kuba79 Napisano 4 Kwietnia 2016 Napisano 4 Kwietnia 2016 Witam, Jakiś czas pobujałem się na rowerze crossowym i naszła mnie chęć zakupu pierwszej szosy. Problem w tym, że nie za bardzo wiem co kupić, tak żeby za chwilę nie żałować i nie musieć myśleć nad zmianą roweru. Chciałbym żeby przynajmniej baza (rama itp.) posłużyła mi dłuższy czas. Dlatego szukam przede wszystkim czegoś o odpowiedniej geometrii i zastanawiam się nad rozmiarem. Cenowo max 4000 zł, ale jeśli nadałby się jakiś rower za 2-2,5 tys. to też chętnie rozważę. Na pierwszy rzut wziąłem na cel dwa rowery, ze względu na dobry stosunek ceny do osprzętu, a widzę że mają nienajgorszą opinię. Są to modele z Decathlonu, B'twin Triban 520 i B'twin Ultra 700 AF. http://www.decathlon.pl/triban-520-id_8322663.html http://www.decathlon.pl/ultra-700-af-id_8324331.html Triban to taka opcja minimum, Ultra to rower z osprzętem w jaki chciałbym celować optymalnie (ewentualnie Tiagra). Ścigać się z całą pewnością nie będę, natomiast rower chcę kupić z myślą o dłuższych, w miarę komfortowych, wycieczkach po szosie, w okolicach 200km. Dlatego pasowałby mi raczej jakiś Endurance, niż agresywna sportowa geometria. Waga roweru wiadomo, ma znaczenie, jednak nie stać mnie aby dopłacać do rowerów ważących po 7kg. I teraz mój największy dylemat, właściwy dobór ramy. Z jednej strony czytam opinie, że dobrze jest dobierać ramę o możliwie małym rozmiarze, z drugiej że jeśli chodzi o komfort i długie trasy, a nie ściganie, to lepiej jest brać ramę większą, co pozwala zająć bardziej zrelaksowaną pozycję? Mam 173 cm wzrostu, długość nogi 82. Z kalkulatora na stronie competitivecyclist wyszły mi długości rury górnej ok. 52-53 dla pozycji Competitive i Eddy, 54-55 dla French Fit (dokładne wymiary mogę podać jak wrócę do domu). Według tabeli rozmiarów w Ultra 700 AF łapałbym się dokładnie na max limit w rozmiarze S i na sam dół w rozmiarze M. Czyli mniej więcej różnica między Competitive Fit i French Fit. Teraz nie wiem jak to się ma do geometrii slopingowej i ogólnie geometrii Endurance, którą reprezentuje ponoć Ultra 700. W ogóle guzik się znam na geometrii rowerów, potrafię jako tako ocenić tylko osprzęt, dlatego proszę o pomoc Tribana traktuję jako tanią opcję, chociaż waga 11 kg jest już trochę wysoka, nie wydaje mi się też, aby był to rower z możliwością rozbudowy na przyszłość (trzeba by wymieniać cały osprzęt, a sama rama chyba szału nie robi)? Będę wdzięczny za wszelkie rady, zarówno odnośnie doboru roweru na pierwszy kontakt z szosą, jak i geometrii/rozmiaru.
Garp Napisano 4 Kwietnia 2016 Napisano 4 Kwietnia 2016 Popatrz na to z tej strony: rower będziesz chciał rozbudować. Czyli wymienić osprzęt. Czyli zostaje ci rama. W przypadku Tribana brzydka. Chcesz jeździć na brzydkim rowerze? Mój dylemat był podobny: Triban czy Trek Alpha 1.2 (niebieski). Stwierdziłem, że jak przyjdzie mi kiedyś coś wymienić, to wolę to przyczepić do ramy która mi się podoba. Tylko że mój Trek kosztował po znajomości 1900 zł (2015 rok, nowy, gwarancja, po prostu sklep na mnie nie zarobił).
kuba79 Napisano 4 Kwietnia 2016 Autor Napisano 4 Kwietnia 2016 Zdecydowanie wolę jeździć na ładnym rowerze, chociaż to jest dla mnie kwestia nieco wtórna. Bardziej zależy mi na tym, żeby rama nadawała się do rozbudowy w sensie wagi i doboru pozostałych elementów (suporty, stery itp itd.) No a przede wszystkim miała odpowiednią dla mnie geometrię. Jeśli chodzi o osprzęt, to powyżej 105 już raczej nie będę rozbudowywał, ale może jakaś wymiana kół, sztyca, siodło, ster, itp. Tribana traktowałbym raczej jako tani rower na przejeżdzenie 1-2 sezonów i wymiany na lepszy, osobiście wolę jednak kupić "raz a dobrze". Zwłaszcza, że rowery drożeją i jeśli nie kupię teraz za 4 tys. to za 2 sezony podobny rower będzie zapewne kosztował ok. 5 tys. Moje główne obawy to dobór geometrii i rozmiaru tak naprawdę. Być może są jakieś rowery lepiej mi pasujące, o których istnieniu nie mam pojęcia. Póki co nie miałem się nawet jak przymierzyć do szosówki, stąd mogę tylko teoretyzować.
krism4a1 Napisano 4 Kwietnia 2016 Napisano 4 Kwietnia 2016 Ja bym poszedł "moją drogą" Miałem podobny dylemat co ty (coś rozmiary inne) 1. niezliczona ilość rowerów przymierzonych w rowerowych sklepach w moim mieście. 2. godziny przed monitorem szukając ramy 3. składanie roweru samodzielnie. 4. efekt: rower za 3 tys. (w internecie widziałem tą samą ramę z tym samym osprzętem Shimano, inne komponenty za 4 tys.)
kuba79 Napisano 4 Kwietnia 2016 Autor Napisano 4 Kwietnia 2016 krism4a1 nawet się zastanawiałem nad takim rozwiązaniem. Póki co są z tym 2 problemy. Moje zdolności manualne (dopiero uczę się dłubać przy rowerze, boję się coś spaprać, no i wiedza o doborze pasujących komponentów). Drugi to ten podstawowy, czyli dopasowanie. Cena ceną, ale czy wydam 2 tys. czy 4, kupię 105 czy Sorę, to i tak muszę wiedzieć jaką ramę wybrać. A w moim mieście szosówek jak na lekarstwo, na razie w odwiedzonych sklepach rowerowych znalazłem dokładnie... zero. Same górale i rowery miejskie. Chcę się wybrać do Wawy, żeby coś przymierzyć, ale to będzie raczej jednorazowa wycieczka, więc wypróbuję pewnie max kilka (może -naście) szt i to wszystko. I to nie mówiąc o testowych km, po których tak naprawdę dopiero czuć co pasuje, bo po minucie siedzenia na siodełku to można odnieść mylne wrażenie.
krism4a1 Napisano 4 Kwietnia 2016 Napisano 4 Kwietnia 2016 Co mogę ci więcej doradzić? Bez przymiarki, bez szosowego doświadczenia prawie na pewno nie trafisz z rozmiarem. Może w tej wawie dobrym pomysłem i inwestycją będzie bike fitting? Trochę kasy wydasz, ale będziesz miał wszystko policzone na milimetry.
kuba79 Napisano 4 Kwietnia 2016 Autor Napisano 4 Kwietnia 2016 Tego się właśnie obawiam. Bike fitting rozważałem, ale po sprawdzeniu cen takiej usługi (500-800zł) to już poważne uszczuplenie budżetu. Może jednak na początku miałoby sens kupienie takiego tańszego roweru, za ~2000zł i testowanie, jak przyjdzie go sprzedać za rok, czy dwa, to fortuny nie stracę. Ewentualnie pytanie do bardziej doświadczonych szosowo osób, czy jak kupię rower rozmijający się z "geometrią idealną", to będzie to bardzo upierdliwe, czy da się przyzwyczaić? Ewentualnie, czy przy dłuższych wycieczkach, gorzej jest kupić rower za mały, czy trochę za duży?
krism4a1 Napisano 4 Kwietnia 2016 Napisano 4 Kwietnia 2016 Najważniejsza jest długość górnej rury, tu masz do dyspozycji tylko długość mostka do regulacji, w bardzo małym stopniu zasięg kierownicy. Wysokość więcej mozna skorygować sztycą, czy długością rury sterowej (tylko, że jak kupisz gotowy to rura będzie już docięta i też będzie mały zakres na podkładkach)
kuba79 Napisano 4 Kwietnia 2016 Autor Napisano 4 Kwietnia 2016 Może podam dokładniejsze dane z kalkulatora, to ktoś mądrzejszy ode mnie będzie mógł coś więcej napisać... Ewentualnie podpowiedzieć jak to się ma do wskazanego przeze mnie roweru i założenia, że szukam raczej roweru Endurance. Inseam 82Trunk 62Forearm 33Arm 63Thigh 58Lower leg 52Sternal notch 141Total height 173 The French Fit: top tube length 53.7 - 54.1 cmseat tube range CC 56 - 56.5 cmseat tube range CT 57.6 - 58.1 cmstem length 9.8 - 10.4 cmBB saddle position 67.7 - 69.7 cmsaddle handlebar 53.4 - 54 cmsaddle setback 5.7 - 6.1 cmseatpost type setback The Eddy Fit: top tube length 52.5 - 52.9 cmseat tube range CC 54.3 - 54.8 cmseat tube range CT 55.9 - 56.4 cmstem length 9.6 - 10.2 cmBB saddle position 69.4 - 71.4 cmsaddle handlebar 51.7 - 52.3 cmsaddle setback 6.2 - 6.6 cmseatpost type setback The Competitive Fit: top tube length 52.5 - 52.9 cmseat tube range CC 53.1 - 53.6 cmseat tube range CT 54.7 - 55.2 cmstem length 10.7 - 11.3 cmBB saddle position 70.2 - 72.2 cmsaddle handlebar 50.9 - 51.5 cmsaddle setback 5 - 5.4 cmseatpost type not setback
Pitof Napisano 4 Kwietnia 2016 Napisano 4 Kwietnia 2016 Bike fitting rozważałem, ale po sprawdzeniu cen takiej usługi (500-800zł) to już poważne uszczuplenie budżetu. W zeszłym roku podstawowy bikefitting np. w Sport Guru w Warszawie w Alejach Jerozolimskich kosztował 100 zł. Jeśli dobrze pamiętam to sprowadza się on do doboru wielkości roweru z pomiarem optymalnej długości.
PeGie Napisano 4 Kwietnia 2016 Napisano 4 Kwietnia 2016 jesteś pewien że chcesz wydać tyle pieniędzy na rower którego jak piszesz "nie chcesz później żałować?" Może lepszym wyborem będzie zakup używanej odrestaurowanej szosy? Jak będziesz w W-wie, zajrzyj do JR Concept, ja u nich kupiłem swojego SAB'a 105. Za szosę na 105ce, z karbonowym widelcem i tylnym trójkątem, dałem 1900pln. Spokojnie można tam wyszukać naprawdę fajne perełki a wybór duży, tym bardziej że budżet masz pokaźny. Dla ciekawskich, nie nie jestem z nimi związany, ale jestem tak mega zadowolny z szosy u nich kupionej, że śmiało mogę ich polecić Stronka: http://www.jrconceptbikes.pl/search/label/SZOSA Face: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1049448815083444.1073742044.205698826125118&type=3 I moja perełka:
kuba79 Napisano 4 Kwietnia 2016 Autor Napisano 4 Kwietnia 2016 Dzięki za info. Jednak jak rozumiem za te 100 zł dostaję w zasadzie to, co wykonałem w domu, czyli zmierzenie poszczególnych długości i otrzymam informację jak z kalkulatora, że optymalna długość górnej rury to tyle i tyle? Czyli dalej nie dowiem się jak to się przekłada na konkretną geometrię itd.? Ja patrzyłem na ceny fittingu na systemie Retul. W Sport Guru z tego co znalazłem dokładniejsze ustawienie optymalnej pozycji przez technika itd. też kosztuje 500zł. Na tę chwilę dość poważnie rozważam zakup jakiegoś używanego roweru za ~2500zł, żeby miał w miarę wysoki osprzęt, a ja możliwość zapoznania się z szosą bez wydawania dużej kwoty. Jak pojeżdżę trochę, to pewnie lepiej już będę potrafił ocenić czego mi potrzeba. jesteś pewien że chcesz wydać tyle pieniędzy na rower którego jak piszesz "nie chcesz później żałować?" Może lepszym wyborem będzie zakup używanej odrestaurowanej szosy? Jak będziesz w W-wie, zajrzyj do JR Concept, ja u nich kupiłem swojego SAB'a 105. Za szosę na 105ce, z karbonowym widelcem i tylnym trójkątem, dałem 1900pln. Spokojnie można tam wyszukać naprawdę fajne perełki a wybór duży, tym bardziej że budżet masz pokaźny. Dla ciekawskich, nie nie jestem z nimi związany, ale jestem tak mega zadowolny z szosy u nich kupionej, że śmiało mogę ich polecić Stronka: http://www.jrconceptbikes.pl/search/label/SZOSA Face: https://www.facebook.com/media/set/?set=a.1049448815083444.1073742044.205698826125118&type=3 I moja perełka: Akurat dodałeś post, kiedy pisałem poprzedni. Dzięki za namiary, postaram się tam zajrzeć. Też doszedłem do wniosku, że to może być najsensowniejsze rozwiązanie dla mnie na teraz. A rower wygląda świetnie
PeGie Napisano 4 Kwietnia 2016 Napisano 4 Kwietnia 2016 jeździ jeszcze lepiej tak naprawdę to do wymiany po roku jest owijka i nic więcej.
Pitof Napisano 4 Kwietnia 2016 Napisano 4 Kwietnia 2016 Jednak jak rozumiem za te 100 zł dostaję w zasadzie to, co wykonałem w domu, czyli zmierzenie poszczególnych długości i otrzymam informację jak z kalkulatora, że optymalna długość górnej rury to tyle i tyle? Ja nie wiem jak oni robią podstawowy pomiar, ale jeśli on również jest wykonywany na ruchomej maszynie to da Ci więcej niż te niby optymalne, ale suche liczby z kalkulatora. Zwyczajnie dlatego, że zajmiesz fizycznie pozycję odzwierciedlającą dane wartości. Poprosisz np. o ,,podniesienie/obniżenie główki'' o jakąś wartość i również fizycznie poczujesz tę różnicę. To oczywiście nie to samo co móc pojeździć różnymi rowerami, ale może dać Ci pewien ogólny obraz. Uzyskasz jakieś wymiary przy których poczujesz się wygodnie i wtedy możesz np. szukać rowerów z możliwie zbliżoną geometrią. To tylko takie moje luźne przemyślenia i absolutnie nie namawiam Cię żebyś wydawał na to swoje pieniądze.
kuba79 Napisano 4 Kwietnia 2016 Autor Napisano 4 Kwietnia 2016 Jeśli wyglądałoby to tak jak piszesz, to myślę, że byłoby to warte wydania 100 zł. Lepsze to, niż kupić niedopasowany rower.
Pitof Napisano 4 Kwietnia 2016 Napisano 4 Kwietnia 2016 Jeszcze co do tego B'TWIN Ultra 700 AF to niestety nie podali w geometrii wartości stack i reach. Tak na oko, patrząc na efektywną długość górnej rury i wysokość główki ramy, to jest to taki trochę złagodzony ścigant. Kąt główki ramy jest całkiem ostry, a tylne widełki krótkie.
kuba79 Napisano 13 Kwietnia 2016 Autor Napisano 13 Kwietnia 2016 No dobra, stanęło na tym, że kupiłem w niezłej cenie Scott Speedster 20, zeszłoroczny (2015), z ramą 54. http://www.scott.pl/produkt/182/556/rower-speedster-20/ Trochę średnio mi wyszły założenia o zakupie endurance Geometria bardziej zbliżona do wyścigowej, ale może jakoś to będzie Teraz zostało poczekać na lepszą pogodę i testować, a w międzyczasie podszykować i przygotować do jazdy.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.