Skocz do zawartości

[piasty] wymiana łożysk


scirocco

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Koła Mavic crossride. Wybiłem stare zużyte łożyska, kupiłem na ich wzór łożyska SKF (tak jak oryginalne C3).

Zastanawiam się teraz czy poradzę sobie z wbiciem tego, czy lepiej oddać do serwisu?

Niestety nie mam prasy. Są na to jakieś pewne domowe sposoby?

Napisano

Tak na szybko poczytałem i pomysł polega na lekkim podgrzaniu piasty (suszarką), łożysko do zamrażarnika. Później wbijałbym nowe lożyska za pomocą starych (ta sama średnica).

Opcja bardziej "pro" - budowa prasy ze śruby i podkładek - ale wymaga wizyty w castoramie.

Napisano

Tak na szybko poczytałem i pomysł polega na lekkim podgrzaniu piasty (suszarką), łożysko do zamrażarnika. Później wbijałbym nowe lożyska za pomocą starych (ta sama średnica).

Opcja bardziej "pro" - budowa prasy ze śruby i podkładek - ale wymaga wizyty w castoramie.

 

I myslisz, ze piasta sie rozszarzy po podgrzaniu suszarka do wlosow???

Znaczy jak uzywam palnika gazowego, badz jak nie chce uszkodzic  elementu to dmuchawki do 700C to robie blad....

Napisano

Najważniejsze, żeby wbijać/wciskać za zewnętrzną bieżnię. Zamrażanie w lodówce łożyska i suszarka da różnicę temp. ~50-60stopni czyli tyle co nic. Najłatwiej jest to robić długą śrubą z odopowiednimi podkładkami (pamiętamy, żeby nie nacikały na wewnętrzną bieżnię) i nakrętką.

Napisano

Wypakowałem kupione dziś łożyska - SKF 6001-2RSH/C3. Zdziwiło mnie jak ciężko to się kręci. W zasadzie bardzo ciężko. Stare mogę rozkręcić palcem i kręcą sie długo a te ledwo obracam w palcach. Tak ma byc? A luz jest chyba nie mniejszy niż "stare"

 

Napisano

Teraz zauważyłem, ze dostałem wersję z najbardziej szczelnym uszczelnieniem - co pewnie przyczynia się do tak dużego oporu.

Może lepiej wymienić na uszczelnienie bezstykowe i przy okazji wziąłbym bez luzu

 

Napisano

Nowe, nasmarowane łożysko nie powinno się swobodnie kręcić dłuższy czas, bo ma za małą bezwładność. Takie zachowanie świadczy o słabym smarowaniu. Co innego całe koło.

Napisano

Zakładaj, opory które czujesz pod palcem będą miały znikomy wpływ na koło, prędkość koła nie będzie spadała przez wielką bezwładność felgi, opony i szprych. Jak się ma ich masa do bieżni zewnętrznej?

Napisano

No ok. Może faktycznie macie racje. W sumie dobre uszczelnienie tezjest na +

A co z tym luzem C3? Gdzieś czytałem, że fabrycznie są instalowane właśnie takie ale w zasadzie nie jest on potrzebny.

Napisano

Ostatnio wymieniałem w swoich Mawikach. Zdziwiłem się jak łatwo i szybko poszło. Najpierw wbijałem udeżając w zewnętrzną bieżnię przez deskę (gumowy młotek by się przydał), patrząc czy równo wchodzi. Jak zrównało się z kołnieżem piasty dobijałem starym łożyskiem do oporu. I wszystko. Kręcą się jak talala ;)

Napisano

OMG, nie majdruj tym łożyskiem na wszystkie strony... Pojedyncze łożysko nie jest sztywne i możesz je palcem przekosić, dlatego czujesz "luz", to jak najbardziej normalne. Para łożysk prawidłowo podpartych w piaście nie będzie miała luzu.

Nie szukaj dziury w całym :) .

Napisano

:)

Perfekcjonizm to choroba;)

 

Zastanawia mnie, że Mavic pisze , że stosują:

tight C3 internal clearance

 

a dalej

 

High efficiency thanks to low play and tight tolerances

http://www.mavic.com/wheel-tyre-system/qrm

 

i troche to nie gra bo C3 oznacza właśnie większą tolerancję luzu.

 

Co mi przychodzi do głowy to jedynie taki delikatny luz mógłby rekompensować ewentualną niedokładość osadzenia, pracę materiału piasty...

Napisano

Nie ma się co przejmować tym co piszą producenci o swoich wyrobach. Markeing tak ma, że z każdej cechy technologicznej robi unikalną funkcjonalność.

Napisano

No ale tutaj przekroczono barierę - bo jest zupełnie odwrotnie:)

Zastanawiam się tylko bo mam możliwość wymiany na takie bez tego luzu wstępnego C3.

Jednak pozostanę przy cięższym uszczelnieniu - rower mimo, że kobiecy to mtb i błotem pewnie dostanie:).

Napisano

Czytałem, jednak uważam to za zbyt duże uproszczenie.

 

C3 - luz większy od normalnego, C2 - luz mniejszy. Wartości luzu wewnętrznego uregulowane są normą ISO 5753.
Zwiększony luz wewnętrzny umożliwia przenoszenie większych obciążeń osiowych, a więc bocznych w przypadku rolek, pozwala także na częściową kompensację niewspółosiowości łożysk w rolce, która jest odpowiedzialna za powstawianie szumu łożyska i prowadzi do szybszego zużycia łożyska. 

http://www.wrotkarstwo.pl/forum/viewtopic.php?f=34&t=1456

 

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...