Skocz do zawartości

[2x10] dobór wielkości blatów do korby


Eazy

Rekomendowane odpowiedzi

Przymierzam się do zmiany napędu z 3x10 na 2x10. Obecna korba to SLX z blatami 40/30/22 i do tego kaseta Deore HG-62 z blatami od 11 do 36. 

 

Po zrobieniu paruset km po okolicznych terenach zauważyłem, że w zasadzie nie korzystam z młynka. Może 2-3 razy zrzuciłem na blat 22 ale przy zębatce 36 to kręci się w zasadzie w miejscu. Okoliczne tereny nie obfitują w jakieś dłuższe podjazdy i 99% czasu śmigam na środkowym blacie. 40z używam w zasadzie tylko na dojazdach na asfalcie, ale tu z kolei prawie nie zdarza się kombinacja 40x11. Nie ganiam po asfalcie powyżej 40km/h. Przeważnie na dojazdówkach prędkości dochodzą do 30-35km/h i odbywa się to przeważnie na przełożeniu 3 x 8-9. Zębatka 11z jest wykorzystywana sporadycznie (jak bujnę się z jakiejś górki), podobnie jak blat 22z. 

 

Zastanawiam się teraz jakie blaty wybrać w nowej korbie. Do wyboru mam następujące zestawienia (korba XT):

 

32/24

38/24

38/26

40/28

 

Najbardziej skłaniam się ku opcji 38/26. Będą 2 zęby mniej na największym blacie, więc będzie okazja częściej zaangażować koronkę 11z na dojazdach. Z kolei mniejszy blat będzie o 4 zęby mniejszy od obecnego (środkowego) co da mi w zasadzie pewność, że wjadę tam, gdzie potrzebuję wjechać. Zastanawiam się też nad opcją 38/24, ale obawiam się, czy 24 to nie będzie już za mało i nie skończy się tak, że w terenie będę większość czasu siedział na 'dole' kasety. Z kolei opcja 40/28 spowoduje powtórkę z obecnego zestawu (największy blat) i tylko 2 zęby mniej na mniejszym blacie. Niby powinno wystarczyć, bo obecne 30z też wystarcza, ale chyba wolałbym zostawić sobie lekki zapas, żeby było bardziej uniwersalnie. Zestawienia 32/24 nie biorę w zasadzie pod uwagę. To by się przydało raczej w góry. 

 

Czy przy wyborze korby 38/26 utrzymam podobny zakres przełożeń, co obecnie? Zakładając przy tym, że odrzucam z obecnego zestawienia dwa skrajne przełożenia, czyli 40x11 i 22x36 (bo z nich w zasadzie nie korzystam w moich warunkach terenowych), ale przyjmując już pełen zakres od 26/x36 do 38x11 dla nowej korby. 

 

Krótko mówiąc, czy korba 38/26 z kasetą 11-36 da mi ten sam (lub bardzo zbliżony) zakres i rozpiętość co korba 40/30/22 przy tej samej kasecie, ale z odrzuceniem dwóch skrajnych przełożeń.

 

I pytanie dodatkowe - czy do nowej korby będzie konieczna zmiana suportu? Do obecnego suportu nie mam żadnych podkładek, żeby dołożyć, więc musiałoby zostać tak, jak jest. Jak sprawdzić, czy to będzie pasować?

 

EDIT: jeżeli ktoś ma jakiś kalkulator / arkusz to zakresy do obliczeń:

 

1. zakres: kaseta 11,13,15,17,19,21,24,28,32,36 i korba 38/26

2. zakres: kaseta 11,13,15,17,19,21,24,28,32,36 i korba 40/30/22 ale z odrzuceniem 40x11 i 22x36

 

Dzięki :)

Eazy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłeś sam przeróbkę, czy miałeś te blaty fabrycznie? Kasetę masz też 11-36? Zastanawiam się, czy będzie konieczna również wymiana suportu.

 

EDIT: Tak, jak pisałem - górzysto u mnie nie jest :) Jak bym się szykował w góry to pewnie myślałbym bardziej nad 38/24 lub nawet 32/24

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Robiłeś sam przeróbkę, czy miałeś te blaty fabrycznie? Kasetę masz też 11-36? Zastanawiam się, czy będzie konieczna również wymiana suportu.

Robiłem przeróbkę na korbie xt 770 kasete mam 11-32 ale robię podmiankę na 11-36 bo na przód niedługo wlatuje narrow wide 32t. Suport dają do korby. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@beskid też się nad tą opcją zastanawiam, zwłaszcza, że zmniejszy się problem przekosów i na 40z będę mógł wchodzić wyżej na kasetę niż obecnie. Tylko znów pozostaje kwestia niewykorzystywanej przy tym blacie koronki 11z i zastanawiam się, czy zdjęcie 2z z mniejszego blatu (30 na 28) to wystarczający 'margines bezpieczeństwa' gdybym kiedyś wybrał się w bardziej urozmaicone tereny.

 

EDIT: z tym suportem do korby to jest standard? Nie wszyscy o tym piszą wprost. Suport mam wkręcany.

 

EDIT2: Z tym narrow wide 32t też ciekawa opcja, ale nie jestem chyba gotowy jeszcze na tak radykalne 'cięcia' w napędzie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Urozmaicone tereny czyli jakie bo na 28T z przodu spokojnie objedziesz tereny w stylu Jura. Aby Ci brakło musiał byś się wybrać bardziej na południe. 

 

Do każdej korby z osią zintegrowaną czy to Shimano czy Sram dostaje się w komplecie suport. Pytanie tylko pod jaką mufę on jest ale raczej pod wkręcaną. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Hmm, no to dałeś mi do myślenia. Prawdopodobnie masz rację i na 28x36 i tak podjechałbym wszystko co mam w okolicy. Tylko ten blat 40z trochę przyduży. Szkoda, że nie ma 38/28 :)

 

Muszę to przemyśleć pomiędzy 38/26 a 40/28. 

 

Na jakiej podstawie dobrać ilość podkładek do suportu? 

 

EDIT: dzięki za kalkulator :) Zaraz sobie 'pokombinuję'

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie patrz tak na kalkulator tylko chwilę się zastanów na jakich koronkach kasety jeżdziłeś przy środkowym blacie. Jak "zejdziesz" 4 zębami w dół to automatycznie będziesz musiał "nadrobić" na kasecie idąc do góry. Tak naprawdę to sprawę masz prostą bo już jeżdziłeś w zdecydowanej większości na napędzie 2x10 i masz punkt odniesienia. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

To mnie właśnie zastanawia - czy 4 zęby to nie jest zbyt dużo. Większość czasu jeżdżę na środkowej i niższej części kasety (mniejsze koronki) bo 30z to już jest wystarczająco nieduży blat. Na największe 3 wchodzę sporadycznie przy ostrzejszych lub dłuższych podjazdach w piachu. Niestety nie mam odniesienia do tego ile stracę schodząc o 2z a ile o 4z. Chyba, że z tego kalkulatora powyciągam zbliżone przełożenia i zobaczę na jakich koronkach wypadają dla tarczy 30 (obecna), 28 i 26. 

 

Tylko wydaje mi się, że przy przejściu na 38/26 jeździłbym (w terenie) większość czasu na dużym blacie, ale w wyższej partii kasety (duże koronki) a na 26 zrzucał, jak na młynek. Przy 40/28 może być za twardo, chociaż nie wiem, jak to jest przy 40z na dużych koronkach (staram się unikać przekosów). Teoretycznie jeżdżę obecnie 2x10, bo młynka nie używam, ale przekosy nie pozwalają mi na użytkowanie zakresu kasety, który stanie się dostępny przy 2x10. Dlatego ciężko mi ocenić, czy 40z na większych koronkach będzie ok, czy za twardo. Chyba, że zagryzę zęby i zatkam uszy i przy najbliższym weekendowym wyjeździe poganiam trochę na przekosie 40x28/32/36, żeby sprawdzić, jak to faktycznie wypada 'pod noga'. Do tego obecny środkowy blat, na którym jeżdżę zrobi się 'młynkiem' a rolę środkowego przejmie pomniejszony o 2z największy blat. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wiesz na jakich przełożeniach jeździsz najczęściej. Wpisz je w kalkulator i będziesz miał prędkości na poszczególnych biegach. Później wpisz przełożenia, które zamierzasz wprowadzić w nowym napędzie i będziesz widział czy na poszczególnych koronkach podobne. prędkości uzyskasz. Nic prostszego skoro wiesz jakich prędkości potrzebujesz.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten kalkulator dużo mi rozjaśnił :) Posiedziałem rano przy kawie nad tym (wczoraj to już mi się zaczęły cyferki plątać) i wychodzi na to, że optymalnie będzie 38x26 przy założeniu, że 38 będzie podstawowym blatem a 26 będzie robić za młynek.

 

Na najlżejszym przełożeniu trochę stracę, ale i tak tego obecnie nie wykorzystuje. Przy 22x36 mam 1,28 a przy 26x36 będę miał 1,51, czyli tyle, ile wypada obecnie pomiędzy 28 a 32 (wychodziłoby prawie identycznie, gdybym miał koronkę 30z). Będzie w sam raz. 

 

Natomiast przy blacie 38 i koronce 36z będzie 2,21, czyli tyle, ile obecnie wypada mi przy 30x28 (2,24). Praktycznie prawie nie wchodzę na większe koronki przy środkowym blacie a zostanie mi jeszcze młynek 26z. Spokojnie powinno dać radę :)

 

Dziękuję wszystkim za podpowiedzi i pomoc. Teraz trzeba będzie polować na jakieś rabaty w CR :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Mam jeszcze jedno pytanie :) Jako, że spodobała mi się mocno nowa grupa XT, ale fundusze nie pozwalają na ten moment na pełny upgrade do 2x11 (w zasadzie wszystko do wymiany) to stwierdziłem, że obecną konwersję na 2x10 zrobię drogą budżetową a nowa grupa XT zagości nie wcześniej niż w przyszłym sezonie. Może ceny będą bardziej przyjazne :)

 

I teraz pytanie - czy muszę zmieniać przednią przerzutkę na dedykowaną 2x10, czy tą co mam (XT FD-M780) da się wyregulować do pracy 2x10? Manetka ma przełącznik 3x i 2x, więc tu nie muszę nic na razie ruszać, poza tym, że przesunę 'pstryczek' do pracy 2x (SLX SL-M670). 

 

Jeżeli dałoby się przerobić / wyregulować przednią przerzutkę to w zasadzie potrzebowałbym zakupić tylko nową korbę. Wymiana tarcz w obecnej SLX to nie będzie dużo mniejszy koszt a będzie rzeźba i dodatkowo nie mam podkładek pod suport, żeby zmienić ew. ustawienie korby, więc zakupię SLX FC-M675 2x10 w zestawie z suportem. Miała być wprawdzie korba XT, ale planując docelowo przejście na nowe XT i 2x11 to szkoda wywalać bez sensu kasę na drogą korbę na pół sezonu. Biorąc pod uwagę, że obecną, prawie nową, SLX 3x10 sprzedam za jakieś mniej lub bardziej rozsądne pieniądze to koszt przekładki nie będzie duży.

 

Pytanie tylko, czy do nowej korby brać od razu nową przerzutkę dedykowaną do 2x10, czy da się obecną ustawić do takiej pracy?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, miałem podobne dylematy co Ty tyle, że zmieniłem 3x9 na 2x9. Rower z kołami 26 cali. Kupiłem korbę SLX 38x26 i kasetę SLX 11x34. Przerzutkę przednią zostawiłem ze starej konfiguracji i ograniczyłem zakres żeby stary 3 bieg nie wchdził. Jak na wielkopolskę to był strzał w dziesiątkę. Pod górę absolutnie nie brakuje miękkich przełożeń, na płaskim i z górki zaczyna brakować przełożenia przy ok 45km/h. Na Twoim miejscu kupiłbym od razu przerzutkę dedykowaną pod 2 blaty, zwłaszcza, że masz już manetkę - u mnie zmiana ta dała dużo lepsze efekty niż kombinowanie z ograniczaniem zakresu 3 biegowej. Można znaleźć slx'a na przód z dobre pieniądze, a jakość zmiany biegów jest dużo wyższa.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dzięki za informacje :) Generalnie w planach był upgrade do pełnej grupy XT, ale wyszła nowa M8000 i poczekam aż ceny się unormują i w przyszłym sezonie może się uda upgrade do pełnego XT na 2x11. Dlatego też szkoda mi trochę kupować nową przednią przerzutkę pod 2x10, jak za chwilę będę musiał znów ją zmienić przy przechodzeniu na 2x11 :) Chociaż z drugiej strony tą moją XT 3x10 za parę zł pewnie sprzedam to może się tutaj finalnie szarpię o 50-60zł... Skoro mówisz, że działa to zdecydowanie lepiej niż kombinacje przy 3xx to może faktycznie dołożę te kilkadziesiąt zł i zrobię to porządnie a nie na skróty :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Tak samo straszyli wprowadzając napędy 10rz. a szybko okazało się, że przednie przerzutki 9rz. bez problemu współpracują. Korbom też ilość rzędów z tyłu nie robi różnicy. Może więc kup po prostu korbę i przerzutkę pod 2x10?

 

A w ogóle... M8000 to nie jest przypadkiem DynaSys? Bo jeśli tak, to może się okazać, że jedyne czego potrzebujesz to kaseta i manetki :woot:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

jedyne czego potrzebujesz to kaseta i manetki

 

Jest niby DynaSys (oznaczany 'DynaSys11'), ale:

 

1. Mocowania manetek (mam direct mount) nie są kompatybilne ze starszymi wersjami hamulców, więc musiałbym od razu hamulce zmienić albo szukać manetek z własną obejmą z monitorkami (nie chcę takich :) )

2. Czy tylna przerzutka 10s pod nową manetką XT będzie działać na 11s? Da się to tak wyregulować?  

 

Coraz częściej ostatnio mój wzrok zatrzymuje się też na nowej grupie M8000 w wydaniu 1x11 z korbą 34z i kasetą 11-42... Do tej pory uznawałem to za masochizm i napęd raczej dla zawodników, ale im dłużej mu się przyglądam... Ech :) Nie tak prosto podjąć decyzję. Jest to jednak spory wydatek. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

1. Mocowania manetek (mam direct mount) nie są kompatybilne ze starszymi wersjami hamulców, więc musiałbym od razu hamulce zmienić albo szukać manetek z własną obejmą z monitorkami (nie chcę takich :) )

 

O tym wcześniej nic nie było :P Zresztą same klamki można wymienić?

 

2. Czy tylna przerzutka 10s pod nową manetką XT będzie działać na 11s? Da się to tak wyregulować?

 

Gdybym miał się zakładać, to obstawiałbym, że tak. Niestety na forum nikt jeszcze nie chwalił się taką kombinacją, wiec póki co tylko teoretyzuję ;)

 

Coraz częściej ostatnio mój wzrok zatrzymuje się też na nowej grupie M8000 w wydaniu 1x11 z korbą 34z i kasetą 11-42... Do tej pory uznawałem to za masochizm i napęd raczej dla zawodników, ale im dłużej mu się przyglądam... Ech :) Nie tak prosto podjąć decyzję. Jest to jednak spory wydatek.

Rozumiem dylemat, bo półtora roku temu sam się podobnie gryzłem (choć półka cenowa jakby ciut inna... ;) ). Korzystałem wtedy z tego kalkulatora. Jest o tyle fajny, że możesz bezpośrednio porównać dwa zestawy napędów. Do tego możesz wpisać rzeczywisty obwód koła, dowolnie ustawiać ilość zębów itp. Jak to nie pomoże, to już chyba nic :P
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...