32/12 Myślałem też nad zmianą napędu w dwóch etapach. Na początek tylna przerzutka z kasetą i manetkami + łańcuch. Przód bym zostawił z obecną korbą, a w niedalekiej przyszłości zmieniłbym przerzutką i korbę na dwu tarczową. Co o tym sądzicie?
Silver400 Napisano 16 Maja 2016 Napisano 16 Maja 2016 Po pierwsze wymień całość razem. Nie widzę zestawu stara korba - nowy łancuch - nowa kaseta coś się nie potrzebnie szybko zużyje. A co do przełożenia weź sobie kalkulator przełożeń rowerowych (żeby na kartce nie liczyć). Np. http://rowery.zbooy.pl/biegikal.html Zobacz których przełożeń w ogóle nie używasz, następnie wpisując nowe wartości blatów, postaraj się wyeliminować te zbędne. Przykładowo ja przechodząc z 32-42 na 36 straciłem tylko dwa skrajne przełożenia, których nigdy nie używałem.
montell81 Napisano 16 Maja 2016 Autor Napisano 16 Maja 2016 Zgodnie z tym kalkulatorem 30-42T byłoby zdecydowanie za twarde. Zastanawiam się nad 26/38. Dobre by było 28/36 ale niestety takiego rozstawu nie ma.
Mateusz30 Napisano 17 Maja 2016 Napisano 17 Maja 2016 W 2x10rz jeździsz wszystko z blatu na całym zakresie z tyłu. Młynek zostawiasz na ewakuację w przypadku, gdy zrobi się naprawdę stromo albo zabraknie Ci sił. W 10rz jest dość wąski łańcuch, który dobrze znosi przekosy. Niemniej wielkość młynka i tarczy dobierasz do terenu w którym jeździsz. Jak wszyscy jeździłem parę lat wstecz na małym kole i kompletnie nie widzę sensu w zakładaniu tam tarczy. Tym bardziej w Szczecinie. Gdybyś na co dzień zasuwał w górach, to może.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.