Skocz do zawartości

[korba] zmiana z Altusa FCM 311 na Deore M 590


rafaells

Rekomendowane odpowiedzi

Witam serdecznie,

od jakiegoś czasu noszę się z zamiarem zmiany napędu - chcę wymienić więszkość komponentów. Rower chciałbym upgrade'ować pod kątem xc(głównie) bo 40 % jazdy to też jest szosa. Często też rower dostaje w kość w terenie a przy obecnej korbie na kwadrat czuję duże opory przy jeździe siłowej. Szukam takiej, która wytrzyma przy mojej wadze 74 kg, która da sobie radę w terenie przy delikatnych skokach tj. korzenie/krawężniki`  zależy mi na płynnej pracy, sztywności. oczywiście do wymiany dołączam  przerzutkę tył manetkę prawą kasetę i łańcuch.

Proszę kogoś kto się zna, aby mi doradził czy przy zaproponowanej przeze mnie zmianie z altusa/alivio na deore m 590 odczuję bardzo dużą zmianę i czy  nowo dobrane części będą ze sobą pasować.

 

poniżej porównanie:

 

obecnie jeżdżę na następującym osprzęcie:

 

 

  • Manetki SHIMANO ALIVIO ST-M410
  • Przerzutka przednia SHIMANO ALIVIO FD-412 (8 rzędowa)
  • Przerzutka tylna SHIMANO ALIVIO RD-M430 8 rzędów)
  • Kaseta SHIMANO ALIVIO CS-HG41 8-rzędowa
  • Łańcuch SHIMANO UG51
  • Mechanizm korbowy SHIMANO FCM 311 z ramionami 175mm 42/32/20
  • Środek Suportu NECO na łożyskach maszynowych

 

a zmiany chciałbym dokonać na taki o to komplet ( nie wymieniając manetki/przerzutki z przodu)

 

 

 

shimano deore FC-M 590 44x32x22( z kompletem łożysk Hollowtech II)

kaseta CS-HG ALIVIO 9-RZĘDOWA 11-34
 
łańcuch CN-HG 53 9-rzędowy
 
Przerzutka Shimano Deore RD-M592, 9 rzędów, Shadow
 
Manetka Shimano Deore SL-M590 9-rzędowa (PRAWA)
 
 
z tego co mówią mi fachowcy to moge zostać przy obecnej przedniej przerzutce alivio - podobno bez problemu obsłuży korbę 44/32/22 - przypominam, że obecnie jeździłem na 42/32/20.
 
I teraz podstawowe pytanie czy przy wyżej wymienionych komponentach tj. czy korba deore będzie dobrze chodziła przy kasecie alivio - czy ta kaseta jest wystarczającej jakości. czy jest sens kupować lepszą - nie zależy mi na niskiej wadze. chociaż tutaj za pewne chodzi o twardość. No i czy przy  rozmiarze blatów w korbie  44/32/22 kaseta 11-34 nie jest przesadą?  dodam, że nie interesuje mnie napęd 2x10.  no i czy wkład suportu hollowtech będszie odpowiedni.
 
Wyliczyłem sobie, że taka zmiana będzie mnie kosztować 600 zł. zastanawiam się czy ten zestaw przy kołach 26' da radę. wiem, że każdy ma inne predyspozycje ale jakieś doświadczenia w tej materii na pewno posiadacie.
 
to jest rower, który posiadam
 
 
 
pomożecie?
 
 pozdrawiam :)

 

 

 

 


prosiłbym moderatorów o usunięcie tego tematu, przepraszam za błędy założyłem. drugi taki sam.


a znawców proszę o ewentualne rady.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Korba z kasetą będzie dobrze współpracować. Kaseta też może być ale zdecydowanie zmienił bym łańcuch na coś dużo lepszego. Dobry łańcuch nie zniszczy tak szybko zębatek. Co do wielkości blatów to zależy jak i gdzie jeździsz. Ja na przykład rzadko używam 44 ale czasem się zdarzy głównie na asfaltowym dojeździe i to i tak maks. przełożenie 3x8 . Przy najbliższej modernizacji będę wymieniał właśnie na korbę z dwoma blatami i największym 38 lub 40.

Jeśli chodzi o suport to przy zmianie na zewnętrzne łożyska dobrze jest wykonać zabieg planowania mufy. Tak aby zewnętrzne krawędzie były równoległe inaczej można dość szybko zajechać łożyska.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki,

no zastanawiałem się nad ewentualnie lepszym łańcuchem - przypuszczlnie deore xt. Rozmiar blatów chyba były ok, tymbardziej, że lubię też  szybką jazdę po szosie - no tak 50/50 z xc.

Co do przerzutek, to wszystko powinno chodzić ok przy tej zmianie ? tj. przerzutka alivio przód do 8 rz przy nowej korbie do 9 rz. Kolega z forum doradza mi alivio z 2015, że niby taniej i chodzi jak deore. No tak jak wspomniałem - wstandardzie nie dają łożysk, a więc trzeba do niej dokupować wkład suportu. poza tym alivio jest bardziej rekreacyjne bardziej niż sportowe.

 

 


ja się zastanawiam czy do mich kół rozmiaru 26 rozmiar 44/ 32/12 będzie ok? wydaje mi się, że 42 byłoby optymalnie...

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

przy obecnej korbie na kwadrat czuję duże opory przy jeździe siłowej

 

Wybacz ale przy jeździe siłowej co najwyżej możesz czuć wiotkość rozwiązania na kwadrat  a nie opory ... wiotkość ta dodatkowo może być potęgowana niekoniecznie sztywnymi okolicami suportu ramy.

 

Czy odczujesz różnice w kieszeni zapewne tak ...

Na sam początek wymieniłbym tylko korbę na zasadzie ucieczki z kwadratu.

Zmianę systemy z 8 na 9 dokonałbym dopiero w sytuacji doprowadzenia do końcówki życia aktualnego zestawu kaseta + łańcuch.

 

Planowanie mufy przy zewnętrznych łożyskach nie jest koniecznie potrzebne .

Nie robiłem tego w żadnym z moich rowerów .

Na początek wystarczy zdjąć farbę do gołego metalu na krawędzi styku.

Ewentualne planowanie mufy dopiero w sytuacji stwierdzonych problemów z równoległością ( szybko padające łożyska / problemy z montażem korby).

 

Pozdrawiam

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

dzięki chłopaki za rady. Modrzew "najlepiej jest kupić nowy rower albo złożyć"-wiadmo.  tym rowerem jeżdżę niecały rok, także głupi pomysł w moim przypadku. Każdy ma do tego inne podejście. Nie chce misię czekać i odkładać na nowy rower. ok, ale to nieistotne.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Wspominasz w drugim z tematów, że chcesz wymienić także koła, widelec i ramę, zatem z obecnego roweru zostają tylko rurki i pomniejszy szpej, zgadza się?

Wniosek: nieudany zakup, zacznij od nowa z głową i na bazie obecnych doświadczeń. Możesz spróbować sprzedać całość p9ki ma tylko rok i nie jest styrana.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

W pełni rozumiem rafaellsa bo sam mam rower niecały rok i też noszę się z zamiarem wymiany korby, a przy okazji patrzę też na kasety,manetki i nie tylko. Interesuje się tym, pytam i chce być w temacie, więc nie dziw się modrzew że rafaells myśli też o wymianie innych rzeczy.ja mam podobnie. Nie stać mnie na nowy rower za 5-7 tyś, jednocześnie nie uważam że dokonałem złego zakupu. Chcę powoli w ramach możliwości ulepszać mój rower. Do rzeczy: mam korbe na kwadrat 44/32/22 i już wiem że pierwszy mój zakup to będzie korba deore 38/24. Przeliczylem sobie prędkości przy poszczególnych przelozeniach i wyszło mi że większej zebatki nie potrzebuje. Na tarczy 44 prawie w ogóle nie jeżdżę a jak wrzucam 44 to i tak muszę robić dwie lub jedną korektę prawą manetką. Jeżeli i tak wymieniam korbe na zewnętrzne łożyska to zakładam 38/24 i tobie też proponuję sprawdzić co będzie dla cie najlepsze.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Fajnie, tylko gość chce praktycznie wymienić niemal wszystko włącznie z ramą ;) Także albo mu przejdzie, albo niedługo będzie miał już drugi rower i dotychczasowego Kandsa bez kilku części w rodzaju rurek czy chwytów jeśli cały czas będzie to zabawa w przekładki. Plus taki, że cały czas będzie miał na czym jeździć.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@nicram44444,

Z całym szacunkiem ... Kands`a czy Lazaro poleca się (przynajmniej ja tak robię) jako dobry rower dla kogoś kto tym rowerem będzie jeździł i wykonywał bieżących napraw eksploatacyjnych ...

Co jak co ale te rowery nie są dobrymi bazami do rozbudowy ...

Są to rowery z przeciętną ramą, obwieszone akceptowalnym sprzętem za rozsądne pieniądze.

 

Jak ktoś kupuje taki rower z myślą perspektywicznej rozbudowy to utopił pieniądze ... i finalnie "wymarzony" sprzęt wyjdzie sporo drożej niż taki sam kupiony jako gotowiec.

 

@@modrzew

 

Rurki w Kands`ie to akurat ostatnia rzecz jaką bym zostawił do nowego roweru :).

W moich kategoriach dziadostwo ... jakimś tak dziwnym trafem jak ojciec kupował Energy 1300 w opisie było że niby rurki ALU ... nie zwracałem na to uwagi ...

Ale jak zaczęła z tego schodzić farba :D... postanowiłem przyłożyć magnes :) ... i się załamałem :D.

 

Pozdro

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

powiem tak, kuszą mnie różne rozwiązania. przyznaje zakup średnio udany - okazało się, że chcę czegoś więcej niż rekreacyjne mtb. a co do zabawy w upgrade myślę, że przy zmianie napędu wyszło by mi taniej bo mam dostęp do części w naprawdę dobrych cenach. rower troszkę jest przytyrany i posiada jakieś znaki szczególne na ramie a więc może być ciężko.   ok, temat trzeba zamknąć bo pytanie w powyższym temacie było raczej o kompatytbilność poszczególnych części a rozpędziło się to w złym kierunku.

 

pozdrawiam

 

 

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Nie wiem co to "dobre ceny" i za specjalnie mnie to nie interesuje :)

 

Ale moja rada jest tylko jedna ... wymień tylko korbę, niekoniecznie na zintegrowaną oś ... wystarczy Octalink.

Dlaczego tak ...

Bo jak już finalnie wszystko wymienisz to stwierdzisz ze jednak kaseta 9 to za mało i będziesz myślał o 10`tce czy nawet 11`stce.

Zaoszczędzone pieniądze odkładaj na następny rower ... bo jak uciekasz z "rekreacji" to i tak zmienisz rozmiar koła :).

 

Pozdro

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Plus taki, że cały czas będzie miał na czym jeździć.

 

Sam podobnie zrobiłem jak autor tematu i nie żałuje. Żeby kupić rower lub złożyć taki na jakim obecnie jeżdżę to musiałbym odkładać kasę lub kupować części około półtora roku. A jak znam siebie pewnie kasa poszła by i tak na coś innego :D , a tak to jeszcze przy okazji nauczyłem się serwisować i dbać o mój rowerek :) .

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

@@rafaells, zacznijmy od tego że "dziadostwo" było skierowane w stronę "rurek".

Rurki w światku rowerowym oznaczają : sztycę, kierownice i mostek ...

Co nie zmienia faktu że sama rama szczytem techniki, projektu i wzornictwa przemysłowego nie jest.

 

Od czego zaczynałem ? 

Giant GSR 300 z `95 czy `96 roku nie mam potwierdzonych informacji z jakiego gatunku stali był zrobiony...

Pierwszy rower poskładałem na ramie Cube Reaction z `08 roku AL7005 niecałe 1600 g wagi...

Następnie Gianta zastąpił GT Aggressor z `96 na ramie ze stali Cr-Mo i jestem w stanie przyjąć zakład że ma porównywalną wagę z twoją aluminiową w Energy ... :)

 

Pozdrawiam

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...