Briqet Napisano 15 Grudnia 2015 Napisano 15 Grudnia 2015 Witam. Mam problem od jakiegoś czasu ze skaczącym łańcuchem po kasecie przy większym obciążeniu, tzn gdy mocniej przypedałuję łańcuch tak jakby zeskakuje z zębatki oraz wbija się luz. Później lekko przypedałuję i od razu wraca na swoje miejsce. Gdy jeżdę spokojnie wszystko jest jak najbardziej w normie, wszystkie biegi wchodzą kiedy trzeba, niezależnie od biegu z przodu. Jest to dosyć uciążliwe ponieważ boję się teraz mocniej przypedałować, nie jednego siniaka przez to sobie nabiłem. Proszę o pomoc. Pozdrawiam.
radziuGD Napisano 15 Grudnia 2015 Napisano 15 Grudnia 2015 Ile łańcuch/kaseta mają już najechane? Może pora wymienić. Jest cały temat, gdzie po wstawieniu foty kasety, koledzy ocenią czy nadaje się już tylko na złom.
Briqet Napisano 15 Grudnia 2015 Autor Napisano 15 Grudnia 2015 Niestety nie wiem ile mają one przejechane, rower kupiłem w czerwcu tego roku. Zębatki nie są idealnie proste. Może być to przyczyną skakanie łańcucha pod obciążeniem?
vpablov Napisano 15 Grudnia 2015 Napisano 15 Grudnia 2015 zdecydowanie tak, zrób zdjęcia i wrzuć tutaj: http://www.forumrowerowe.org/topic/152734-korba-i-kaseta-oceniamy-stan-zebatek-napedu-cz2/
zadra1965 Napisano 15 Grudnia 2015 Napisano 15 Grudnia 2015 Wyczyść linkę w pancerzu , dobrze dać troche oliwy , ewentualnie wymień linkę z pancerzem . Ponadto zrób regulacje przerzutki. ,
Briqet Napisano 15 Grudnia 2015 Autor Napisano 15 Grudnia 2015 Przerzutka była regulowana, pancerzyk w środku czyszczony i smarowany, przecież pisałem że wszystkie biegi wchodzą jak trzeba. Prawdopodobnie ta kaseta jest do wymiany.
seraph Napisano 15 Grudnia 2015 Napisano 15 Grudnia 2015 tak jakby zeskakuje z zębatki oraz wbija się luz. I co tzn? W rowerze nie ma "luzu"... Może Ci bębenek przepuszcza?
Briqet Napisano 15 Grudnia 2015 Autor Napisano 15 Grudnia 2015 Chodzi po prostu o to, że łańcuch zeskakuje z zębatki. To z luzem nie było najlepszym porównaniem.
grzesiowu Napisano 22 Grudnia 2015 Napisano 22 Grudnia 2015 Witam. Mam problem od jakiegoś czasu ze skaczącym łańcuchem po kasecie przy większym obciążeniu, tzn gdy mocniej przypedałuję łańcuch tak jakby zeskakuje z zębatki oraz wbija się luz. Później lekko przypedałuję i od razu wraca na swoje miejsce. Gdy jeżdę spokojnie wszystko jest jak najbardziej w normie, wszystkie biegi wchodzą kiedy trzeba, niezależnie od biegu z przodu. Jest to dosyć uciążliwe ponieważ boję się teraz mocniej przypedałować, nie jednego siniaka przez to sobie nabiłem. Proszę o pomoc. Pozdrawiam. kup nowy łańcuch ale nie najtańszy tylko raczej drogi np campagnolo record (w zal ile masz biegów na kasecieto taki typ) ale pewnie dalej będzie skakać bo tak to już jest więc wymiana kasety też cię czeka. podstawa to dobry łańcuch kiepski/tani niszczy cały napęd - naprawdę warto przepłacić kilkadziesiąt zł - wtedy na wieńce korby i kasetę wydasz mniej w dłuższej perspektywie czasowej
SovaLTD Napisano 22 Grudnia 2015 Napisano 22 Grudnia 2015 podstawa to dobry łańcuch kiepski/tani niszczy cały napęd A nie jest przypadkiem na odwrót, że bardzo dobry, drogi i twardy łańcuch szybko "zje" tanią i miękką kasetę? Jak dobry łańcuch to i reszta napędu musi być dobra, bo coś wcześniej czy później się podda.
vpablov Napisano 22 Grudnia 2015 Napisano 22 Grudnia 2015 A nie jest przypadkiem na odwrót, że bardzo dobry, drogi i twardy łańcuch szybko "zje" tanią i miękką kasetę? Jak dobry łańcuch to i reszta napędu musi być dobra, bo coś wcześniej czy później się podda. kasetę i ogólnie napęd zjada wyciągnięty łańcuch niezależnie od grupy.
seraph Napisano 22 Grudnia 2015 Napisano 22 Grudnia 2015 A nie jest przypadkiem na odwrót, że bardzo dobry, drogi i twardy łańcuch szybko "zje" tanią i miękką kasetę? Jak dobry łańcuch to i reszta napędu musi być dobra, bo coś wcześniej czy później się podda. To jest właśnie największy mit niestety dość często powtarzany nie tylko na tym forum, ale i przez serwisantów. Już pomijając, że myli się tu twardość z wytrzymałością na rozciąganie i zmęczeniem (łańucha, bo kaseta akurat ma być twarda, ale zawsze są hartowane, więc porównywalne) to jeśli łańcuch nie będzie się rozciągał to nie zniszczy zębatek prawie wcale. Wynika to z faktu iż nierozciągnięty łańcuch idealnie wpasowuje się między zęby i praktycznie tylko je ugniata, a nie ścina ich szczytów jak zbyt długi łańcuch, który się pomiędzy zęby nie mieści.
SovaLTD Napisano 22 Grudnia 2015 Napisano 22 Grudnia 2015 Wynika to z faktu iż nierozciągnięty łańcuch idealnie wpasowuje się między zęby i praktycznie tylko je ugniata, a nie ścina ich szczytów jak zbyt długi łańcuch, który się pomiędzy zęby nie mieści. Dzięki To jak to jest, porównując np. kasetę SLX a XTR, wytrzymałość będzie na podobnym poziomie, bo twardość mają podobną tylko różnią się wagą? W cenie różnica jest spora a wytrzymałość?
seraph Napisano 22 Grudnia 2015 Napisano 22 Grudnia 2015 Często jest tak, że te z niższych grup wytrzymałość mają nawet wyższą, bo przez to, że są cięższe to mają więcej materiału po prostu. Najwyższe grupy projektowane są na zawody, a nie do wielosezonowego tyrania.
Briqet Napisano 25 Grudnia 2015 Autor Napisano 25 Grudnia 2015 Wymieniłem i łańcuch i jest dobrze (tamten był za mocno rozciągnięty), wyskakuje tylko na drugiej tarczy korby (środkowej), ale jest do wymiany, ponieważ zęby są ostre.
Arni220 Napisano 25 Grudnia 2015 Napisano 25 Grudnia 2015 Często jest tak, że te z niższych grup wytrzymałość mają nawet wyższą, bo przez to, że są cięższe to mają więcej materiału po prostu. A czy nie jest tak, że różnica pomiędzy łańcuchem 11s XT a np. 8s Alivio sprowadza się jedynie do zmiany szerokości pina i rolki? Pomijam wykończenie. Wydaje mi się, że szerokość płytek jest identyczna, a wiec i powierzchnia tarcia płytka/pin pozostaje taka sama. Więc jeśli mamy do czynienia z identycznej jakości stalą, rozciągnięcie nastąpi w tym samym czasie. Różnica wagi najczęściej spowodowana jest zmianą szerokości łańcucha i ewentualnie jakimiś wycięciami w płytkach czy pustymi w środku pinami, a to nie przekładało by się wprost na wytrzymałość łańcucha w rozumowaniu wyciągnięcia.
seraph Napisano 25 Grudnia 2015 Napisano 25 Grudnia 2015 różnica pomiędzy łańcuchem 11s XT a np. 8s Alivio sprowadza się jedynie do zmiany szerokości pina i rolki Odważne stwierdzenie. A jak się ma łańcuch 8sp XT do 9sp Alivio?
Arni220 Napisano 25 Grudnia 2015 Napisano 25 Grudnia 2015 Przeanalizowałem jeszcze raz budowę łańcucha i Wydaje mi się, że szerokość płytek jest identyczna, chyba nie jest to do końca precyzyjne. Same płytki są identyczne (pomiar 9 i 10s) ale, chodzi o te kołnierze na wewnętrznych płytkach, na których osadzona jest rolka. Tarcie powodujące wyciągnięcie łańcucha odbywa się na wewnętrznej średnicy tych kołnierzy oraz na pinie. Te kołnierze w węższym łańcuchu muszą być minimalnie węższe, więc siła rozkłada się na nieco mniejszej powierzchni, a co za tym idzie węższy łańcuch będzie bardziej podatny na rozciąganie. A jak się ma łańcuch 8sp XT do 9sp Alivio? No właśnie tak, przy założeniu, że oba są wykonane z tej samej jakości stali.
seraph Napisano 25 Grudnia 2015 Napisano 25 Grudnia 2015 Nie jestem ekspertem, ale jeździłem na HG40 i UG50 i to jest badziewie okrutne. HG53 jest przyzwoity jak się ma lekką nogę, ale rdzewieje, SRAM PC850 to padaka i na dodatek to jedyny łańcuch, który się pode mną zerwał Obecnie mam Campagnolo C9 w dwóch rowerach i w jednym przekatowałem go przez 3000 km po maratonach i każdym innym terenie i pogodzie, a w drugim zrobił 1000 km w lekkim przełaju. Nie ma zupełnie porównania do poprzednich - praktycznie się nie wyciągnął, a na oko nie widać zużycia. C9 Kupiłem go ufając opiniom z forum i się nie zawiodłem dlatego nie boję się obecnie wierzyć, że KMC X8 to dobry łańcuch, Shimano HG7X jest ok, a HG9X lepszy, natomiast łańcuchy Connex kiedyś były dobre, a obecnie zdania są podzielone. Campa zawsze warta inwestycji Tyle w temacie praktyki, a co do teorii to jako do inżyniera dociera do mnie w 100% mechanizm zużywania napędu, który podałem i jeśli ktoś jest w stanie mi wyjaśnić, że się mylę to jestem otwarty Wesołych świat i szczęśliwego nowego roku
Arni220 Napisano 25 Grudnia 2015 Napisano 25 Grudnia 2015 Tak, tak, już sam siebie poprawiłem, ale nie wynika to z zastosowanych materiałów lecz z budowy, a konkretnie spadku powierzchni trących o siebie. Zapomniałem, że przecież pin opiera się na kołnierzach, które są szersze niż same płytki, a niestety kołnierze się zwężają wraz ze wzrostem ilości biegów (spadkiem szerokości łańcucha). Zmierzyłem teraz dwa łańcuchy i ta powierzchnia trąca zmalała o 0,5mm, to dość sporo. 11 vs 9 to pewnie już okolice 1mm PS. chyba magia świąt działa Zmierzyłem szerokości wewnętrznych płytek łańcuchów. Tu jest brakujące 0,5mm ale nie wewnątrz lecz na zewnątrz. Reszta bez zmian, powierzchnia trąca się zmniejszyła czyli wytrzymałość na ścieranie spada.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.