Kowal1986 Napisano 13 Sierpnia 2015 Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2015 (edytowane) Witam, Piszę ten post posypując się popiołem po głowie i zakładając worek pokutny. Półtora roku temu przestrzegałem tu na forum przed niefachowością jednego z serwisów FoX-a, ponieważ znalazłem w komorze sprężyny powietrznej zbyt dużo oleju i myślałem, że serwis popełnił błąd - poprosiłem już moderatora o usunięcie tego tematu. Na początku tego roku ponownie robiłem serwis mojego F100 Float OB RL, ale tym razem w oficjalnym serwisie CultBikes (wymiana tulei ślizgowych + serwis olejowy). Przedwczoraj robiłem serwis samodzielnie i krew mnie zalała. Znowu w komorze powietrznej znalazłem zbyt dużo oleju niewiadomego pochodzenia (ponad 40ml), a w dolnej ladze prawie nic. Od razu napisałem reklamacje do serwisu, że popełnili błąd. W odpowiedzi dostałem, że jest to efekt migracji oleju z dolnej lagi do komory powietrznej. Zagotowałem się jeszcze raz, ponieważ jak to jest możliwe żeby olej z lagi, gdzie panuje ciśnienie atmosferyczne, został wepchnięty do sprężyny powietrznej gdzie mamy np. 80 psi ??? Przecież wydawało to się wbrew logice i fizyce. Człowiek uczy się jednak całe życie: Dostałem odpowiedź z linkami do publikacji na ten temat (https://www.google.pl/search?q=fox+oil+migration&ie=utf-8&oe=utf-8&gws_rd=cr&ei=7p3LVdjIDufTygOK0KHwCg). Okazało się, że takie zjawisko ma miejsce. Jeżeli wasz amor robi się twardy i nie wykorzystuje całego skoku, a podczas serwisu znajdujecie w komorze powietrznej znacznie więcej oleju niż 5ml zalecanego Fox Float Fluid to to zjawisko wystąpiło też u Was. Zjawisko to jest o tyle niebezpieczne, że wysysa olej z dolnej lagi i może spowodować pogorszenie smarowania ślizgów i ich zatarcie, dlatego regularnie trzeba kontrolować, czy olej nie gromadzi się w sprężynie powietrznej. Jeżeli tak się dzieje to trzeba wymienić jej uszczelnienia na nowy typ. P.S. Dziękuje Serwisowi CB za uświadomienie mnie Edytowane 13 Sierpnia 2015 przez Kowal1986 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kamfan Napisano 13 Sierpnia 2015 Udostępnij Napisano 13 Sierpnia 2015 (edytowane) W komorze powietrznej wysokie ciśnienie panuje tylko między wentylem, a uszczelkami tłoka (w przedziale ściskanym). Natomiast olej wnika z dolnych goleni do przestrzeni komory powietrznej, która powstaje po ugięciu się amortyzatora - w niej masz ciśnienie identyczne jak w dolnej ladze. W momencie rozprężania się amortyzatora (powracania do początkowej pozycji) cały olej nie jest w stanie szybko wrócić do dolnej lagi i wtedy z dużą siłą (która jest odwrotnie proporcjonalna do wartości tłumienia powrotu) jest "wciskany" do właściwej komory powietrznej. Jakie jest rozwiązanie? Jeżeli uszczelki są nowe i mają dobre rozmiary to zjawisko powinno praktycznie nie występować. Może się nasilić jeżeli podczas jazdy bardzo często wykorzystujesz cały zakres skoku amortyzatora, wtedy jedynym skutecznym rozwiązaniem jest ustawienie tłumienia powrotu na maksymalną wartość. Powinno to ograniczyć zjawisko, ponieważ wydłuży czas w którym olej będzie mógł wrócić do dolnej goleni, zamiast "wciskać" się do komory powietrznej. Można też stosować gęstszy olej w dolnej goleni. Edytowane 13 Sierpnia 2015 przez kamfan Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kowal1986 Napisano 8 Czerwca 2016 Autor Udostępnij Napisano 8 Czerwca 2016 (edytowane) Mam nadzieje, że w weekend po własnoręcznie wykonanym serwisie problem został zażegnany. Napisałem do centrali Fox-a i dostałem darmową przesyłkę z Niemiec z nowym typem dolnego uszczelnienia tłoka komory powietrznej - zamiast gąbki zamontowane zostało uszczelnienie wargowe skierowane w dół, więc przeciskanie oleju do komory sprężyny powinno zostać zażegnane. Wymieniłem też profilaktycznie górne uszczelnienie tłoka (taki sam rodzaj jaki był wcześniej). Też otrzymałem je za darmo. Tak wygląda tłok z wadą fabryczną: http://fcdn.mtbr.com/attachments/shocks-suspension/685905d1359601749t-bath-oil-migrating-top-air-piston-img_1922.jpg ; ,a tak wygląda po wyeliminowaniu wady: http://fcdn.mtbr.com/attachments/shocks-suspension/685907d1359601749t-bath-oil-migrating-top-air-piston-img_1936.jpg . Zdjęcia pochodzą z internetu, więc proszę się nie sugerować. W moim wypadku nowa dolna uszczelka miała kolor niebieski. Za kilka tyś km otworzę komorę powietrzną i zdam relację, czy zahamowało to migrację oleju. P.S. Większość FOX-ów z lat 2011,2012 ma tą wadę fabryczną. U mnie wysysanie oleju z dolnej lagi spowodowało przyspieszone zużycie tulei ślizgowych, które musiałem wymienić. Niestety wtedy nie byłem świadomy, bo inaczej walczył bym z Fox-em i Cultem o darmową naprawę. Edytowane 8 Czerwca 2016 przez Kowal1986 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
kolo1 Napisano 1 Lipca 2016 Udostępnij Napisano 1 Lipca 2016 też już się spodkałem z tą uszczelką . Ale nigdy mnie miałem sytuacji gdzie by zasysało olej do komory powietrznej . Prędzej upatrywałbym przyczyny przy wlewaniu oleju do dolnych lag podczas serwisu - a szczególnie do lagi z komorą powietrzną .Pozdr Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Kowal1986 Napisano 2 Lipca 2016 Autor Udostępnij Napisano 2 Lipca 2016 (edytowane) Poczytaj fora zagraniczne - był to bardzo popularny problem Fox-ów z tamtych lat, ale nie w każdym egzemplarzu występował. Nie ma to nic wspólnego z niepoprawnym wlewaniem oleju do lagi podczas serwisu. Edytowane 2 Lipca 2016 przez Kowal1986 Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.