offmarkus Napisano 26 Marca 2016 Napisano 26 Marca 2016 Witam, mam problem z rowerem znajomego. Rower był mocno eksploatowany,raczej w miejskich warunkach, niezależnie od pogody. W ciągu dwóch lat nie widział serwisu... No i zabrałem się za jego czyszczenie. Od samego początku było słychać cykanie (jakby czasem gdzieś się ziarenko piasku dostało), ale nie było wiadomo gdzie. Obstawiałem zaciaprane błotem pedały - rozkręciłem i wyczyściłem i nasmarowałem. Porobiłem w zasadzie wszystko co znalazłem na forum, a co mogło być oznaką cykania (łącznie nawet z przeczyszczeniem sztycy i zacisku). No i w końcowym etapie padło na koło, bo jak nie miałem łańcucha założonego, a się nim pokręciło to było słychać to cykanie. Kulki z tylnej piasty mi się wysypały suchutkie od strony bębenka i zabłocone z drugiej strony. Wyczyściłem, nasmarowałem, poskładałem, założyłem kasetę i po zakręceniu kołem na rowerze okazało się, że cykanie jednak nie ustało. Znowu porozbierałem, tylko tym razem zdjąłem bębenek i go z wierzchu poczyściłem z syfu. Znowu poskładałem wszystko i cykanie jak było tak jest niestety nadal :/ Szukałem filmików i instrukcji jak rozebrać taki bębenek: http://images77.fotosik.pl/453/6e54b34f3456b119med.jpg Były inne, ale takiego nie znalazłem... Może jest to coś ala jednorazówka i się go nie rozbiera? Swoją drogą to kaseta też jest jakaś dziwna - wszystkie zębatki można osobno rozłożyć, miedzy większymi są plastikowe dystanse i trzymają się ze sobą nałożone na takiej jednej szpilce z kawałeczkiem gwintu. Wszystko do kupy jest dopiero złożone jak skręce to nakrętką z kasety. Rower z którego to pochodzi to cube aim. Piasta to Shimano FH RM30. Czy da się ten bębenek rozłożyć? Czy może coś innego jest odpowiedzialne za to cykanie w kole? Proszę o pomoc i ewentualne wskazówki.
piciu256 Napisano 26 Marca 2016 Napisano 26 Marca 2016 tak da się go rozłożyć, kaseta jest szosowa o ile się nie mylę, założ bębenek na piastę, i od strony napędowej masz takie 2 wcięcia- one służą do rozkręcania bębenka. pełno jest poradników w internecie
Alsew Napisano 26 Marca 2016 Napisano 26 Marca 2016 Tylko ze jak masz rozpiety łańcuch i zakręciesz kołem to łożyska w bebenku nie pracują wiec to cykanie nie dochodzi z łożysk bebenka tylko łożysk piasty.
offmarkus Napisano 26 Marca 2016 Autor Napisano 26 Marca 2016 Faktycznie... To następnym razem jak się zabiore za tą piaste to postaram się powyciągać te zaślepki żeby jeszcze dokładniej wszystko wyczyścić. Jakiś inny ewentualny pomysł na cykanie macie? Dodam, że jest troche scentrowane, ale to cykanie to raczej nie pochodzi ze szprych.
Alsew Napisano 26 Marca 2016 Napisano 26 Marca 2016 Taka piasta kosztuje 50 zł nowa wiec najlepiej taką kupić i przełożyć wszystkie wnętrzności do starego korpusu w kole (łącznie z nabiciem misek).
Kowal1986 Napisano 26 Marca 2016 Napisano 26 Marca 2016 Może kulki i bieżnie są już uszkodzone i dlatego słyszysz cykanie? Jak piszesz, że kulki były zabłocone to może oznaczać, że coś się już zatarło.
cervandes Napisano 26 Marca 2016 Napisano 26 Marca 2016 Po odkręceniu konusów trzeba wszystko dokładnie obejrzeć. Nawet można pod lupą ocenić stan bieżni. Jeśli coś jest walnięte, to niezwłoczna wymiana, bo napoczęta bieżnia szybko będzie dalej niszczała. Generalnie w pierwszej kolejności padają konusy, potem kulki a dopiero na końcu bieżnie w piaście. Właśnie po to, żeby w razie czego zmieniać konusy i kulki a nie całą piastę zaplatać. RM30 to bardzo tani i popularny model, ale ceny części nie są najniższe, dlatego też ja bym chyba kupił całą piastę i przełożył oś, kulki i bębenek z nowe w stary korpus po dokładnym wyczyszczeniu i oględzinach bieżni wewnętrznej. Tylko dobrze ustaw luz na łożysku po złożeniu, bo łatwo nawet czystą piastę zabić zbyt mocnym skręceniem. Bębenka nie odkręcaj od korpusu piasty w celu czyszczenia, trzeba po wyjęciu ośki zdjąć uszczelnienie a potem wykręcić bieżnię, tzw miskę piasty. Kluczem dedykowanym do bębenków bądź po prostu płaskownikiem. Można sobie dociąć amatorski kluczyk. Gwint tam jest lewy, odkręca się to zgodnie z ruchem wskazówek zegara. I ostrożnie, w środku 50 maleńkich kuleczek czyha na Twój błąd - jeśli mają sucho rozsypią się. Podłóż coś, pilnuj.
offmarkus Napisano 27 Marca 2016 Autor Napisano 27 Marca 2016 We wtorek wezme sie ostatni raz za tą piaste. Konusy tam chyba szału swoim wyglądem nie robiły więc przyjrze sie im dokładniej. Jak jakies kulki będą miały wżery to je wymienie. Na pewno nie będe wymieniał misek, bo wydaje mi sie, że ten rower ma być zrobiony "po kosztach". Jak mu będzie przeszkadzało dalsze cykanie to niestety będzie musiał sie przyzwyczaić albo oddać sobie do serwisu gdzie już sobie za takie rzeczy odpowiednio policzą Mam tylko pytanie - czy tą osłonke z napisem Shimano można bez problemu ściągnąć i założyć?
Alsew Napisano 27 Marca 2016 Napisano 27 Marca 2016 Jak konusy są zajechane i maja wrzery to nic już nie pomoże, a 2 konusy plus kulki to jakieś 30zł o ile takie dostaniesz... a cala piasta okolo 50 ,więc albo robisz to porządnie albo sobie odpuść.
cervandes Napisano 28 Marca 2016 Napisano 28 Marca 2016 Tą osłonkę czasem daje się zdjąć bez uszkadzania a czasem nie, zdejmiesz i jest pogięta. To zależy od tego z czego jest zrobiona, jak z cienkiej blaszki to masz kłopot. Ja kiedyś dorobiłem pseudo uszczelnienie z nakrętki od butelki:
Alsew Napisano 28 Marca 2016 Napisano 28 Marca 2016 Najpewniejsze metoda to wybicie osłonki od drugiej strony razem z miska, czasami wychodzi lekko ze wystarczy chwycić i pociągnąć jakimiś szczypcami albo można położyć klocek i śrubokrętem na zasadzie dźwigni podważać.
offmarkus Napisano 29 Marca 2016 Autor Napisano 29 Marca 2016 Chyba znalazłem winowajce: http://images77.fotosik.pl/458/848dfb5775a74bf5med.jpg i jeszcze 2 kulki były do wymiany. Oczywiście nie obędzie sie bez problemów. O ile kulki można sobie dopasować z różnych źródeł tak tego konusa nie ma jak... Przymierzyłem chyba z 6 osiek które mam w domu i jednego w zasadzie kupiłem pod wymiar (przynajmniej tak mi sie wydawało...). No i Ani jeden nie chce się nakręcić na gwint bo sie blokuje. Musi być konus dedykowany do tej piasty? A srebrnej osłonki już nie ruszam, bo wybijać jej nie chce z miską, a jak zacząłem podważać to już sie troszke wgniotła więc sobie to podaruje. Robota stoi przez rypanego konusa :/
cervandes Napisano 29 Marca 2016 Napisano 29 Marca 2016 Witaj w świecie konusów po 25pln sztuka. Ja szukałem i miałem identyczny problem, ostatecznie się okazało, że ten pasujący na gwint jest o 1mm grubszy, dwa takie konusy i już oś mniej wystawała i słabiej się opierała na widełkach... Kupiłem koła nowe i mam problem z bani - żadnych konusów, kontr, kulek
offmarkus Napisano 29 Marca 2016 Autor Napisano 29 Marca 2016 Kupiłem za 2,70 plus 9zł za przesyłke. Kupiłem tylko jednego, bo drugi jest ok, a w moich rowerach nie mam piast shimano z tej serii więc by sie nie przydały (raczej). Sugerowana cena 22zł a sprzedaż za 2,70 i do tego tylko w Łodzi były...
Alsew Napisano 29 Marca 2016 Napisano 29 Marca 2016 Tylko pamiętaj ze ta osłonka której nie ruszyłes jest przy okazji pojemnikiem na zapasowy smar dla łożyska i jednocześnie niestety miejscem gdzie gromadzi się syf...
offmarkus Napisano 30 Marca 2016 Autor Napisano 30 Marca 2016 Wiem i starałem się jak dokładniej ją wyczyścić. Wkładałem też potem pojedynczą kulke i obracałem kołem żeby zobaczyć czy nie złapie jakiegoś syfu. Jak tylko sie coś pojawiło to czyściłem znowu, więc wydaje mi się, że jest w 99% wyczyszczona.
Alsew Napisano 30 Marca 2016 Napisano 30 Marca 2016 Bez wyciągnięcia tej osłonki dokładnie tego nie wyczyścisz ani nie nałożysz odpowiedniej porcji świeżego smaru. Weź duży śrubokręt i jakaś drewniana klapkę połóż tam gdzie szprychy są zamontowane do piasty i na zasadzie dźwigni wypchnij ta osłonke...
offmarkus Napisano 30 Marca 2016 Autor Napisano 30 Marca 2016 Osłonka prędzej się wygina niż wychodzi (próbowałem). A dokupić tego ponoć się nie da, więc nie będe ryzykował. Nawet jak będzie nasmarowane z tą osłonką to i tak jest 100 razy lepiej niż było przed czyszczeniem i ponownym smarowaniem.
Alsew Napisano 30 Marca 2016 Napisano 30 Marca 2016 Na allegro taka osłonka kosztuje 4 zł. Ja takową wyciągałem kilkukrotnie i za każdym razem nadawała się do ponownego użytku. 100% metoda to wybicie od środka razem z miska łożyska. Robienie piasty tak żeby to 'jakoś' chodziło mija ssie z cele bo zaraz problem wrocit
offmarkus Napisano 30 Marca 2016 Autor Napisano 30 Marca 2016 Mijało się z celem naciąganie szprych poprzez ich wyginanie w tym kole... Wczoraj to zauważyłem. Rower przez 2 lata był eksploatowany w deszczach, błotach itp... Cud, że jeszcze jeździ. Jeśli jego właściciel zacznie o niego dbać to będzie ok, a jak nadal nie będzie go nawet mył to na nic zdadzą się nowe części i super serwis piast.
Alsew Napisano 30 Marca 2016 Napisano 30 Marca 2016 a jak nadal nie będzie go nawet mył to na nic zdadzą się nowe części i super serwis piast. Jeszcze gorzej jak będzie go mył na szybko karcherem
offmarkus Napisano 30 Marca 2016 Autor Napisano 30 Marca 2016 Wcale by mnie to nie zdziwiło w jego wydaniu chociaż jak słyszy co chwile, że to zepsute, że tamto trzeba wymienić... To może zmieni podejście do swojego roweru. Tym bardziej, ze to w zasadzie jego jedyny środek lokomocji.
mklos1 Napisano 3 Kwietnia 2016 Napisano 3 Kwietnia 2016 Chyba znalazłem winowajce: http://images77.foto...75a74bf5med.jpg i jeszcze 2 kulki były do wymiany. W takim przypadku powinno wymienić się wszystkie kulki, gdyż teraz łożysko pracuje z dwiema kulkami o innej średnicy niż pozostałe (pewnie większej).
offmarkus Napisano 3 Kwietnia 2016 Autor Napisano 3 Kwietnia 2016 Jeśli tak to różnica i tak była niezauważalna, a koło tak scentrowane, że w serwisie było 2 razy i nie zostało wycentrowane. Nie wiem czy serwis do d... czy koło już tak schaśtane. Obstawiam to i to... Ja nie mam sprzętu do centrowania więc sie tym nie zajmowałem, ale widziałem, że wcześniej jakiś spec podciągał szprychy po prostu je wyginając w okolicy piasty. Także te 2 kulki o minimalnie innej średnicy nie sprawią większej różnicy. W każdym razie dzięki za sugestie - będe wiedział na przyszłość
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.