Skocz do zawartości

[zaplatanie] [składanie koła] Jak zapleść koło


Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam. Chciałbym zacząć zaplatać koła problem w tym że 24 szprychowe. Wszystkie poradniki na internecie dotyczą zaplatania kół na 32 szprychy i wzwyż bądź przednie w słoneczko co nie stanowi problemu. Nigdzie nie ma opisu zaplatania 24 szprych czy jest to forma 2 krzyży czy 3. Poniżej zdjęcia kół chodzi o tylne.

post-191824-0-39712800-1443645200_thumb.jpg

post-191824-0-83160900-1443645265_thumb.jpg

Napisano

Przecież ilość skrzyżowań można policzyć na fotce. Na ile jakość zdjęcia pozwala to wg mnie 2 krzyże.

Nie za wysoko stawiasz sobie poprzeczkę? Może lepiej zacząć naukę zaplatania na jakim "zwykłym" kole, zaplot na 3 krzyże i postępować dokładnie wg poradników.

A potem próbować bardziej egzotycznych zaplotów. Rozumiem, że centrownicę i miernik naprężenia szprych masz.

Napisano

Przecież ilość skrzyżowań można policzyć na fotce. Na ile jakość zdjęcia pozwala to wg mnie 2 krzyże.

Nie za wysoko stawiasz sobie poprzeczkę? Może lepiej zacząć naukę zaplatania na jakim "zwykłym" kole, zaplot na 3 krzyże i postępować dokładnie wg poradników.

A potem próbować bardziej egzotycznych zaplotów. Rozumiem, że centrownicę i miernik naprężenia szprych masz.

Centrownicę posiadam miernika jeszcze nie. Nawiązując do twojej odpowiedzi to umiem juz zaplatac na 3 krzyże tylko przy 32i wzwyż szprychach tu sprawa ma się inaczej ale już wiem że są to dwa krzyze

Przy 24 szprychach robisz 2 krzyże, robi się je analogicznie do 3 krzyży, technika ta sama

 

Dzięki za odpowiedź. Czy jest też opcja aby od strony kasety zrobić dwa krzyże a z drugiej słoneczko? Jak z wytrzymałością będzie ? Czytałem tez o metodzie 3i2 ale nie wiem czy na tak mała ilość szprych jest sens się bawić.

Napisano

Oprócz centrownicy i miernika naprężenia szprych przydają się też inne narzędzia, np. tzw. "dishing tool" czyli przyrząd do pomiaru centryczności obręczy względem piasty. Własnoręczne zaplatanie koła z 24 szprychami moim zdaniem nie ma sensu (a już szczególnie jeśli nigdy tego nie robiłeś), a bez tensometru już w ogóle. Spójrz na fabryczne koła o takiej ilości szprych. Aby złożyć dobrej jakości koło, producenci bardzo mocno naprężają szprychy. 

 

Zakładam, że wiesz w jakim kierunku mają układać się szprychy (np. ciągnące), czy gwinty zostawić suche czy nie, etc, etc. Nie chcę Cię zniechęcać, bo jeśli chcesz się po prostu tego nauczyć to w porządku. Ale jeśli chciałbyś mieć dobre koło, to na 100% tego nie osiągniesz (szczególnie przy 24 szprychach, baku tensometru i doświadczenia). Nie polecam Ci też mieszania zaplotów (słoneczko z jedne strony).

Napisano

Koła można zaplatać i "zaplatać". Ciśnienie w oponie można sprawdzić manometrem i można przez naciskanie opony paluchem. Śruby można dokręcać kluczem dynamometrycznym a można i francuzem. Przy typowym kole naprężenie szprych można ocenić porównując np. z nowym kołem albo "na słuch". Ale np. zaplotu na słoneczko to trochę bałbym się robić "na oko".

Napisano

Wojtas7 nie wiem co tutaj tłumaczyć, poprzednik wyłożył już chyba wszystko w tym temacie :-) Po prostu wybiera się taki serwis, który wykonuje usługę na poziomie ceny, którą się za nią płaci. Swoją drogą jeszcze lepsze są serwisy, które posiadają tensometr i go nie kalibrują (bo często nawet o tym nie wiedzą). A tak właśnie jest w 99,9% przypadków. Swoją droga gdyby ktoś chciał poczytać o mierniku:

http://nieoceniam.pl/testy/akcesoria/tensometr-park-tool-tm-1/

  • 4 tygodnie później...
Napisano

jak to mozliwe ze w calym Wrocławiu żaden warsztat nie posiada tensometru i jakoś wszyscy składają koła?

 

Ja myślę, że przy 32 i 36 szprychach miernik jest średnio potrzebny, ale przy 24 szprychach i wylajtowanej obręczy może być różnie, tzn. wady wykonania wyjdą prędzej niż przy 36 szprychach. No bo owe 24 szprychy biorą się pewnie nie z wyglądu, a z chęci zejścia z masą. Wyjątkiem są koła Mavic Crossride, które można samemu śmiało zaplatać, tam obręcz jest tak sztywna i ciężka (473 g OIDP), że ryzyko porażki jest niskie.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...