Skocz do zawartości

[Remont tandemu] rower Graziella - Bi Bici


Rekomendowane odpowiedzi

Witam, 

 

Szanowni miłośnicy rowerów, proszę o kreatywną pomoc z moją (jak na razie) "Padlinką". 

 

Mianowicie zacząłem remontować rower Bi Bici w którym, korba tylnego napędu jest luźna. Kwadratowy bolec na którym zamocowana jest korba, po prostu się zużył... 

 

W załączniku kilka zdjęć (fotka beżowego - tak ma wyglądać, fotka czerwonego - to mój! :), i kilka fotek samego rozebranego koła. 

 

Spodziewam się, że nie będę w stanie znaleźć dostawców takich części w Polsce. 

 

Czy waszym fachowym okiem będę w stanie przerobić koło jak z linku pod warunki panujące aktualnie w rowerze? ( link - http://allegro.pl/kolo-24-stars-circle-shimano-nexus-3-biegi-alu-i5824601178.html ) tj. dodatkowo na to koło muszę wrzucić 2 łożyska montażowe koła do ramy (po 1 na stronę)  oraz dodatkową zębatkę. 

 

Będę wdzięczny za jakąkolwiek pomoc w rozwiązaniu problemu. 

 

P.S. nie jestem aż tak biegły w slangu rowerowym więc proszę o ewentualną wyrozumiałość. :)

 

Pozdrawiam 

 

Kondzio

post-193331-0-81283300-1452019786_thumb.jpg

post-193331-0-47512300-1452019805_thumb.jpg

post-193331-0-45724700-1452019821_thumb.jpg

post-193331-0-63867400-1452019834_thumb.jpg

post-193331-0-65121400-1452019847_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ale żeś znalazł maszynę :woot:

Nie znam konstrukcji tylnej piasty tego typu, ale domyślam się, że oś piasty przypomina oś suportu tylko sporo dłuższą, na niej ułożyskowana jest piasta koła , potem założone są łożyska mocujące całość do ramy (zabezpieczone chyba śrubkami imbusowymi tzw robaczkami) a na końce nałożone korby (prawa z zębatką).

Części do tego ustrojstwa chyba tylko na e-bayu da się kupić. Ale może się da reanimować stare. Jak masz rozwalony kwadrat, to albo możesz próbować dorobić taką oś (zapytaj forumowego kolegę Activia - on różne cuda jest w stanie dorobić) albo zdemontuj, zanieś do dobrego spawacza żeby napawał wytarte miejsca i potem dopiłuj pilnikiem do oryginalnego kształtu. To nie będzie może tak pewne jak oryginał, ale da się pojechać. Ale ten rower i tak nie nadaje się na długie wyprawy czy codzienne jazdy po bułki. To bardzo oryginalny klasyk i tak go trzeba odbudować. I od czasu do czasu przejechać się w słoneczny dzień, żeby nacieszyć się jazdą czymś takim wzbudzając zainteresowanie przechodniów.

Odradzam pomysły z przerobieniem tylnego koła na współczesne. Po przeróbce to już nie będzie ten rower. A Nexusa nie przerobisz raczej na ten typ napędu. Tak gruba oś na pewno nie zmieści się w środku tej piasty. Jak chcesz mieć tandem z piastą wielobiegową, to szukaj klasycznego tandemu tzn korba pasażera zamontowana na swoim suporcie, a do zębatki z tyłu biegnie 1 łańcuch

http://www.oldbike.eu/museum/wp-content/uploads/2011/08/1897_Geneva_Tandem_Catalogue_5.jpg

http://calfeedesign.com/wp-content/uploads/2010/11/Calfee-Bamboo-Tandem-with-Rohloff-Dual-Disc-Brakes-Front-Generator-Hub-Jones-Bar-and-Dual-Composite-Belt-Drive.jpg

może też być wersja z przerzutką

81bWXMpFTmL._SX522_.jpg

Życzę sukcesów w odbudowie i koniecznie wstawiaj posty z postępu prac. Trzymam kciuki :thumbsup:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Maniak dzięki za poradę. 

Na chwilę obecną szukam magików w STG (najlepiej dość leciwych :) ) którzy będą w stanie pomóc rozwiązać problem. 

Co do spawania to raczej nie oczekuję długotrwałego żywota tego elementu. Obawiam się, że siła jaką moja kobietka wkłada w kręcenie może być zbyt duża aby spaw wytrzymał na tak małym elemencie. :( 

 

Na chwilę obecną zaangażowałem mały sztab pomocniczy i szukamy rozwiązania tego problemu. 

Mam nadzieję, że nie będziemy musieli używać naszej inwencji inżynieryjnej aby doprowadzić rower do stanu użytkowania. (jeżeli tak to prawdopodobnie będziemy szukali rozwiązania z biegami - jak się bawić to się bawić, oryginału i tak nie będzie :(

 

Dzisiaj koło wędruje do magika który pomoże zdjąć łożyska mocujące do ramy. Próbowaliśmy odkręcać i wypychać jednak nie przyniosło to odpowiednich rezultatów mimo, że wszystkie możliwe śrubki już wykręciliśmy. 

 

Wrzucę fotki jak zobaczę już rozebrane koło. Może jakiś mały warsztacik klepiący rowery w samotni podpatrzy rozwiązanie i wymyśli coś kreatywnego. 

 

Pozdrowienia dla zajawkowiczów 

 

Kondzio :) 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Co do spawania to raczej nie oczekuję długotrwałego żywota tego elementu. Obawiam się, że siła jaką moja kobietka wkłada w kręcenie może być zbyt duża aby spaw wytrzymał na tak małym elemencie

 

Mnie nie chodzi o przyspawanie końcówki osi odciętej np ze starego suportu, tylko o napawanie, czyli uzupełnienie ubytków w metalu. Tą metoda naprawia się np zawory samochodowe, koła zębate itp

napawanie-zaworow-samochodowych-actlan-n

W tym elemencie działają siły na docisk, więc nie ma co odpaść. Gdyby spawacz użył np stellitów do napawania, to ta końcówka osi byłaby niemal niezniszczalna.

Problem polega na obrobieniu potem tego końca osi. Wszystkie 4 powierzchnie kwadratu muszą (przynajmniej w teorii) idealnie przylegać do gniazda w korbie.Jak tego się nie zrobi dokładnie, to naciski będą przenoszone tylko przez krawędzie i to nie wszystkie. I wtedy prędzej czy później się rozleci.

Zamiast spawania można pokombinować z naprawą przy użyciu epoxy typu "liquid metal". Też są niezłe, ale to już nie lity metal.

Edytowane przez Garlock
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Czy da się adaptować inne elementy do napędu musisz całość rozebrać i sprawdzić jak została zrobiona ta adaptacja koła. Co do zużytego kwadratu - sprawdź najpierw czy to w korbie się nie wyrobiło. Załóż inną korbę, dokręć. Rzadko się zdarza aby kwadrat korby się wyrobił bo to element mocno utwardzony.  Jak jest determinacja i kasa wszystko da się dorobić i odbudować. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 3 tygodnie później...

Witam, 

Zdam małą relację z przebiegu prac nad rowerem. 

Tylne koło - rozebrane doszczętnie, wyciągnięta oś, zdjęte łożyska montażowe do ramy. Na chwilę obecną pobliski zakład ślusarski w Starogardzie dotacza mi połowę ośki. Niestety do osi od strony łańcucha jest przymocowana na stałe zębatka. Ośka zostanie zespawana w połowie. Jestem w trakcie poszukiwania łożyska do mocowania koła do ramy. Muszę wybrać się do Kulki w Gdańsku ale jeszcze nie miałem czasu. Uwaga sukces! Rower raczej będzie jeździł !!!!! :) 

Rama - wypiaskowana, przygotowana do malowania, zmieniamy kolor z czerwonego na biały/kremowy, wpadną nowe oponki (brąz) jak i siodełko i rączki na kierownicy (brąz). 

Nowe naklejki - zamówię w rodzinie. (kuzyn okleja w Irlandii samochody i bez problemu zrobi mi nowe naklejki - P.S. robi to naprawdę bardzo dobrze) 

Pozostałe elementy jak rurki do siodełek, kierownica etc... nie mam pojęcia czym to wyczyścić. Chciałbym uzyskać gładką powierzchnię bez widocznych planek rdzy. Macie może jakieś porady? 

Pozdrawiam 

Kondzio 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...