Jola30 Napisano 10 Listopada 2015 Napisano 10 Listopada 2015 Hello Planuję w najbliższym czasie kupić rower Merida Crossway 500 Lady 2016. Dotychczas używałam roweru górskiego, jednak znajomi przekonali mnie że rower górski nie nadaje się na moje wyjazdy miejskie. Widziałam w sklepie Meridę Crossway 500 Lady, bardzo mi odpowiada ten rower, jednak znajomy poleca mi zmienić opony na gładkie o niskich oporach. Jakie polecilibyście opony o niskich oporach ? Fabrycznie są chyba 700Cx40. Może węższe warto zastosować ? Widziałam temat o oponach z niskimi oporami jazdy, jednak kompletnie się na tych parametrach nie znam. Bardzo proszę o propozycję opon gładkich o niskich oporach, mój styl jazdy to jazda po Krakowskich wałach, ścieżkach rowerowych z kostki, czasem utwardzona droga polna ale to bardzo rzadko. Może faktycznie warto węższe zastosować zamiast 700Cx40 do mojego stylu jazdy ? Będę serdecznie wdzięczna za doradztwo. Pozdrawiam. Jola.
ernesto Napisano 10 Listopada 2015 Napisano 10 Listopada 2015 Ja bym został na zakupionych razem z rowerem może akurat będą ci odpowiadać a jak nie to wtedy bym szukał czegoś innego . Z propozycji schwalbe marathon racer 700- 35c .Pozdrawiam
Jola30 Napisano 11 Listopada 2015 Autor Napisano 11 Listopada 2015 Dziękuję za szybkie odpowiedzi. Poczytałam opinie na temat opon Marathon Racer. Można wnioskować że wg nazwy Marathon Racer stawiają mniejsze opory od zwykłych Marathonów.... Czy rzeczywiście na oponach w rozmiarze 700x35c będzie można swobodnie przejechać powoli przez utwardzoną leśną nawierzchnię ? A może pozostać przy fabrycznym rozmiarze 700x40c, i nie będzie zauważalnej różnicy w oporach na asfalcie, ścieżkach z kostki itp ? Zauważyłam jeszcze ważną rozbieżność. Gdybym się zdecydowała na opony 700x35c, czy fabryczna dętka która była z oponą 700x400c będzie bez problemu pasować ,czy trzeba wymienić odpowiednią pod rozmiar opony 35c ?
ernesto Napisano 11 Listopada 2015 Napisano 11 Listopada 2015 Ja bym najpierw spróbował fabrycznych jak ci nie będą pasowały to wtedy bym zmienił . Co do opon 700x35c to spokojnie po ubitej ścieżce pojedziesz a i dętka będzie pasować oryginalna . Pozdrawiam.
chudeusz09 Napisano 11 Listopada 2015 Napisano 11 Listopada 2015 W poszukiwaniu niższych oporów i zwiększenia średnich prędkości, tudzież lżejszej jazdy po asfalcie kupiłem rok temu słynne z niskich oporów marathon racery 700x38c. Przesiadłem się na nie z opon rubena flash o takim samym rozmiarze. Jak dla mnie różnic nie ma. Na racerach jeździłem i po szosie i po szutrach, czyli da się. Mało tego, przeszła mi ochota na robienie szosy z crossa i zająłem się robieniem mtb z crossa bo latanie po lasach zaczęło mnie wciągać. Kupiłem opony schwalbe smart sam 700x40c. Jakie było moje zdziwienie kiedy okazało się, że jakoś średnia na asfalcie mi wcale nie spadła, a trakcja na leśnych ścieżkach poprawiła się znacznie. Poszedłem krok dalej i jakimś cudem wcisnąłem do swojej kozy smart samy 29" 1,75. W lesie rower szedł jak czołg, po piasku wręcz przelatywał. Asfalt? Tu też nie zauważyłem różnic. Teraz z racji takiej, że taplanie w błocie mnie nie bawi a dzień za krótki żeby jeździć do lasu i w związku z tym jeżdżę głównie po asfalcie, postanowiłem nie zdzierać smart samów i założyć wiszące na kołku racery. Przesiadłem się więc ze smart samów 29x1,75" na marathon racery 28x1,5". Stwierdzam, że różnic w oporach toczenia nie zauważam a średnia prędkość jakoś nie wzrasta........hmmmmm. Na smart samach 1,75" robiłem też wypady po asfalcie ponad 100km i nie czułem się jakoś bardziej zmęczony niż na racerach 1,5" a i średnie prędkości też zostały na takim samym poziomie. Tak więc czy warto ładować kasę w takie opony? Według mnie nie koniecznie .
zekker Napisano 11 Listopada 2015 Napisano 11 Listopada 2015 Jeżeli to jest głównie jazda spokojna i rekreacyjna, to bym zostawił fabryczne opony i wymieniał dopiero jak się zużyją. Cienkie opony mają niższe opory, ale kosztem komfortu, bo trzeba je mocniej pompować. To właśnie to większe ciśnienie wpływa na lżejsze toczenie, a nie sama szerokość. W kwestii bieżnika, to tak gładka opona ma mniejsze opory, ale też gorzej trzyma w terenie. O ile na twardych szutrach jest ok, to na błocie już nie bardzo. Trzeba też pamiętać, że taka opona bez bocznych klocków gorzej się wspina po krawężnikach. Przy równoległych przeszkodach łatwiej o wywrotkę, bo opona nie ma się czym zaczepić i może się ześliznąć. Dotychczas używałam roweru górskiego, jednak znajomi przekonali mnie że rower górski nie nadaje się na moje wyjazdy miejskie. Jeżeli to jest jedyna motywacja zmiany roweru, to radzę jeszcze przemyśleć sprawę. Rowery górskie, crossowe, trekkingowe są na tyle uniwersalne, że przy spokojnej jeździe po mieście czy rekreacyjnej ciężko dostrzec zasadnicze różnice. Praktycznie na miasto nada się każdy typ niewysoko wyspecjalizowanego roweru (zjazdowy, triatlonowy w zasadzie odpadają). Grunt, żeby się dobrze na nim jeździło Czy rzeczywiście na oponach w rozmiarze 700x35c będzie można swobodnie przejechać powoli przez utwardzoną leśną nawierzchnię ? Jak najbardziej można. Sam ujeżdżam właśnie Marathon Racer i nie mam większych problemów w lesie. Kłopoty zaczynają się na błocie (nieodpowiedni bieżnik) i w piachu (za mała szerokość). Będzie trudniej i mniej komfortowo niż na szerszych oponach z bieżnikiem, trzeba o tym pamiętać.
Jola30 Napisano 11 Listopada 2015 Autor Napisano 11 Listopada 2015 Dziękuję Wam bardzo, dużo wyjaśniliście mi w tej kwestii. Może faktycznie nie ma sensu zmiany opon na gładsze, jednak chciałabym abyście ocenili to bardziej profesjonalnie. Na google znalazłam zdjęcie opony seryjnej w Crossway 500, oto ona: http://eshop.merida.sk/plast-merida-cross-speed-lite-700-40c_ie36435.jpg Czy jest sens przejścia na oponę gładką o podobnym rozmiarze np 38C (fabryczna ma 40 rozmiar) ? Wcześniej miałam górski z oponami Schwalbe Smart Sam 2,1 z klockami, czyli: http://katalog.bikeboard.pl/katalog2013/agxc5h_smart_sam_2.jpg Przy prędkościach 35 km/h i większych czułam opór. Czy te opony seryjne Meridy o rozmiarze 40 i znacznie mniej agresywnym bieżniku będą generować mniejsze opory na asfalcie od tych Smart Sam 2,1 czyli o szerokości 53 mm ?
Tofi Napisano 11 Listopada 2015 Napisano 11 Listopada 2015 Jak masz wątpliwości to Shwalbe Kojac. a to co jest oryginalnie to semislicki -. Widziałam temat o oponach z niskimi oporami jazdy, jednak kompletnie się na tych parametrach nie znam. Rzeczywiście dziwne, bo tego uczyli w podstawówce. Z oponami bym tak nie panikował, bo przy wyższych prędkościach to co czujesz to nie opór opon, tylko opór powietrza i co w takim wypadku? operacja plastyczna żeby zmniejszyć opór?
chudeusz09 Napisano 11 Listopada 2015 Napisano 11 Listopada 2015 Przy 35km/h i większych to czułaś raczej opór powietrza . W połączeniu z hałasem ze smart samów przy wyższych prędkościach to raczej tylko wrażenie większych oporów tych opon .
Jola30 Napisano 11 Listopada 2015 Autor Napisano 11 Listopada 2015 Chłopaki, nie opowiadajcie o oporach powietrza Owszem są zawsze opory, ale porównajcie prędkość 35 km/h i więcej górskim a kolarką. Przepaść. Chodzi mi czy różnica w oporach jazdy będzie widoczna, z oponami Smart Sam 2,1 z bieżnikiem z klocków a Merida Speed Lite 40 z mniej agresywnym bieżnikiem ? Przy prędkości ok 40 km/h słyszałam lekkie buczenie, odnoszę wrażenie że to bieżnik z klocków wydawał ten dźwięk.
chudeusz09 Napisano 11 Listopada 2015 Napisano 11 Listopada 2015 Nie ma co porównywać bo rower górski to nie kolarka i odwrotnie . To nie opony decydują o tym czy rower jest szosowy czy mtb. A jeśli odczuwasz różnice w oporach toczenia między oponami przy prędkości 40km/h i jest to dla Ciebie istotne, to polecam zmienić rower na szosowy a nie szukać możliwości uszosowiania crossa . Jak często będziesz jeździć z taką prędkością? Sporadycznie z górki zapewne. Owszem przy 40km/h smart samy są zdecydowanie głośniejsze od racerów, ale to nie ma większego wpływu ani na prędkości średnie ani maksymalne. Sprawdzone organoleptycznie .
Jola30 Napisano 11 Listopada 2015 Autor Napisano 11 Listopada 2015 Rower szosowy odpada za sprawą niskiego komfortu na wszelkich nierównościach, poza tym nie posiada amortyzatora. Chcę kompromis między górskim a szosowym, rower który ma mniejsze opory podczas jazdy niżeli górski z oponami 2,1 (5,3 cm). Wynika z tego że właśnie crossway to kompromis między MTB a szosowym. Ma opony węższe o ponad 1,3 cm (40 cm fabrycznie) i mniej agresywny bieżnik na asfalt. Myślę że to będzie odczuwalna różnica podczas jazdy asfaltowej i podobnej między oponą 40 cm z lekkim bieżnikiem a 53 cm z agresywnym (znam się coś na tym, w końcu studiowałam mechanikę ).
cervandes Napisano 12 Listopada 2015 Napisano 12 Listopada 2015 To ja Ci teraz powiem, że też całe życie uważałem, że szersza opona to większe opory toczenia. W MTB przesiadłem się z semi slicków Double Fighter II 1.9 na Smart Samy 2.25. Jakiego rezultatu się spodziewasz? Że znacznie zwolniłem, prawda? A prawda jest taka, że na tych samych trasach, w tych samych warunkach robię takie same wyniki. W mieście, bo w nim się głównie poruszam. Średnia nie drgnęła ani o włos, rejon 28km/h, tyle tylko że teraz słychać mnie jakby leciał samolot, bo takie głośne te smart samy są. Szersza opona wcale nie oznacza większego oporu. Plany zakupu roweru zaczynasz od wymiany opon? Kompletnie to dla mnie niedorzeczne. Fabryczne opony będą się od jakichś gładkich różniły wynikami o włos, z kolei na gładkiej oponie o wiele szybciej stracisz przyczepność i się możesz wywalić. Kup rower, pojeździj. Jak się opony będą kończyły - zmień na jakie planowałaś dzisiaj. I odpowiedz sobie o ile Twoje wyniki się poprawiły
Alsew Napisano 12 Listopada 2015 Napisano 12 Listopada 2015 Chłopaki, nie opowiadajcie o oporach powietrza Owszem są zawsze opory, ale porównajcie prędkość 35 km/h i więcej górskim a kolarką. Przepaść. A myślisz że pozycja na rowerze nie ma wplywu na tą 'przepaść'. Do tego przy dużych prędkościach, wielkość kola też ma znaczenie... Czy te opony seryjne Meridy o rozmiarze 40 i znacznie mniej agresywnym bieżniku będą generować mniejsze opory na asfalcie od tych Smart Sam 2,1 czyli o szerokości 53 mm ? Jak nie spróbujesz to się nie przekonasz. Raczej będzie na forum ciężko znaleźć kogoś kto tych opon Meriydy używal. Na plus tych gum jest ich waga 450g Co do różnicy oporów w porównaniu do Smart Samów, to cudów bym się nie spodziewal. A prawda jest taka, że na tych samych trasach, w tych samych warunkach robię takie same wyniki. W mieście, bo w nim się głównie poruszam. Średnia nie drgnęła ani o włos, rejon 28km/h 2,25 do miasta? A po co jeśli mogę zapytać? Fakt jest taki że dużo większe znaczenie ma ciężar opony i rodzaj bieżnika niż szerokość, ale szerokość z ciężarem idą w parze. Ludzie się spodziewają cudów po zmianie opon, a fakt jest taki że czasami cudów ,jeśli chodzi o zwiększenie średniej prędkości, nie ma po przesiadce z mtb na szose :teehee:
zekker Napisano 12 Listopada 2015 Napisano 12 Listopada 2015 Wcześniej miałam górski z oponami Schwalbe Smart Sam 2,1 Nieśmiało zaproponuję, żebyś przedstawiła co masz teraz. Może zamiast kupować nowy rower wystarczy zmienić opony w obecnym? Chodzi mi czy różnica w oporach jazdy będzie widoczna, z oponami Smart Sam 2,1 z bieżnikiem z klocków a Merida Speed Lite 40 z mniej agresywnym bieżnikiem ? To jest trudne pytanie, bo zbyt wiele czynników wpływa na to. Różnica powinna być koniec końców na plus dla Meridy, ale nie spodziewałbym się drastycznej (jeżeli chodzi o same opony). Rower szosowy odpada za sprawą niskiego komfortu na wszelkich nierównościach, poza tym nie posiada amortyzatora. To od razu uprzedzam, że crossowy też jest mniej komfortowy od górala. Cieńsza opona, wyższe ciśnienie i człowieka zaczyna telepać na nierównościach. Miałem okazję przesiadać się w drugą stronę, czyli z opon 35mm najpierw na 44mm, potem na 57mm. Różnica w komforcie jest zasadnicza. Jak na cienkich musiałem hamować na zjazdach i uważać na korzenie, tak na szerszych już prawie nie, a na zupełnie grubych po prostu prędkości są większe lub przeszkody trudniejsze
Jola30 Napisano 12 Listopada 2015 Autor Napisano 12 Listopada 2015 Zdaje sobie sprawę że górski z kołami 27,5 (koła 26" już w zasadzie zniknęły) będzie minimalnie bardziej komfortowy na nierównościach. Jednak napisałam że jeżdżę po ścieżkach rowerowych, miasto, praktycznie unikam lasów, dróg polnych itp. Wierzę że opony węższe o 1,3 cm z delikatnym bieżnikiem przyczynią się do odczuwalnie mniejszych oporów względem Smartów Sam o szerkości 5,3 cm....
cervandes Napisano 12 Listopada 2015 Napisano 12 Listopada 2015 2,25 do miasta? A po co jeśli mogę zapytać? Fakt jest taki że dużo większe znaczenie ma ciężar opony i rodzaj bieżnika niż szerokość, ale szerokość z ciężarem idą w parze. Ludzie się spodziewają cudów po zmianie opon, a fakt jest taki że czasami cudów ,jeśli chodzi o zwiększenie średniej prędkości, nie ma po przesiadce z mtb na szose :teehee: Żeby zapomnieć o kamieniu. Wolę jak jest miękko. Żeby móc przejechać piach, szuter i inne liście w lesie. Żeby z bachorem w foteliku móc jechać nie zważając na przeszkody, które normalnie mnie spowalniały. Żeby mieć balonik, który jak potrzebuję może być bardzo miękki a jeśli chcę lecieć po twardym w dal może być napompowany po kres możliwości. Żeby wzbudzać podziw w ludziach na wąskich kołach, którzy myślą sobie, że ja to muszę być gość, skoro takim walcem tak gnam
zekker Napisano 13 Listopada 2015 Napisano 13 Listopada 2015 Wierzę że opony węższe o 1,3 cm z delikatnym bieżnikiem przyczynią się do odczuwalnie mniejszych oporów względem Smartów Sam o szerkości 5,3 cm. Ja nie jestem przekonany, że ta zmiana będzie bardzo odczuwalna. Na opory wpływa bardzo dużo czynników: -ciśnienie - im większe tym mniejsze opory -rozmiar koła - im większy, tym mniejsze opory -szerokość opony - im większa, tym mniejsze opory -bieżnik - im gładszy, tym mniejsze opory -guma - tutaj trudno podać mi jakieś proste kryterium, bo mamy do czynienia między innymi z lepkością, tutaj szerokość opony (a dokładniej powierzchnia styku) wpływa odwrotnie niż wyżej pisałem Przy takiej zmianie jaką zamierzasz zrobić, praktycznie wszystko będzie inne: +większe koło -węższa opona +/- delikatniejszy bieżnik ? guma Nie da się więc prawidłowo podać, który zestaw będzie miał mniejsze opory, chyba że ktoś jeździł na obu. Koniec końców pewnie będzie lepiej, bo to nowy rower i przypuszczam, że z wyższej półki niż obecny.
zadra1965 Napisano 13 Listopada 2015 Napisano 13 Listopada 2015 Kup Schwalbe Marathon Dureme, jeśli zmieszczą się w ramie to o balonie 2 cale i wszystkie twoje wymagania są spełnione .
DSMP Napisano 13 Listopada 2015 Napisano 13 Listopada 2015 Jeździłem na tych oponach, mam TFS 100 , Nic specialnego, szumią ale po lasach, piachu i błocie sobię spokojnie radzą. Czuje roznice miedzy nimi a oponami contact II. Opony meridy = wieksza przyczepność, ale na gładkich contact II jezdze szybciej i przyjemniej po asfalcie. Nawet w terenie sobie daja rade. A u mnie waga wskazywała na 515g
Shiryu Napisano 14 Listopada 2015 Napisano 14 Listopada 2015 Kup Schwalbe Marathon Dureme.A przypadkiem nie zakończono ich produkcji? Bo sam się rozglądałem swego czasu i mi się majaczy...
Jola30 Napisano 14 Listopada 2015 Autor Napisano 14 Listopada 2015 Ostatnio przeleciało mi prze głowę, aby może kupić nowy dobrej klasy rower MTB na kołach 26" z jakiejś wysprzedaży rocznika za ok 2500 (wcześniej cena ok 3000 zł), i po prostu założyć węższe koła zamiast terenowych 2,1 ? Zawsze 1000 zł różnicy to nie mało
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.