Skocz do zawartości

[Rohloff] Głośna praca piasty i duże opory dla biegów od 7 do 1


RoyXor

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano
Witam serdecznie wszystkich rowerowo zakręconych. Mam na imię Janusz i jestem na tym forum po raz pierwszy - z pewnym problemem.
 
Kilka miesięcy temu kupiłem nowy rower z piastą Rohloff. Mam z nią problem, który chciałbym skonsultować z innymi posiadaczami piasty zanim wyślę ją do serwisu. 
 
Problem dotyczy bardzo głośnej pracy i dużych oporów (szczególnie przy pokonywaniu wzniesień) dla biegów od 1 do 7. Dodam od razu, że na rowerze przejechałem około 1800km i piasta zgodnie z instrukcją powinna się dotrzeć. Głośna praca ma miejsce tylko dla biegów od 1 do 7 gdy piasta jest obciążona. Bez obciążenia (płaski teren, delikatnie naciskamy na pedały) wspomniany hałas się nie pojawia lub jest pomijalnie mały. Wydaje mi się, że generowany hałas jest odgłosem silnego tarcia i może być związany z wadą fabryczną piasty. Odgłos i opory mu towarzyszące nie zmalały znacząco mimo przejechania na rowerze 1800 km. Żeby unaocznić problem nagrałem kilka filmów i wrzuciłem na youtube:
 
http://youtu.be/PWXhu7u5_SY - jazda pod górkę (średnio stromą), bieg 4, start, bieg 5, 6, 7 (można usłyszeć nieprzyjemny jazgot o niskiej częstotliwości), na końcu zmiana biegu na 8 (hałas znika)
 
http://youtu.be/oJJB_zwXTgA - jazda pod bardzo łagodne wzniesienie zaczynając od biegu 8 (nie ma hałasu), stop, bieg 7, start (hałas dobywa się z piasty), zmiana na bieg 8 w trakcie jazdy (hałas zanika), stop
 
Rohloff deklaruje spadek efektywności dla swojej piasty nie więcej niż 5%. Moim zdaniem jest to prawda dla biegów od 8 do 14-go (dla tego zakresu piasta pracuje kapitalnie) i od 1 do 3. Dla biegu 7-go subiektywny spadek efektywności to około 20% (przy pokonywaniu wzniesień o średnim nachyleniu) w porównaniu z rowerem wyposażonym w kasyczny napęd. W efekcie przy podjazdach rower wymusza redukcję biegów do 3-go, 4-go. 
 
Problem zasygnalizowałem polskiemu dystrybutorowi producenta roweru ale ten odesłał mnie do firmy Rohloff. Przedstawiciel Rohloffa twierdzi, że odgłosy i zachowanie piasty jest w normie i wynika z jej budowy. Wydaje mi się jednak (również po przeczytaniu kilku wątków na róznych zagranicznych forach rowerowych), że moja piasta odstaje od normy. 
 
Chciałbym poprosić wszystkich użytkowników piasty Rohloffa o komentarz. Jakie są Wasze wrażenia z jazdy w porównaniu z rowerem z klasycznymi przerzutkami? Czy obwerwujecie zdecydowanie większe opory dla biegów od 3 do 7-go? Czy słyszycie podobne odgłosy jak te nagrane na powyższych filmikach? Niestety nie znam żadnego posiadacza roweru z Rohloffem w Krakowie stąd nie mam możliwości zrobienia testu porównawczego dla mojej piasty (być może ktoś zechciałby umówić się ze mną na taki test?).
 
Z góry dziękuję za pomoc. 
 
Pozdrawiam,
Janusz

 

Napisano

Nie mam tej piasty, a ledwo ciurkający internet nie pozwoli mi posłuchać jak pracuje twoja.

Jednak mam Inter8 i tam też niższe biegi bardziej hałasują i czuć większe opory. Prawdopodobnie u ciebie też jest reduktor, przez który są takie efekty. Kwestia jak dobrze oceniasz tą różnicę między górnymi i dolnymi biegami. Film będę mógł ocenić dopiero za trochę ponad tydzień, jak wrócę z urlopu.

 

Na razie możesz sprawdzić czy nie widać gdzieś śladów wycieku oleju z piasty i sprawdzić czy jest dobrze wyregulowana.

Napisano

 

 

Problem zasygnalizowałem polskiemu dystrybutorowi producenta roweru ale ten odesłał mnie do firmy Rohloff. Przedstawiciel Rohloffa twierdzi, że odgłosy i zachowanie piasty jest w normie i wynika z jej budowy.

Dystrybutor odesłał Cię do producenta? Napisz do nich maila, załącz linki do yt, poczekaj na odpowiedź.

Na forum emtb.pl było kiedyś paru użytkowników Rollo w rowerach enduro, może namierzysz na tamtym forum info na ten temat - o ile pamiętam użytkownik krolik miał koło na tej piaście.

Napisano

Dzieki za odpowiedzi. Rzeczywiście dla 7go biegu w Rohloffie jest dolaczany zestaw kol zebatych, które wiruja szybko powodujac zwiekszone opory i halas. Niemniej jednak opory wydaja mi sie o wiele za duze. Niestety moge porównać działanie tej piasty jedynie z rowerem z napedem klasycznym i jest to ocena mocno subiektywna. Dlatego najchetniej umówiłbym sie z posiadaczem piasty Rohloff żeby zobaczyć jak działa inny egzemplarz. Z tego co wiem niektórzy używaja piasty Rohloff w góralach i startuja na takim sprzecie w maratonach. Moja piasta raczej na pewno sie do tego nie nadaje. Podejrzewam, że w mojej piaście współpracujace ze soba zebatki generujace bieg 7, 6, 5 mogły zostać wykonane na granicy tolerancji. I stad bierze sie zwiekszony opór.

 

Żadnego wycieku oleju z piasty do tej pory nie zauważyłem. Brak smarowania raczej nie jest przyczyna gdyż dla biegów 8 - 14 piasta działa idealnie (jej efektywność jest porównywalna z rowerem o klasycznych przerzutkach).

 

Regulacji sama piasta nie posiada żadnej. Jedyna rzecza, która podlega regulacji to napiecie i pozycja linek przełacznika biegów a ten działa idealnie dla wszyskich biegów. Przepraszam za brak wszystkich polskich znaków (nie sa wszystkie dostepne z urzadzenia na którym pisze)

Dystrybutor odesłał Cię do producenta? Napisz do nich maila, załącz linki do yt, poczekaj na odpowiedź.

Tak zrobiłem i uzyskałem odpowiedź że piasta działa dobrze a wydawane przez nia odgłosy sa w normie. Ale jest to sprzeczne z tym co podaje producent piasty w swoich materiałach (Rohloff deklaruje spadek efektywnosci rzedu 5%). Wydaje mi sie ze piasta dla biegu 7 go generuje opory o jakies 20 % wieksze niz rower górski na podobnym przełożeniu. W efekcie na podjazdach gdzie na moim 10 letnim góralu moge jechać spokojnie na odpowiedniku biegu 7go, jak jade na rowerze z Rohloffem to musze szybko redukować bieg do 4go. Zauważyłem też że dla niektórych średnio stromych podjazdów wgodniej jest właczyć bieg 8my. Jedzie sie szybciej i mniej sie mecze niż korzystaja z biegu 7go.
  • 2 tygodnie później...
Napisano

 

 

Piasty Shimano tak nie hałasują. Patrząc po innych filmach ten typ chyba tak ma:

 

Dzięki Zekker za dołączenie filmików. Zauważ proszę, że obie piasty pracują bez obciążenia. Moja piasta bez obciążenia na biegach 1-7 też generuje delikatny terkot. Pod obciążeniem pojawia się natomiast dodatkowy silny hałas specyficzny dla zwiększonego tarcia. Generalnie sam hałas mi nie przeszkadza. Problemem są za duże opory szczególnie dokuczliwe dla biegów od 5 do 7. Myślę, że jeżeli ktoś korzysta z roweru do jazdy po mieście (albo jeździ na nizinach) to nie jest to duży problem ale przy dłuższych wycieczkach w terenie z pagórkami i podjazdami po kilka kilometrów praca piasty daje w kość. 

Napisano

Piasty Shimano tak nie hałasują. Patrząc po innych filmach ten typ chyba tak ma:

https://www.youtube.com/watch?v=yx-7_pfMGJc

 

http://www.sheldonbrown.com/harris/rohloff-impressions.html

W sieci znalazłem również oto taki interesujący dokument:

 

http://www.ihpva.org/HParchive/PDF/hp52-2001.pdf

 

Z przeprowadzonych pomiarów dla piasty Rohloffa wynika, że efektywność piasty dla biegu 7-go i przyłożonej mocy 80W jest na poziomie 86.1%. To znaczy prawie 14 procent energii wejściowej jest marnowane na tarcie. Dla 11-go biegu klasycznego napędu z przerzutkami (niestety nie ma danych dla biebu 13-go, który lepiej odpowiada biegowi 7-mu) efektywność wynosi 91.8% czyli jest o 5,7% wyższa niż dla piasty Rohloffa. Wydaje mi się, że efektywność mojej piasty na biegu 7-mym jest zdecydowanie niższa. Zastanawiam się nad metodą jej pomiaru. 

Napisano

Trenażer z pomiarem mocy i takież pedały?

Rozejrzyj się jakie są kluby rowerowe w okolicy i popytaj czy by nie udostępnili sprzętu do takich badań.

A może ktoś z forum ma taki sprzęt lub dojście do klubu.

Napisano

Wysłałem zapytanie bezpośrenio do firmy Rohloff. Poniżej odpowiedź - być może komuś się przyda. Tłumaczenie Rohloffa brzmi dosyć rozsądnie. Dla biegu 7 dołączana jest dodatkowa przekładnia planetarna zapewniająca przełożenie 1:2. Zębatki tej przekładni po przełączeniu na bieg 7 zaczynają wirować bardzo szybko (stąd skokowy wzrost oporów pomiędzy biegiem 8-mym i 7-mym).  Wraz ze zmianą biegów od 7 do 1 maleję prędkość z jaką obracają się zębatki tej przekładni stąd opory (również generowany hałas) maleją. Generalnie przedstawiciel Rohloffa nie widzi problemu. Niestety nie miał możliwości przejechania się moim rowerem. Dalej twierdzę, że opory dla biegu 7-go są zdecydowanie większe (myślę, że 15-20%) niż dla napędu z klasycznymi przerzutkami. Producent deklaruje opory większe o około 5%. Rowerem przejechałem już około 2300km. Poprawa jeżeli chodzi o opory dla niższych biegów jest niewielka, praktycznie niezauważalna - przynajmniej dla biego 7-go. 

 

Cytuję odpowiedź Rohloff'a:

 

I could not hear any dangerous or unexpected noises n your videos but rather just the typical noises which are produced in the lower gears. These noises in the lower 7 gears are perfectly normal for the construction of the SPEEDHUB and are nothing to worry about. Let me explain:

We are using straight-cut teeth for the gears throughout the entire SPEEDHUB transmission in order to achieve the high working efficiency (which makes us a worthy competitor for the derailleur system). This type of gear tooth profile has a distinctive attribute however that they produce a certain amount of noise. This noise is for engineers is actually considered a sign of the quality. A derailleur gear user however has learned over time that noise of any kind is a sign that means components are faulty, worn, or not correctly adjusted. Not all noise is a sign of malfunction.

The noises are produced from the engaging of the teeth on the planetary gears of the 3rd planetary gear system. This is running at a 1:2 ratio in the  lower 7 gears and therefore this noise is created by the planets rotating around the sun gear. This 3rd planetary gear system is running at a 1:1 ratio in the upper 7 gears. The planets now rotate with the sun gear together, there are no teeth engagements and therefore this noise is completely eliminated. 

The higher the RPM of these gears, the more teeth engagements occur and therefore this noise appears louder. Gear #7 is the loudest within the SPEEDHUB because the gears of the 3rd planetary gear system are rotating at the highest speed. This is a fact with all transmission systems which have to produce a high efficiency. Formula 1 racing cars require a high efficiency and so use these type of teeth for the gears. These have a very high RPM and so are very loud. The reverse gear of a standard motor vehicle also uses these gear teeth and thus also produces a far louder noise than the forward gears which have beveled gear teeth.

Although these noises do become quieter over time, they will not disappear. The process is also so gradual that as the cyclist, you will probably never notice this becoming quieter. The frame of the bicycle is also a resonator and so the noise will almost never be identical on two bicycles. 

I hope that this info helps and I wish you a good start in the new week.

  • 3 tygodnie później...
Napisano

Cześć mam Rohloffa z niskim przebiegiem i na 5 i 7 biegu jest trochę głośniejsza - przy pedałowaniu, pyka sobie tak, jakby nie kręcić pedałami i działał wówczas wolnobieg. Ale jakiekolwiek zwiększone opory nie są wyczuwalne. Idzie na wszystkich biegach w zasadzie tak samo przyjemnie. Jakby co jestem z Rybnika - rzut beretem ;)

  • 2 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...