ummagumma Napisano 11 Czerwca 2015 Napisano 11 Czerwca 2015 Witam, szukam podstawowych narzędzi do swojego "bajka" i trochę się pogubiłem w gąszczu śrubek, patentów i standardów. Chcę wykręcić korbę i suport. I pytanie: czym to się je? Korba Alivio M4000 - octalink. Suport - BB-ES25. Z tego co sam zdąrzyłem się zorientować to zaczynam standardowo od imbusa a później ściągacz do korby (TL-FC10) i adapter (TV-FC-15). I dalej kluczem do suportów, tylko nie wiem jaki będzie tutaj pasował i jaki będzie najwygodniejszy. Z góry dzięki !
Marcin9 Napisano 11 Czerwca 2015 Napisano 11 Czerwca 2015 Do tego suportu musisz kupić taki klucz http://allegro.pl/klucz-do-osi-suportu-kwadrat-octalink-yc-26bb-1a-i5082978723.html
Garlock Napisano 11 Czerwca 2015 Napisano 11 Czerwca 2015 ściągacz do korby (TL-FC10) i adapter (TV-FC-15) Możesz kupić 2w1 np.http://rowerek.pl/Products/Show/124754/YC_215CB_Sciagacz_do_korb_kwadrat_ISIS_Octalink_Bike_Hand_YC_215CB?utm_campaign=Nokaut-Product-YC_215CB_Sciagacz_do_korb_kwadrat_ISIS_Octalink_Bike_Hand_YC_215CB&utm_medium=referral&utm_source=Nokaut#nclid=29c0fd5fdd19fe739bcb1b674b314277 Do suportu jak napisano wyżej, żeby klucz nie wypadał podczas odkręcania można zastosować patent z długą szpilką przytrzymująca go. Do kręcenia tymi kluczami oczywiście potrzebujesz stosowne klucze płaskie lub duży nastawny. Przy rozkręcaniu pamiętaj który gwint jest lewy, który prawy. Przy skręcaniu nie zapomnij posmarować gwinty smarem np grafitowym, bo następna naprawa może się skończyć tak: http://www.forumrowerowe.org/topic/180789-suport-octalink-uszkodzony-wielowpust-jak-odkrecic/
ummagumma Napisano 11 Czerwca 2015 Autor Napisano 11 Czerwca 2015 Garlock, coś takiego chyba kupię z rączką http://allegro.pl/bike-hand-klucz-do-suportu-yc-26bb-2a-z-raczka-cr-i4989855785.html i do tego ściągacz - bez rączki. Oba narzędzia mam możliwość kupić w swoim mieście w sklepie rowerowym. A to dla mnie duży plus, nie lubię czekać. A możesz jeszcze polecić jakiś smar do gwintów, którego używasz? Bo też co człowiek to opinia. pozdro
Garlock Napisano 11 Czerwca 2015 Napisano 11 Czerwca 2015 Osobiście wolałbym klucz bez rączki. Ta od Bike Handa nie wygląda zbyt solidnie, a czasem trzeba mocno pociągnąć, założyć przedłużkę ( z przedłużka to ta blaszana rączka pognie się na 100%). A do zwykłego klucza nawet klucz udarowy można spróbować podpiąć (ostateczność, ryzykujesz rozwaleniem klucza). Smar używam najzwyklejszy grafitowy np: http://www.leroymerlin.pl/warsztat/chemia-warsztatowa/srodki-smarujace/smar-grafitowy-42232-proline,p20862,l967.html?gclid=CNf4wL_Uh8YCFc3JtAodZ04AQA&gclsrc=aw.ds Oczywiście producent dowolny. Jak suport ma miski plastikowe, to używam silikonowego (shimano w ogóle na plastikowy gwint nie zaleca nakładania smaru, ale ja lubię natłuszczać) bo nie jestem pewien, jak plastik zareaguje na smar na bazie ropy naftowej. Możesz też posmarować plastikowe gwinty zwykłą wazeliną.
ummagumma Napisano 11 Czerwca 2015 Autor Napisano 11 Czerwca 2015 Dzięki wielkie za wytłumaczenie. Wezmę w takim razie klucze bez rączek. No i smarami sie zainteresuje od razu żeby komplet byl do roboty
turysta Napisano 11 Czerwca 2015 Napisano 11 Czerwca 2015 Możesz również użyć zwykłego smaru łożyskowego ŁT 43.
ummagumma Napisano 11 Czerwca 2015 Autor Napisano 11 Czerwca 2015 Spróbuję na początek dorwać jakąś pastę miedziową.
Garlock Napisano 11 Czerwca 2015 Napisano 11 Czerwca 2015 No to z miedzianym ryzykujesz to co autor tego (wcześniej już podawanego) wątku: http://www.forumrowerowe.org/topic/180789-suport-octalink-uszkodzony-wielowpust-jak-odkrecic/ Czyli jak dostanie się trochę wody, to mogą powstać elektro-ogniwa. A tak w ogóle, to czemu akurat chcesz dawać smar wysokotemperaturowy?
ummagumma Napisano 11 Czerwca 2015 Autor Napisano 11 Czerwca 2015 Wszystko rozbija sie o mój brak wiedzy. Dlaczego smar miedziowy(wysokotemperaturowy)? Bo próbowałem dowiedzieć sie co nieco o smarach, które mogłyby sie nadać i jako laik zapamiętałem że miedziowy jest "najlepszy". Więc np do gwintów pedałów i misek suportu lepiej grafitowy ? I czy taki sam smar można używać np przy sterach ?
Garlock Napisano 11 Czerwca 2015 Napisano 11 Czerwca 2015 Nie ma smaru "najlepszego". Zwykle producent podaje, do czego jest dany produkt. Do zabezpieczania połączeń gwintowanych czy innych nieruchomych najlepiej dawać smary z dodatkiem suchych lubrykantów czyli grafitu lub dwusiarczku molibdenu. Tam gdzie jest wysoka temperatura np. układy wydechowe, hamulce grafitowy się nie nadaje ale dobrze sprawuje się miedziany. No i jest jeszcze cała gama specjalnych past montażowych np: http://www.neverseezproducts.com/neverseez.htm Do łożysk kulkowych (stery, suport, piasty) nie dawaj żadnych takich mazideł, tam idą tylko smary do łożysk tocznych. Tu się toczy od dawna dyskusja który lepszy: http://www.forumrowerowe.org/topic/170406-jaki-smar-uniwersalny/ Oczywiście z braku laku można posmarować gwint pedału zwykłym ŁT 4 , ale w żadnym wypadku odwrotnie, czyli miedziany czy grafitowy w łożysko. Do elementów plastikowych, gumowych lepiej nie dawać smarów czy olejów ropopochodnych, bo nie wiadomo jak zareagują. Bezpieczny jest np silikonowy, teflonowy itp. Są jeszcze miejsca, gdzie wymagany jest specjalny smar np w hamulcach rolkowych - wysokotemperaturowy (ale miedzianego bym tam nie pchał) No i oddzielna działka czyli oleje\płyny do hamulców czy amortyzatorów.
ummagumma Napisano 11 Czerwca 2015 Autor Napisano 11 Czerwca 2015 Dzięki za cierpliwość to dla mnie kopalnia wiedzy bo od rana czytam o tych smarach i mazidlach o sam widziałeś jaki z tego pożytek... Do hamulców jeszcze nie doszedłem w swoim zdobywaniu wiedzy rowerowej. Znaczy czym je zalewać, ponadto że moje shimano to mineralnym. A co do amora to jeszcze przez jakiś czas sie nie zabieram za to.
JoePike Napisano 13 Czerwca 2015 Napisano 13 Czerwca 2015 Podepnę się pod temat. Dzisiaj troche majsterkowałem przy rowerze, wyczyszczone i nasmarowane na nowo łożyska kulkowe w piastach, to samo przy sterach (tam łożyska na wiankach). Użyłem smaru ŁT4S3, rozumiem że najniższa półka ale smar prawidłowy. Kupiłem natomiast również smar grafitowy. Przesmarowałem nim gwinty pedałów i gwinty suportu. I teraz sobie myślę że lewa miska mogła być plastikowa. Mam tam suport na kwadrat firmy suntour, podstawowy produkt bo rower evado 1.0. Moje pytanie czy powinienem rozebrać to ponownie i wyczyścić smar? Jakie mogą być konsekwencje i czy w każdym smarze grafitowym są domieszki litu? Przy okazji: czy smarować również ośki suportu na które nakładam korby? Jeśli tak, to czy smar grafitowy jest w tym przypadku ok?
Garlock Napisano 13 Czerwca 2015 Napisano 13 Czerwca 2015 zy powinienem rozebrać to ponownie i wyczyścić smar? Jakie mogą być konsekwencje i czy w każdym smarze grafitowym są domieszki litu? E tam, daj spokój, nie rozbieraj tego, katastrofy raczej nie będzie. A co do samego smaru, to zależy na jakiej bazie lest robiony, jak na mydłach sodowych to sodowy, jak na litowych to litowy itd i do tego smaru dodaje sie grafit. . Przy okazji: czy smarować również ośki suportu na które nakładam korby? Jeśli tak, to czy smar grafitowy jest w tym przypadku ok? Zdania uczonych są podzielone. Ja smaruję (właśnie grafitowym).
JoePike Napisano 14 Czerwca 2015 Napisano 14 Czerwca 2015 Ok, zostawiam jak jest. Przed zimą lub trochę wcześniej zajrzę tam ponownie. Tak jak wspomniałem nie jestem nawet pewny czy ta miska jest plastikowa. Na przyszłość może jeszcze kupię niewielką tubkę smaru silikonowego/teflonowego.
ummagumma Napisano 15 Czerwca 2015 Autor Napisano 15 Czerwca 2015 A czy śruby od korby - te na imbusy- też mogą mieć różne gwinty, czy raczej w "normalną" stronę się powinny odkręcać ?
Garlock Napisano 15 Czerwca 2015 Napisano 15 Czerwca 2015 Śruby mocujące korbę maja normalny (prawy) gwint.
ummagumma Napisano 15 Czerwca 2015 Autor Napisano 15 Czerwca 2015 Dzięki TopPeak tool nie dawał rady. A przedłużonym imbusem to niemowlak by odkręcił...
jacki64 Napisano 16 Czerwca 2015 Napisano 16 Czerwca 2015 Proponuję obejrzenie filmików tego gościa. Bardzo dokładnie i zrozumiale opisuje podstawowe zabiegi "mechaniczne" przy rowerze. Dowiesz się tu czy smarować czy nie ośki suportu.
Garlock Napisano 16 Czerwca 2015 Napisano 16 Czerwca 2015 TopPeak tool nie dawał rady. A przedłużonym imbusem to niemowlak by odkręcił... Dlatego zawsze polecam kupno dobrych klasycznych narzędzi. Multitoole sa fajne bo poręczne i małe (i na tym ich zalety w zasadzie się kończą). Ale do prac warsztatowych lepiej mieć standardowe zabawki. A zwłaszcza dobre imbusy. Tak gdzieś od Jonneswaya czy Proxxona w górę. Potrzebujemy w końcu tylko kilka sztuk raczej małych rozmiarów, wiec bankructwa z tego powodu raczej nie będzie. A już używanie zamiast imbusa wygiętego kawałka pręta sześciokątnego (czyli imbusów z marketów) to proszenie się o kłopoty w postaci rozwalonego gniazda w śrubie. Zwłaszcza do śrub aluminiowych klucz musi być wysokiej klasy.
ummagumma Napisano 16 Czerwca 2015 Autor Napisano 16 Czerwca 2015 Jacky64 - ten filmik akurat już kilka razy oglądałem A co do samego czyszczenia to dobrze, że się za to wziąłem bo w środku trochę piachu było... A ja się dziwiłem, że mi "strzela"... A "dobrych" kluczy mi się wczoraj nie udało jeszcze kupić. Wziąłem z potrzeby Hard Head. Najgorsze nie są, i najważniejsze, że dały radę. A, no i plastikowe miski suportu w końcu wazeliną techniczną posmarowałem, a gwinty smarem grafitowym.
detonator Napisano 30 Lipca 2015 Napisano 30 Lipca 2015 Nie chcę kręcić nowego tematu. Jak radzicie sobie z odkręcaniem blatów korb ? Kręci mi się śruba z kominem, blokowałem śrubokrętem itp ale dalej trzyma.
Marcin9 Napisano 30 Lipca 2015 Napisano 30 Lipca 2015 Jak radzicie sobie z odkręcaniem blatów korb ? Dużym płaskim śrubokrętem lub możesz kupić specjalny klucz. blokowałem śrubokrętem itp ale dalej trzyma. Wd40 powinno pomoc
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.