Skocz do zawartości

[Napęd] wolnobieg 7rz + łańcuch 8rz + przerzutka 9b


danielson

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Hej, 

 

przeczytałem chyba wszystkie źródła nt kompatybilności składowych napędów i na tej podstawie kupiłem części do modernizacji roweru (stalowy trekking -> monster-cross & drop bar). Docelowo ma być to 1x9, ale ze względu na wysokie koszty (wymiana kół) podzieliłem modernizację na 2 etapy.

 

Etap pierwszy to 1x7 i takie komponenty:

- wolnobieg (w bardzo dobrym stanie) 7-rzędowy 13-32

- nowa przerzutka Deore XT RD-M772 9b średni wózek

- nowa manetka prawa Altus SL-M310 7b

- nowy łańcuch Sram PC-830 8-rzędowy

- nowa korba Alivio FC-M4000 9-rzędowa

 

Etap drugi to 1x9 i nowe koła (a więc także piasty+kaseta+manetka+łańcuch) czyli $$$

 

Z korby mają wylecieć dwie mniejsze koronki - zostanie tylko blat 40 zębów. Do korby odpowiednio krótszy suport, żeby linia łańcucha była OK. Biegami z kierownicy szosowej będzie sterowała manetka (obejma poszła do ślusarza). Teoretycznie łańcuch 8 rzędowy powinien działać z wolnobiegiem 7rz ,a manetka 7b powinna obsłużyć 9b przerzutkę. Teoretycznie. A w praktyce? Będzie to razem działało? Jakie mogę napotkać problemy?

Napisano

Będzie działało. Łańcuchy 7 i 8 biegowe są praktycznie identyczne - może różnią się minimalnie, ale wcale nie muszą, bo zębatki 7sp i 8sp są takie same.

Od 5 do 9 biegów można mieszać manetki i przerzutki, bo to manetka nadaje skok, a nie przerzutka.

Napisano

Jakiego barana planujesz? Zdajesz sobie sprawę, że zwykle manetki MTB nie zabanglają z szosowym barankiem? Chyba, że planujesz kombinować z obejmą..?

Napisano

 

 

Od 5 do 9 biegów można mieszać manetki i przerzutki, bo to manetka nadaje skok, a nie przerzutka.

A co z przerzutką? Kupiłem ją jako docelową, ale gdzieś czytałem (MTBR chyba), że mogą być problemy z ustawieniem jej pod inne kasety niż 9sp SLX/XT.


Jakiego barana planujesz? Zdajesz sobie sprawę, że zwykle manetki MTB nie zabanglają z szosowym barankiem? Chyba, że planujesz kombinować z obejmą..?

Baran już jest: PRO LT Compact - krótki, niski, szeroki. Z obejmy manetki "wybierze się" trochę na przemysłowej tokarce i nie powinno być problemu z nałożeniem jej na kierownicę. Wybrałem tę manetkę, bo jest tania, więc ryzyko mniejsze i kompaktowa, więc nie zawali kokpitu. Bar-endy do mnie nie przemawiają, klakomanetki też niezbyt.

Napisano

Zabangla, nie powinno być problemu. Średni wózek to trochę overkill dla napędu 1x9, ale wydaje się spoko. Grunt to dobrać długość łańcucha odpowiednią. 

 

 

 

Napisano

Z tego co się orientuję przerzutka dziewiątkowa ma inny skok wózka i nie obsłuży kasety(wolnobiegu) siedmiobiegowego w którym zębatki są rozstawione szerzej. 

 

Sheldon o tym wspomina tutaj i tu.

 

 

POZDRo-:ver

 

Napisano

 

 

Sheldon o tym wspomina tutaj i tu.

Czytam, czytam i nie widzę :) Za to wszyscy wszędzie piszą, że to od manetek tylko zależy.

 

 

 

tylko ze baranek bez szosowych klamek to niewykorzystanie jego zalet.

Klamki będą, tyle że hamulcowe :) Na oponie 42c nie wiele może zaskoczyć na nizinach, nie trzeba zrzucać biegów w każdym momencie.

Napisano

 

 

Czytam, czytam i nie widzę  :) Za to wszyscy wszędzie piszą, że to od manetek tylko zależy.

 

"7 and 8-speed systems use a relatively wide, and almost identical, spacing between sprockets, and the same tried-and-true chain. 8 or more speeds require a longer rear axle. Rear-wheels get weaker as dishing becomes more extreme. Cornering clearance is reduced and tread width ("Q factor") increases. With 9-speed systems -- even more, 10-speed -- index shifting becomes finicky as sprockets crowd closer together"

 

Zwróć też uwagę na odległość między zębatkami siedmio- i dziewięciorzędowymi w drugiej tabeli z drugiego linka.

 

 

POZDRo-:ver

Napisano

Z tego co się orientuję przerzutka dziewiątkowa ma inny skok wózka i nie obsłuży kasety(wolnobiegu) siedmiobiegowego w którym zębatki są rozstawione szerzej. 

 

Sheldon o tym wspomina tutaj i tu.

 

 

POZDRo-:ver

 

Przerzutka Alivio 9-rzędowa RD-M430 chodzi idealnie z wolnobiegiem i kasetą 7 rzędową, manetki 7-rzędowe M310. Chodzi lepiej niż u mnie z 9 rzędowymi manetkami :).

Napisano

No to jeśli siódemkowe manetki chodzą z dziewiątką lepiej niż dziewiątkowe to ja się przyznaję do błędu i już wiem dlaczego uwielbiam single :D

 

 

POZDRo-:ver

Napisano

 

 

Z obejmy manetki "wybierze się" trochę na przemysłowej tokarce i nie powinno być problemu z nałożeniem jej na kierownicę.

 

Chętnie zobaczę efekt, bo też kombinuję w tym kierunku. Podziel się fotkami, najlepiej również z procesu modyfikacji :)

Napisano

 

 

Chętnie zobaczę efekt, bo też kombinuję w tym kierunku. Podziel się fotkami, najlepiej również z procesu modyfikacji

Z procesu będzie trudno, bo rower cały czas przechodzi zmiany i z oryginałem ma niewiele wspólnego :) Ale na pewno wrzucę foty gotowego.

 

Póki co mam zagadkę z wkładem suportu. Do 1x9 potrzebowałem czegoś z zębatką 38-40 i padło na kompaktową korbę Alivio (tania i ładna ;). Sęk w tym, że zębatka 40t jest ostatnia w kolejności a więc najbardziej zewnętrznie położona. Shimano rekomenduję wkład suportu 118mm dla linii łańcucha 50mm. Planuję dać 113mm ale nie wiem, czy to wciąż nie będzie za daleko od osi ramy i przekosy nie zrobią się za duże. Teoretycznie zyskam tylko 2.5mm przybliżenia (118-113 / 2). Blat jest montowany od zewnętrznej strony ramion, więc nie da się nic ugrać podkładkami..

Napisano

Nie ma przeszkody żeby dać blat od strony wewnętrznej - może pięknie to nie będzie wyglądać, ale "jak coś jest głupie, ale działa to nie jest głupie" :teehee:

 

Manetka, przerzutka i wolnobieg się zgra na pewno, ale to tak dla potwierdzenia w reakcji na bzdurę, że jak XT to niby kaseta XT...

Napisano

Panowie, temat korby i suportu jest w sąsiednim wątku (zapomniałem, że niedawno taki założyłem). Z krótszym wkładem powinno być dobrze z blatem pozostawionym tak jak jest, czyli po zewnętrznej.

  • 2 tygodnie później...
Napisano

No i klops!

 

Przerzutka, a dokładnie element do którego mocowana jest linka zahacza o łańcuch. W serwisie powiedzieli, że to ze względu na specyficzne, niestandardowo długie zęby wolnobiegu i że wymiana na jakiś nowszy wolnobieg powinna pomóc. Co o tym sądzicie?

21895626725_eb2cfdd246_o.jpg

 

21883672792_9dfb0b1467_o.jpg

 

21905290211_401a3cd51e_o.jpg

Napisano

Zobacz czy jak wkręcisz "B-tension screw" czy to nie pomoże. Na pierwszej focie to ta śruba nad sprężyną, obok końcówki pancerza. 

 

 

POZDRo-:ver

Napisano

Śrubę sprawdziłem na wstępie i była dobrze ustawiona (zalecane 5-6mm). Zwiększenie bądź zmniejszanie odległości tą śrubą niestety nie miało wpływu na to zjawisko.

 

Aha - przerzutka na haku też jest dobrze osadzona.


Może po prostu rama ma krótszy hak niż to przewidział producent przerzutki?

Napisano

Koła w haku już nie popchniesz? To chyba zima. Albo zapodaj mniejszą kasetę. Nie wiem, próbuj obadać ile wózek miejsca ma i może jakimi podkładkami ratuj?

Może być że oldskulowa rama inaczej ma hak przerzutki umieszczony?

 

O przewidzeniach producenta przebiegów się nie wypisuję ;)

 

 

POZDRo-:ver

Napisano

 

 

Koła w haku już nie popchniesz? To chyba zima

Jest zapas w obie strony, ale do tyłu to chyba tylko pogorszy sprawę, a do przodu może być problem z zapasem dla opony, bo już teraz jest go niewiele.

 

 

 

Albo zapodaj mniejszą kasetę.

z przodu mam tylko 40t, więc z tyłu musze mieć +/- to co mam.

 

 

 

Nie wiem, próbuj obadać ile wózek miejsca ma i może jakimi podkładkami ratuj? Może być że oldskulowa rama inaczej ma hak przerzutki umieszczony?

Porównałem z innym stalowym trekkingiem - odległość między środkiem osi piasty a osią śruby mocującej przerzutkę w obu rowerach to dokładnie 30mm.

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...