jaruone Napisano 1 Maja 2015 Napisano 1 Maja 2015 Witam, Mam pytanie - przejrzałem forum i znalazłem archiwalny temat w którym była dyskusja na temat montażu opon przód - tył. Poruszono między innymi temat opon Schwalbe i poprawności montażu. Opinii było mnóstwo (pewnie mniej by ich było, gdyby piszący kierowali się jednym typem oznaczenia - jedni rysowali bieżnik, inni ślady opon, jedni patrzyli z góry inni z boku - pomieszanie z poplątaniem). Do mnie trafił post użytkownika "Szosowiec" (niestety już zbanowany - nie wnikam za co ...) który pisał: Opony zwykle zakłada się tak (kierunek jazdy (przednia) - (tylna)):widok z góry: <-| (<<<<<) - (>>>>>)ślady opony : <-| (>>>>>) - (<<<<<) Pokrywa się to z układem jaki mam w swoim rowerze. Zdziwiło mnie , że nikt nie dał żadnego przejrzystego schematu rysunkowego - u mnie opony zamontowane przez Unibike (czyli dystrybutora Schwalbe, więc zakładam , że wiedzą co robią) są zamontowane jak na schemacie poniżej : Znalazłem też zapis, że pokrywa się to z instrukcją jaką podaje Schwalbe (poniżej cytat z tego tematu, wzięty przez GMark'a z innego forum, gdzie "rozkminiano" instrukcję Schwalbe): Co do opon prod.Schwalbe instrukcja zawarta na stronie producenta opisuje "problem" następująco:- koło przednie : kierunek strzałki z opisem "front" zgodny z kierunkiem toczenia się koła- koło tylne: kierunek strzałki z opisem "rear" zgodny z kierunkiem toczenia się koła I teraz sedno sprawy - ma ktoś może link do ORYGINALNEJ instrukcji Schwalbe, która potwierdziłaby powyższe (mój schemat i cytat z GMark'a) ?? Myślę , że takie przedstawienie sprawy, bez zbędnych dyskusji wprowadzających zamęt, pomogłoby to wielu początkującym (i nie tylko) rowerzystom w ogarnięciu tematu np. samodzielnego montażu opon. Ja przyznam się bez bicia, w pierwszej chwili myślałem , że "polscy fachowcy na akord" założyli mi źle oponę w tylnym kole PS. Nazwałem temat konkretnym typem opony, gdyż z tego co widziałem na forum, Schwalbe ma również inne oznaczenie (strzałka + napis "rotation" - i chyba wtedy obie opony zakłada się zgodnie ze strzałką, bez rozkminy czy przód czy tył). Poszczególne schematy montażu, w zależności od opony można by tu podklejać (wcześniej np. moderując,aby zostało samo meritum sprawy) a potem przypiąć np. w rowerowym FAQ, aby wiedza ta była łatwo dostępna.
Alsew Napisano 3 Maja 2015 Napisano 3 Maja 2015 I teraz sedno sprawy - ma ktoś może link do ORYGINALNEJ instrukcji Schwalbe, która potwierdziłaby powyższe (mój schemat i cytat z GMark'a) ?? 'Link' do ORYGINALNEJ instrukcji montażu opony Schwalbe masz na boku opony w postaci napisów 'Front' i 'Rear'. Nie rozumiem problemu, opony są dwukierunkowe... 'rear' znaczy 'tył' 'tylny' , a 'front' już chyba każdy rozumie...
Garlock Napisano 3 Maja 2015 Napisano 3 Maja 2015 ma ktoś może link do ORYGINALNEJ instrukcji Schwalbe, która potwierdziłaby powyższe Linka do instrukcji nie mam, ale tu jest link do oficjalnej strony Schwalbe (wprawdzie Juesej, ale to chyba nie ma znaczenia, gorzej by było jakby australijskiej, bo tam jeżdżą do góry nogami): http://www.schwalbetires.com/tech_info/tire_tread#direction cyt: "Many MTB tires are marked with a "Front" and a "Rear" arrow. The "Front" arrow indicates the recommended rolling direction for the front wheel and respectively the "Rear" arrow is the direction for the rear wheel." czyli dokładnie jak u GMarka i w Twoim rowerze.
jaruone Napisano 3 Maja 2015 Autor Napisano 3 Maja 2015 Tire Tread | Schwalbe North America I o to chodziło Nie rozumiem problemu znam znaczenie słów "rear" i "front" - po prostu z tego co czytałem w archiwalnych topicach WIELE osób uważało, że front oznacza kierunek rotacji i "do przodu" ma być na obu kołach i broniło tej tezy jak niepodległości Interesowało mnie po prostu jak Schwalbe tłumaczy to "w instrukcji" - jakieś napisy i strzałki do wielu osób nie przemawiają, a jak ktoś zdolny to nawet poka-yoke obejdzie - kiedyś chłopaki z produkcji odcięli zamki pod spawanie profili jakie im zrobiłem, bo im nie pasowały- miały umożliwić spawanie tylko w jednej pozycji - nie chcieli zauważyć , że obrót o 180 stopni detalu jest remedium na ich kłopot
Krzysiek121 Napisano 6 Maja 2015 Napisano 6 Maja 2015 Czyli w końcu ma być tak jak na obrazku u kolegi Jaruone, czy obie tak samo?
Garlock Napisano 6 Maja 2015 Napisano 6 Maja 2015 Tak jak na obrazku i w opisach. Schwalbe uznał, że skoro hamowanie i trakcja (przód) stwarza zupełnie inne wymogi dla opony niż napęd (tył) to zaprojektował oponę która w zależności od kierunku toczenia jest zoptymalizowana pod napęd lub hamowanie/trakcję.
Krzysiek121 Napisano 6 Maja 2015 Napisano 6 Maja 2015 Dzięki. A więc u mnie jest odwrotnie. W wolnej chwili zamienię i zobaczę czy jest jakaś różnica.
jaruone Napisano 6 Maja 2015 Autor Napisano 6 Maja 2015 Cieszę się, że schemat się przydał, i w przyszłości nie trzeba będzie "wymyślać prochu od nowa" tylko każdy zainteresowany wejdzie, zajrzy,i od razu załapie
brylek Napisano 26 Czerwca 2015 Napisano 26 Czerwca 2015 Muszę przyznać, że jestem zaskoczony. Okazuje się w takim razie, że mam nieprawidłowo założone opony. Zawsze rozumiałem to właśnie tak, że front to znaczy do przodu i tą stroną zakładać opony zarówno z tyłu jak i z przodu. Tymczasem czytam, że to oznacza przód, tył w sensie koła rowerowego W takim razie czas na zmianę, dzięki za informację!
wodnik84 Napisano 29 Czerwca 2015 Napisano 29 Czerwca 2015 kurde a dziś kupiłem oponki i założyłem tak: rotation wheel tył i rotation wheel przód, rear też jest ale uznałem ze tak będzie lepiej czy mam coś zmienić ?
Rekomendowane odpowiedzi
Zarchiwizowany
Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.