poliglota Napisano 8 Lipca 2015 Napisano 8 Lipca 2015 Witam. Jaki skok dampera powinna mieć rama do XC dla rowerzysty 100 kg. Chodzi o komfort jazdy a jednocześnie płynna prace. Jazda rekreacyjna. Czy warto brać ramę z reba z przodu podniesiona do 120 mm? Jak będzie z jej sztywnościa. Czytałem na tym forum opinie o uginaniu się amortyzatorów przy tak ciężkim rowerzyście. Pozdrawiam Jacek
Fenthin Napisano 8 Lipca 2015 Napisano 8 Lipca 2015 Skok dampera, a skok samej ramy to dwa zupełnie inne pojęcia. Pierwszy determinowany jest przez konstrukcję ramy, drugi przez zastosowanie roweru. Rozumiem więc, że mowa tu o skoku ramy? Do rekreacyjnej jazdy 120mm będzie w sam raz. Ramy ze skokiem 100mm są nastawione na ściganie. Sztywność widelca jest wypadkową kilku parametrów. Konstrukcji widelca, zastosowanej osi i sterów.
poliglota Napisano 9 Lipca 2015 Autor Napisano 9 Lipca 2015 Moje pytanie wzięło się z chęci zakupu pierwszego full'a. Często widzę w opisach w tej samej ramie kilka długości skoków przednich amortyzatorów a jeszcze nigdy nikt nie podaje skoku dampera. Czy jego skok jest bez znaczenia? Zdaje sobie sprawę że nie powinno zmieniać się geometrii ramy poprzez zmiany amortyzatorów. Przy mojej wadze często słyszę, że dany amortyzator nie da rady.
Mod Team durnykot Napisano 9 Lipca 2015 Mod Team Napisano 9 Lipca 2015 W przypadku fuli podaje się skok tylnego koła,który nie wynika bezpośrednio z długości dampera ,ale z konstrukcji i kinematyki ramy. Przykład z mojego prywatnego podwórka- rama o skoku 140 mm i rama o skoku 120 mm mają tą samą długość montażową i skok tłumika ( dampera). Czy jego skok jest bez znaczenia? Ma znaczenie,ale głownie dla kinematyki ramy. Zdaje sobie sprawę że nie powinno zmieniać się geometrii ramy poprzez zmiany amortyzatorów Nie do końca. Można zmienić amorek na amor z większym skokiem,aby nieco zmienić charakterystykę i geometrię roweru,ale należy to robić z wiedzą o konsekwencjach i zachowując zdrowy rozsądek. Zresztą niektórzy producenci sami proponują takie rozwiązania ( choćby Liteville w modelu 301 proponuje trzy warianty dla tej samej ramy ). Jaki skok dampera powinna mieć rama do XC dla rowerzysty 100 kg Pytanie powinno brzmieć- Jaki skok tylnego koła powinna mieć rama do XC. Odpowiedź- zależy od Twoich oczekiwań,terenu i potrzeb. A propos Reby- przy Twojej wadze musisz liczyć się z tym,że każdy amorek z goleniami 32 będzie się poddawał przy hamowniu. Jednakże od sztywności wzdłużnej ważniejsza jest sztywność boczna,która odpowiada za proecyzję skręcania.
Fenthin Napisano 9 Lipca 2015 Napisano 9 Lipca 2015 Nie jest prawdą, że producenci nie podają nigdy wymiarów dampera. Tyle, że dla końcowego użytkownika jest to bez większego znaczenia, bo mało kto zmienia damper. Z różnych względów, nie tylko wymiarowych. Istotny jest skok samego zawieszenia.Natomiast co do samej modyfikacji przez jego wymianę, powiem tak. Są sytuacje, gdzie taka operacja może mieć sens (vide przeróbki Giantów Trance na 140mm kilka lat temu), ale w większości przypadków więcej problemów niż pożytku.100kg to dużo i może nieść to za sobą problemy. Z drugiej strony bez przesady. Są osoby ważące po tyle, używają danego sprzętu i działa. Na pewno nie kupowałbym wylajtowanego szpeju, z oczywistych względów, ale także nie przesadzał w drugą stronę i nie wybierał przesadnie pancernego (i ciężkiego) sprzętu.
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.