Skocz do zawartości

[rower] upgrade roweru Merida Matts TFS XT Edition


Voodka

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Witam!

Jako, że jestem nowy na forum (jak również w temacie MTB) z góry przepraszam za wszelkie głupoty jakie mogę niechybnie w przyszłości bliższej i dalszej wypisywać :) Wybrałem ten dział ponieważ wydawał mi się on najogólniejszy, a nie chciałem tworzyć 4 różnych.

 

Na początku nadmienię, że aktualnie kończę swój pierwszy sezon MTB. W przyszłym roku planuję starty w sporej ilości, głównie seria maratonów Legia MTB, a i kilka wyścigów XC się przytrafi pewnie. Dodatkowo po drodze wyjazd w góry się szykuje. 

 

Pierwsze założony przeze mnie wątek będzie dotyczył tego oto roweru (jakość mierna, a i język nieciekawy, ale wszystkie informacje da się jakoś wyciągnąć, niestety nie udało mi się naleźć nic lepszego):

cNBOXUq.png

- pedały wymienione na spd XT

- kaseta XT

- łańcuch też oczywiście XT (CN/HG93)

- piasta przód NOVATEC 811SB

- piasta tył Shimano XT

- obręcz tył Alexrims TD17

- oponki tył/przód Racing Ralph

 

Rowerek kupiłem na początku tego roku i nie miał on ze mną lekko. Zajeździłem dwa przednie koła, no i amortyzator w średnim stanie, więc przed przyszłym sezonem planuję wprowadzić kilka modyfikacji. I tu pojawiacie się Wy, Moi dobrodzieje, forumowicze- chciałbym abyście podzielili się ze mną opiniami na temat moich planów :D

 

Po pierwsze- amortyzator.

Przez kolejne 3-4 miesiące planuję polować na "allegrach" i "oeliksach" na jakiegoś FOX'a, albo Rebę w przystępnej cenie. Tu pojawiam się ja i stawiam pytanie numer 1.: Czy takie wariacje w ogóle wchodzą w grę? Głównie chodzi mi o to czy do tej ramy opłaca się w ogóle dokładać amorek za ~800zł (w pobliżu takiej ceny chciałbym znaleźć używany amorek w niezłej kondycji)? Ach i oczywiście nie byłbym sobą gdybym nie zadał pytania- czy amorek 120mm pasowałby pod geometrię. Jestem oczywiście świadom, że rura sterowa 1 1/8 :)

 

Po drugie- hamulce.

Tu będzie krótko, bo aktualne mnie po prostu wkur*****, że się tak brzydko wyrażę: http://www.bikestacja.pl/pl/hamulce-tarczowe-shimano-deore-xt-br-m785-metaliczne-czarne-16366.html takie oto hamulce wymarzyły mi się na przyszły sezon. Po pierwsze- czy to w ogóle obsługuje z przodu 180mm? Ważę ~83kg, więc 160mm raczej już nie wchodzi w grę. No i po drugie- jak wyżej. Czy się opłaca?

 

Po trzecie- napęd.

Nie ukrywam, że nie chodzi on tak jak sobie to wyobrażam mając na nim znaczek "XT", tzn. nie jest praktycznie możliwe optymalne wyregulowanie owego napędu. Tu pojawia się pytanie- czy jest sens inwestować w linki firmy Jagwire? Czy poczuję dużą różnicę zamieniając "szimanowskie" budżetówki na wyżej wymienione? Czy raczej problemu powinienem doszukiwać się gdzie indziej?

 

Po czwarte- koło(a)

To jest akurat najbliższy wydatek, ponieważ poprzednie koło "zósemkowałem" doszczętnie. Planuję zakup tej obręczy: https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/obrecze-rowerowe/26-cali-559/p,obrecz-kom-i-25-26-32h-wtb,439276.html?_pli=e0a49f Mam piastę Novatec 811SB i szprychy PILLAR PDB1417 cieniowane. Czy taki zestawik będzie coś wart?

Napisano

1. To od Ciebie zależy czy Ci się będzie opłacać. Dobrze Ci się jeździ na tej ramie? Nie planujesz za chwilę kupna całkiem nowego roweru? To kupuj co chcesz. Mając 800zł budżetu i w perspektywie maratony to nie wiem czy raczej nie skupiłbym się na nowym Suntourze np. Epixonie czy Epiconie. Ładny napis na widelcu to nie wszystko. I pomyśl o sztywnej osi od razu jak koło i tak masz zamiar klepać nowe.

Jeśli teraz masz 100mm to oczywiście 120mm nieco zmieni geometrię. Pytanie po co 120mm na mazowieckie maratony jak większość można przejechać na zupełnym sztywniaku.

2. To nie od zacisku zależy jak dużej tarczy możesz użyć, tylko od tego co akceptuje rama i widelec. Kiepska rama może pęknąć, kiepski widelec szybko złapać łuzy. Co do samej wielkości - maszynka do mazowieckich maratonów IMHO i 140mm by wystarczyło, tu się niewiadomo jak nie hamuje, hardkorowych zjazdów praktycznie nie ma; jeśli myślisz o górach - bez problemu zestaw np. 180mm przód i 160mm tył. 83kg to żadna ekstremalna waga, jakbyś miał grubo powyżej setki to można by się zastanawiać nad użyciem pewnych części.

3. Jeśli obecne linki już swoje przeszły to je po prostu wymień, na jakiekolwiek. Jagwire ma kilka modeli, od budżetowych po dość drogie wynalazki, w które to chcesz tak „inwestować”? Co to znaczy „nie jest praktycznie możliwe wyregulowanie”, czym się to objawia? Dbałes o napęd, czyściłeś i smarowałeś, przerzutki dobrze wyregulowane?

 

Nad rzeczami typu łańcuch, kaseta i piasta XT nie ma się co spuszczać, to nie są elementy oferujące jakaś konkretną jakość czy trwałość za tę cenę, zwykle są po prostu lżejsze i mają ładny znaczek. Podobnie pedały SPD xt. Za to hamulce czy manetki jak najbardziej tak. Generalnie nie ma co zbierać homogenicznej grupy xt, chyba że budżet pozwala na takie fantazje, ale to chyba nie tym razem, prawda? ;)

Napisano

Przepraszam za tytuł, byłem troszkę padnięty wczoraj wieczorem i czytanie ze zrozumieniem troszkę mi nie działało :(

 

Generalnie miałem plan względnie niedużym kosztem odświeżyć osprzęt w mojej aktualnej Meridzie i przejeździć przyszły już bez większych wydatków nie licząc zwykłej eksploatacji, a w międzyczasie zbierać gotówkę na zakup czegoś porządnego :)

 

[sztywna oś] Co do sztywnej osi, to tak jak pisałem koło planuję złożyć na piaście Novatec NT-D811SB, którą aktualnie mam w posiadaniu, nie chcę po prostu stwarzać dodatkowych kosztów, tam gdzie nie ma takiej potrzeby, choć wiem, że dobrze bym na tej zmienia wyszedł. Powiedzmy, że to ma być rower na przyszły sezon, a w dalszej perspektywie pewnie treningowy.

 

[amorek] Czyli lepiej wyjdę na przykładowo takim Epixonie http://tinyurl.com/qxba5lx aniżeli używce Fox'a czt RS'a? Tu chodzi mi konkretnie o kulturę pracy i żywotność.

 

[napęd] Przy regulacji przechodzę, że tak powiem, ze skrajności w skrajność, jeżeli już mam jako taką płynność wrzucając wyższy bieg, to nie mogę tego zrobić z niższym i tak w kółko. Dodatkowo same manetki są strasznie, że tak powiem "twarde". Oczywiście smarowanie praktycznie co 2-3 jazdy, linki w sezonie wymieniałem raz. Jeśli chodzi o Jagwire, to myślałem o czymś takim https://www.centrumrowerowe.pl/czesci/pancerze-i-linki-rowerowe/zestawy/p,zestaw-przerzutkowy-ripcord-mtb-teflon-czarny-carbon-jagwire,29046.html?_pli=e0a49f

 

 

Napisano

Piasta przednia to nie jest specjalnie duży wydatek, nie musi być super markowa, itp. bo nie ma w niej większej filozofii, może być lżejsza co najwyżej. Zobacz czy tego Novateca nie można skonwertować pod oś 15mm niskim kosztem. Nawet jeśli nie można to bym się nie szczypał. I sprawdź za ile dostaniesz całe koło z piastą pod sztywną oś, bo to nieraz nie są duże różnice względem dokupienia obręczy i oddania do złożenia. Samą oś dostaniesz w komplecie z widelcem.

 

Co do Suntourów skontaktuj się bezpośrednio z forumowiczem Activia, jak widzisz prowadzi dystrybucję i serwis tego sprzętu, może coś znajdzie ciekawego oprócz tego co na stronie i ugadasz dobrą cenę.

 

IMHO zacznij od linek, bo może się coś zatarło w pancerzach. Wystarczą zwykłe stalowe przyzwoitej jakości + podstawowe pancerze. Jak lubisz błotko to możesz pokusić się o prowadzenie bez przelotek pełnym pancerzem albo układ zamknięty po taniości przy pomocy końcówek z noskami i rurek termokurczliwych. Moja stara manetka XT m770 pracuje tak, że trącisz palcem i przełożenie bez zająknięcia się zmienia, nie ważne czy w górę czy w dół i twoje też powinny tak pracować.

Napisano

http://www.bikestacja.pl/pl/kolo-przednie-dt-swiss-x1600-qr15-26-disc-is-60-taniej-34882.html
Znalazłem coś takiego, wiadomo, że promocja jest grubo przesadzona, ale tak czy inaczej wydaje się ciekawa opcja, tym bardziej, że faktycznie zaplecenie może kosztować jakieś 40-50zł po cenach warszawskich

Edit.
Od razu muszę zapytać czy istniałoby jakieś tymczasowe rozwiązanie żebym mógł śmigać na ww. kole i jeszcze starym amorku? Pytam, ponieważ amorek planuję kupować w okolicach stycznia, a jeszcze troszkę chciałbym pojeździć do tego czasu


Edit.2

No dobra, chyba się wydurniłem, bo dopiero ogarnąłem, że to tubeless

Napisano
Dt ma w ofercie przejściówki ze sztywnej osi na 9 mm . Możesz bez problemu używać dętki w takim kole.

 

To już jakaś opcja, tylko z tego co widzę będzie to dosyć kosztowne niestety :/ Więc na razie pośmigam sobie na zastępczym kółku na tych nielicznych treningach.

Tylko pytanie- czy podana przeze mnie oferta jest opłacalna? Z tego co widzę, to wagowo raczej się mieszczę, ale czy ktoś może coś powiedzieć o tej obręczy i piaście? Szukałem troszkę, ale niestety nic nie znalazłem. Czy może jest to model DT 350, a tu podają błędną nazwę?

 

Edit.

Czy do takiego kółka wsadzę bez problemu oponę 2.1 Racing Ralpha?

Napisano

Supcio! No dobra, teraz kolejne pytanie (niech wam się nie wydaje, że mam ambicję Was, drodzy koledzy, zamęczyć, po prostu jestem głodny wiedzy i chcę moją modernizację przeprowadzić naprawdę "świadomie", bez głupich wpadek).
Czy zacisk pod takową oś (15mm) jest jakoś dorzucany do amorka przy zakupie czy raczej trzeba się przygotować na kolejny wydatek?

Napisano

Sprawdzałem w tym, w którym zakup amorka mnie interesuje i nie było to jednoznacznie napisane :D 
No dobrze, myślę, że na ten moment to będzie chyba wszystko. Do zamknięcia. Dziękuję wszystkim serdecznie za poświęcony czas :)

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...