Skocz do zawartości

[piasta] demontaż bębenka


Gordonik

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Macie może pomysł jak zdemontować bębenek w piaście tylnej (patrz zdjęcia)?

Czytałem, oglądałem i znalazłem, że do środka wkłada sie imbus 10mm i po prostu wykręca bębenek z korpusu piasty.

Aczkolwiek owa piasta jest chyba nietypowa, bo tam nie pasuje imbus 10mm, (jest za mały). Imbus 12 mm jest za duży.

Nie wiem w ogóle czy da sie to wymontować czy czasem nie jest to zintegrowane.

Nie wiem co to za piasta, nie ma oznaczeń. W każdym bądź razie kaseta na niej zamontowana to CS-HG20-9 (11-34) 9-rz.

Łożyska bębenka chromolą, więc che zobaczyć co tam sie zadziało.

 

2rrnbwl.jpg

A dziurka wygląda tak ;)

346lriw.jpg

Napisano

Imbus 11, ale do serwisu bębenka nie trzeba go odkręcać od piasty, a nawet moim zdaniem łatwiej jest (przynajmniej rozkręcić i skręcać) jak jest zamocowany do reszty koła.

 

Tylko z kulkami troszkę trzeba bardziej uważać, bo całym kołem trudniej machać :sweat:

Napisano

hmm, wychodziłem z założenia, że imbusy do 10mm są robione co 1 mm a powyżej co 2mm, czyli. 10mm, 12mm, 14mm.

Pozostałe rozmiary są chyba nietypowe. Byłem w Bricoman, specjalnie poszedłem po imbusa ale 11mm nie widziałem. Jakoś nie chciało mi się wieżyć, że może być nietypowy rozmiar.

 

 


A jak sie dostać do łożyska bez zdjęcia bębenka?

Blaszka czy uszczelka, nie wiem jak to nazwać, którą się demontuje jest od wewnętrznej strony bębenka. Czyli od strony korpusu piasty.

Chyba, że sie mylę. Wiecie czy można dokupić sam taki bębenek?

 

Napisano

Żeby rozkręcić bębenek musisz odkręcić bieżnię łożyska koła (tę widoczną na zdjęciu nawet). Gwint jest lewy - musisz wyjąć osłonę (również widoczna na zdjęciu) i tam się 2 wypusty. Najlepiej jest to odkręcić dedykowanym kluczem chociaż ludzie kombinują z dopasowywaniem płaskowników lub nawet oporowo młotkiem i śrubokrętem...

 

Od wewnętrznej strony bębenka jest tylko wielowypust, który sprzęga go z korpusem piasty. Cóż za poradnik zasugerował Ci coś innego?

Napisano

Poradnik znalazłem taki:

 

http://endurorider.pl/2011/02/jak-rozebrac-bebenek-w-piascie-shimano-instrukcja/

 

Dotyczy on Piast Shimano. Po tym co pisze PunkXTR domyślam się, że moja piasta nie jest shimanowska, gdyż wymaga innych rozmiarów imbusa.

W moim przypadku bieżnia łożyska koła była zasłonięta kołnierzem. (O czymś takim w niniejszym poradniku nie było mowy) To mnie zmyliło, więc podejrzewałem, że do bebenka należy "dobrać się" z drugiej strony. Tymczasem ten kołnierz łatwo wyjąć co właśnie mi się udało.

Rozumiem, że nie ma co zdejmować bębenka z piasty imbusem 11mm tylko użyć klucza do bebenków i rozebrać bębenek na kole?

 

2mhtudd.jpg


ŁT-43 nada się do nasmarowania łożysk bębenka?

Napisano

Tak, bębenek rozkręcasz "na kole". Wkładasz klucz z dwoma ząbkami i blokujesz go np starym zaciskiem i podkładkami. No i ważna jest odpowiednia dźwignia. Ja używam długiego klucza Park Tool; najlepsze będą klucze oczkowe łapiące na pełnym obwodzie:

 

sewis_piasty_shimano5.jpg

 

I pamiętaj o odwrotnym gwincie. Czasem bywa też tak, że niektóre klucze nie pasują do pewnych piast, bo są za szerokie (opierają się o gwintowaną część bębenka). Generalnie do bębenka zgodnie z zaleceniami producentów stosuje się specjalne preparaty. ŁT do tej piasty pewnie od biedy wystarczy.

Napisano

Jeśli musiałbyś zdemontować bębenek by zamontować w to miejsce nowy do którego używasz imbusa 11 mm to ten nowy bębenek ma w zestawie odpowiedni "bit" mocowany na imbus 8 mm (piasta wygląda na bontragera?) - tak sprzedawane są zestawy naprawcze do tych piast.

Napisano

Piasta to raczej nie Bontrager. Rower to Lapierre Raid 329 chyba z 2014. Póki co szukam po sklepach tego klucza do bębenków z wypustkami i okazuje sie, że w Wawie wcale nie jest go tak łatwo dostać. W między czasie mam pytanie. Rozebralem, pomieszałem kulki z łożysk piasty (nie bębena). Po czym sie dowiedziałem gdzieś, że ma znaczenie w którym łożysku były. Jedne są srebrne, drugie dajmy na to brązowe. Wiecie, które fo którego łożyska?

 

kcngqb.jpg

Napisano

strzelam że te bardziej brązowe są od strony nie napędowej- ale dla pewności porównaj z kolorem bieżni ;) różnica w kolorze wynika z różnego dostępu wilgoci :P te bardziej brązowe są po prostu minimalnie skorodowane ;)

Napisano

Ale nigdzie na piaście nie ma żadnych objawód korozji. Bierznie są srebrne po obu stronach natomiast kulki po wyczyszczeniu różnią się kolorami. Wygląda jakby to było fabryczne i celowe. Już sam nie wiem czy ma to jakieś znaczenie

Napisano

jeśli ktoś wie że jest inaczej to niech się wypowie, ale ja jestem pewny że w piaście tej klasy na pewno nie ma 2ch rodzajów kulek ;) mimo to na wszelki wypadek nie mieszałbym tych ciemniejszych z jaśniejszymi (ciemniejsze są na pewno od korozji)

Napisano

Kolor brązowy nie jest celowy, w zdecydowanej większości kulki brązowieją od strony kasety (trafia tam cały brud z łańcucha i kasety, kulki się przebarwiają).

Napisano

... sie dowiedziałem gdzieś, że ma znaczenie w którym łożysku były. Jedne są srebrne, drugie dajmy na to brązowe. Wiecie, które fo którego łożyska?

 

 

Ludzie różne bzdury na necie wypisują, jeżeli kulki są tego samego rozmiaru (a w twoim przypadku tak jest, 1/4") to nie ma znaczenia którą gdzie włożysz, chociaż ja bym się bliżej przyjrzał tym odbarwionym, czy na pewno nie mają mikrouszkodzeń itp. Piasta nie jest na tyle precyzyjnym urządzeniem żeby wymagała selekcji kulek.

Napisano

Jak piasta jest nowa to może i tak. Ale jak mamy taką nie pierwszej świeżości a chcemy jeszcze trochę z niej wycisnąć, to lepiej jest tego pilnować, przynajmniej u mnie tak było.

Napisano

Ciemniejsze kulki są od strony kasety jak kolega wyżej napisał ale nie ze względu na brud tylko na obciążenie, na te wewnątrz działa większa siła.

Napisano

Apropos koloru kulek i dziwnych teorii.

Brązowienie kulek nie jest spowodowane obciążeniem bo niby jakie tam jest to obciążenie - jeśli kaseta "ciągnie" to kulki się nawet nie obracają bo kaseta stoi względem koła, jeśli jedziemy "na luzie" to i nie ma obciążenia.

 

Jeśli natomiast idzie o rodzaj klucza do odkręcenia bębenka, to w niektórych piastach może być typu "splin". Wydaje mi się, że u mnie właśnie taki klucz idealnie pasował. 

Napisano

Oczywiście pewnie masz rację skoro kasata względem koła się nie obraca to kulki i oś stoi w miejscu i nie uczestniczą w pracy łożyska  :)

Napisano

No jak jedziesz to oś stoi w miejscu a piasta się obraca. Łożyska piasty - te większe pracują. Łożyska bębenka - te malutkie, podczas pedałowania nie obracają się więc nie ma szans aby zmieniły kolor pod wpływem obciążenia. One obracają się jak przestaniesz pedałować ale wtedy ich obciążenie to w zasadzie tylko podparcie kasety i łańcucha.

Napisano

O czym ty piszesz przecież kolega pokazał kulki z piasty a nie bębenka, a z racji tego że są umieszczone niesymetrycznie w piaście te od strony bębenka są mocniej obciążone.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...