Skocz do zawartości

[opony] dziwne znaki i przetarcia


maciej83

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam,

 

Poniżej wklejam zdjęcia moich opon. Zupełnie nie wiem dlaczego pojawiły się na nich poprzeczne szramy a w niektórych z nich także przetarcia.

Czy ktos kiedyś zaobserwował coś podobnego u siebie?

 

20150630-170959.jpg

 

 

20150630-171026.jpg

 

Z góry dzieki za pomoc!

Napisano

Stawiam że jeżdzisz na stosunkowo niskim ciśnieniu ( poniżej zalecanego przez producenta) i dzieje się to tylko na oponie napędowej

 

W moich Gexach jak mam niskie ciśnienie to też mi się pokazują "szramy" czyli miejsca w których uwidacznia się praca osnowy ...

Jednak nie mam w tych miejscach żadnych uszkodzeń powierzchni gumy zarówno w środku jak i na zewnątrz.

 

 

Pozdrawiam

Napisano

A opona jest założona zgodnie z kierunkiem jazdy ?. Wiesz, ja używam od dawna Schwalbe i nigdy takich rzeczy nie widziałem na oponach a jeździłem i na dętkach i na mleczku z niższym ciśnieniem.

Napisano

nie wydaje mi się zeby ciśnienie było jakieś specjalnie niskie, ale w somie moje dupsko swoje waży, chyba czas zakupić pompkę z manometrem.

 

Poszedłem sprawdzić i opona jest założona poprawnie także pompka plus nowa opona to będzie kolejny zakup:)

 

Napisano

 

 

Czy ktos kiedyś zaobserwował coś podobnego u siebie?

 

Tak, ale wyglądają trochę inaczej. Podejrzewam, że wierzchnia warstwa gumy jest bardzo cienka i szybko parcieje. Gdy opona pracuje oplot wyłazi na wierzch.

  • 2 tygodnie później...
Napisano

Ja u siebie mam to samo. Wczoraj założyłem oponę Continental Explorer i po pierwszej jeździe 9km są te pręgi. Jutro sprawdzam ciśnienie na CPNie.

Napisano

U kolegi w KTMie zrobiło się takie cudo na oponach Conti XKing (chyba jakoś tak się zwą) po kilku długich i ostrych zjazdach z częstym mocnym hamowaniem na granicy przyczepności opony. Jego przypuszczenie to zbyt duże siły działające na oponę przy hamowaniu (tak, jak by opona chciała się przekręcić na obręczy) i stąd te pręgi powychodziły bo innego pomysłu na to nie było. Ale to tylko przypuszczenia :)

 

EDIT: 

 

Coś jak tutaj widać: https://www.pinterest.com/pin/556687203911246333/

 

Tylko tutaj jest w drugą stronę bo działają potężne siły przy startowaniu i felga skręca oponę, która nie nadąża z obrotem. 

 

Tutaj widać to zjawisko w zwolnionym tempie: 

Napisano

Mi te ślady wyszły po 1 jeździe 9km po mieście tempem 25km/h bez ostrego hamowania, więc to trochę przeczy powyższej teorii.

Napisano

Równie dobrze ostre przyśpieszanie (start z miejsca) przy zbyt niskim ciśnieniu może wywołać taki efekt (np. na twardym biegu jak staniesz na pedały a podłoże np. asfalt nie pozwoli na uślizg opony). 

 

Oczywiście przyczyna może być całkiem inna, ale u niego na górze opony były ok a na dole w pręgi, więc coś w tym jednak chyba jest i te siły skrętne mogą mieć wpływ. 

Napisano

W każdej oponie od schwalbe których używałem i nadal używam pojawiały się takie paski. W niczym to nie przeszkadzało. Znajomi mają to również w oponach conti.

Napisano

Ja wczoraj rozmawiałem z kolegą, który uzależniony jest od roweru, jeździ tylko na schwalbe i nigdy czegoś takiego nie widział. Ja to miałem na 3 oponach, ostatnia Black Jack aż popekala w miejscach pasków.

Napisano

A może wysłać zdjęcia do Schwalbe i zapytać o ich opinię? Myślę, że będą najlepiej wiedzieć skąd to się bierze :)

Napisano

Wszystko już zostało powiedziane ... to wprost wynika z konstrukcji opony.

Siłę napędową / hamowania na bieżnik przenoszą boki opony, w nich są największe naprężenia, ślady pokrywają się z kierunkiem ułożenia nici tkaniny.

Wszyscy chcemy lekkich opon ... gdzieś na materiale musza zaoszczędzić.

Im grubsza boczna ścianka tym mniejsze prawdopodobieństwo obserwacji takich śladów.

 

@@Eazy

Dzieje się to na oponach różnych marek ... w związku z tym chcesz pisać też do Continentala, Geax/Vittoria, Rubeny... ?

 

Pozdrawiam

Napisano

@rzezniol ja mam swoją teorię skąd to się bierze, ale może błędną. Nie trzeba pisać do wszystkich - wystarczy do jednego bo wszędzie chodzi o to samo zjawisko. Ja pisać nie zamierzam, ale jak ktoś ma wątpliwości to będzie to lepsze rozwiązanie niż nasze zgadywanki i przypuszczenia :)

Napisano

Dziś zaobserwowałem, że na ostrych zakrętach pojawia się efekt gąsienicy, jakby opona chciała się przesunąć. Domniemam, że jest za mało powietrza i stąd takie przeciążenie. Wszystko okaże się później jak sprawdzę manometrem.

Napisano

koleżanko ja waże 104 kg przy zbyt małym ciśnienu to jednak może być pewna różnica jak te opony będą się zachowywac:P

  • 3 tygodnie później...

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...