Skocz do zawartości

[2016] Nowa grupa Shimano XT M8000 11-speed


lucass3

Rekomendowane odpowiedzi

Osobiście zainwestowałem w nowe XT, bo chciałem docelowo napęd 1x10, a w zasadzie za niewiele większe pieniądze złożę 1x11. Korbę akurat kupiłem starą XT FC-M785, bo z informacji jakie uzyskałem od HCC (od których kupiłem zębatkę NW 36Z) wynika, że nowe korby XT mają inny rozkład śrub. Z kolei zostałem zapewniony, że zębatka NW bez problemu będzie działać z resztą nowego napędu XT M8000. Gdyby shimano oferowało w systemie 1x11 zębatki większe niż 34Z, to pewnie wziąłbym cały napęd, a tak zostaje mi taka kombinacja jak wyżej.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Beskid, że jak inny bębenek na 10 i 11 co często się wiąże, ze zmianą kół.

Kompatybilność xt11 z korbą xt10 moim zdaniem się nie uda z powodu szerokości łańcucha.

Skoro udaje sie w grupach Srama i Shimano np w komponentach szosowych to dlaczego nie ma być to możliwe w komponentach mtb.
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ciekawe czy nie będzie zaciągać łańcucha w błocie. Ale to chyba zależy od szerokości łańcucha, 11s shimano jest taki sam jak 10s więc nie powinno być źle.

Sam jeżdżę na zębatce NW 30Z z przodu i alivio 8 speed z tyłu, zaciąga raz w roku w wieeelkim błocie - mimo braku sprzęgła i miernej przerzutki alivio.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ktoś pisał wcześniej ze 1x11 jest w pytkę spoko, ale już 2x11 to pomyłka a 3x11 to już zbrodnia przeciw ludzkości. A ja się zastanawiam czemu? Aktualnie liczę i rachuję sobie zębatki i napędy bo będę zmieniał. I widzę ze weszło XT 11sp. No to fajnie - kupuje.

 

I tak porównuję z obecnym 3x9 ... no i już nie jestem taki uśmiechnięty. Ja nie maratończyk. Ja rower użytkuje uniwersalnie, bo nie mam 3 maszyna na każdy teren ... póki co. liczę to 1x11 i albo będę miał lepsze warunki do wspinaczki albo do jazdy po płaskim ... albo, albo ... a ja nie chce mieć albo. Ja chce mieć coś co działa.

 

Więc co ... hmmm jednak idę w 2x10. Taaaaak 2x10 najlepsze na świecie jest. Kaseta - jest, manetki - są, łańcuch - gdzieś mam, korba - jest,no to to tylko kupno zębatek do korby i ... i nic nie wyszło , bo znowu za wąsko. A to dokupię sobie zębatkę 42t. Tak! to przecież takie popularne, każdy tak robi ....

 

Ale zaraz ... ale poco kupować dodatkową 42/40t płacąc za nią 150zł i być zmuszonym wywalić którąś z zębatek kasety ... jak można kupić sobie pomyłkę 2x11 i mieć w reszcie odpowiednio szeroki zakres?

 

By the way, jaka jest różnica w szerokości miedzy 771 a 8000? Bo będę musiał zmieniać koło ( a może bym znalazł sam bębenek ?) A może mi sie wciśnie na piastę ? Mam NS primary casette.

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Oooo chwilunia!

 

2x10 ma większy zakres przełożeń niż 2x11. Przynajmniej jeśli słuchasz się zaleceń Shimano i do 2x11 dajesz kasetę 11-40 (dla 11-42 nie liczyłem).

 

Zauważ, że korby nowego xt mają uzębienie 34-24, 36-26 lub 38-28. W grupach 2x10 jest natomiast 38-24.

 

Już to tutaj pisałem, że dla mnie ideałem i napędem absolutnie wystarczającym byłaby korba 10rz 38-24 z kasetą 11rz 11-40.

 

10rz z najmniejszym biegiem 24/36=0,66 jest dla mnie zbyt twarde (i jak widzę "gniotących kapuchę" na podjazdach, to stwierdzam, że nie tylko dla mnie). Sam stosuję uzębienie z napędów 9rz na korbie (36-22) w połączeniu z 10rz kasetą 11-36.

Edytowane przez marcinusz
Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ja liczyłem dla swojego roweru dla tego co ja chce a nie co ludzie zalecają mieć :P I mi to wcale nie wychodziło opłacalnie. Wali mnie jakie korby robią bo nigdy nie robili takich jak ja potrzebuję i teraz tez będę miał niestandardowy dobór uzębienia :P

 

Chodzi o to by nie robić tak wielkich różnic między zębatkami. Warto zaznaczyć ze mam 26" i nie zamierzam tego póki co zmieniać.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

2x11 to optimum, ktoś kto twierdzi, że ideałem jest 1x11 to chyba nigdy nie jeździł po górach, zresztą nawet ostry podjazd kilkuminutowy potrafi spowodować zejście z roweru jesli nie ma się nogi zawodowca.

Ja na początku roku kupiłem 2x10, teraz kupiłbym 2x11, choć tak jak kolega powyżej napisał ideałem byłoby 2x10 z kasetą 11-40 :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Ok to powtórzę pytanie. Czy ktoś jest w stanie wziąć suwmiarkę i podać wymiar kasety XT8000? Chodzi mi o położenie jej na np blacie i zmierzenie ile mm ma do 11t, do frezu z bębenka. Pytam, bo wspominaliście o tym że czasami sie da założyć na bębenek 8-10, a czasami nie.

 

Jak nie, to muszę kombinować nowe koła.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

 

 

Ok to powtórzę pytanie. Czy ktoś jest w stanie wziąć suwmiarkę i podać wymiar kasety XT8000? Chodzi mi o położenie jej na np blacie i zmierzenie ile mm ma do 11t, do frezu z bębenka. Pytam, bo wspominaliście o tym że czasami sie da założyć na bębenek 8-10, a czasami nie. Jak nie, to muszę kombinować nowe koła.

 

Wieczorem Ci to zmierzę bo teraz siedzę w hucie :)

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

moim zdaniem szerokość kasety w kierunku mocowania koła w ramie będzie taka sama, najwiekszy tryb jest "dołożony" od strony szprych, więc to czy Ci przypasuje ta kaseta czy nie, zależy bardziej o kąta szprych i wysokości samej piasty i mocowania szprych. Chyba że się mylę.

 

Wracając do dyskusji o napędach, sam mam 29" HT 10sp, 11-36 kaseta i korba 35-21 i na najtrudniejsze sztajfy w górach jest to dla mnie ideał. Przełożenie 0,583 więc nawet bardziej miękko niż 0,6. I mówię to z perspektywy kogoś kto tam trochę się ściga a nie tylko jeździ (np top 5% open Bielawy u Grabka, podjazd pod Kalenicę). Jechałem jeden ścig w tym roku (Giga u Grabka puchar polski w Jeleniej), i podjazd nawet po asfalcie 20% mnie zabił a jechałem na testowym rowerze 29" z napędem 10-42 i trybem 32 z przodu, wynik był dużo gorszy. Widzę że wysoka kadencja robi robotę.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Ja po bojach z 1x10 doszedłem do wniosku, że aby mieć w miarę uniwersalny napęd jednorzędowy (najbardziej zbliżony zakresem do dwublatu) to musi to być 30T i 9/45T.

W tej chwili tylko osiągalne przy standardzie sramowskim XD. Każda inna konfiguracja będzie miała braki albo z dołu albo z góry.

 

Przez "uniwersalność" rozumiem możliwość długodystansowej jazdy xc, backcountry z średnimi prędkościami 25-30 (koło ~29") jak i robienia całodziennych wyrypów górskich z przewyższeniami rzędu 1000+

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

"Specjalną korbę" - nowe tryby XT mają wyższe zęby, ale w wersji 1x11 a do 2x11 i 3x11 zęby nie są aż tak inne, działać na pewno będzie bo łańcuch 11spd shimano jest na 99% kompatybilny z 10 spd shimano. Przerzutka XT jest rewolucyjna i tu jest bardzo duży postęp. Jak wywalisz patelnię to zwróć uwagę na linię łańcucha. 10/40 Shimano nie ma, najtwardszy bieg na bębenek shimano to 11.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team

Rozmawiałem z chłopakami w shimano service center, pasuje na bębenki 10s. Kaseta jest przesunięta na szprychy bardziej, ta duża zębatka jest tak umocowana, że nachodzi dalej w głąb koła, niż kaseta 10s.

 

Tolerancja krzywego haka tym bardziej się jeszcze zmniejszyła. Raz, że biegi ciaśniej upakowane, a dwa wózek idzie bliżej koła.

 

Przedwczoraj wpadła mi w ręce m.in. kaseta M8000 (11-40) to się podzielę.

 

Kaseta waży realnie 409 g i wygląda tak.

 

Czasy kasety XT ważącej 250 gramów odeszły bezpowrotnie.

 

Z ciekawości zapytam. Porównywał ktoś nowe hamulce M8000 z poprzednim modelem M785 ?

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

  • Mod Team
najwiekszy tryb jest "dołożony" od strony szprych

Sugerujesz ta wypowiedzią iż 10 i 11sp są ze sobą kompatybilne ? Domniemałem taką ewentualność ale nie mam póki co jak sprawdzić.

 

 

Czasy kasety XT ważącej 250 gramów odeszły bezpowrotnie.

Słuchaj co 9 zębatek stalowych to nie 11 z czego nie dokładamy 10 i 8t tylko 40t ... no to musi ważyć. Nawet jak by 36 i 40 były z aluminium to i tak będzie ciężko.

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Jest sens ładować się w 1x11?

 

Obecnie mam SLXa 2x10 i jest ok, ale zauważyłem, że praktycznie nie korzystam z mniejszej zębatki z przodu, a jak już to z tyłu mam zapięte 3 lub 4.

Gdybym wrzucił 1x11, kaseta 11-42, korba 34T to powinno być cacy.

W przyszłym roku chciałbym wymienić rower na 29" i zastanawiam się nad napędem 1x11.

 

Macie jakieś doświadczenia z 1x11? 

Kiedy to się sprawdza, a kiedy nie?

 

Odnośnik do komentarza
Udostępnij na innych stronach

Dołącz do dyskusji

Możesz dodać zawartość już teraz a zarejestrować się później. Jeśli posiadasz już konto, zaloguj się aby dodać zawartość za jego pomocą.

Gość
Unfortunately, your content contains terms that we do not allow. Please edit your content to remove the highlighted words below.
Dodaj odpowiedź do tematu...

×   Wklejono zawartość z formatowaniem.   Usuń formatowanie

  Dozwolonych jest tylko 75 emoji.

×   Odnośnik został automatycznie osadzony.   Przywróć wyświetlanie jako odnośnik

×   Przywrócono poprzednią zawartość.   Wyczyść edytor

×   Nie możesz bezpośrednio wkleić grafiki. Dodaj lub załącz grafiki z adresu URL.

×
×
  • Dodaj nową pozycję...