xdjradox Napisano 19 Kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 19 Kwietnia 2015 (edytowane) Cześć, Co sądzicie o możliwości skrócenia skoku mańka z tematu. Obecnie działa dobrze jak na swój wiek ale: - skok 100/120 daje a2c ok 475/495 - zmiana skoku pokrętłem to chyba wstępne napięcie sprężyny przewidzianej na 120mm czyli zmiana charakterystyki pracy i utwardzenie zawieszenia Dopóki to była rama full - enduro/am to fajnie ale teraz siedzi w sprzęcie do xc/mtb. Czy jest możliwość skrócenia go tak aby skok był ok 80mm/90mm i charakterystyka podobna jak teraz przy 120? Zapewne w grę wchodzi skrócenie sprężyny oraz dodatkowe działanie na tłumikach ale nie za bardzo wiem jak to powinno się zrobić i czy w ogóle jest możliwe - prośba o podpowiedź jakie widzicie możliwości z tym widelcem. Inna sprawa czy przyjmie 27,5 x 2,2 ale to już niebawem sprawdzę fizycznie Edytowane 19 Kwietnia 2015 przez xdjradox Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
xdjradox Napisano 20 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2015 (edytowane) Dołączam schemat, czy wystarczy skrócić tylko sprężynę? Edytowane 20 Kwietnia 2015 przez xdjradox Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Lumperator Napisano 20 Kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2015 W elemencie H nad nakrętką zastosowałbym jakiś ogranicznik (tuleja metalowa, z twardego plastiku? ) Dzięki temu nakrętka będzie osadzona niżej i skróci zakres pracy tego elementu (nie powróci do końca). W fazie początkowej skoku sprężyna będzie cały czas lekko dociśnięta. Jej skrócenie o taką samą długość co zastosowany ogranicznik powinno zapewnić podobny start skoku. Aczkolwiek sprawdziłbym jak się jeździ bez skracania sprężyny. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 20 Kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2015 (edytowane) Jeśli to ma być skrócenie bez zmiany charakterystyki, to tylko skrócenie elementu H o odpowiednią długość da taki efekt. A z pewną zmianą lepsza będzie podkładka, jak napisał "Lumperator" Cięcie sprężyny to najgorsze rozwiązanie. Edytowane 20 Kwietnia 2015 przez Rulez Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
xdjradox Napisano 20 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2015 Dzięki panowie Same podkładki zapewne spowodują zmianę charakterystyki, wszystko zobaczę gdy rozkręcę. Ciekaw jestem jak to zrobili w wersji ze skokiem 80/100. Inna sprężyna czy też krótszy element H. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 20 Kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 20 Kwietnia 2015 (edytowane) Różnią się elementem H, w instrukcji ten element ma różne numery zależnie od skoku. Edytowane 20 Kwietnia 2015 przez Rulez Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
xdjradox Napisano 21 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 21 Kwietnia 2015 W środku wygląda to tak dla skoku 120mm czyli default: oraz z patentem manitou po zmianie skoku na 100mm, tutaj z elementu H wysuwają się zapadki blokujące nakrętkę ze sprężynką na elemencie H w innym miejscu niż default co powoduje skokową zmianę wstępnego naprężenia sprężyny głównej oraz zmianę skoku takie rozwiązanie utwardza zawieszenie: Patrząc na to jest kilka opcji i chyba tylko jedna dobra zakładając docelowy skok 80-90mm nawet bez regulacji skosu na minus 20mm 1) Skrócenie elementu H od dołu - nawet jeżeli możliwe to spowoduje dobijanie na byle większej nierówności 2) Dołożenie dystansów do elementu H - skróci skok i utwardzi go strasznie a już teraz odczuwam zmianę twardości w ustawieniu 100mm 3) Skrócenie sprężyny głównej lub zakup krótszej oraz dodatkowo dołożenie albo takiego samego dystansu do H albo "wydłużenie" o tą samą długość sprężyny małej pod nakrętką na H. Co sądzicie o opcji 3? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 22 Kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2015 (edytowane) Czepiłeś się tego skracania sprężyny jak rzep ogona, łatwo zauważyć, że sprężyna jest specjalnie zakończona, jeśli ją utniesz zmienisz charakterystykę, poza rtm nie uzyskasz takiej płaskiej powierzchni styki jak jest obecnie. Edytowane 22 Kwietnia 2015 przez Rulez Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
xdjradox Napisano 22 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2015 Ok, rozumiem że nie specjalnie trzeba ciąć, a nie będzie dużo twardziej? Przeszkoda w postaci konieczności wyszlifowania i zaspawania migomatem końca uciętej sprężyny na ten sam kształt nie jest aż tak dużym wyzwaniem. Bardziej zastanawia mnie czy charaktrerystyka bez cięcia się zmieni i czy upchnę w goleni sprężynę ściśniętą o 40mm względem nominału. Czy stronę tłumika trzeba ruszać, mam na myśli zalanie mniejszej ilości oleju? Może to złudzenie ale byłem przekonany że na ustawieniu 100m było zdecydowanie bardziej twardo niż default 120mm. Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rulez Napisano 22 Kwietnia 2015 Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2015 Od kiedy to spawa się sprężyny ? Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
xdjradox Napisano 22 Kwietnia 2015 Autor Udostępnij Napisano 22 Kwietnia 2015 (edytowane) Fabrycznie obcięta końcówka sprężyny jest zgrzana z kolejnym zwojem więc można ją też lekko przyłapać migomatem po ewentualnym przycięciu. Maniek chyba jednak zostanie w drugim rowerze w oryginale - coś może złożę dla żony bo przy 27,5 jest za mały prześwit . Edytowane 22 Kwietnia 2015 przez xdjradox Cytuj Odnośnik do komentarza Udostępnij na innych stronach More sharing options...
Rekomendowane odpowiedzi
Dołącz do dyskusji
Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.