wickermann Napisano 29 Czerwca 2015 Napisano 29 Czerwca 2015 (edytowane) Witam mam możliwość kupna ww amortyzatora w wersji skoku 100mm. Jednak chciałbym jednocześnie obniżyć jego wysokość, ale zachować skok Z tego, co widziałem na forum, wysokość można obniżyć, dając plastikową tulejkę nad sprężynę negatywną. Jeśli dobrze rozumiem (nie miałem tego amorka osobiście w rękach), lagi są bardziej wciągnięte w dół, ale plastikowy pręt kompresji zostaje jak był. Efektem jest obniżenie wysokości, ale i zmniejszenie skoku. Teraz moje pytanie - gdybym dał tulejkę 2 cm nad sprężyną negatywną, a jednocześnie skróciłbym ten plastikowy pręt kompresji od strony tłoczka o te 2 cm (lub wymienił na wersję krótszą, np. z amorka o skoku 80 mm), zachowałbym skok i obniżyłbym jednocześnie wysokość całości? Drugie pytanie - ile jest miejsca między tłumikami w drugiej goleni, inaczej mówiąc, ile można obniżać skok przez wciąganie lag do środka podkładkami, żeby tłumiki się ze sobą nie zderzyły? Edytowane 29 Czerwca 2015 przez Maniak 2b Cytuj
siimon Napisano 29 Czerwca 2015 Napisano 29 Czerwca 2015 Skok 80mm oznacza, że lagi wystają właśnie 80mm. Jak w takim przypadku wyobrażasz sobie zachowanie skoku 100mm? Bo ja nie potrafię Cytuj
Ziemko Napisano 29 Czerwca 2015 Napisano 29 Czerwca 2015 Teraz moje pytanie - gdybym dał tulejkę 2 cm nad sprężyną negatywną, a jednocześnie skróciłbym ten plastikowy pręt kompresji od strony tłoczka o te 2 cm (lub wymienił na wersję krótszą, np. z amorka o skoku 80 mm), zachowałbym skok i obniżyłbym jednocześnie wysokość całości? Nie. Nie zachowasz skoku obniżając jednocześnie wysokość całości. Z prostej przyczyny wysokość całkowita to golenie dolne + golenie górne + korona. Zmiany wprowadzane wewnątrz amortyzatora (bardziej lub mniej prawidłowe) zmienią jedyne skok a nie zmienią wysokość goleni dolnych czy korony (co musiałbyś zrobić chcąc zachować skok)Tak na marginesie to Mańek jest jednym z niższych amortyzatorów na rynku i nie widzę powodu by przy nim szperać. Cytuj
wickermann Napisano 29 Czerwca 2015 Autor Napisano 29 Czerwca 2015 Dzięki za odzew. Abstrahując od prawidłowości lub nieprawidłowości - w moim Drake'u oring na goleni górnej przy maksymalnymm ugięciu zatrzymuje się 2,5 cm od korony. Rozumiem, że w takim przypadku można próbować obniżać golenie o np. o 1 cm, bo zostaje jeszcze margines (mówię o maksymalnym ugięciu z dobiciem), Ile w takim razie zostaje w R7 między koroną a uszczelkami przy maksymalnym ugięciu ? W mańkach ta odległość jest chyba stosunkowo duża ? Cytuj
siimon Napisano 29 Czerwca 2015 Napisano 29 Czerwca 2015 Drake ustawiony na 100mm powinien pracować takim skokiem, czyli golenie chowają się praktycznie całe. No chyba, że mierzysz po zewnętrznej stronie W R7 spuść powietrze i zobacz ile się złoży. Cytuj
Lumperator Napisano 30 Czerwca 2015 Napisano 30 Czerwca 2015 W R7 zostaje 2cm. Przykładowo w modelu 80mm lagi wystają na 100-105mm. Czy da się zachowac skok zmniejszając wysokość amortyzatora? Tylko trochę. Dajesz tuleję nad sprężyną i skracasz plastikową tuleję na samym dole amortyzatora (ogranicznik przed dobiciem, powiedzmy, że o 1cm możesz to skrócić). Uzyskasz w efekcie 90mm skoku przy wysokości odpowiadającej modelowi 80mm. SAG delikatnie zwiększysz i powinno być w porządku. Cytuj
wickermann Napisano 30 Czerwca 2015 Autor Napisano 30 Czerwca 2015 Ostatnio widziałem na alledrogo Manitou Marvel Comp w wersji 120 mm skoku, ale pod koła 27,5". Zacząłem się więc nad nim zastanawiać - dołączoną do niego tulejką redukcyjną 2 cm można obniżyć jego skok o 20 mm i wtedy jest wyższy od mojego Drake'a o 18 mm, mając skok 100mm. Idziemy dalej - dodając jeszcze jedną tulejkę 1 cm, uzyskuję obniżenie wysokości o 10 mm. Ponieważ ograniczam w ten sposób skok (lagi mniej wychodzą w górę), chciałbym to naprawić. Powiedzmy zamiast plastikowego odbojnika na dnie goleni daję gumę niższą o te 5 mm, coby lagi mogły wejść głębiej. Efekt - Manitou Marvel o skoku 95 mm niższy o 30 mm. Przy maksymalnym ugięciu odległość korony od uszczelek zmniejsza się o te 5 mm, czyli z oryginalnych 18 mm do 13 mm. Wysokość amortyzatora po tym obniżeniu jest 8mm za duża w porównaniu do tego, co chciałbym osiągnąć, myślę, że odpowiednio dobrany SAG, np. 25 mm pozwoli to zniwelować. Pytanie, czy montowanie wersji amorka 27,5" pod koło 26" może mieć jakieś negatywne konsekwencje. Podkowa będzie wyżej o te 18 mm, ale czy to ma jakiś wpływ na cokolwiek ? Cytuj
Mod Team durnykot Napisano 30 Czerwca 2015 Mod Team Napisano 30 Czerwca 2015 Drake ustawiony na 100mm powinien pracować takim skokiem, czyli golenie chowają się praktycznie całe Nie. Absolutnie nie. W MAnitou golenie górne są zawsze nieco dłuższe niż skok, a większość Manitou nie pracuje zakładanym skokiem ( Drake 100 max 95 mm ugięcia, Minute 120- max 110 mm ugięcia). Cały czas nie ogarniam idei zmniejszania wysokości amorka przy zachowaniu skoku. Jest jakaś przesłanka do tego pomysłu? Obawa przed zmianą geometrii? Wysokość kokpitu? Pytanie, czy montowanie wersji amorka 27,5" pod koło 26" może mieć jakieś negatywne konsekwencje. Podkowa będzie wyżej o te 18 mm, ale czy to ma jakiś wpływ na cokolwiek ? Amorki pod 27,5 różnią się od amorków 26" nie tylko wysokością ale i offsetem koła co będzie miało wpływ na prowadzenie się roweru. Jeśli zmniejszysz skok w amorku o skoku 120 zaprojektowanym pod 27,5 " to i tak będzie on wyższy niż ten sam amorek pod koło 26". Dla przykładu Marvel 100mm ,rura taper pod 26" ma wysokość 472 mm oraz offset 41,2, a Marvel 100 pod 27,5 ma wysokość 496,5 mm oraz offset 44. Pomijam już,że nie wiadomo ,jaki wpływ będą miały Twoje kombinacje na pracę amorka, a szczególnie elementów komory powietrznej . Podejrzewam też,że będziesz musiał skorygować poziom oleju w tłumiku ,aby zachować charakterystykę pracy ( poziom oleju będzie wyższy niż zakładany) . IMO to lekko poroniony pomysł. Cytuj
modrzew Napisano 30 Czerwca 2015 Napisano 30 Czerwca 2015 Nie kombinuj tylko kup widelec pod koło 26” jeśli takiego potrzebujesz. Tak krążyłeś wokół tematu zamiast od razu napisać jaki jest cel tych dziwnych machinacji, że z kilometra było czuć jakimś druciarstwem Cytuj
wickermann Napisano 30 Czerwca 2015 Autor Napisano 30 Czerwca 2015 No tak, ale ostateczna koncepcja jeszcze mi się nie skrystalizowała. W zanadrzu mam też pomysł wstawienia sprężyny negatywnej do mojego Drake'a, tylko musiałbym dokupić lub dotoczyć dłuższy pręt kompresji Cytuj
Rulez Napisano 30 Czerwca 2015 Napisano 30 Czerwca 2015 (edytowane) Nie. Absolutnie nie. W MAnitou golenie górne są zawsze nieco dłuższe niż skok, a większość Manitou nie pracuje zakładanym skokiem ( Drake 100 max 95 mm ugięcia, Minute 120- max 110 mm ugięcia). Cały czas nie ogarniam idei zmniejszania wysokości amorka przy zachowaniu skoku. Jest jakaś przesłanka do tego pomysłu? Obawa przed zmianą geometrii? Wysokość kokpitu? Amorki pod 27,5 różnią się od amorków 26" nie tylko wysokością ale i offsetem koła co będzie miało wpływ na prowadzenie się roweru. Jeśli zmniejszysz skok w amorku o skoku 120 zaprojektowanym pod 27,5 " to i tak będzie on wyższy niż ten sam amorek pod koło 26". Dla przykładu Marvel 100mm ,rura taper pod 26" ma wysokość 472 mm oraz offset 41,2, a Marvel 100 pod 27,5 ma wysokość 496,5 mm oraz offset 44. Pomijam już,że nie wiadomo ,jaki wpływ będą miały Twoje kombinacje na pracę amorka, a szczególnie elementów komory powietrznej . Podejrzewam też,że będziesz musiał skorygować poziom oleju w tłumiku ,aby zachować charakterystykę pracy ( poziom oleju będzie wyższy niż zakładany) . IMO to lekko poroniony pomysł. Jest "przesłanka" , kolo ma za małą ramę, jeżdżącą nerwowo, i kombinuje jak wstawić do niej wyższy amor, jedna zła decyzja (nieprzemyślany zakup ramy) pociąga następną nieprzemyślaną, nie ma to jak kopać się z koniem Edytowane 30 Czerwca 2015 przez Rulez Cytuj
wickermann Napisano 30 Czerwca 2015 Autor Napisano 30 Czerwca 2015 (edytowane) Przekonaliście mnie, poszukam czegoś dedykowanego. No niestety, wybór ramy był bardzo przemyślany, tylko przemyślany źle. Krótkie ramy nie zalegają niestety w sklepach do wyboru do koloru, tak żeby można było sobie przebierać z prostego powodu - mało kto je chce kupować. Edytowane 30 Czerwca 2015 przez wickermann Cytuj
Rulez Napisano 30 Czerwca 2015 Napisano 30 Czerwca 2015 (edytowane) Ja bym radził najpierw zmienić ramę, skoro nie jeździ ci się na niej optymalnie jaki jest sens zmiany amortyzatora ... jaki jest sens inwestowania w rower który faktycznie ci nie odpowiada. Edytowane 30 Czerwca 2015 przez Rulez Cytuj
Lumperator Napisano 1 Lipca 2015 Napisano 1 Lipca 2015 Aha, teraz doczytałem. Kolega chce przeobrazić amora 27,5 pod koło 26? Odpada Cytuj
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.