Skocz do zawartości

[rower] Batavus Touring, szukam informacji na jego temat

jurlich

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

Kilka dni temu stałem się szczęśliwym posiadaczem roweru Batavus Touring. Ponieważ na forum nie znalazłem kategorii "Rowery retro/starsze", dlatego ten post umieszam tutaj. Jestem dość zielony jeśli chodzi o rowery a chciałbym jak najwięcej dowiedzieć się o tym modelu, którego właśnie stałem się właścicielem. Co prawda sporo czytałem o tych hollendrach, ale na pewno na tym forum znajdują się osoby, które mają większą wiedzę niż ta, którą można znaleźć w internecie. Zacznijmy może od tego, co udało mi się o nim dowiedzieć: koła 28 (van Schothost rocznik '91 jeśli ostatnie cyferki to rok produkcji), przód piasta z hamulcem SACHS, tył piasta SACHS z napisem Torpedo Dreigang T, 3 przerzutki w piaście. Rozumiem, że rok obręczy może wskazywać na przybliżony rok złożenia roweru. Znalazłem na internecie informacje, że niektóre tylne piasty torpedo wyposażone są w system hamulcowy uruchamiany poprzez cofnięcie pedałów. Zastanawiam się, czy jest to tylko zbierzność nazwy, czy faktycznie moje tylne koło powinno hamować przy cofaniu pedałów. Myślę że nie, ponieważ rower posiada dwie klamki od hamulców, ale wolałbym się o tym upewnić. Rower posiada normalne ślady użytkowania, na każdym z błotników ma po jednym lekkim wgnieceniu. Czy takie drobne wgniecienia poprawiać samemu czy oddać do blacharza? Pewnie dużo nie skasuje za wyklepanie, a zrobi to przynajmniej ktoś, kto się na klepaniu blachy zna? :) Przerzutki chodzą dobrze, nic w nich nie trze i nie stuka. Oprócz tego wgniecenia podczas transportu doszło do zbicia przedniej lampy (żarówka jest ok, zbił się tylko klosz). Starałem się znaleźć taką lampę/klosz, ale chyba będzie to już niemożliwe (wiek roweru). Jeśli ktoś byłby w posiadaniu takiej lampy to z chęcią odkupię. Dałem za ten rower 250 zł i nie do końca jestem przekonany, czy była to dobra inwestycja. Czy ktoś, kto zna się na starszych holle