Skocz do zawartości

[amortyzator/damper] jednozawias a powietrzne amory - da się czy tylko sprężyna?


Rekomendowane odpowiedzi

Witam!

Nabyłem okazyjnie baardzo oldschoolową ramę FS a mianowicie Authora a-zone pro (z racji zajawki). Oczywiście z fabrycznym DNM-em burner na pokładzie, który prawdopodobnie będzie wymagał serwisu i nie wiadomo czy w ogóle pacjent to przeżyje. Ale to nie o nim temat. Moje pytanie brzmi: czy można zastosować do takiej konstrukcji jednozawiasowej damper powietrzny? Nie ukrywam, że bawię się w "projekt" aby nie zdurnieć zimą. Osobiście nie będę katował tego roweru, bo mam enduro do pajacowania - rower będzie obsługiwał rowerzystkę 55-60kg. Nie mam pojęcia z czym to się je. Wiem że liczą się przełożenia itd, i że jednozawiasowce niby bardziej niszczą powietrzne dampery, ale chcę się upewnić. Pomoże ktoś? :icon_cool:  zgóry Wam dziękuję!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Domyślam się. Powietrzaka możesz wsadzić lecz będziesz musiał załatwić sobie odpowiednie tuleje montażowe, chyba że masz o podstawowej szerokości tj. 22.2mm Z tulejami nie było by problemu bo mógłbym ci nawet wytoczyc. Ile mógłbyś wydać ta taki damper

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

I nie bedzie klopotow z tym przelozeniem? Nie beda dzialaly na niego za duze sily? A skoro wymieniam sie opinia z Toba to skorzystam od razu i zapytam :-) czy epicon z rocznika 2011 ma mozliwosc regulacji skoku do 140mm i czy posiada te gabeczki pod uszczelkami? :-) mysle aby go wstawic do tej ramy.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Chodzi koledze o to, czy damper powietrzny nie będzie za bardzo progresywny. Ja myślę, że może da się to wyczuć, ale dla lekkiej osoby na pewno da się znaleźć użyteczny zakres ciśnienia. Burner RC zdaje się ma dodatkowy zbiorniczek, w którym nie każdy wie ale jest komora z gazem pod ciśnieniem, która też pracuje na ściskanie i trochę dokłada do twardości samej sprężyny stalowej.

 

Co do Epicona - lepiej będzie, jak sprawdzisz przed zakupem. Mój z 2009 czy 2010 miał możliwość ustawienia 140 mm (ale rower głupio się prowadził z tym widelcem, tyle że rama pod 160 mm, myślę ze za małe wyprzedzenie haków). Sprawdzenie nie wymaga wylewania oleju, więc to chyba nie duży problem. Tutaj wizualnie świetnie by pasował stary Boxxer (150 mm), można by jeszcze proszkowo przemalować półki i golenie dolne na biało i wtedy dopiero cud-rewelacja!

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Chodzi koledze o to, czy damper powietrzny nie będzie za bardzo progresywny.

 

Cześć! Dzięki za uwagę w temacie. Chodziło mi raczej o to, czy jednozawias zwyczajnie nie skrzywdzi powietrzniaka. Na różnych forach piszą, że jednozawiasy powinny mieć dampery sprężynowe.

 

 

 

Tutaj wizualnie świetnie by pasował stary Boxxer (150 mm), można by jeszcze proszkowo przemalować półki i golenie dolne na biało i wtedy dopiero cud-rewelacja!

 

No właśnie nie. Wiem, że te ramki pięknie prezentują się z dwupółkami, ale to AUTHOR A-ZONE a nie RB BANDIT FR... ten drugi spoko dałby radę bo był pancerny ale A-ZONE to taka delikatniejsza wersja tego samego projektu. Wszystkie legendarne problemy tej ramy wywodzą się z przesadzonego skoku z przodu. Jak dla mnie będzie pasowało 130/140mm z przodu w jednej półce. Dodatkowo będę starał się robić go "lekko" w miarę możliwości bo sam waży ze 4kg :w00t:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
Chodziło mi raczej o to, czy jednozawias zwyczajnie nie skrzywdzi powietrzniaka. Na różnych forach piszą, że jednozawiasy powinny mieć dampery sprężynowe.

 

Hę???

 

To są jakieś antyczne bajki...

 

Popatrz sobie na takiego dajmy na to Orange 5 lub Alpine. rama 140 lub 160mm, prosty do bóólu high pivot a w środku cała bateria rozmaitych wiatrowców..

 

p4pb7942152.jpg

 

Albo SC Bullit.

 

180mm skoku...

 

s780_2011_santa_cruz_bullit_vanilla_rc.j

 

Szacunek...

I.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

No warunkiem jest damper którego da się trochę zamulić z propedalem(bo dampery z propedalem są same w sobie bardziej mulaste). 
Problem tego typu zawieszenia, jest to, że ono lubi przelatywać przez cały skok. Drugi problem to taki że rama utwardza się w trakcie hamowania tylnym kołem - taki minus jednozawiasu, zatem ja pokusiłbym się jednak o damper z tłokiem o większej średnicy, ale to ja i ja akurat ważę prawie że dwa razy tyle co autor ;) . Sam mam jednozawias - Sign FR w konfiguracji Bomber Z1 RC2 ETA/Rocco 3-PL i mógłbym śmiało polecić  właśnie Roco 3PL(kwestia czy miałbyś dostęp do pokręteł między widełkami) jako w miarę inteligentny damper do jazdy bez szaleństw.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

To nie tak...

 

Gutkowie z Dehazłoma przewaznie zupełnie inaczej traktują sprzęt, w innych warunkach i z raczej większym skokiem.

 

Również oczekują nieco innej charakterystyki zawiasu.

 

Generalnie tłumiki z bezpośrednim przełożeniem na zawias dostają mocniej wpierdziuleńko. A że wiaterkowce z założenia są nieco mnie odporne na łomot to i pewnie stąd sugestia aby niestosować powietrzniaków w jednopunktowcu...

 

Szacunek...

I.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No właśnie nie. Wiem, że te ramki pięknie prezentują się z dwupółkami, ale to AUTHOR A-ZONE a nie RB BANDIT FR... 

 

Ktoś mógłby nie zauważyć różnicy (chociaż wiem, że są), a tak naprawdę to pewnie bałbyś się wstawiać dwupółkę, bo ze względu na szeroką dolną rurę byłby ograniczony kąt skrętu. Nie ma co się kryć, wszystko jest wiadome.

 

Ja też uważam, że jeżeli będziecie się powstrzymywać i przy skakaniu z garażu lekko wytłumiać lądowanie nogami, to powietrznemu damperowi nic się nie stanie. Sam osobiście pod kątem moich zastosowań dla takiej ramy sugerowałbym damper z platformą (w Jamisie o 150 mm skoku mam Foxa Float RP2 i jest REWELKA), ale to już Wasza sprawa. Czy będzie usztywniać się podczas hamowania z zablokowanym kołem oraz czy to faktycznie będzie przeszkadzać - dyskusyjna sprawa, którą można poznać podczas eksploatacji, a osoba której nie przeszkadza każdy rąbek spódnicy może nawet tego nie zauważyć.

 

Ważnym aspektem będzie takie umieszczenie dampera, żeby wentylek do pompowania był łatwo dostępny, nie wiem czy damper da się ustawić tak, żeby szerszą częścią był u góry bo może coś innego przeszkadzać (chyba nie). Sam nie jestem fanem tych wszystkich wymysłów ostatnich lat, wolę jeździć na rowerze niż przez cały czas kombinować, czego mu brakuje żeby był idealny, i myślę że te nowoczesne wymysły damperowe to są dla ludzi, którzy zamiast czerpać przyjemność z jazdy wyszukują kolejnych drobiazgów, które można by poprawić. Jakieś powiększone tłoki, powiększone komory powietrzne, wkładki zwiększające progresję komory powietrznej, podwójne komory powietrzne czy tysiące regulacji to może i fajne bajery, ale są na świecie ludzie, którym przyjemność sprawia jazda bez tych nowinek. Jedynie ta platforma to fajna funkcja, bo można ustawić ciśnienie w damperze pod jazdę (np. miękko), a na czas dojazdów uniknąć bujania przy każdym naciśnięciu pedału.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Burner RC zdaje się ma dodatkowy zbiorniczek, w którym nie każdy wie ale jest komora z gazem pod ciśnieniem, która też pracuje na ściskanie i trochę dokłada do twardości samej sprężyny stalowej.

I każdy damper powietrzny też ma "komorę z gazem pod ciśnieniem" Potocznie nazywa się to komora IFP. W modelach z dodatkowym zbiorniczkiem IFP znajduje się właśnie w tym zbiorniku, w modelach bez tego zbiorniczka IFP znajduje się w "damper body" czyli coś co potocznie nazywamy tłokiem.

Ktoś wspominał, żeby tu zastosować damper z inną średnicą tłoka... Nie ma czegoś takiego, we wszystkich modelach danego producenta tłok ma tą samą średnicę. Tune dampera odpowiedni do ramy uzyskuje się przez odpowiednie zaworowanie na tłoku co ma wpływ na kompresję/rebound/propedal oraz przez zastosowanie odpowiedniej wielkości komory powietrznej pozytywnej i negatywnej.

 

 

 

myślę że te nowoczesne wymysły damperowe to są dla ludzi, którzy zamiast czerpać przyjemność z jazdy wyszukują kolejnych drobiazgów, które można by poprawić. Jakieś powiększone tłoki, powiększone komory powietrzne, wkładki zwiększające progresję komory powietrznej, podwójne komory powietrzne czy tysiące regulacji to może i fajne bajery, ale są na świecie ludzie, którym przyjemność sprawia jazda bez tych nowinek.

To nie są bajery i wodotryski "fajne". Współczesne rowery projektowane są tak by na podjazdach aktywne zawieszenie nie bujało, sam propedal tego nie załatwi, stąd mnogość różnych rozwiązań. Inna sprawa, że sporo osób nie potrafi tego ustawić, ale z całą pewnością nie są to "gadżety" zbędne. Radość z jazdy po dobrym ustawieniu jest o wiele większa niż na prostym damperze i prostej ramie. Dość powiedzieć, że podany tutaj przykład ramy Orange właśnie dzięki zaawansowanemu damperowi działa doskonale i większość mankamentów jednozawiasu jest zniwelowana właśnie odpowiednim damperem.

Autorowi wątku proponował bym damper który ma jak najwięcej ustawień, wówczas można go dostosować do konkretnej ramy a w tym wypadku do jednozawiasu. Fox DHX Air 5.0 ma w zasadzie wszystko czego potrzeba do ustawienia pod tą konkretną ramę. IFP pompowane jest zwykłą pompką bez potrzeby użycia "igły" jak w damperach serii Fox RP a w Rock Shox trzeba mieć specjalny adapter.

Ogólnie to temat rzeka... a dywagacji może tu być naprawdę mnóstwo. Pewnym utrudnieniem jest tutaj fakt, że ma tym rowerem jeździć lekka osoba. Zatem damper powinien mieć jak najwięcej możliwości żeby go ustawić. Jest też wyjście nieco prostsze, szukać dampera typu Fox RP 23 z tunem takim jak do Orange lub Cannondale Prophet czyli dość silna platforma propedal, mała komora pozytywna któa zapobiegnie przelatywaniu przez skok. Sprawdź jaki tune damperów jest w takich ramach i kup taki sam. W razie czego komorę można wypełnić "opaską" z dętki co zmniejszy jej pojemność a zarazem zwiększy progresję. To tylko część wskazówek, jak pisałem wyżej temat rzeka. Ewentualnie wrócić do Burnera i zmienić sprężynę na miękką pod wagę rowerzystki.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

 

 

Ktoś wspominał, żeby tu zastosować damper z inną średnicą tłoka... Nie ma czegoś takiego, we wszystkich modelach danego producenta tłok ma tą samą średnicę.

 

Majster, weź ogarnij to co piszesz... W temacie padł pomysł Epicona. Jaką ma tłok Epicona średnicę i jaką ma wspomniany choćby Roco... Jest różnica?

Reszta Twojej wypowiedzi to nic innego jak powielenie wypowiedzi Adriana, Ivana i mojej, tyle że więcej wody dolałeś.
Jeśli potrzebujesz nabić trochę postów bo jeszcze jako partyzancko dorabiający serwisant na forum masz ich za mało i jesteś mniej wiarygodny, to proponuję temat "co dziś robiłeś rowerowego".
Coraz mniej wierzę w ludzi...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W temacie padł pomysł Epicona. Jaką ma tłok Epicona średnicę i jaką ma wspomniany choćby Roco... Jest różnica?

Ale w wątku pomysł Epicona był w sensie amortyzatora, gdzie tam ktoś pyta o damper SR Epicon ?

A Ty ogarnij proszę jak rozumiesz co czytasz cytując siebie:

 

we wszystkich modelach danego producenta tłok ma tą samą średnicę.

Piszę wprost o tym, że średnica tłoka nie ma znaczenia i dotyczy to JEDNEGO producenta. Jeśli weźmiesz dapmer SR Epicon i Durolux to będziesz miał inną pracę tych damperów przy tym samym ciśnieniu, pomimo tej samej średnicy tłoka, bo parametry pracy ustala wielkość komory a nie średnica tłoka. Idąc dalej: dwa dampery Foxa RP23 i DHX Air - ta sama średnica tłoków, nawet uszczelki komory pasują zamiennie do tych damperów a praca diametralnie inna, dlaczego ? Powinno być inaczej bo piszesz, że średnica tłoka ma znaczenie, jednak w tych damperach średnica jest identyczna. Chyba, że masz inną nazwę na element który determinuje pracę dampera, bo inaczej tego nie rozumiem. Co ma wspólnego średnica tłoka z przelatywaniem przez skok którym wyróżnia się jednozawias ? Nic nie ma. Weź dwa identyczne dapmery Fox rp 23 z których jeden to Boost Valve high volume a drugi to RP 23 z normalną komorą. Średnica tłoka ta sama praca kompletnie inna. Czego tu nie można zrozumieć w tym co napisałem ?

A teraz jeszcze słowo o Epiconie vs Roco... to są dwie kompletnie różne konstrukcje, w sensie takim, że puszka komory w Roco jest większa i to ma znaczenie a nie średnica tłoka. Nie traktuj z góry innych bo sam popełniasz błędy i niedomówienia. Wydaje mi się, że pod pojęciem "średnica tłoka" masz coś innego na myśli.

 

Jeśli potrzebujesz nabić trochę postów bo jeszcze jako partyzancko dorabiający serwisant na forum masz ich za mało i jesteś mniej wiarygodny, to proponuję temat "co dziś robiłeś rowerowego".

Nie potrzebuję niczego od tego forum więc nie obrażaj mnie. Na prv zalecasz aby nie podsycać agresji, więc stosuj się proszę to własnych zaleceń.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

a czy ja napisałem, że średnica tłoka zmienia w jakiś sposób charakterystykę pracy dampera? Osłabiasz mnie bo nadal nie czytasz ze zrozumieniem. O większej średnicy tłoka napisałem w kontekście choćby "utwardzania" się ramy gdy używa się tylnego hamulca. Fakt, może nie rozpisałem się na ten temat, ale wydaje mi się że wiedza na ten temat jest powszechna. Damper w jednozawiasie w ułożeniu zbliżonym do poziomego w trakcie hamowania np na zjeździe na korzeniach dostaje ostro po tyłku co przyspiesza jego zużycie. Kiedyś nie było tak łatwo zdobyć DHX 5.0 air czy innego powietrzniaka z tłokiem o średnicy 32 mm więc ludzie montowaliw Signach jakieś Sid'y (dla przykładu) i te Sid'y kończyły się po maks 2 sezonach. Nawet nie miałem co tam ratować bo tłoki były wytarte symetrycznie z góry i z dołu.  Nie mam ochoty na dalsze dyskusje, bo masz zdolność do zamęczenia oponenta swoimi wypracowaniami. No i co do wypracowań - nadal twierdzę że Twój wpis był zbędny bo powieliłeś tylko słowa przedmówców dodając do nich trochę swoich. Zatem to nic innego jak nabijanie sobie postów.
Co do priv - w wielu dyskusjach stawałem po Twojej stronie blokując marudzących i stąd moje słowa by nie karmić trolla na priv. Zapewniam, że czas ochrony minął.
 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dobra z innej beczki. Mialem podobna konstrukcje - starego Ghosta - Tobo chyba pamieta z prasterego zlotu, nie wnikam w grubosc rur ramy, a sama konstrukcje. W kazdym razie siedzial tam DNM , jakis model cos tam 22r, zwykla sprezyna z regulacja tlumienia. Po wlozeniu wysokiego modelu X-Fusiona czulosc zwiekszyla sie drastycznie, ale bujanie na srednim blacie bylo straszliwie, sprawe znacznie poprawiala blokada. Druga negatywna rzecz to niesamowicie przysiadal podczas stromego podjazdu, szybko nastapil powrot do sprezyny. Faktycznie przyklad jest lekko piszac z d..py wziety, bo damper byl fabrycznie projektowany do zupelnie innej ramy, nie mniej cos takiego zaistnialo. Dla wyjasnienia moja waga wtedy oscylowala w granicach 95kg, sprezyna to byla 550lbs, a cisnienie X-Fusiona latalo pod 200psi.

220-230 powodowalo ograniczenie zapadania sie, ale sag siegal max 12%, realnie blizej 10% i kiepskiej czulosci.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Jakieś powiększone tłoki, powiększone komory powietrzne, wkładki zwiększające progresję komory powietrznej, podwójne komory powietrzne czy tysiące regulacji to może i fajne bajery, ale są na świecie ludzie, którym przyjemność sprawia jazda bez tych nowinek. Jedynie ta platforma to fajna funkcja, bo można ustawić ciśnienie w damperze pod jazdę (np. miękko), a na czas dojazdów uniknąć bujania przy każdym naciśnięciu pedału.

Czy jeździłeś na rowerze z damperem, który ma dwie osobno regulowane wartości tłumienia powrotu? Bo to "bajer" który niesamowicie wpływa na kulturę pracy dampera i odczucia z jazdy. Powiedziałbym nawet że taka regulacja daje przeciętnemu pedałującemu większe korzyści niż regulacja tłumienia kompresji.

Można pomyśleć że to co dostępne w większości to już jest maks tego co niezbędne do szczęścia, jednak tak nie jest.

Praktycznie każdy kto miał styczność z damperami Cane Creeka serii DB jest zachwycony kulturą pracy, tym jak bardzo damper ten wpływa na zachowanie zawieszenia, roweru i odczucia w czasie jazdy.

Po latach ignorowania fizyki także inni się obudzili i zaczęli stosować takie rozwiązanie, za to jednak trzeba dużo płacić.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Uuu widzę, że mój temat wywołał klasyczną gównoburzę na forum :-)
Uważam, że na swój sposób każdy zapewne ma tu rację ale nie ma sięco kłócić.
Sytuacja z authorem wygląda tak: damper w najgrubszym miejscu musi mieć ok 48mm średnicy - inaczej nie zmieści się w ramie. I tyle :-)

 

 

 

a tak naprawdę to pewnie bałbyś się wstawiać dwupółkę, bo ze względu na szeroką dolną rurę byłby ograniczony kąt skrętu. Nie ma co się kryć, wszystko jest wiadome.

 

rozczaruję Cię kolego - dwupółka nie jest mi potrzebna... nie potrzebuję tak ciężkiego amora o potężnym skoku. Jedna półka ok 140mm styka! Do swoich zajawek to ja mam endurówkę :) a to ma być budżetowy ścieżkowiec 26" i do bólu odelżony bo sama rama to klocuszek :-D
 

 

Ogólnie temat chcę ogarnąć szybo i tanie... jakaś używka monarcha albo epicona właśnie na tył. będzie to miało ręce i nogi?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...