Skocz do zawartości

[Korba] XT M8000 do 2x10?


jgrabowski

Rekomendowane odpowiedzi

Dziękuję wszystkim. Wygląda na to, że waga M785 jest podawana z łożyskami, a M8000 bez łożysk (nie są dodawane do korby). W związku z tym wychodzi, że M8000 ani nie jest lżejsza, ani nie ma porównywalnej ceny, bo trzeba dokupić BB ;-)

Problem solved.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przyłączam się do pytania czy  korba  2x11 M8000 współpracuje z grubszym łańcuchem od 2x10?

 

Bo rozumiem że łańcuch 11sp bez problemu działa z kaseta 10sp skoro jest tylko węższy od zewnątrz.

 

O co chodzi z ta linia łańcucha jakieś problemy są?

 

Rożnica w cenie korby M785 a M8000 to razem z łożyskami tylko 100zl, wiec nie każdy chce kupować stara jak jest już nowa.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wg. shimano.com są 3 wersje:

1x    50.4

2x    48.8

3x    50

 

Myślę, że ciężko je ze sobą pomylić.

 

EDYTA: faktycznie na bike-disscount.de wspominają coś o wersji B, która ma +3mm do CL

B jak boost czyli oś 148mm na tyle

 

Czyli jak chcemy z normalną linią, to kupujemy fc-m8000-1/2

Jak do boosta fc-m8000-b1/2 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tam 3, prawdopodobnie 5
1x 50.4 i 53,4 (bost)
2x 48.8 i 51,8 (bost)
3x 50

Nie jestem pewny tylko oznaczeń kodem producenta, bo na zagranicznych sklepach w ogóle jest galimatias

 

IFCM8000BEX44 - gdzie B to Bost, a 44 to 24/34
IFCM8000EXX66 - chyba 1rz, 36z

IFCM8000EX002 - 3rz 

 

Oznaczenie firmowe różni się literką B w kodzie produktu. No ale kto by się tym przejmował w naszym sklepie ☺ 

Coś tam pogrzebałem i chyba idzie to tak:

M8000-1 - 1rz 50,4mm

M8000-B1 - 1rz 53,4mm

M8000-2 - 2rz 48,8mm

M8000-B2 - 2rz 51,8mm

M-8000-3 - 3rz 50mm

Oczywiście wybierając 48,8 nie oznacza automatycznie, że wszystko będzie grało z tradycyjną piastą. 48,8 to wymiar mierzony do osi pomiędzy zębatkami a to oznacza, że blat ma kosmiczne ~ 52mm (kaseta ~45mm). Przesunięcie na zewnątrz wynosi aż 7mm!!! Przechodząc na system 2x10 z góry zakładamy, że z blatu będziemy śmigać po całej kasecie, ale jak to robić dbając o napęd, gdy mamy taką LŁ? Dodam tylko, że z kasetą 11rz będzie tylko gorzej☺
Dobra, jak temu zaradzić? Albo przerobić korbę 3x na 2x by osiągnąć LŁ ~46,8mm, albo nie wiem, kupić gotowca z systemu 2x9 bo wtedy LŁ też wynosi 46,8mm.
Niestety, ale korby 11rz są obliczone dla szerszych osi 148mm czy 157 od fatów. Ot, poprostu wyszły do przodu z czasem. Praktyka pokazuje nawet, że zgrywając LŁ korby 52mm z osią bost system 11rz nadal nie działa prawidłowo bo koronki kaset są zbyt ogromne i rozwierają kąt pracy łańcucha. Z bostem chyba najlepiej by pracowała korba 1rz gdzie LŁ jest nieco mniejsza niż na kasecie (50,4mm)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ojezusie, co za bełkot.

 

Mowa o dwublatowej korbie. XT 11sp. jest zamiennikiem XT 10sp. Wystarczy nie kupić wersji pod boost, co podejrzewam w PL będzie bardzo łatwe, bo podejrzewam, że wersje boost występują w PL w śladowych ilościach.

 

Arni220, Ty jeździsz na rowerach czy tylko zajmujesz się dzieleniem włosa na czworo?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Wystarczy nie kupić wersji pod boost

No, a potem zastanawiać co się dzieje, że przy zmianie kasety na 11rz łańcuch spada przy kręceniu do tyłu.

 

 

 

Arni220, Ty jeździsz na rowerach czy tylko zajmujesz się dzieleniem włosa na czworo?

Nie, eliminuję rady osób, które nie mają pojęcia co to linia łańcucha i jak powinna być prawidłowo ustawiona w rowerze, a czytający nie musieli 2x wydawać kasy na części :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Spójrz jeszcze raz na pytanie w temacie.

 

Przeczytaj dokładnie pytanie:

 

 

O co chodzi z ta linia łańcucha jakieś problemy są?

 

 

 

Najtańsze rozwiązanie: wystarczy nie kręcić do tyłu na skrajnej koronce kasety i problem znika.

I po to wydajesz 600zł na korbę, by nie móc zakręcić na światłach do tyłu? :)

Teoretycznie tak można jak piszesz gdyby nie fakt, że każdy przekos łańcucha nie wpływa pozytywnie na trwałość mechanizmu, a im większy tym gorzej, a taki ekstremalny przekos występuje właśnie w napędach 11rz na 2/3 największych koronkach kasety. Właśnie efektem tego ekstremalnego przekosu jest objaw spadania łańcucha. Niestety, o niczym dobrym to nie świadczy, a w prosty sposób można temu zapobiec/naprawić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Arni

Jest to naprawdę abstrakcyjny problem.

W którymś napędzie 1x10 miałem taką sytuację, że podczas kręcenia do tyłu, łańcuch z 1 spadał na 2 a z 10 wskakiwał na 9 - jak temu zaradzisz?

 

Druga sprawa, im więcej koronek na kasecie tym łańcuch bardziej gibki, więc i przekosy mniej szkodliwe.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

które akurat nie zależą od korby).

hehe, a od czego niby? Potrafisz przesunąć LŁ kasety?

 

 

 

W którymś napędzie 1x10 miałem taką sytuację, że podczas kręcenia do tyłu, łańcuch z 1 spadał na 2 a z 10 wskakiwał na 9 - jak temu zaradzisz?

Jeśli LŁ korby 1rz była ustawiona idealnie na środku kasety, to z kasetą 11-36 raczej nie powinno się to dziać, a przynajmniej nie w obu kierunkach. Ale uwaga. Mając taki napęd w rowerach 26" w których tylne widełki są krótsze o ok. 2cm od widełek w rowerach 29", to może dojść do takiej sytuacji. Rozumiesz? Skracając widełki w rowerze rozwierasz kąt pracy łańcucha na skrajnych przełożeniach. A wkładając jeszcze do kasety koronkę 42z, a na korbie pozostawiając też ogromna 40/42z, to tym bardziej będzie dochodziło do takiej sytuacji jaką opisujesz.

Żeby rozwiać wątpliwości podaj proszę pełną konfigurację tj. LŁ kasety i korby oraz rozmiar kasety i dł. tylnych widełek roweru.

 

Druga sprawa, im więcej koronek na kasecie tym łańcuch bardziej gibki, więc i przekosy mniej szkodliwe.

Bzdura. Łańcuch musiał by mieć jakieś baryłkowe piny, które pozwalały by na pracę pod pewnym kątem. Mam w domu 4 łańcuchy 10rz trzech firm i żaden nie ma takiej konstrukcji. Myślenie takie jest pod wpływem sugestii producenta, który wmawia nam, że rozbieżność LŁ o kilka mm jest nieszkodliwa. Ale co on ma innego powiedzieć? Mówi to, co my chcemy usłyszeć.

Zresztą łańcuch to jedno, a zębatki to drugie. Przekosy powodują ścieranie się boczne zębów (aluminiowych w przypadku korb i 40/42z w przypadku kaset), te stają się chudsze i mniej trwałe. To są efekty jazdy w ogóle na przekosie, a im większy tym gorzej, także dla zębatek.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Bez przesady z wycieraniem bocznym koronek kasety.

 

Do póki są stalowe to przetrwają wiele, ale najnowsze są alu, tak samo jak zębatki korb (te zresztą są coraz mniejsze). Jednak nie bez powodu krążą opinie, że im więcej rzędów tym napęd mniej trwały. Dyskutowaliśmy już o tym niedawno, poczytaj. Przekosy są jedną z przyczyn tego stanu rzeczy i dla tego też, należy dążyć do perfekcji w ustawieniach roweru jeśli zależy nam i na trwałości i na idealnym działaniu.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...