perqsista Napisano 1 Kwietnia 2016 Napisano 1 Kwietnia 2016 Mam problem z tylnym kołem na następujących komponentach:- obręcz: DT Swiss R460 Disc, 32 otwory (28")- piasta: NOVATEC D712SB- szprychy: grubość 2mm, mix CNSPOKE STD14 290mm + SAPIM LEADER 290mm (być może tu tkwi źródło problemu - nie miałem akurat całego kompletu SAPIMek i koło ma 20 szprych CN i 12 SAPIM) - zaplot: 3 krzyżeOgumienie: VITTORIA RUBINO PRO 700X25 (nabite do 120 PSI) Koło składałem sam. Ważę 105 kgPo przejechaniu ok 500 km pękły pierwsze 2 szprychy po wymianie i przejechaniu kolejnych 80 km. pękła kolejna.Pękają wyłącznie szprychy zewnętrzne od strony napędu, tuz przy główce szprychy. Pękają wyłącznie szprychy CNspoke.Jestem pewien, że naciąg szprych był na tyle równy na ile to było możliwe podczas centrowania ( z pewnością firmowe koła do szosówek jakie "macałem" w sklepach miały bardziej nierównomierny naciąg). Nie posiadam tensometru ale jestem z wykształcenia muzykiem więc potrafię dość dokładnie określić różnicę interwałów dźwięków poszczególnych szprych. Nie potrafię oczywiście ocenić precyzyjnie czy szprychy były naciągnięte z właściwą siłą (nie za mocno lub nie za słabo).Zbudowałem już wcześniej dla siebie kilka kół w tym np trekingowe pod sakwy na których zrobiłem bez problemu tysiące km. Zdecydowałem się na przeplot koła od nowa na nowym komplecie szprych SAPIM Leader.Mam w związku z tym pytanie do speców od kół: z jaką siłą naciągać szprychy w tylnym kole szosowym pod tarcze w od strony napędu? Nie mogę określić precyzyjnie ale w tym ferelnym kole miałem naciąg minimalnie większy niż w moich poprzednich kołach trekingowych pod Vki. Był trochę mniejszy niż w nowych rowerach szosowych na zwykłych szprychach pod pivoty. Był także dużo mniejszy niż w firmowym kole MTB pod tarcze 27,5" lub niż w szosowych rowerach ze szprychami cieniowanymi. Z drugiej strony ubytek w otworze piasty od strony złamanej szprychy świadczy, ze działały tam bardzo duże siły i być może dociągnąłem je za mocno? Proszę o porady. Na chwilę obecną (jeszcze... ) mam cierpliwość żeby sprawę ogarnąć sam. Wiem, że zawsze można wysłać komponenty do dobrego fachowca od kół ale to by zepsuło całą zabawę Sporo się wyjaśniło po rozebraniu koła. Niemal wszystkie szprychy CNspoke które pracowały pod kątem wyglądają jakby ktoś je potraktował piłką do metalu i mają wżery na wewn zgięciach...Sapimki poza gdzieniegdzie zdarta czarną farbą wyglądają OK.
pantom Napisano 1 Kwietnia 2016 Napisano 1 Kwietnia 2016 Moze zaplatajac zamieniles na krzyzu szprychy gora dol. Jezeli zle przelozyles to przy hamowaniu robila sie dzwignia jak kolo zaczynalo pracowac. Co do sily naciagu w tylnim kole jedna strona powinna miec nieco wiekszy od strony napedu lub tarczy hamulcowej
perqsista Napisano 1 Kwietnia 2016 Autor Napisano 1 Kwietnia 2016 na 99,999% nie ma pomyłki w zaplocie. Strona napędowa jest bardziej naciągnięta, tak wymusza konstrukcja piasty inaczej koło nie będzie w osi. Poza tym jak wyjaśnić tak duże zmęczenie materiału wyłącznie w szprychach CN.
pantom Napisano 3 Kwietnia 2016 Napisano 3 Kwietnia 2016 A ta jedna tysieczna braku pewnosci to na co zarezerwowana?
perqsista Napisano 3 Kwietnia 2016 Autor Napisano 3 Kwietnia 2016 Na pomroczność jasną . Koło było zaplecione OK. Drugi dzień śmigam po przeplocie na Sapimkach. Dam znać za jakiś czas czy dało radę. Po dzisiejszej trasie 52 km nie mam zastrzeżeń.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.