Skocz do zawartości

[Napęd] Dobór koronek do kasety.


Szakali

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam, posiadam 7 rzędowy napęd( korba shimano fmc-311   48-38-28   , łańcuch shimano hg 40 , kasete shimano hg 41  11-13-15-18-21-24-28 .

 

Użytkuję takową konfigurację napędu od dłuzszego czasu bo do napędu 7 rzędowego już ciężko o jakieś sensowniejsze części. Najczęściej jeżdżone przezemnie koronki to 13 T i 15 T,  11 uźywam tylko podczas zjazdu a reszty jak od czasu do czasu pojawi się jakiś podjazd.

Przechodząc do sedna problemu jak można się domyśleć bardzo szybko zajeżdżam 13 oraz 15 T, wpadłem na taki pomysł aby wyrzucić tą wymienną 11 która w zasadzie nie jest mi potrzebna zastępując ją jakąś koronką 13 T także że wyglądało by to tak -  13-13-15-18-21-24-28 ..wiem może śmiesznie, ale ja zaoszczędziłbym kupę kasy. Niestety nigdzie nie widziałem koronek do 7 rzędowej hg 41 i teraz pytanie czy mógłbym dopasować jakąś 13 z innej klasy osprzętu? Wiem, że przechodzenie przerzutki na ten bieg nie było by specjalnie płynne, ale aż tak mi na tym niezależy.  np taka https://www.centrumrowerowe.pl/cr/p,koronka-kasety-y11f1329a-shimano,5830.html

Sporo osób mówi mi żebym przerobił ten rower na singla, ale ja jednak potrzebuję także innych przełożeń.

 

Z góry dzięki za pomoc :) Chętnie wysłucham także innych "ekonomicznych koncepcji " :)

Napisano

Zajechanie zebatek powoduje słaby łancuch który sie szybko rozciąga. Dodatkowo nic ci nie da wymiana zebatek, bo łancuch juz ich pewnie nie przyjmie. Nastepnym razem kup nawet tą samą kasete, ale o wiele lepszy łancuch.

Napisano

Dokładnie jak napisał poprzednik, a do tego możesz popracować nad stylem jazdy, żeby jednak jeździć na lżejszym biegu.

Z przodu masz przez większość czasu wrzuconą największą tarczę? To jest przełożenie do prędkości rzędu 50 km/h - jeśli jeździsz wolniej na tych biegach to mordujesz napęd i kolana.

Napisano

Zajechanie zebatek powoduje słaby łancuch który sie szybko rozciąga. Dodatkowo nic ci nie da wymiana zebatek, bo łancuch juz ich pewnie nie przyjmie. Nastepnym razem kup nawet tą samą kasete, ale o wiele lepszy łancuch.

 

Dlatego ja staram się jeździćna kilku łańcuchach, wiem że te hg 40 są fatalne ale też tanie. Razem z tą zębatką ( 13 ) bym wymienił łancuch, a z pozostałymi żebatkami zgrywał by się dobrze dlatego, że one są praktycznie nie zajechane ze wzgledu na bardzo małe użytkowanie.

Dokładnie jak napisał poprzednik, a do tego możesz popracować nad stylem jazdy, żeby jednak jeździć na lżejszym biegu.

Z przodu masz przez większość czasu wrzuconą największą tarczę? To jest przełożenie do prędkości rzędu 50 km/h - jeśli jeździsz wolniej na tych biegach to mordujesz napęd i kolana.

 

Co do stylu jazdy to myślę że go wypracowałem przez te 15 lat jeżdżenia. Z przodu mam zazwyczaj 48 T a z tyłu tak jak pisałem 13 która wcale nie jest ciężka i na prostym spokojnie nawet można z niej startować, a 15 T to już jest naprawdę bardzo miękkie przełożenie, rzekłbym nawet nie turystyczne. A no najważniejsze koła 26, i roczny przebieg około 12 tys km, także para w nogach jest.

Przez całe te lata jeżdżenia najbardziej ulubowałem sobie przełożenie 48 T - 13 T, dla mnie rewelacja.

Napisano

 

 

na prostym spokojnie nawet można z niej startować

 

Matko boska aż mnie kolana zabolały :w00t:  Przy Twoim stylu jazdy zębatki i łańcuchy będą padać jak muchy i nic się na to niestety nie poradzi :bye2:

 

A naprawdę lubisz się tak powoli rozpędzać jak czołg? Ja mieszkam w górach (najniższe, ale płasko tu bynajmniej nie jest :teehee: ) a na takim przełożeniu o jakim rozmawiamy jeżdżę tylko na zjazdach i to tych raczej większych - na 48/12 przekroczyłem 70 km/h i dało się jeszcze dokręcać. Nie wiem może ja nie umiem jeździć, ale wolę mieć na czym chodzić po 50tce :sweat:

Napisano

Ale ja nie mówię, że tak startuję..może czasem się zdarzało, zazwyczja przód leci na 38 T..pare przekręceń i na 48. naprawdę przy kołach 26 to nie jest ciężkie przełożenie. Ja nie rozpędzam się do takich prędkości, moja jazda to głównie prosty teren mieszany 50 % las 50 % szosa. O swoje kolana jestem spokojny, bo naprawdę ich nie przeciążam a jazda na tym przełożeniu ze średnią prędkością 25-30 km /h nie sprawia mi większego oporu.

 

No ale przejdźmy do sedna, jak sam widzisz szybko zajeżdżam napędy, ale przez lata nauczyłem się je eksploatować do tego stopnia że jak wyrzucam korbę czy kasetę to nie ma na niej już zębów :laugh: :laugh:    

Także, czy jest możliwość zrobienia takiej kombinacji o której myślałem? Mając dwie 13 T przedłużyłbym bardzo znacząco żywotnośc kasety.

Napisano

dało by rade miec 2x 13 tylko jak kupisz, zamontoujesz to sprawdź czy przerzutka nie bedzie haczyć o tą 2 13-stke wtedy musisz troche odsunąc przerzutke od kasety co moze upośledzić zmiane biegów których w sumie nie zmieniasz zbytnio :P

 

Napisano

Co kto lubi ale 25km/h na rowerze 26 cali i przełożeniu 48x13 to jest kadencja poniżej 60.

Nigdy nie jest za późno na naukę pedałowania. Zmień nastawienie. Zwiększ kadencję (minimum 80)

Wracając do tematu: jak chcesz większą żywotność napędu to zapomnij o hg 40 na zawsze.

Napisano

A na pewno koronka z innej grupy będzie pasować? W sensie czy będzie pasować w miejsce tej wymiennej 11 T?  Z regulacją myślę, że da radę :)

Napisano

Koronka będzie pasować tylko jak będzie miała nacięte z boku ząbki aby nakręcić lockring. Nie widziałem jeszcze takich z 13rz.
 

Napisano

Co kto lubi ale 25km/h na rowerze 26 cali i przełożeniu 48x13 to jest kadencja poniżej 60.

Nigdy nie jest za późno na naukę pedałowania. Zmień nastawienie. Zwiększ kadencję (minimum 80)

Wracając do tematu: jak chcesz większą żywotność napędu to zapomnij o hg 40 na zawsze.

 

Wiesz co ja się nigdy nie bawiłem w liczenie kadencji, ale jeździłem już na wszystkch możliwych przełożeniach i w tym rowerze najlepiej jeździ się na 48x13.

 

A co łańcucha w takim razie, żeby nie zakładać nowego wątku co polecilibyście do tego zestawienia korba fc-m311 i kaseta hg 41 ( dla konfiguracji 7 rzędowej nie ma niczego lepszego ) Ja dlatego jeżdżę na łańcuchu hg 40 bo kosztuje 22 zł i można go często zmieniać. Nie jestem pewien czy jak kupię łańcuch za 100 zł to wyjdzie mnie to taniej, a jego trwałość będzie znacząco wyższa.

Koronka będzie pasować tylko jak będzie miała nacięte z boku ząbki aby nakręcić lockring. Nie widziałem jeszcze takich z 13rz.

 

 

https://www.cyklotur.com/czesci/lancuchy-kasety-wolnobiegi/akcesoria-i-czesci/p,koronka-kasety-y11f1329a-shimano,5830.html

 

Ta wydaje się dobra? widzę, że nacięcia ma?

Napisano

42x13 to bym się na śmierć zakręcił :laugh: Rama wielka, stary scott boulder z 88 roku. 

Albo coś z wami jest nie tak, albo ja mam kosmiczną kondycję :laugh: :laugh:  Ale naprawdę przełożenie 48x13 przy kołach 26 do tego w miare wąskich oponach jest leciutkie. przy 48x15 już kręcę w miejscu, to taki bieg to spokojniej jazdy po lesie.

 

Ps; Mój wujek który jest po 50 jeździ na takim samym przełożeniu i sobie chwali. Całe życie robi podobne przebiegi, około 10 tys km rocznie.

Napisano

A jakie masz średnie przebiegi? Chodzi mi o jednorazowe dystanse i średnią prędkość?

 

Ta zębatka, którą podałeś będzie pasować, ale czy naprawdę będziesz zwracał uwagę na to żeby przerzucać między nimi łańcuchem po równo? Przerzutka raczej nie powinna mieć problemów...

Napisano

Wiesz co...nie mam samochodu, rower to mój główny środek transportu. Tu sobie pojadę gdzieś 15 km, tu 30 km, dziennie robię około 100 km. Mój rekord to chyba 260 km. Jeżeli chodzi o średnią prędkość to jadąc na trasę rzędu 200 km nie forsuję się, staram się jechać spokojnie tak żeby nie paść po drodze :) A tak do 100 km to cisnę ile fabryka daje. Wiesz to nie jest tak, że ja wsiadłem jako początkujący rowerzysta i tak jeździłem. Widzę, że z roku na rok mam coraz większą parę w nogach i przełożenia stają się lżejsze.

 

 

Obecnie kończę, zajeżdżać stary napęd. Zamówię nowy razem z tą zębatką, zobaczę jak to będzie działać i napiszę o efekcie tej koncepcji za jakiś czas :)

 

 

Mam jeszcze takie pytanie...w jaki łańcuch zainwestować do nowego napędu? Może kupiłbym dwie hg71 i zmieniał co 500 km. ?

Napisano

Mam jeszcze takie pytanie...w jaki łańcuch zainwestować do nowego napędu? Może kupiłbym dwie hg71 i zmieniał co 500 km. ?

Biorąc pod uwagę, jak katujesz napęd, to nie rzadziej niż co 300 km. I raczej hg93, albo lepiej któryś Campagnolo.
Napisano

Ciekawe czy to Ty się mylisz czy cały świat rowerowy wliczając w to pro peleton ;)

 

Naturalnym odruchem jest "chodzić" na rowerze, ale właściwym jest na nim "bieganie" czyli kadencja ~90 co daje 180 kroków na minutę.

 

A jaki łańcuch? Myślę, że coś od connexa było by ok np. 700

Napisano

Biorąc pod uwagę, jak katujesz napęd, to nie rzadziej niż co 300 km. I raczej hg93, albo lepiej któryś Campagnolo.

 

Tylko pytanie czy ten hg93 zgra się z 7 rzędowym napędem? myślę że lepiej będzie kupić coś dedykowanego pod 7-8 rzędów. Zresztą 9 rzędowy jest już chyba węższy o ile się nie mylę.

A druga sprawa to też nie chcę przepłacać za bardzo, zwłaszcza że teraz na dwóch hg40 potrafię sporo zrobić.

Ciekawe czy to Ty się mylisz czy cały świat rowerowy wliczając w to pro peleton ;)

 

Naturalnym odruchem jest "chodzić" na rowerze, ale właściwym jest na nim "bieganie" czyli kadencja ~90 co daje 180 kroków na minutę.

 

A jaki łańcuch? Myślę, że coś od connexa było by ok np. 700

 

Wiesz co szczerze to mało mnie to obchodzi, ja jeżdżę na rowerze z pasji...nie jestem zawodowcem, nie bawie się w liczenie kadencji. Wsiadam na rower i jadę przed siebie przełożenia dobierając tak żeby jechało mi się dobrze.

 

Właśnie myślałem o tym connexie, nawet taniej wychodzi niż hg71.

To teraz pytanie ostateczne co do łańcucha..... Connex700,kmcx8,hg93 czy może jednak ta hg71 który sobie sam zaproponowałem :)

Napisano

U mnie w napędzie 8rz zarówno x8 jak i hg93 pracują wzorowo. Oba po ok 2tyś km wyciągnęły się podobnie (wydaje mi się, że ok 2mm na całej długości).Hg 93 jest pod napęd 9rz ale u mnie w napędzie 8rz pracuje tak jak należy (napęd 7rz to te same wymiary co 8 rz tylko bez jednej zębatki). Kup po jednej sztuce, zmieniaj co 500km i sam ocenisz, który jest lepszy.

Napisano

Nie ma sensu iść w łańcuchy 8, 9 rzędowe przy kasecie 7 rzędowej. Kup coś pod 7 rzędów hg71 lub connex 700.

 

Co do kadencji nie chodzi o sport. Chodzi o przyjemność. Jeśli nie spróbujesz to się nie przekonasz...

Napisano

Co za głupoty. Od kiedy HG71 jest łańcuchem 7-mio rzędowym?!

 

Zarówno 6 jak i 7 a także 8 są kompatybilne!

 

 

Ja bym kupił HG71 bo na nich jeżdżę od początku sezonu i jestem bardzo zadowolony. 

 

 

 

 

A co do kadencji to owszem, katujesz i sprzęt i kolana. Prawidłowo rowerem jeździ się kręcąc szybciej a nie depcząc na siłę. Popełniasz błąd i Ci to uświadamiamy.

Napisano

Porobię chyba testy, jeden napęd zajadę na hg71, następny na  connexie itd :) Wielkie dzięki Panowie za zainteresowanie i udział w dyskusji :)


A co do kadencji to w jaki sposób wy na odległość jesteście w stanie mi ją wyliczyć ? :) Co  mam może jechać 30 km/h przy przełożeniu 48x18? przecież będę pedałował w miejscu :laugh:  Jeszcze raz powtarzam, że jazda po prostym terenie na kołach 26 cali przy przełożeniu 48x13 jest naprawdę lekka :D 

Chodzi właśnie o przyjemność i ja jeżdżę właśnie tak aby ją czerpać. Nie mniej dzięki za uwagi, na pewno od teraz będe zwracał na to większą uwagę. O moje kolana się nie martwcie, mój wujek też tak całe życie zapierdala, w zasadzie jeździmy razem i nie ma żadnych problemów. Podstawa to dobra rozgrzewka przed i po oraz dobieranie obciążenia adekwatnego do stopnia wytrenowania. Trenuję także sporty siłowe( street workout, sporty walki ) i postępuje dokładnie w takim sam sposób.

Napisano

 

 

A co do kadencji to w jaki sposób wy na odległość jesteście w stanie mi ją wyliczyć ? Co  mam może jechać 30 km/h przy przełożeniu 48x18? przecież będę pedałował w miejscu

 

Nie będziesz pedałował w miejscu tylko jechał 30 km/h, a kadencję można wyliczyć z przełożenia, rozmiaru koła i prędkości - to czysta matematyka, a dane podałeś :laugh:

My sobie jeździmy tak, Ty sobie jeździsz tak i nie wiem po co koledzy próbują Cię na siłę uszczęśliwiać. Ja tylko służyłem radą i podałem swój sposób na żywotność napędu :sweat:

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...