Skocz do zawartości

[błotniki] o ile powinny być szersze od opony?


Eazy

Rekomendowane odpowiedzi

Witam :)

 

Przymierzam się powoli do wymiany opon w moim trekkingu. Chciałbym założyć szersze opony (zmiana z 28 x 1,5 na 29 x 1,9 lub 2,0) i będę też potrzebował zmienić błotniki. Pytanie o ile szersze powinny one być od opony? Czy dla opony 1,9-2,0 wystarczy 60mm, czy raczej brać 65mm? Większych niż 65mm nie znalazłem na koło 28 cali (mowa o klasycznych błotnikach). 

 

Nie chciałbym, żeby rower śmiesznie wyglądał ze zbyt szerokimi błotnikami, ale też potrzebuję, żeby spokojnie pomieściły oponę.

 

Opona będzie w tym stylu: http://allegro.pl/opona-opony-panaracer-soar-all-condition-29-x-2-0-i5119162335.html 

 

Dzięki

Eazy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dziękuję Ci bardzo za zdjęcie :) Na szerokość widzę, że powinno być ok nawet dla opony 2,0, ale węższe błotniki chyba nie wchodzą w grę.

 

Czy to na zdjęciu to te błotniki SKS? http://allegro.pl/blotniki-sks-bluemels-28-65-mm-czarne-i5432834238.html Ten model właśnie rozważam przy zmianie opon.

 

Zacząłem się tylko teraz zastanawiać, czy opona 29 wejdzie mi na wysokość pod taki klasyczny błotnik... Chciałem coś z lekko terenowym bieżnikiem (jeżdżę głównie po lasach) a w rozmiarach 28 są w zasadzie tylko szosowe. Teraz jednak jak patrzę na Twoją oponę to widzę, że prześwit do błotnika za duży nie jest. Czy jest u Ciebie jeszcze luz na delikatnie uniesienie błotnika nad oponę na mocowaniu (fasolka)? 

 

Niby ta opona http://allegro.pl/opona-opony-panaracer-soar-all-condition-29-x-2-0-i5119162335.html nie ma wysokiej kostki, ale... :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem jak ta konkretne opona, ale u mnie Schwalbe Mondial 1,75 siłą trzeba przeciskać pomiedzy zaciskami od vbrakeów, a SKS 55 CROSS to tak akurat pasuje (chociaż mógłby być szerszy trochę).

No a na wysokość to sobie nie wyobrażam zamontowania opony 29 w miejsce 28, robiłeś przymiarkę?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Przymiarki nie robiłem, ale mam sporo miejsca jeżeli chodzi o wpasowanie nowej opony. Te Panaracer nie powinny być specjalnie wyższe od standardowych 28''. Jedynie bieżnik troszkę bardziej terenowy niż typowe opony do trekkinga. Na 99% jestem przekonany, że opony wejdą bez problemu. Pytanie tylko, czy będzie jeszcze miejsce na błotniki... Dorzucam zdjęcie profilu tej opony zamontowanej na obręczy. Wygląda na niewiele większe niż klasyczne 28'' a w porównaniu do np. Schwalbe Big Apple mogłyby się pewnie okazać delikatnie mniejsze...

 

Nie mam niestety w okolicy takiego serwisu, gdzie mógłbym zrobić przymiarkę.

 

Na szybko zrobiłem jeszcze zdjęcia, jak to u mnie wygląda z miejscem:

 

Tył:

 

e91c90ab4b6e.jpg

 

Przód, trochę niewyraźnie wyszło, przy V-Brake (z tyłu jest tak samo, albo i lepiej):

 

abf0c3e315e4.jpg

post-187141-0-37742400-1434700357_thumb.jpg

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Pomierzyłem wszystko jeszcze raz dokładnie i wychodzi, że w najwęższym miejscu szerokość ramy (miejsca na koło) wynosi 55mm. Podobnie z najniższym punktem ramy - odległość od krawędzi obręczy to też 55mm (do poprzeczki w tylnych widełkach, gdzie przykręcony jest błotnik). 

 

Jeżeli więc opona będzie mieć przekrój poprzeczny nie większy niż 50x50mm to powinna się zmieścić z minimalnym luzem. Oczywiście im niższy profil tym szerzej się robi w ramie, więc dla np. 40mm profilu będzie już dostępne 60-65mm szerokości. 

 

Czy ktoś jest w stanie podać jaki jest (orientacyjnie) rozmiar 'balonu' w 29-tce o szerokości 2,0? Z tego co wiem to te 2,0 nie przekłada się dokładnie na 2 x 2,54 tylko przeważnie wychodzi mniej (np. Schwalbe dla rozmiarów 29x2,0 i 28x2,0 podaje takie samo ETRTO 50x622). Najbardziej jednak nie daje mi spokoju wysokość profilu opony. Czy mówimy tu bardziej o 40mm, czy jednak 50+? Tej informacji nie mogę nigdzie znaleźć...

 

Dzięki

Eazy

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Opony dzisiaj przyszły i weszły bez problemu. Problemem natomiast może być zmieszczenie nowych błotników, które dopiero będę zamawiać (nie wiedząc, czy zmieszczę opony nie zamawiałem błotników). O ile przestałem się martwić ich szerokością to pojawił się problem ilości miejsca między mocowaniami a oponą.

 

Przód będzie raczej bez problemu:

 

91d0c72c9a6b.jpg

 

Tył do poprzeczki ma jakieś 7mm i może być ciężko:

 

c3e4d898f3ea.jpg

 

Najgorzej natomiast jest przy mocowaniu tylnego błotnika na dole (przy rurze podsiodłowej):

 

0a7ffae963d4.jpg

 

Tutaj do mocowania mam max 5mm... Nawet jeżeli błotnik wrzucę od strony rury podsiodłowej to jeszcze musi wejść śrubka do przykręcenia tego. No nic - będę próbował :) Połowa sukcesu jest.

 

Rower na nowych oponach 29x2.0 wygląda obecnie tak:

 

f0fd4431ec85.jpg

 

Jak przyjdą błotniki to będzie chwila prawdy... o przód się nie obawiam, ale z tyłu może być ciężko. Nawet, jak je założę to jazdę po błocie będę mógł oglądać jedynie na YT :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ten przedni Topeak mocowany do widelca jest genialny :) Jestem ciekaw, czy to tylne pióro da się tak ustawić, żeby przeszło pod bagażnikiem i sakwami... jeżeli tak to miałbym problem rozwiązany :) Tzn. na pewno już wiem co kupić na przód. Dzięki :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

U mnie też nie obeszło się niestety bez 'druciarstwa' i 'trytytek' :)

 

Błotniki przyszły dzisiaj i przedni pasuje, jak szyty na miarę. Chciałem go dać troszkę wyżej, ale od wewnętrznej strony widelca mam jakieś śruby i nie dało rady. Natomiast tył to rzeźba... Rower jest wycieczkowy (głównie lasy), więc bagażnik i sakwy są stałym wyposażeniem.

 

Mocowanie tylnego błotnika (opaska z klamrą) zdemontowałem i wpasowałem błotnik w bagażnik mocując go ''trytytkami''. Przód błotnika jest dosyć sztywny co ułatwiło przymocowanie go do bagażnika a tył z kolei to bardzo elastyczna płetwa, która dała się 'wpleść' w bagażnik. Muszę jeszcze tylko zdemontować tylną lampkę i wrzucić jakieś małe oświetlenie na sztycę pod siodło.

 

Tak to wygląda:

 

6824681cb026.jpg

 

Na szczęście rower nie jeździ bez sakw a te zakrywają cała 'druciarnię' i tak wygląda rower w obecnej konfiguracji:

 

7ddbfc16f98f.jpg

 

Jest jeszcze dopinana trzecia komora na wierzchu sakw, ale tej mało kiedy używam. 

 

Generalnie błotniki są drogie, ale warte ceny :) Jeszcze raz dziękuję robertrobert11 za podpowiedź :) Dodatkowo nic nie ciąłem, ani nie przerabiałem, więc jeżeli bagażnik i sakwy pójdą w kąt to do tylnego błotnika w każdej chwili mogę założyć oryginalne mocowanie i zamocować go do sztycy :)

 

P.S. Gdyby się ktoś zastanawiał co to za ustrojstwo ta rura pod siodełkiem to jest to elastyczna smycz dla psa, który często biega przy rowerze :)

 

Temat rozwiązany i myślę, że można zamknąć. Dziękuję bardzo wszystkim za pomoc :)

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@ zekker: nie ma takiej możliwości :) Spędziłem dobre 2h w garażu kombinując na wszelkie możliwe strony i sposoby. To ustawienie jest najbardziej optymalne. Ten garb z przodu oraz szerokość błotnika uniemożliwiają wrzucenie go pod bagażnik. Do rury podsiodłowej też nie da rady zamocować bo widełki są zbyt wąskie i błotnik z mocowaniem nie przechodzi przez nie :)

 

Ale nie jest źle. Na razie zdaje egzamin :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...