Skocz do zawartości

[Kompatybilność] korba i przerzutka


Puklus

Rekomendowane odpowiedzi

  • Mod Team

Często gęsto pojawiają sie tematy, a bo mi przerzutka nie działa, a bo wyregulować nie umiem, byłem w 104 serwisach i rozkładają ręce jak ... nie ważne :D

 

Wszyscy wiemy a jak nie wiemy to sie dowiemy, że aby korba pracowała poprawnie z przerzutką musi spełniać szereg warunków. Dla jednych owe warunki sa elastyczne dla innych ani ciut. Tymi warunkami sa:

 

- taka sama pojemność. Czyli, po chłopsku bez zaawansowanej gadki, jeżeli przerzutka ma pojemność 22t a to można znaleźć w jej opisie oznacza to ze pasuje do korby która ma także 22t czyli posiada stopniowanie np 44/32/22. Czemu ? Bo pojemność napędu sie liczy ze wzoru (3s-1s)+(1s-8/11s) gdzie s to zębatki w pierwszym nawiasie korby w drugim kasety. i jak z pierwszego nawiasu wynika 44-22=...22.

 

Co się zatem dzieje jeżeli mamy nie dopasowane korby. A no miałem taki przypadek, zauważyłem to po chwili regulacji. Korba miała osłonę wiec nie było widać dobrze zębatek. Przerzutka była po 22t a korba miała 20t. 2 żeby robią robotę ? A i owszem.

 

Wg shimano ich przerzutki montuje sie ok 1-3mm nad 3 zębatką korby. Ale jeżeli korba ma mniejsza zębatkę, przerzutka powiną być niżej i ... i uderza w środkową zębatkę ... Oczywiście da sie to wyregulować mi to zajęło ok 30 min. Efekt wygląda ... tak :D

 

WP_20150724_13_56_57_Pro.jpg

 

No cóż wygląda jak po wypadku ale działa nie ocierając na ani jednym biegu ;)

 

- Zgodność kątów rury podsiodłowej z kątem pracy przerzutki. Sprawa prosta różne rami mają różną geometrie i rury podsiodłowe mają czasami różne nachylenie. Zwłaszcza dotyczy to osprzętu z minionej epoki na nowej ramie. Efekt może być taki że łańcuch będzie perfidnie tarł i koniec kropka, albo przerzutka będzie zahaczała o ramę. Co większa niezgodność widac gołym okiem np tak :D

 

WP_20150723_11_10_46_Pro.jpg

 

Wyraźnie tutaj widać ze ta przerzutka tu jakoś tak nie specjalnie pasuje. Przerzutka ma z 10 lat a rama w mirę nowożytna.

 

- Rodzaj mocowania.  Tutaj sprawa prosta, jak mamy przerzutkę z obejmą 31.8 nie ma opcji jej założyć na 34.9 bez mechanicznej obróbki. Obecnie nowe przerzutki shimano mają w zestawie reduktory i są zawsze sprzedawane w największym rozmiarze wiec nie ma za bardzo problemu.

 

W szosach zazwyczaj jest mocowanie na hak, i taką przerzutkę na hak zamontujemy i na hak i na obejmę, jednak do ramy z hakiem już nie zawsze wsadzimy obejmę, bo rury czasami są za grube lub nie są okrągłe.

 

- Rodzaj przerzutki. Chodzi o top swing, down swing, e-type i inne mocowanie typu Direct mount. Czasami w ramach nie da sie zamocować innej niż taka jaką ubzdurał sobie producent ramy. Jak ma być Etype to na 90% innej nie założymy, a przynajmniej nie bez kombinowania.

 

- Rodzaj ciągnięcia linki. Proste, jedne ramy mają z góry, inne z dołu. Współczesne przerzutki sa pod oba rozwiązania, starsze nie i o tym trzeba wiedzieć.

 

- Rzędowość przerzutki. To nie jest specjalnie istotny parametr ale warto go przestrzegać, zwłaszcza w jedną ze stron, kiedy przerzutka jest dedykowana do nowszego napędu a my ja chcemy wstawić do starego. Jej prowadnica jest węższa, inaczej profilowana pod nowe korby i ze starym sprzętem nie koniecznie będzie działało na 100% swoich potencjalnych możliwości.

 

 

Pamiętajcie, jeżeli macie lewą czyli przednią manetkę z mikro indeksacją ... wszystko powyższe możecie wy ....walić przez okno :P I tak będzie działało co by tam nie założyć. ;) Ale założyć ... wiec o obejmach warto wiedzieć :D

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Świetna robota !

 

Ja natomiast mam taki problem: wymieniłem korbę, łańcuch oraz wolnobieg. Po wymianie przednia przerzutka nie ogarnia nowego napędu - tak jakby miała za mały skok i nie wrzuca na większe blaty. Po zluzowaniu linki zasięg jest ok. Dodam, iż stara korba miała 48-38-28 a nowa ma 48-36-26 zębów. Natomiast stary wolnobieg to był 13-28, a nowy 14-29.

Problem leży po stronie przerzutki, manetki czy może jeszcze gdzie indziej ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@Ychu, @@Bacek, na litość Boską...

- taka sama pojemność. Czyli, po chłopsku bez zaawansowanej gadki, jeżeli przerzutka ma pojemność 22t a to można znaleźć w jej opisie oznacza to ze pasuje do korby która ma także 22t czyli posiada stopniowanie np 44/32/22. Czemu ? Bo pojemność napędu sie liczy ze wzoru (3s-1s)+(1s-8/11s) gdzie s to zębatki w pierwszym nawiasie korby w drugim kasety. i jak z pierwszego nawiasu wynika 44-22=...22.

Pogrubienia moje. Wynika z tego, że jak korba miała 20T pojemności, a nowa ma 22T, to trzeba się pobawić regulacją, bo... patrz wyżej.

 

A jak korba ma 24T na młynku, to nie ma 22T pojemności i... patrz wyżej? :P

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Nie opisałem wszystkiego, głównie z racji braku czasu, braku dokumentacji fotograficznej, a także tego ze jadę na urlop i nie będę trzeźwy dłuższy czas ... tak że w najbliższym czasie nic nowego nie będzie :P.

 

Jednakowoż temat powinien rosnąć, wymienione powinny zostać wszelkie zagwozdki kompatybilnościowe. Ale pamiętajmy że chodzi tylko o korbę i przerzutkę i głównie korby 3 rzędowe, bo to najtrudniej ogarnąć. Napędy 2x lub szosowe sa zwykle łatwe w ustawianiu.

 

Jak temat osiągnie ostateczny szlif, zostanie podpięty.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jak dla mnie, temat już mógłby być podpięty ponieważ zawiera mnóstwo cennych informacji zawartych w przyjemnej dla oka formie  :thumbsup:  Dzięki za fatygę !

 

Jeśli chodzi o mnie to próbowałem dziś ustawić tą przerzutkę, jednak bezowocnie. Zmieniałem wysokość oraz minimalnie kręciłem raz w jedną, raz w drugą stronę względem osi rury podsiodłowej. Efekt był taki, że albo łańcuch nie chciał spaść na najmniejszą zębatkę, albo blokował się przy próbie wrzucenia go na największą. Przyjrzałem się dokładniej przerzutce i znalazłem oznaczenie - Shimano fd c102. Nie znalazłem zbyt wielu informacji na jej temat, nie mam pojęcia jaką ma pojemność. Nie wiem również do której klasy osprzętu należy, muszę jednak wymienić ją na nową. Jako że rower ma służyć tylko do jazdy po mieście, nie będę w niego dużo inwestował - czy taka przerzutka będzie współgrać z resztą napędu ? http://allegro.pl/przerzutka-przednia-shimano-tourney-fd-tx51-48t-i5467060666.html Czy może Tourney to zło i wziąć Altusa bądź Acerę ?  :sick:

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nowy Tourney nie jest taki zły jak stary. Starego zdarzało mi się po prostu jadąc ukręcić , nowego mam dziś dokładnie 5 miesięcy i wszystko z nim ok. Choć przednia przerzutka raz zakleiła się syfem , ale wystarczyło wypłukanie pod ciśnieniem piachu. 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • 2 tygodnie później...

Kupiłem tego Tourney'a i po tygodniu testów mogę śmiało stwierdzić, że wszystko gra jak trzeba. Biegi wskakują o niebo lepiej niż na starym napędzie, nawet za czasów jego "młodości". Widać w tym przypadku problemem była chyba kwestia technologii - kilkunastuletnia przerzutka po prostu nie chciała współpracować z nową korbą.

Piszę na wypadek gdyby ktoś miał podobny problem, może komuś się przyda ;)

 

A Wam dziękuję za pomoc :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...