clip7 Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Witam. Przesiadłem się ostatnio z 26 na 29 cali. Mam 178cm, 72 kg. W nowym rowerze chciałbym wymienić obręcze/koła, gdyż zamierzam przejść na tubelessa.Są tam obręcze alexrims zx24 6061H-T6 622x19 czy coś takiego, piasty slx, szprychy nie wiem jakie. Koła mają przejechane 200 km. Czy można założyć jakąś lepszą obręcz i zostawić szprychy jeśli będą pasowały na długość czy lepiej dać jakieś firmowe? Głównym problemem jest u mnie wybór obręczy. Przejeździłem trochę maratonów mtb i chciałbym zacząć przygodę z xc. Naczytałem się całej masy artykułów o obręczach a także przeglądałem wiadomości na forach. Czytam coraz więcej, że szerokie obręcze to przyszłość, że kiedyś najważniejsza była waga a teraz też jest ważna ale ważniejsza jest szybkość pokonania danego odcinka (np. po korzeniach, dziurach, piaskach..) I tu lepsza jest szersza obręcz, 23-25 mm wewnętrznie. Jak to się się ma do rzeczywistości? Przecież na maratonach mtb, xc chyba większość i tak śmiga na crestach albo innych lekkich felgach o szerokościach 19-21 mm wewnętrznie. Jak to jest z tą szerokością wewnętrzną. Czy obręcze 23-25 nadają się jedynie do enduro, dh, fr..? Pytam bo zakup dobrych obręczy albo całych kół to dla mnie duży wydatek. Jak kupię nieodpowiednie obręcze to raczej nie będę mógł ich zwrócić. Na co patrzeć, waga czy przyczepność i trakcja? Na początku napaliłem się na FRM enduro Evo TL 29 wewnętrznie 24,5mm, waga 430 gram, limit wagowy 95kg, naciąg szprych 130kg, asymetryczne, oczkowane. Myślałem też o WTB KOM i23-25. Teraz jednak zastanawiam się nad crestami. Oczywiście chciałbym żeby koło było lekkie, ale też sztywne i żeby nie łapało często centry. Może jest tak, że po prostu nie da się pogodzić tych rzeczy. Albo lekkie koło i częstsze usterki albo cięższe i spokojny sen? Cenne są dla mnie wszystkie opinie.
vpablov Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Jak to się się ma do rzeczywistości? Przecież na maratonach mtb, xc chyba większość i tak śmiga na crestach albo innych lekkich felgach o szerokościach 19-21 mm wewnętrznie. Jak to jest z tą szerokością wewnętrzną. Czy obręcze 23-25 nadają się jedynie do enduro, dh, fr..? Opona na szerszej obręczy lepiej się układa niweluje to efekt żarówy, osiągamy w ten sposób lepszy komfort. Dzisiejsze szerokie obręcze są coraz lżejsze i jest to dobra alternatywa. Cresty z różnych opini nie są wytrzymałe, więc jeśli nie masz super techniki, warto margines bezpieczeństwa przesunąć.
karolg Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Szerokie obręcze są pochodną mody na szerokie opony. Gumy o szerokości ok. 2.1 dadzą radę na 19mm, ale 2.35 i szersze lepiej będą się zachowywać na obręczach 23-25mm. Jeżeli nie jesteś pewien co to wszystko daje i skąd ta moda, to zacznij od poczytania na temat szerokich opon. Na przykład o 29+ i 27,5+, gdzie są opony 2.8 - 3.5". Raczej ich nie włożysz do zwykłej ramy xc, poza tym są drogie, ale poczytaj o tym co one zmieniają w jeździe i jeżeli to jest to, czego szukasz - bierz szerokie obręcze do Twoich kół, bo to będzie dobry krok w tym kierunku.
ZbyszekZmysichKiszek Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 OBRECZ O SZEROKOSCI WEW. 19MM OBSLUZY OPONY 2,35 I 2,4 CALA. MAM BUDZETOWKI I TO PRZERABIALEM BEZ ZADNYCH ROBLEMOW Z ZLOZENIEM I TRZYMANIEM SIE TAK SZEROKICH OPON NA TYCH 19MM OBRECZACH. POZDRAWIAM. przepraszam za capslock'a. natomiast biorac pod rozwage opony ponad 2,4 cala , bez watpliwosci nalezy wybrac szerokie obrecze.
clip7 Napisano 27 Listopada 2015 Autor Napisano 27 Listopada 2015 Widzę, że to temat rzeka. Mam czysto teoretyczne pytanie. Załóżmy, że mamy dwie te same obręcze o różnej szerokości wewnętrznej np.21 i 25 mm. Załóżmy czysto teoretycznie, że ważą tyle samo. Chciałbym na to włożyć oponę 2,1 lub 2,25 cala. Czy w tym przypadku szeroka obręcz na 100% jest lepsza? Chodzi mi o mtb, xc.
jahoo84 Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Zbyszku wszystko super ale napisz na jakim ciśnieniu jeździsz, chodzi o to by wykorzystać duży balon opony przy niższym ciśnieniu i żeby ta opona nie podwoiła się przy ostrych skrętach a tego nie osiągniesz na wąskiej obręczy i szerokiej oponie. @clip7 Tak lepsza jeśli chcesz jeździć na niskich ciśnieniach w terenie.
modrzew Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Akurat maratony XC to raczej nie jest obecnie miejsce, gdzie znajdziesz amatorów szerokich opon i obręczy. Najczęściej podejście jest typu że ma być lekko, gumy niezbyt szerokie, fetyszem są jak najmniejsze opory toczenia (semislicki, wysokie ciśnienia). Prędzej popatrz na stricte górskie zawody w tym też enduro. Zdarzyło mi się zakładać gumy 2.35/2.4” i to takie nieoszukane (62-64mm!) na obręcze 17mm i tyłka to nie urywało, jest żarówa i tyle, niskie ciśnienia = pływanie. Rama „zwykła” XC. Po jakimś czasie przesiadłem się na koła z obręczami 27mm, tu nawet węższe opony jakoś lepiej leżą. Oczywiście ktoś powie, że to już nie są koła do XC, ale mam to gdzieś
jahoo84 Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 To przy tym ciśnieniu nie ma prawa się nic podwinąć
woojj Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Po jakimś czasie przesiadłem się na koła z obręczami 27mm, tu nawet węższe opony jakoś lepiej leżą. Oczywiście ktoś powie, że to już nie są koła do XC, ale mam to gdzieś Obręcze dla kół 29 muszą być szersze, żeby zrównoważyć ich wiotkość spowodowaną wielkością - w porównaniu do kół 26. Śmigam na wtb frequency i23 szer zew 28 mm i zdarza mi się jeździć z ciśnieniem poniżej 1 atm..... przy wadze mej własnej 92 kg ;-) co dla kół kół 26 nie miało szans.
tobo Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 4 Bary. 4 bary przy oponie 2.4? W jakim celu i w jakich warunkach?
marcinusz Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Po co dopytywać? Przecież takie połączenie to nieporozumienie. Założyłem kiedyś na dzień Mountain Kingi 2.4 na obręcze o szer. wewn. 18mm. Boczny bieżnik nie pracował. Na takie obręcze 2.2/2.25mm to max. absolutny.
clip7 Napisano 27 Listopada 2015 Autor Napisano 27 Listopada 2015 Myślę, że chyba dobrym rozwiązaniem w moim przypadku będzie kompromis, czyli szerokość wewnętrzna 23mm. Mam na oku dwie obręcze. Dt swiss XM401, 22,5mm, waga 460 gram lub WTB kom i23, 23mm i 450 gram. O ile o pierwszej obręczy opinie są dobre to o drugiej nie znalazłem żadnych opinii. Czy koło 32 szprychy jest dużo sztywniejsze od 28?
beskid Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Kompromis jak najbardziej ale przeceniasz możliwości samych obręczy a one są głównie warte tyle jak zaplecione jest koło. Na 28 szprychach da się z powodzeniem zbudować solidne koła.
MartinH Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Ja mam XM401 co prawda w 27,5", zaplecione na 28 szprych, moja waga 72 kg, znoszą wszystko
clip7 Napisano 27 Listopada 2015 Autor Napisano 27 Listopada 2015 Czyli rozumiem, że będę musiał znaleźć w swojej okolicy dobrego zaplatacza a nie pierwszy lepszy serwis rowerowy?
tobo Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Pierwszy lepszy serwis to chyba nie nadaje się do wykonywania żadnych usług serwisowych jeśli właściciel roweru ceni swoją własność Chodzi o to że te obręcze nie wymagają żadnych specjalnych umiejętności ani czarów, raczej normalnych umiejętności zaplatania.
clip7 Napisano 27 Listopada 2015 Autor Napisano 27 Listopada 2015 Ciągle się zastanawiam. Komplet obręczy ok.700zł. Słyszałem, że najprawdopodobniej długość szprych też nie będzie pasować. Zatem jeśli szprychy i nyple to nie wiem czy starczą takie za 1zł (np.CN Spoke) czy jakieś lepsze za 3-4zł. Jeśli droższe to już dochodzi ok.250zł. Przełożenie obręczy z centrowaniem za dwa kółka. to pewnie też ze 100zł (chyba że przełożę sam i tylko oddam do centry). To już koło 1000zł. Te moje piasty slx to chyba żadna rewelacja. Gotowe koła na piastach DT350, XM401 i dobrych szprychach widziałem za 1500-1600 zł. Sam nie wiem, chyba potrzebuję czyjegoś wsparcia
MartinH Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Pogadaj z Dawidem z Daveo, przeplatanie na piasty SLX jest trochę bez sensu, lepiej uzbierać i zrobić to porządnie
clip7 Napisano 27 Listopada 2015 Autor Napisano 27 Listopada 2015 I tak też zrobię. Dzięki wszystkim za zainteresowanie. Dozbieram trochę kasy i kupię całe koła.
ZbyszekZmysichKiszek Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 gdyz lubie szerokie opony a i tak jezde uprawiam po ubitym podlozu. pozdrawiam. poza tym ze lubie to nawet producenci zazwyczaj zalecaja cisnienie w oponach od 2 do 4 Barow... poza tym ze lubie to nawet producenci zazwyczaj zalecaja cisnienie w oponach od 2 do 4 Barow...
tobo Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Ale producenci obręczy nie, szczególnie dla opon szerokich. Ryzykujesz rozerwanie obręczy, innych konsekwencji nie wspominam. Nie wiem co daje Ci opona 2.4 napompowana na beton przy jeździe na asfalcie.
ZbyszekZmysichKiszek Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Tobo, wlasnie twarda opona, nabita do 4 Barow, odnajduje sie na asfalcie. ale to jest oczywiste. pozdrawiam.
tobo Napisano 27 Listopada 2015 Napisano 27 Listopada 2015 Oczywiście, Twoje obręcze, Twoje zęby, Twoje ryzyko. Po prawie 20 latach jazdy rowerem, z czego wiele lat na grubych kapciach nie jestem w stanie znaleźć żadnego sensu w ukamieniowaniu grubych opon. Jaki widzisz sens w takiej kombinacji na asfalcie? Bo 4 bary nie oferują ani odrobiny komfortu ani lepszej trakcji w przypadku tak szerokich kapci.
marcinusz Napisano 28 Listopada 2015 Napisano 28 Listopada 2015 wlasnie twarda opona, nabita do 4 Barow, odnajduje sie na asfalcie. ale to jest oczywiste. Na asfalcie sprawdza się wąska i gładka opona, ale to jest oczywiste. Nie siej oponiarskiego średniowiecza.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.