Skocz do zawartości

[stery] jak przesmarować łożyska


namelessone

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Pytanie. Da się jakoś bez wybijania całych sterów dostać łożysk, celem przesmarowania?

http://s27.postimg.org/dwic6s1kz/stery.jpg

 

Dobrze kombinuje, że to są stery półzintegrowane?

Co to za część sterów jest na samej górze? To jest uszczelka, górna miska, czy platforma łóżyska? Da się to jakoś bezboleśnie zdjąć, żeby dostać się dalej?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Są to stery pół-zintegrowane.

 

Ogólnie, by przeserwisować tego typu łożyska, należy postępować jak tutaj: http://www.pinkbike.com/news/Tech-Tuesday-Service-and-Re-Grease-a-Cartridge-Bearing-Headset.html W Twoich sterach, jak rozumiem, łożysko jest złączone na stałe z miską, co może nastręczać pewnych problemów. Trzeba sprawdzić, czy jesteś w ogóle w stanie zdjąć uszczelkę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za potwierdzenie.

 

Co do samej instrukcji, to wczoraj się takich mnóstwo naoglądałem, ale one nie pomagają, bo tam są łożyska maszynowe i zupełnie inaczej się to rozbierą. Właśnie podstawowe pytanie, czy można w ogóle zdjąć tą uszczelkę, nie psując czegoś.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jeżeli nie musisz tego robić koniecznie, to nie smaruj. Smar fabryczny w łożyskach maszynowych jest zwykle lepszy, niż ten, który jesteś w stanie zaaplikować. Otwórz uszczelkę i sprawdź stan. Jeżeli smar będzie brudny (w sensie czarnej mazi) lub nie będzie go wcale, to wtedy dopiero jest sens ingerować. Smar fabryczny ma wysoką odporność na wodę, jest bardzo lepki. Zwykle nie ma go dużo, ale elementy są nim dokładnie pokryte.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@mklos1

Nie do końca jasno napisałem. Chodziło mi o to, że w instrukcjach są stery maszynowe, a u mnie nie. Zobacz na zdjęciu. Widziałem masę instrukcji / filmów do sterów zintegrowanych, dużo instrukcji z łożyskami maszynowymi, ale nie mogę nic znaleźć do sterów półzintegrowanych z łożyskiem kulkowym. No i nie wiem czy mogę to jakoś rozebrać (tą uszczelkę na górze), czy trzeba by było wybijać całe stery, czego chce unikąć bo ich nie nabiję z powrotem (nie mam czym).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Faktycznie. Konstrukcja dość ciekawa, bo wszelkie stery na niemaszynowych łożyskach, z którymi miałem do czynienia, "rozsypują" się same, po rozkręceniu. Jeżeli elementy nie "schodzą same" to podejrzewam, że nie da się tego rozebrać, bo górna pokrywa może być po prostu wewnętrzną bieżnią nierozbieralną, tak jak w przypadku typowego łożyska maszynowego (np RS 6001). Jeżeli łożysko jest rozbieralne, to wszystko powinno schodzić bez użycia siły (lub niewielkiej).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dokładnie! Wszędzie gdzie czytałem / widziałem, stery "rozsypywały się" same i nie było problemu. Tutaj nic samo nie schodzi i trochę się boję robić coś na siłę. Pokombinuję jeszcze, a jak nie pójdzie, to dam sobie spokój. Chyba, że ktoś jeszcze spotkał się z takim ustrojstwem i może napisać coś na pewno.

 

Dzięki póki co!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co sie nie da?

Nie da to sie pieszo na Ksiezyc :)

Bierzesz plaski srubokret o dosyc cienkim koncu, wpychasz go pomiedzy obie polowki - tam gdzie miska styka sie z "konsusem".

Przekrecasz srubokret o 45 stopni i napierasz rownoczesnie na obie czesci kompletu. Uszczelka wychodzi. Jest plastikowa.

Zrobione z 1000 razy.

Smar w tych sterach jest mizerny i jest go malo.

Po posmarowaniu skladasz obie czesci a nastepnie wciskasz uszczelke.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@tobo

Oczywiście miałeś rację. To było tak proste, że aż wstyd się przyznać ;) Jak będę to składał z powrotem do kupy, to może wrzucę jeszcze jedną fotkę, jakby ktoś miał podobny problem kiedyś. Ja oczywiście na początku podważałem nie to co trzeba i uszczelka się lekko "wygła" w jednym miejscu, ale jak dojść do tego gdzie i co wsadzić, to proste jak drut. A smaru rzeczywiście praktycznie brak. Piękne dzięki!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jedyne co może się stać to można wygiąć tą plastikową "uszczelkę", jednak trzeba być wyjątkowo nerwowym by tak się stało.

Do większości tego typu sterów pasują wianki takie, jak montuje się w typowych sterach "kulkowych". Sprawdzaj stan łożysk, wymieniaj wianki (jeśli możesz takie kupić) zanim bieżnie zje rdza.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...