Skocz do zawartości

[naped] Nexus8 szumi na luzie, cichy podczas pedalowania


wally666

Rekomendowane odpowiedzi

Napisano

Witam!

 

Kupilem w weekend swoj pierwszy powazniejszy rower. Z uwagi na moj gabaryt (191cm/137kg) wybralem treka Kalkhoff Agattu XXL o rozmiarze ramy XL, oczywiscie uzywka. Rowerek prezentuje sie przyzwoicie, wyposazony jest w naped Nexus 8 (SG-8C22) z hamulcem torpedo + v-kami.

 

Niestety, jestem laikiem w kwestiach rowerowych ale wydaje mi sie, ze naped nie dziala idealnie:

1. czasami napew przeskakuje na pedalach podczas mocnego przyspieszania,

- lancuch byl dosc luzny, podciagnalem go przez odsuniecie kola do tylu

- stan zembatki przedniej i tylniej oceniam na ok - wszystkie zeby sa na miejscu, zebatka jest prosta

 

2. podczas pedalowania naped dziala relatywnie cicho (czuje jednak pewne wibracje na pedalach i ramie), jednak gdy przestaje pedalowac podczas jazdy, pojawia sie wyrazny szum i zwiekszony opor na kole,

- odpialem tylne vki - nie stawialy oporu,

- poluzowalem ramie od hamulca torpedo i ustawilem naciag lancucha - teraz kolo obraca sie latwiej,

- przy zdjetym lancuchu (rower do gory nogami) rozpedzenie kola wraz z obracajaca sie tylna zebatka nie ujawnia wiekszych nieprawidlowosci ale w momencie gdy zebatka przestaje sie obracac, pojawia sie wyrazny szum i zwiekszony opor,

- po zalozeniu lancucha, dopoki napedzam tylne kolo, naped dziala relatywnie cicho ale gdy przestaje obracac korba, szum i lekie chrobotanie przenosi sie na pedaly/rame i czuc zwiekszony opor

- identyczne zachowanie tylnego kola zauwazylem przy zalozonej jak i zdjetej lince od przerzutek,

 

3. nie udalo mi sie idealnie wyregulowac mojego nexusa

- ustawiam wszystko zgodnie ze sztuka, zolte markery sie schodza na 4rtym biegu ale po kilku przelaczeniach na sucho gora-dol, markery sie rozjezdzaja o 2-3mm w jedna lub druga strone,

- sprawdzilem, ze linka poprowadzona jest orawidlowo (dolem), nie bardzo wiem czy i co jeszcze moge zrobic / rozebrac

 

 

Jakies pomysly czy i co laik rowerowy moze w domowym zaciszu sprawdzic/zrobic zeby wyeliminowac niechciane dzwieki/efekty? Nie boje sie rozkrecania o ile liczba oddzielnych czesci nie przekroczy np. 5-8szt, jakies podstawowe narzedzia typu ampule, klucze nasadkowe lub proste, kombinetki i srubokrety posiadam :)

 

Pomozecie?

 

pozdrawiam,

Wally666

Napisano

Rozebrania calkowitego sie nie podejme na pewno, widzialem kilka filmikow z rozebranymi piastami wielobiegowymi, ile tam jest czesci... Znam swoje mozliwosci i zawsze przy takiej czynnosci zostaja mi czesci zamienne :) Jesli chodzi o czyszczenie to jesli dobrze pamietam, uzywamy tylko benzyny ekstrakcyjnej, do lozysk smaru np. ŁT43 a co z sama przekladnia? jakies specyficzne ustrojstwo?

 

Dodatkowe pytanie - jak stwierdzic ze cos jednak nie do konca dziala? Jak sprawdzic czy wianki sa jeszcze ok? lub ze czegos nie brakuje?

Napisano

1. Przeskakuje niezależnie od biegu? U mnie piasta (lub zębatki) lubi przeskakiwać na 5 i 6 jak ostro ruszam.

2. Szum i opory są normalne, w swojej piaście bez torpedo też tak mam, choć nie czuję przenoszenia na pedały.

3. Raz tak, raz tak się rozjeżdża, czy zależy z której strony zmieniłeś na 4? Mogą być opory na lince, pancerzu lub elemencie sterującym (tam gdzie zaczepia się linkę). W ostateczności syf w piaście przeszkadzający w zmianie.

Napisano

Dziwne jest to co piszesz o lince i rozjezdzajacych sie markerach. Zaczolbym od sprawdzenia tego elementu, tj wymiany linki z pancerzem na nowe. Czy mozesz pstryknac fotke i wrzuci tu, jak masz poprowadzona linke i pancerz przy tylnym kole ? najlepiej 2 fotki, miejsca w ktorym konczy sie pancerz i wychodzi linka oraz miejsca jak ulozona jest linka przy zebatce z tylu, tam przynajmniej u mnie na moje oko sa rozne ze 2 czy 3 "rowki", w ktorych moze sie ulozyc linka a tylko jeden z nich jest dobry.

 

W kazdym razie ja i tak na Twoim miejscu podrzucilbym kolo do serwisu... mam nexusa 7r36, przeglad takiej piasty  ok 100pln w Waw. Zastanawiqalem sie czy robic to samemu, ale chyba zbyt duzo z tym zachodu.

Napisano

ok to po kolei:

 

zekker, czyli mowisz ze u Ciebie podczas krecenia tez jest relatywnie cicho a dopiero jak przestajesz pedalowac pojawia sie szum?

 

cinol123, wyczytalem na forum ze ktos juz mial podobny przypadek z rozjezdzajacymi sie markerami i wymiana linki pomogla. Postaram sie po pracy pstryknac fotke linki to zobaczysz sam ale wydaje sie, ze tego nie da sie zle zalozyc (poprowadzic). Polecisz jakis zaklada w Wawie gdzie zrobia mi serwis? W dwoch lokalnych punktach odmowili bo twierdza, ze nie zajmuja podejmuja sie serwisowania piast wielobiegowych i polecali mi serwis na Wiktorskiej 89. Gdy przy zdjetym lancuchu proboje pokrecic tylna zebatka, czuje wyrazne przeskakiwanie jakby lozyska byly juz wyrobione ale czemu tego nie slychac w momencie pedalowania to juz nie wiem?


Swoja droga nigdy nie wymienialem linek w rowerze - jak sie to robi i czy musze kupowac dedykowana linke do konkretnego napedu? Przeciez kazdy rower ma inna dlugosc i szerokosc, inne mocowania pancerza, jak to sie robi?

Napisano

Hej,

 

Co do serwisu, to jak osatnio zanosilem kola do centrowania, pytalem czy serwisuja nexusa tu -> http://www.unlimitedsports.pl/kontakt-dojazd/

Cena 100pln za przeglad/smarowanie.

Kiedys dzwonilem tez tu http://skleprowerowy.pl/pl/sklepy w punkcie na Broniewskiego 7 robia serwis, cena tez cos kolo 100pln ale wypadlo mi z glowy ile dokładnie.

BTW, u mnie jak przestaje krecic to mam cykanie jak w zwyklym kole z wolnobiegiem czy na kasecie.

 

Linke musisz kupic razem z pancerzem odpowiedniej dlugosci, zmierz dokladnie ile ma pancerz, o ile jest od niego dluzsza linka i kup cos tej samej dlugosci lub dluzsze, wtedy sobie przytniesz.

Linke wymienia sie banalnie, wyciagasz linke z tylnego kola z piasty, odkrecasz to metalowe cos co jest do niej przykrecone i wlazi w piaste,  wyciagasz linke w pancerzu  z ramy, finalnie bedzie wisiec tylko przy mantece. Otwierasz manetke i wywlekasz z niej linke.

TEraz majac nowa linke i Pancerz, zaznaczasz takie same dlugosci na koncu, ktory bedzie przy kole w celu pozniejszego obciecia, zaznaczassz punkt w ktorym bedzie mial byc zainstalowany ten metalowy element przykrecany do linki i  przewlekasz linke przez manetka, wpychasz linke do pancerza, Pancerz instalujesz w ramie, na koncu obcinasz pancerz i linke (najlepiej linke  troche wysunac z pancerza zeby jej przypadkowo nie uszkodzic obcinajac pancerz, bo bedzie haczyla albo sie urwie). Najwazniejsze zeby na samym koncu uciac linke, bo jak sie rozejdzie to lipa, no i zakladasz na ten obciety koniec ta oslonke ktora sie zagniata, zeby sie linka nie rozlazila od konca.

Finalnie regulujesz markery na 4tym biegu i wszystko.

Napisano

W widzisz, a u mnie jak przestaje krecic to zamiast cykania jak przy kasecie, mam jakby hurgot lozysk. Zauwazylem tez, ze po poluzowaniu ramienia od hamulca ten dzwiek nie jest juz tak mocy. Anyways, jesli pogoda wypali to sproboje cos tam rozebrac w weekend tylko bez smarowidel niewiele zrobie. O ile pamietam to podstawowe myscie moge zrobic w benzynie ekstrakcyjnej, lozyska np w ŁT43 a sama przekladnia moze spokojnie postac sobie w zwyklym ATFie, rajt ?

Napisano

Odnosnie smarowania, nie mam doswiadczeń.

I jescze jest roznica miedzy Twoja a moja piasta, ja nie mam hamulca w piascie (na szczescie), nie wiem czy piasty z hamulcem cykaja, ale chyba powinny.

Napisano

Podczas jazdy nie słyszę tego dodatkowego hałasu. W domu jak zakręcę kołem to słychać wyraźnie.

Brak cykania, to inaczej rozwiązane przeniesienie napędu na koło, nie ma tradycyjnych zapadek, tylko wałki dociskane do korpusu piasty.

 

Z tym hamulcem zastanawiające. W miarę możliwości sprawdź jak zmienia się dźwięk jak próbujesz ruszać tym ramieniem (tylko nie wkręć sobie ręki w szprychy). Być może nie sam hamulec jest winny, a zamocowanie do ramy i dźwięk lepiej się niesie.

Napisano

temat do zamkniecia - po przejechaniu kilkunastu kilometrow stwierdzam ze na razie nie mam powodu do narzekania - moze to kwestia zapoznania sie z rowerem i przyzwyczajenia ale rowerek jezdzi calkiem gladko i to chrobotanie/szumienie na "luzie" nie jest juz mniej dokuczliwe. Mozliwe, ze to przez zbyt mocno dokrecone do ramy ramie hamulca torpedo.

 

 

Zarchiwizowany

Ten temat przebywa obecnie w archiwum. Dodawanie nowych odpowiedzi zostało zablokowane.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...