Skocz do zawartości

[pozycja na rowerze] Dopasowanie do roweru przełajowego (Wrocław)


Makau

Rekomendowane odpowiedzi

Dzień dobry wszystkim Forumowiczom,

 

mam prośbę do doświadczonych użytkowników z Wrocławia. Czy ktoś mógłby mi poświęcić pół godziny i pomóc dopasować się do roweru przełajowego – Cube X Race Comp, 60 cm. Ostatnio pojawiły mi się bóle pod rzepką w lewym kolanie i boje się, że może to być spowodowane złym dopasowaniem i prowadzić do zapalenia więzadła w rzepce (poważnego).

 

Byłbym wdzięczny, gdyby ktoś chciał się przyjrzeć, czy mam dobrze ustawione siodło, sztycę na dobrej wysokości i korby o odpowiedniej długości oraz dać mi kilka mądrych wskazówek. 

 

Ewentualnie prosiłbym o wskazówki, uwagi online, na temat Waszych doświadczeń z podobnymi dolegliwościami. Dodam, że ból pojawia się podczas jazdy pod rzepką w lewym kolanie, jest to niezbyt silne kłucie, ale dość irytujące, które ustaje po 15-20 min. jazdy.

 

(ważę 81 kg, mam 188 cm, jazda codziennie od poniedziałku do piątku po około 20-50 km, czasami w weekendy)

 

Any ideas?

 

Z góry dziekuję

Mateusz 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć,

Nic Ci nie da że ktoś się przejedzie na Twoim rowerze...bo on będzie miał inną budowę ciała...

Zacznij od przeczytania artykułów o poprawnej pozycji na rowerze...czyli ustawienie siodełka i kierownicy.

 

przykładowe dwa linki od których możesz zacząć:

http://www.cyklomaniak.com.pl/2013/06/bike-fit-cz-1-jak-ustawic-siodeko.html

http://na-rower.com/jak-ustawic-siodelko-w-rowerze/

 

oczywiście polecam tez wizytę u ortopedy :)

pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Usiądź na rower, podeprzyj się o coś, np ścianę, a najlepiej zamocuj rower na trenażer jeżeli masz taką możliwość. Przyjmij pozycję w jakiej jeździsz, a następnie niech ktoś zrobi Ci dwa zdjęcia z boku roweru. Zdjęcia możesz też zrobić sam z samowyzwalaczem, ale będzie Ci ciężko w tak krótkim czasie zając właściwą pozycję na rowerze. Jedno zrób w pozycji kiedy korby ustawione są wzdłuż rury podsiodłowej, a drugie kiedy korby ustawione są w poziomie. Oczywiście nikt nie zrobi Ci bikefittingu na odległość, ale może uda się wypatrzeć jakieś nieprawidłowości.

 

Zerknij też tu http://cyklopasja.pl/bike-fitting-cena/

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Cześć, dziękuję za odpowiedzi. Jak dopasowywanie samemu nie pomoże, to nie ma rady idę na BF. Tymczasem zrobiłem kilka zdjęć zgodnie z sugestią pawelj5, byłbym wdzięczny gdybyście mogli coś podpowiedzieć.

 

DSC_1008_zps4ssglalu.jpg

DSC_1011_zps9r808tau.jpg

DSC_1014_zps51rtwa1a.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie traktuj mojej opinii jako wyroczni, bo nie jestem fachowcem, ale spróbować zawsze możesz. Według zdjęć które zamieściłeś widać, że mógłbyś przesunąć siodełko do tyłu, pion poprowadzony od rzepki wypada przed pedałem, a powinien padać na oś pedału. Mógłbyś też delikatnie podnieść siodełko do góry, aktualnie kąt w kolanie to mniej więcej 37-40 stopni, a powinien mieścić się między 25-35 stopni.

 

Jeżeli jeździsz w butach które mają inną grubość podeszwy i w spodenkach z wkładką, będziesz musiał uwzględnić to przy korekcie wysokości siodełka.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@Tofi

 

Dzięki, na pewno spróbuję. Skoro piszesz, że u Ciebie akurat te wielkości się pokrywają, to – jak rozumiem – oznacza, że u innych mogą się nie pokrywać. Dlatego sprawdzę dwa sposoby.

 

@pawelj5 

 

Z pionem prowadzonym od rzepki do osi pedału ogólnie jest ciężka sprawa, próbowałem mierzyć to obciążoną nitką i wydawało mi się, że jest ok., ale faktycznie, spróbuję jeszcze delikatnie przesunąć siodło w tył i podnieść je z 5-8 mm do góry. Zobaczę jak będzie się jeździło.

 

PS. Jeżdżę w starych adidasach mocno znoszonych z cienką podeszwą i w spodenkach z wkładką – wezmę to pod uwagę. 

 

 

Dzięki wielkie Panowie, uwzględnię Wasze uwagi i odezwę się na forum.

Jeśli nic nie pomoże to zostanie ortopeda, BF i dłuższa przerwa.

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Po prostu metoda lemonda nie sprawdza się jak ktoś ma wydłużone kości udowe. Siodła nie ruszaj tylko je podnieś najpierw wtedy i tak się przesunie do tyłu. W porównaniu z szosą w przełaju siodło powinno być 1 cm do przodu a kierownica 1 cm wyżej u ciebie może nawet o 1 cal bo masz ją całkiem nisko. U mnie wypada ciut poniżej siodełka

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Należę do osób z nieproporcjonalnymi kończynami. Z tego co zauważyłem, np. kupując spodnie, mam dość długie nogi, więc to się jak najbardziej zgadza. Idąc za waszymi sugestiami podniosłem dzisiaj siodło o ok. 8-10 mm i w czasie jazdy z pracy czułem różnicę. Noga się bardziej prostowała i nacisk na pedały szedł w większym stopniu z przedniej części mięśnia czworogłowego i łydki. Kolano nie bolało, ale muszę pojeździć kilka dni i na dłuższych dystansach, żeby zobaczyć czy brak bólu wynika z tych zmian. 

 

Pilnuję też kadencji, aby kolana nie dostawały po tylłku. Zobaczę jak się jeździ i najwyżej spróbuję podnieść kierownicę, co może być - jak piszesz Tofi - konieczne, bo w czasie jazdy czuję, że większy ciężar spoczywa na rękach. Szczególnie można to odczuć na szutrze czy bruku.

 

 

PS

Aaaa, zapomniałem, rozważam też kwestię spd, tak sobie myślę, że jak zacząłbym w nich jeździć, to kolana wykonywałyby bardziej równomierną pracę, co mogłoby je odciążyć. Co o tym sądzicie - czy to dobre posunięcie?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

No tak, masz rację.

 

109% dł. nogi - wyszła długość 101,5 cm, obecnie - licząc tym sposobem - mam na wysokości 98 cm, więc wychodzi, że o 3 cm za mało

88,6% dł. nogi - wyszła długość 82,5 cm, obecnie - licząc tym sposobem - mam na wysokości 81 cm, więc wychodzi, że o 1,5 cm za mało

 

Tak czy inaczej siodło powinienem podnieść jeszcze o około 1,5-2 cm. Dobrze to interpretuję? 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Zanim zaczniesz używać SPD powinieneś mieć prawidłowo ustawione siodełko,

 

Tylko przy przejściu na SPD i tak będzie musiał ustawić siodełko jeszcze raz (plus do tego dobrze ustawić bloki), więc to, że teraz ustawi dobrze może na niewiele się zdać przy przejściu na SPD :) 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Tak czy inaczej siodło powinienem podnieść jeszcze o około 1,5-2 cm. Dobrze to interpretuję?
Tak. na 100% pierwsze ustawienie będzie dobre, a z drugim musisz sprawdzić. U mnie różnica wyszła ok. 4 mm (praktycznie nic uwzględniając zdolności adaptacyjne ludzkiego organizmu) i wybrałem metodę le Monda, bo łatwiej mi ją było odmierzyć i prosto skręcić rower bez pomocy drugiej osoby. W zasadzie tobie też powinno tyle wyjść bo bazą do obliczeń jest ta sama długość nogi. Możliwe, że przyczyną jest źle dobrana długość korby, np. masz 170mm żeby "szybciej kręcić".

 

 


 

 

Tylko przy przejściu na SPD i tak będzie musiał ustawić siodełko jeszcze raz
To od butów nogi się kurczą? Oczywistym jest, ze długość nogi mierzy się po ok. 20 min jeździe na rowerze w butach w których będzie się jeździło, ale zmieniając buty różnice będą rzędu milimetrów, czyli tyle co pomiędzy metodą 109% a metodą na 88,6% lub inaczej - w zakresie 25-35 stopni. 
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korby mam standardowe – 175 mm. Jak piszesz, że to pierwsze ustawienie będzie dobre, to podniosę jeszcze siodło, ale stopniowo, żeby nie czuć się jak na byku, bo zaledwie 10 mm robi już dużą różnicę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

To od butów nogi się kurczą?

 

Skoro teraz jeździ w mocno 'wyślizganych' adidasach na bardzo cienkiej podeszwie i zmieni pedały na SPD a do tego dojdzie but z grubszą podeszwą + bloki to sumarycznie trochę tej różnicy się zrobi. Do tego może się okazać, że bloki nie pozwolą ustawić nogi w pozycji identycznej, w jakiej jeździ teraz i stopa będzie bardziej z przodu (lub bardziej z tyłu) w stosunku do osi i będzie też potrzebna niewielka korekta siodełka przód / tył. Skoro Makau napisał, że 10mm robi dla niego duża i odczuwalną różnicę to moim zdaniem przejście z cienkiej podeszwy w znoszonym adidasie na grubszą podeszwę + bloki również będzie odczuwalne :)

 

Nie zmienia to faktu, że jak teraz ustawi siodełko dobrze to później będzie dużo łatwiej to skorygować bo będzie już wiedział do czego dąży z ustawieniem.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Jak piszesz, że to pierwsze ustawienie będzie dobre, to podniosę jeszcze siodło, ale stopniowo, żeby nie czuć się jak na byku
Wcześniej jeździłem "na piętę", po nowym ustawieniu jakieś kilka centymetrów wyżej, też się tego bałem. Usiadłem. Dwa chwiejne ruchy i nagle świat zrobił się kolorowy - przestałem czuć rower - wszystko co wepchnąłem w pedał poszło w przód. Jedyne co, to problemy występują przy nagłych zatrzymaniach z full stopu, np. ruszasz przed przejazdem, a tu pod koła pakuje się pieszy.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Podniosłem siodełko do poziomu, który wyszedł z wyliczeń. Na początku było ciężko, jeździłem trochę po parkingu, a potem wjechałem na ulicę. Faktycznie Tofi trudniej się zatrzymać, ale pozycja jest zupełnie inna, czuję że faktycznie nogi lepiej pracują i przenoszą całą energię w pedały.

 

Na razie robię sobie trochę przerwę, aby kolana odpoczęły i zobaczę jak będzie za kilka dni. Jak dotychczas, na krótkich jazdach kolano nie kłuło, co jest bardzo dobrym sygnałem, wygląda na to, że problem mógł być właśnie w wysokości siodełka. 

 

Dzięki wielkie chłopaki za pomoc.

 

Dam jeszcze znać za kilka dni jak z kolanem, ale myślę, że powinno być okej.

 

Mateusz

 

 

 

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...