Skocz do zawartości

[Napęd] wolnobieg 7rz + łańcuch 8rz + przerzutka 9b


danielson

Rekomendowane odpowiedzi

Hej, 

 

przeczytałem chyba wszystkie źródła nt kompatybilności składowych napędów i na tej podstawie kupiłem części do modernizacji roweru (stalowy trekking -> monster-cross & drop bar). Docelowo ma być to 1x9, ale ze względu na wysokie koszty (wymiana kół) podzieliłem modernizację na 2 etapy.

 

Etap pierwszy to 1x7 i takie komponenty:

- wolnobieg (w bardzo dobrym stanie) 7-rzędowy 13-32

- nowa przerzutka Deore XT RD-M772 9b średni wózek

- nowa manetka prawa Altus SL-M310 7b

- nowy łańcuch Sram PC-830 8-rzędowy

- nowa korba Alivio FC-M4000 9-rzędowa

 

Etap drugi to 1x9 i nowe koła (a więc także piasty+kaseta+manetka+łańcuch) czyli $$$

 

Z korby mają wylecieć dwie mniejsze koronki - zostanie tylko blat 40 zębów. Do korby odpowiednio krótszy suport, żeby linia łańcucha była OK. Biegami z kierownicy szosowej będzie sterowała manetka (obejma poszła do ślusarza). Teoretycznie łańcuch 8 rzędowy powinien działać z wolnobiegiem 7rz ,a manetka 7b powinna obsłużyć 9b przerzutkę. Teoretycznie. A w praktyce? Będzie to razem działało? Jakie mogę napotkać problemy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Od 5 do 9 biegów można mieszać manetki i przerzutki, bo to manetka nadaje skok, a nie przerzutka.

A co z przerzutką? Kupiłem ją jako docelową, ale gdzieś czytałem (MTBR chyba), że mogą być problemy z ustawieniem jej pod inne kasety niż 9sp SLX/XT.


Jakiego barana planujesz? Zdajesz sobie sprawę, że zwykle manetki MTB nie zabanglają z szosowym barankiem? Chyba, że planujesz kombinować z obejmą..?

Baran już jest: PRO LT Compact - krótki, niski, szeroki. Z obejmy manetki "wybierze się" trochę na przemysłowej tokarce i nie powinno być problemu z nałożeniem jej na kierownicę. Wybrałem tę manetkę, bo jest tania, więc ryzyko mniejsze i kompaktowa, więc nie zawali kokpitu. Bar-endy do mnie nie przemawiają, klakomanetki też niezbyt.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co się orientuję przerzutka dziewiątkowa ma inny skok wózka i nie obsłuży kasety(wolnobiegu) siedmiobiegowego w którym zębatki są rozstawione szerzej. 

 

Sheldon o tym wspomina tutaj i tu.

 

 

POZDRo-:ver

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Sheldon o tym wspomina tutaj i tu.

Czytam, czytam i nie widzę :) Za to wszyscy wszędzie piszą, że to od manetek tylko zależy.

 

 

 

tylko ze baranek bez szosowych klamek to niewykorzystanie jego zalet.

Klamki będą, tyle że hamulcowe :) Na oponie 42c nie wiele może zaskoczyć na nizinach, nie trzeba zrzucać biegów w każdym momencie.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Czytam, czytam i nie widzę  :) Za to wszyscy wszędzie piszą, że to od manetek tylko zależy.

 

"7 and 8-speed systems use a relatively wide, and almost identical, spacing between sprockets, and the same tried-and-true chain. 8 or more speeds require a longer rear axle. Rear-wheels get weaker as dishing becomes more extreme. Cornering clearance is reduced and tread width ("Q factor") increases. With 9-speed systems -- even more, 10-speed -- index shifting becomes finicky as sprockets crowd closer together"

 

Zwróć też uwagę na odległość między zębatkami siedmio- i dziewięciorzędowymi w drugiej tabeli z drugiego linka.

 

 

POZDRo-:ver

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Z tego co się orientuję przerzutka dziewiątkowa ma inny skok wózka i nie obsłuży kasety(wolnobiegu) siedmiobiegowego w którym zębatki są rozstawione szerzej. 

 

Sheldon o tym wspomina tutaj i tu.

 

 

POZDRo-:ver

 

Przerzutka Alivio 9-rzędowa RD-M430 chodzi idealnie z wolnobiegiem i kasetą 7 rzędową, manetki 7-rzędowe M310. Chodzi lepiej niż u mnie z 9 rzędowymi manetkami :).

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Z obejmy manetki "wybierze się" trochę na przemysłowej tokarce i nie powinno być problemu z nałożeniem jej na kierownicę.

 

Chętnie zobaczę efekt, bo też kombinuję w tym kierunku. Podziel się fotkami, najlepiej również z procesu modyfikacji :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Chętnie zobaczę efekt, bo też kombinuję w tym kierunku. Podziel się fotkami, najlepiej również z procesu modyfikacji

Z procesu będzie trudno, bo rower cały czas przechodzi zmiany i z oryginałem ma niewiele wspólnego :) Ale na pewno wrzucę foty gotowego.

 

Póki co mam zagadkę z wkładem suportu. Do 1x9 potrzebowałem czegoś z zębatką 38-40 i padło na kompaktową korbę Alivio (tania i ładna ;). Sęk w tym, że zębatka 40t jest ostatnia w kolejności a więc najbardziej zewnętrznie położona. Shimano rekomenduję wkład suportu 118mm dla linii łańcucha 50mm. Planuję dać 113mm ale nie wiem, czy to wciąż nie będzie za daleko od osi ramy i przekosy nie zrobią się za duże. Teoretycznie zyskam tylko 2.5mm przybliżenia (118-113 / 2). Blat jest montowany od zewnętrznej strony ramion, więc nie da się nic ugrać podkładkami..

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie ma przeszkody żeby dać blat od strony wewnętrznej - może pięknie to nie będzie wyglądać, ale "jak coś jest głupie, ale działa to nie jest głupie" :teehee:

 

Manetka, przerzutka i wolnobieg się zgra na pewno, ale to tak dla potwierdzenia w reakcji na bzdurę, że jak XT to niby kaseta XT...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Śrubę sprawdziłem na wstępie i była dobrze ustawiona (zalecane 5-6mm). Zwiększenie bądź zmniejszanie odległości tą śrubą niestety nie miało wpływu na to zjawisko.

 

Aha - przerzutka na haku też jest dobrze osadzona.


Może po prostu rama ma krótszy hak niż to przewidział producent przerzutki?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Koła w haku już nie popchniesz? To chyba zima. Albo zapodaj mniejszą kasetę. Nie wiem, próbuj obadać ile wózek miejsca ma i może jakimi podkładkami ratuj?

Może być że oldskulowa rama inaczej ma hak przerzutki umieszczony?

 

O przewidzeniach producenta przebiegów się nie wypisuję ;)

 

 

POZDRo-:ver

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Koła w haku już nie popchniesz? To chyba zima

Jest zapas w obie strony, ale do tyłu to chyba tylko pogorszy sprawę, a do przodu może być problem z zapasem dla opony, bo już teraz jest go niewiele.

 

 

 

Albo zapodaj mniejszą kasetę.

z przodu mam tylko 40t, więc z tyłu musze mieć +/- to co mam.

 

 

 

Nie wiem, próbuj obadać ile wózek miejsca ma i może jakimi podkładkami ratuj? Może być że oldskulowa rama inaczej ma hak przerzutki umieszczony?

Porównałem z innym stalowym trekkingiem - odległość między środkiem osi piasty a osią śruby mocującej przerzutkę w obu rowerach to dokładnie 30mm.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...