adriansocho Napisano 3 Grudnia 2015 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2015 Takie mam pytanie dla doświadczonych kombinatorów. W którą stronę Waszym zdaniem jest łatwiej, obręcz 36 otworów i piasta 32 szprychy czy odwrotnie? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 3 Grudnia 2015 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2015 W żadną, bo znika symetria i nie da się dobrać jednej (dwóch) długości szprych do takiego zestawu. Próbowałeś kiedyś robić coś takiego i trafiać z długością? Na obręczy da się rozmieścić symetrycznie 4 braki, ale na piaście już nie, bo wypadają po 2 na kołnierz, więc po jednej ze szprych zewnętrznych i wewnętrznych na kołnierzu - 9 otworów, jedna luka i symetria idzie się kochać... Zostaje więc, opcja z obręczą, ale wtedy masz 4 miejsca, w których masz 2 szprychy z jednej strony i między nimi żadnej kontrującej. Jak to napiąć? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
provid Napisano 3 Grudnia 2015 Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2015 Strzał w kolano Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adriansocho Napisano 3 Grudnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 3 Grudnia 2015 Widziałem kiedyś koło zaplecione na obręczy 36 i piaście 32 i z racji budżetowego podejścia nie wydaje mi się, żeby właściciel stosował różne długości szprych... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 4 Grudnia 2015 Mod Team Udostępnij Napisano 4 Grudnia 2015 Zapleść oczywiście można. Nawet nieparzyste liczby się da. Problem polega na tym, ze nikt ci takiego tutoriala nie znajdzie, bo wątpię by takowy był. Będziesz musiał sobie radzić sam. Zrodzi to tyle kłopotów ze jak robisz to z oszczędności bo nie chcesz wymieniać piasty czy obręczy ... to lepiej to jednak zrób. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
seraph Napisano 4 Grudnia 2015 Udostępnij Napisano 4 Grudnia 2015 (edytowane) Jakiś czas temu akurat przeplotłem sąsiadowi koło, bo mu się sypnęła piasta. Te same szprychy, ta sama obręcz, ale inna piasta na oko praktycznie nie różniła się wymiarami od starej. Zostawiłem wszystko żeby było jak najtaniej i co? I wystarczy żeby narobić kłopotów przy centrowaniu takiego druciarstwa, a co dopiero różna liczba szprych... Jakbym wiedział to bym mu używane koło znalazł. W najlepszym wypadku będziesz miał kilka szprych niedokręconych, a kilka będzie wystawać z nypli do środka - takie koło jest dalekie od przyzwoitej wytrzymałości. Edytowane 4 Grudnia 2015 przez seraph Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adriansocho Napisano 4 Grudnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 4 Grudnia 2015 Problem polega na tym, ze nikt ci takiego tutoriala nie znajdzie, bo wątpię by takowy był. Będziesz musiał sobie radzić sam. Nie rozumiem tej części i zapytam bardzo grzecznie, bo nie chcę, żebyś się na mnie obraził - czy nie pomyliłeś przypadkiem wątku, w którym odpowiadasz? Nijak to nie pasuje do tego, o co pytałem. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MMMAAACCC7 Napisano 5 Grudnia 2015 Udostępnij Napisano 5 Grudnia 2015 a ja przechodziłem obie opcje -piasta 32-obręcz 36, wolne miejsca zostawione symetrycznie, jednocześnie przeciwlegle, długość szprych nie jest problemem, ponieważ koło było zaplatane w ten sposób, jak normalnie, tylko potem luz i zaczynałem jak od nowa-piasta 36-obręcz 32- po 2 wolne otwory na każdy kołnierz, naprzeciwlegle, 4 szprychy musiały być dłuższe (o 8 mm przy kole 26"), nie zauważam większych braków sztywności, koła latają w XC, MTB, AM Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adriansocho Napisano 7 Grudnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 7 Grudnia 2015 O to ciekawe, pomyślałbym, że tych dłuższych szprych będzie musiało być 8. Ale pewnie dałeś tylko po tej stronie, gdzie było mniejsze spłaszczenie koła. Ja kiedyś zrobiłem eksperyment nie mogąc wytrzymać wypowiedzi w temacie radialnego zaplotu z tyłu po jednej stronie. Koło na Alexrimsie ACE18 i piaście klasy Alivio (pod v-. I albo wybrałem lepszą stronę na słoneczko, albo to nie ma znaczenia. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
MMMAAACCC7 Napisano 8 Grudnia 2015 Udostępnij Napisano 8 Grudnia 2015 nie ma znaczenia, z obu stron tak samo wyjdzie (miałem nawet zaplot słoneczko z jednej, 2 krzyże z drugiej, przy pieście 32 a obręczy 364 szprychy, a to dlatego że te z drugiej strony otworu wolnego dobrze pasują, koło nie gubi centryczności, a te dłuższe muszą nadrobić różnice otworu, kątu et Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
dawid Napisano 8 Grudnia 2015 Udostępnij Napisano 8 Grudnia 2015 kiedyś Banachbrothers pokazywał jak zapleść koło z piastą 32h i obręczą 36h, na pewno to gdzieś w sieci jeszcze wisi Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
adriansocho Napisano 8 Grudnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 8 Grudnia 2015 Mam linka do tego artykułu: http://banachbrothers.pl/index.php/120-obrecz32h-na36h , nawet nie wiedziałem, że ten blog jest aż tak popularny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
emremigiusz Napisano 5 Lutego 2016 Udostępnij Napisano 5 Lutego 2016 A mi kiedyś przeszło przez myśl by dać piaste 32 a obręcz 36 i w wolne miejsca wstawić diody Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
J67 Napisano 29 Marca 2016 Udostępnij Napisano 29 Marca 2016 Zaplotłem kiedyś piastę 36 na feldze 32 (od Ukrainy ). Tak jak pisali poprzednicy - po 2 otwory w kołnierzu wolne naprzeciwko siebie. Pierwsza szprycha od dziury jest najkrótsza, a każda następna - coraz dłuższa. Nie pamiętam dokładnie, ale coś koło mm. Wykorzystywałem 3 typowe długości i niektóre musiałem skracać. Koło jeździło bez zastrzeżeń. Wytrzymywało większe obciążenia niż oryginalna, aluminiowa 36-ka, ale trochę zabawy było. Drugi raz by mi się chyba nie chciało . Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
moize Napisano 29 Marca 2016 Udostępnij Napisano 29 Marca 2016 Dać się wszystko da. Racjonalnym o ile można to tak nazwać, może być jeszcze zaplecenie obręczy 32h na piastę 36h. Jednak na odwrót, pomijając jedno, następnie 3 oczko w obręczy pierdzieli się stronowość szprych. Obręcz w 90% przypadków ma oczka podzielone na strony a nie centralnie. Zwiększa to odrobinę jej sztywności oraz ułatwia centrowanie. W momencie tak zwanego "cross lacing" tracimy na tych bardzo ważnych atrybutach, a w momencie kiedy koło co 1/4 szprych ma inny zaplot, myślę że pierwsze lepsze uderzenie najpewniej od boku zniszczy obręcz lub w najlepszym przypadku ją pognie, a szprychy będą pękać. W każdym bądź razie wydanie tych 50zł na jakąś najtańszą rozsądną obręcz w stosunku do kombinowania, dobierania długości szprych, zszarganych nerwów i ewentualnych problemach z kołem w najgorszym wypadku w trasie, jest tego warte. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
twojastara Napisano 16 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 16 Kwietnia 2018 Tylko uważaj z takim kołem w górach. Naprężenie szprych nie jest już tak równomierne - sam się o tym przekonałem wykręcając obręcz w 8 na niedużym (metrowym?) dropie. Po prostu woź ze sobą kluczyk do szprych żeby chociaż awaryjnie wrócić do domu;) Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Gość Napisano 18 Kwietnia 2018 Udostępnij Napisano 18 Kwietnia 2018 A po co takie kombinacje? Fajną obręcz Accent Airplane można kupić za 50 - 60 zł. Naprawdę nie szkoda czasu i wysiłku na kombinacje które nie mają sensu? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team sznib Napisano 19 Kwietnia 2018 Mod Team Udostępnij Napisano 19 Kwietnia 2018 Pany, temat z 2015! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tc2 Napisano 15 Grudnia 2018 Udostępnij Napisano 15 Grudnia 2018 Stary wątek, ale problem ponadczasowy. Znam opis ze strony banach brothers, dwie dziury puste w piaście 36h... Można chyba prościej. Np. wziąć duże i grube 3mm aluminiowe podkładki, z dziurami na tyle dużymi, by weszły na łożyska piasty, ale by szerokość wystawała z 1cm poza zewnętrzny brzeg mankietu. Zrobić przy brzegu zewnętrznym tych podkładek-przejściówek tyle dziur na szprychy, ile chcemy, a przy wewnętrznym tyle ile jest. Można mniej. Wewnętrzne użyć dla nitów, albo śrub, plus epoxyd, wzgl. przyspawać, zewnętrzne użyć do szprych. W ten sposób można by użyć dowolnej felgi na dowolnej piaście. A koło wytrzyma wszystko co mu każemy... Chyba... Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tc2 Napisano 21 Marca 2019 Udostępnij Napisano 21 Marca 2019 (edytowane) Wątek z 2015, problem szybko rozwiązałem w dniu poprzedniego wpisu, ale eksperyment potwierdzający, że to działa, trwał przez całą zimę. Wynik (w końcu tzw. "jedyne właściwe rozwiązanie") przedstawiam na foci. Wytłumaczenie: mój stary grat na zimę (szkoda dobrego roweru na sól), Ukraina, którą kiedyś wyzwoliłem za 3 USD na rynku na zadupiu pod Czernobylem, a którą potem wykonałem uroczą wycieczkę wzdłuż Prypeci i Kanału Królewskiego, aż do polskiej granicy, a potem do Warsiafy, zgrzytał w wielu miejscach, ale jednym z nich była przednia piasta. Zgrzytało, aż kulki przecięły panewkę całkowicie i malowniczo rozprysły się w czasie jazdy. Piasty i obręcze w Ukrainie mają 32H z przodu i 36H z tyłu. Zaraz po awarii napisałem powyższy text, a potem kupiłem na Allegro dynamopiastę 32H, ale... nim przyszła, wziąłem kawał odblasku drogowców, którym znakują swe roboty, wyciąłem z tego miękkiego plastiku dwie duuuże "podkładki", w środku wyciąłem dziure na panewki chińskiego łożyska 36H, które "się walało". Przy dziurze zrobiłem w każdej "podkładce" po 9 dziur naprzeciw co drugiej z 18 dziur 36dziurowej piasty. "Podkładki" połączyłem śrubeczkami 3mm z piastą. Akurat miała większe dziury niż trzeba i nie musiałem rozwiercać. A przy obwodzie zewnętrznym obu "podkładek" wywierciłem po 16 dziur do 32szprychowej felgi, bo chciałem zachować oryginalną, płaską taką. Plastik obrabia się dużo łatwiej niż metal, wiertłami do drewna. Dziury mogłem rozstawić tak, by użyć stare szprychy od koła 36", rozstęp mi policzył "karkulator" Sapim. W słoneczko! A jak?! Tam i tak nie da się dać hamulca! Miałem wątpliwości, czy to wytrzyma, ale jeżdżę tym co dzień od grudnia, głównie po mieście, krawężniki, dziury, trochę po lesie, parę razy w kopnym śniegu lub błocie. A piszę, bo to wywalam, bo jednak zamontuję tę dynamopiastę, co się ma walać? Edytowane 21 Marca 2019 przez tc2 ort 1 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franc Napisano 30 Stycznia 2020 Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2020 Odkopię. Kolega zaplótł mi przednie koło na piaście 32otwory i obręczy 36otw, wygląda ładnie i działa, nic się na razie nie dzieje - przebieg ~4000km, po ulicach i ddr w wAw. Taką miałem piastę i jak chciałem do niej dokupić obręcz to się okazało, że sprzedawca nie ma już obręczy w wersji 32otw, nawet nigdy nie miał i mieć nie będzie. W związku z tym, że nie chciałem zmieniać piasty a z drugiej strony chciałem mieć obręcz alu (budżet) z wysokim stożkiem (+10 do wyglądu) to jest jak jest. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
twojastara Napisano 30 Stycznia 2020 Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2020 a na ile szprych to zaplótł - tak z ciekawości pytam? pewnie na słoneczko? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Franc Napisano 30 Stycznia 2020 Udostępnij Napisano 30 Stycznia 2020 32 szprychy, 2 krzyże Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tc2 Napisano 31 Stycznia 2020 Udostępnij Napisano 31 Stycznia 2020 (edytowane) 15 godzin temu, Franc napisał: 32 szprychy, 2 krzyże iii, tak bez zdjęcia?... ;-) A dlaczego nie moje "kanoniczne rozwiązanie"? Jak już wiedział, że się da, nie musiał się męczyć, ani użyć brzydkiego odpadu, jak ja, tylko w ciemno mógł zrobić ładnie, bo się materiał i praca nie zmarnują. A propos, mojej prowizorki używam do dzis, ostatnio codziennie. Do dziś nie zamontowałem mojej dynamopiasty, leży na półce, nie chciało mi się na zasadzie "nie naprawiaj jak działa", no i nie mogłem znaleźć wtyczki do piasty, w sklepie pod domem nie było, a nie chciało mi się dorabiać..Półtorej roku jazdy, głównie po złym, wrogim mieście. Edytowane 31 Stycznia 2020 przez tc2 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
tc2 Napisano 8 Kwietnia 2022 Udostępnij Napisano 8 Kwietnia 2022 dalej działa, choć to był i jest miękki szajsplastik i szybka prowizorka na kolanie 😉 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.