RysStepowy Napisano 13 Maja 2015 Udostępnij Napisano 13 Maja 2015 (edytowane) Witam, wczoraj wywaliło mi olej spod pokrętła tłumienia. Ponieważ mam jako takie doświadczenie z damperami i narzędzia postanowiłem go rozebrać. Poza tym że olej wyciekł wszystko wygląda ok. Zdaje sobie sprawę że w IFP ma byc azot pod sporym ciśnieniem ale najpierw chciałbym usunąć usterkę która spowodowała wyciek. Wydawało mi się ze jest to mała uszczelka w tłoczku która oddziela regulatory od oleju. Ale ona również nie wygląda źle. Mam zamiar kupić te uszczelki, dorobić do niego zawór pozwalający pompować tymczasowo komorę azotową powietrzem i sprawdzić czy olej nie ucieka. Pytanie - jaki olej zastosować i ile go wlać? Edytowane 13 Maja 2015 przez RysStepowy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team Puklus Napisano 25 Maja 2015 Mod Team Udostępnij Napisano 25 Maja 2015 Nie wiem jak to do końca w foxie wygląda, bo nie rozbierałem, ale w większości damperów uszczelnienie pokręteł jest na popychaczach - iglicach tłumienia, w tłoczysku tłumika zwanym czasem szpilką. Są tam malutkie oringi i to one uszczelniają komorę olejową. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
RysStepowy Napisano 25 Maja 2015 Autor Udostępnij Napisano 25 Maja 2015 (edytowane) Zgadza się, znalazłem gdzieś w sieci rysunek techniczny tego Dampera i widać na nim uszczelnienia które mogły klęknać. Po rozbiórce okazało się że jeden z nich został wydmuchany do sekcji regulatorów. Właśnie ten na iglicy - malutki jest i chyba nie zdzierżył ciśnienia. Ponieważ jednak ostatnio cierpię na chroniczny brak czasu, nie mam igły do pompowania komory azotowej a i z azotem krucho ;-) oraz nie wiem do końca jak to się odpowietrza, powierzyłem go w ręce Wicha z Profesjonalnego Serwisu Rowerowego z Wrocławia i bardzo szybko, sprawnie i w rozsądnych pieniądzach przywrócił go do życia za co niniejszym bardzo dziękuje. Niemniej pomierzyłem większość uszczelnień (z racji zawodowych mam dostęp do tego typu części) i chciałbym dorobić zawór schradera w miejsce pompowania komory azotowej tak żeby w przyszłości móc sobie samemu to naprawić (lubie). Pozostaje jedynie kwestia odpowietrzenia - wiecie jak to ugryźć? Edytowane 25 Maja 2015 przez RysStepowy Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jerzychiller Napisano 9 Lipca 2015 Udostępnij Napisano 9 Lipca 2015 Witam! Podepnę się tutaj, gdyż najbardziej sensowny temat, dotyczący mojej zagwostki (http://www.forumrowerowe.org/topic/118364-serwis-dampera-fox-float-rp23-rp2/) został zamknięty. Otóż, nie jest obca mi technika sprzętu rowerowego jeżeli chodzi o hardtail'e, jednak zamarzyłem o full'u, kupiłem używanego i już czuję w moczu problemy. Prosiłbym o diagnozę, pomoc i możliwie jak najprostsze tłumaczenie, gdyż jak już wspomniałem jest to mój debiut z grzebaniem w damperze. Mam w posiadaniu damper Foxa Float RP3, dosyć zaniedbany jak myślę, który po spuszczeniu powietrza tym wentylkiem u góry zachowuje się tak: Na odkręconym odpiciu i wyłączonej platformie, pomimo spuszczonego powietrza wciska się go dosyć trudno.Przy zmianach Pro Pedala nie idzie dobić go w ogóle. I tu nasuwa się kilka pytań.1. Czy takie zachowanie jest normalne, a w ramach serwisu muszę postępować zgodnie ze wszystkimi filmikami na yt (np. )2. Czy może jest bardzo nienormalne i coś w nim nie halo (ale co?)3. Gdzieś niedawno czytałem, że są przypadki gdy podczas rozkręcania foxy te wystrzeliwują pod b. dużym ciśnieniem. Czym jest to spowodowane i czy gorzi również mi ?Z góry dziękuję za wszelkie konstruktywne porady i pomoce!Pozdrawiam! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 10 Lipca 2015 Mod Team Udostępnij Napisano 10 Lipca 2015 Na odkręconym odpiciu i wyłączonej platformie, pomimo spuszczonego powietrza wciska się go dosyć trudno. Ciśnienie w komorze IFP.IMO bardzo normalne zachowanie.Przynajmniej moje Foxy ( RPL,RP23 i RP2) zachowywały się tak samo. Czy takie zachowanie jest normalne, a w ramach serwisu muszę postępować zgodnie ze wszystkimi filmikami na yt (np. Tak. Poza tym jedną z zasad serwisowania amorków i tłumików jest ustawienie wszelkich regulacji na MIN oraz wyłączenie platform przed rozpoczęciem serwisu. Gdzieś niedawno czytałem, że są przypadki gdy podczas rozkręcania foxy te wystrzeliwują pod b. dużym ciśnieniem. Czym jest to spowodowane i czy gorzi również mi ? Jesli spuścisz powietrze z komory powietrznej i nie bedziesz grzebał przy zaworze komory IFP, to nie powinno się nic dziać. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jerzychiller Napisano 10 Lipca 2015 Udostępnij Napisano 10 Lipca 2015 Dzięki bardzo, o takiego typu odpowiedź mi chodziło...Jakby co, będę tutaj jeszcze pytał, ale mam nadzieję, że już teraz pójdzie wszystko jak należy:)Pzdr! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blebnik Napisano 10 Lipca 2015 Udostępnij Napisano 10 Lipca 2015 (edytowane) Jesli spuścisz powietrze z komory powietrznej i nie bedziesz grzebał przy zaworze komory IFP, to nie powinno się nic dziać. Tutaj chodzi o tzw. 'stuck down' dampera, czyli sytuację, kiedy w komorze negatywnej dampera jest duże ciśnienie, pomimo spuszczenia powietrza z komory pozytywnej (tam gdzie jest wentyl). Więcej informacji znajduje się tu: http://www.ridefox.com/fox_tech_center/owners_manuals/07/eng/rear_shocks/stuck_down_shock.htm. Nigdy tak nie mialem, ale niektórzy zalecają przełożyć szmatę przez dolne oczko, lub zachować szczególną ostrożność podczas odkręcania puszki. Wydaje mi się, że bardziej niebezpieczna jest "niespodziewaność" tego efektu niż sama siła czy prędkość odlotu dampera Edit: Znalazłem nawet filmik prezentujący problem: Edytowane 10 Lipca 2015 przez blebnik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 11 Lipca 2015 Mod Team Udostępnij Napisano 11 Lipca 2015 Stuck down jest wtedy,gdy ( cytuję za Foxem): If your FLOAT or DHX AIR shock has not returned to its original neutral length (eye-to-eye position). czyli tłumik nie powraca do prawidłowej długości.Zresztą widac na filmie,że tłumik jest całkowicie skompresowany. W tłumiku od Jerzychiller'a nie ma tego zjawiska,więc nie wiem, po co przywołujesz to zjawsko. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
blebnik Napisano 11 Lipca 2015 Udostępnij Napisano 11 Lipca 2015 (edytowane) W tłumiku od Jerzychiller'a nie ma tego zjawiska,więc nie wiem, po co przywołujesz to zjawsko. Ponieważ: 3. Gdzieś niedawno czytałem, że są przypadki gdy podczas rozkręcania foxy te wystrzeliwują pod b. dużym ciśnieniem. Czym jest to spowodowane i czy gorzi również mi ?Witam! Padło pytanie "czym to jest spowodowane", a na które nie padła odpowiedź, dlatego odpowiadam Zreszta skąd pewność, że u Jerzego nie ma tego zjawiska? Jerzy nie dał filmu jak pracuje jego damper, tylko jak wydaje mu się, że pracuje jego damper, a objawy "stuck down" mogą być subetlniejsze niż całkowicie skompresowany damper (patrz twój cytat z Foxa, dodatkowo wiemy, że damper był zaniedbany i może mieć też inne problemy powodujące że nie dobije sam itp.). Chyba wszyscy się zgodzimy, że diagnoza na podstawie filmu "mam podobnie" to nie to samo co wziąć damper do ręki:) Możliwe też, że Jerzy najzwyczajniej w świecie nie zwrócił uwagi na to czy damper w 100% wraca, a od tego zależy jego bezpieczeństwo. Według mnie zawsze lepiej wiedzieć o wszystkich potencjalnych zagrożeniach przy serwisie zawieszenia z dużym ciśnieniem, gdzie minimum to objawy problemów. Szansa na faktyczny wystrzał jest mała, ale jak strzeli z zaskoczenia to mogą wystąpić straty w palcach, oczach i oczywiście sprzęcie tl;dr: Napisałem to, żeby Jerzy był mądrzejszy i bezpieczniejszy Edytowane 11 Lipca 2015 przez blebnik Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jerzychiller Napisano 12 Lipca 2015 Udostępnij Napisano 12 Lipca 2015 (edytowane) Hehe, no to czuję się już bezpieczniejszy i mądrzejszy też, aczkolwiek nie do końca. Otóż byłem ciekaw przyczyny bezpośredniej tego "stuck downa" (cos tam nie zachowuje szczelności w środku?), a to, że nie wraca do normalnej pozycji to chyba jest już skutek. Pytanie było skierowane, gdyż nie znam się na tych tłumikach w ogóle, a dziwnym mi się wydawało że bez napompowanej sprężyny amorek tak niechętnie się dobija.Ale nie chce drążyć dziury, dziękuję Wam za odpowiedzi, jestem już spokojniejszy, bo mój najprawdopodobniej nie zachowa się jak petarda, gdyż trzyma długość 200mm. Jednak termin jego rozkręcenia mi się przedłuża, z uwagi na oczekiwanie na uszczelki. Mam nadzieję, że będę mógł jeszcze podziękować Wam za dyskusję obiema rękami i z całą szczęką Juras pozdrawia Krótka edycja:Skoro w temacie jesteśmy, czy możliwa jest wymiana oleju w tym damperze w warunkach domowych (wszystkie filmiki prezentują jedynie serwis komory powietrznej)?I pytanie nr 2, orientujecie się jak się nazywa to narzędzie, uchwyt z gumą z filmiku od blebnika? Myślę że takie ustrojstwo byłoby piekielnie przydatne przy wielu czynnościach serwisowych a mój krótki research nic nie dał :/ Edytowane 12 Lipca 2015 przez jerzychiller Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Mod Team durnykot Napisano 12 Lipca 2015 Mod Team Udostępnij Napisano 12 Lipca 2015 jak się nazywa to narzędzie, uchwyt z gumą z filmiku od blebnika? Klucz paskowy do filtrów . czy możliwa jest wymiana oleju w tym damperze w warunkach domowych Teoretycznie tak,ale jeśli nigdy tego nie robiłeś,to IMO nie warto się do tego zabierać. Potrzebowałbyć m.in narzędzie umożliwiajace prawidłowe napompowanie komory IFP, olej, wiedzę jak prawidłowo zalać tłumik. Może ten temat Ci rozjaśni. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
jerzychiller Napisano 13 Lipca 2015 Udostępnij Napisano 13 Lipca 2015 Ok, dzięki! Czytałem ten temat, ale to fakt, mało z niego skumałem.Pzdr! Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.